Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Op vakantie met een GSI?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juni 2010 om 19:13 #17222552
Hallo Allemaal,
Zoals jullie misschien wel hebben gezien in het “wie rijdt welke Kadett” topic rijd ook ik een Kadett GSI 8v uit ’89.
Hij heeft nu 202.000 km gelopen.Nu wil ik graag met deze auto op vakantie. En dan een aardig eindje weg, zat aan Italië te denkenking:.
Naast alle niet al te comfortabele eigenschappen van de wagen ben ik benieuwd of er verder nog iets is waar ik rekening mee moet houden.
Is het een auto die het goed zou moeten kunnen halen of is hij er te oud voor? Speciaal onderhoud?
Hij is verder goed onderhouden. O.a. is er vervangen het laatste jaar:
– Luchtmassameter
– Bougie kabels + bougie
– Temp. sensor
– StartmotorPreventief zou ik dan de Waterpomp (zit er 10 jaar op en lijkt nu nog goed) en V-Snaar vervangen, de dynamo laat ik ook reviseren.. Goed idee of niet nodig?
Alvast bedankt voor de reacties! :wors
Mvg, Michiel
16 juni 2010 om 19:56 #17688876Wiellagers laten het met grote ritten nog wel eens afweten, als ze nog geen herrie maken is het ok, maar let goed op ‘zingende’ tonen uit de richting van de wielen…
Let ook goed op of hij olie of koelvloeistof ‘gebruikt’, vooral als het koelvloeistof pijl daalt duidt dit mogelijk op een lekkende koppakking, ook geen lange ritten mee doen dan.
Dan uiteraard goede banden erop om tegen de toch niet altijd even goed (geveegde) wegen opgewassen te zijn.
Ik doe al jaren lang zuid Frankrijk met Kadettjes en nooit ernstige problemen gehad, zeker jouw C20NE moet je dit met gemak mee kunnen doen…
16 juni 2010 om 20:38 #17688877als je je wagen goed van tevoren checkt kan er weinig mis gaan,ook nieuwe wagens staan vaak stil,ligt echt aan onderhoud en een beetje geluk.
ik reed met grey illusion naar hongarije van de 3 weken had ik de eerste week nodig om mijn rug te laten herstellen:P
maar voor de rest,nooit problemen gehad16 juni 2010 om 22:17 #17688878Tja, wat betreft zitcomfort, ik heb in mijn ’87 1.8S GT kadettje recaro stoelen gehad en die waren keihard en zeer pijnlijk op langere ritten (al binnen Nederland!) Heb er nu Astra F stoelen in gezet, de zelfde stoelen als die ik in mijn 1.4i kadettje uit ’90 had en die zitten voor mij en mijn vriendin heerlijk op lange ritten. Heb er meerdere malen aan één stuk door de 1200km mee naar Borbeaux gereden zonder een centje pijn! :agent
Laatste vakantie met een van mijn schoonpa geleende Fiat Stilo gedaan omdat ik mijn motor ombouw niet op tijd af had en die stoelen waren veel minder prettig!:puke
Natuurlijk is dit een kwestie van wat je zelf prettig vindt, ik en mijn vriending zijn vrij lang (1.94m en 1.78m)
17 juni 2010 om 06:33 #17688879Kijk je remmen en remvloeistof ook even goed na!
Je zal toch een paar bergen over moeten om in Italië te komen. Lullig als je er bij het eerste heuveltje achter komt dat je remvloeistof ververst had moeten worden….. :o
Ook in Italië zullen je remmen iets meer te verduren krijgen, omdat de italianen wat pittiger (of juist minder zeikerig als nederlanders) rijden.Voor de rest inderdaad de vloeistoffen goed nakijken. Kijk ook of de thermostaat van de koelfan het goed doet, ook die zal je nodig hebben.
Neem desnoods een reserve mee, of sluit de fan aan via een schakelaar op je dashboard en een relais, zodat je ‘m handmatig aan kan zetten.Waar in Italië ga je naar toe ?
17 juni 2010 om 18:35 #17688880Hallo allen, bedankt voor de reacties!
Lijkt allemaal nog aardig positief dus :). Hoewel.. hopelijk dat ik geen week hoef bij te komen voor m’n rug:P..
Maar qua comfort zie ik het allemaal nog niet heel erg tegen zitten. Ik heb er een Champion leren interieur in zitten en de auto is verder niet verlaagd of iets dergelijks. Ook zitten er 14 inch velgjes onder met dus een “hoge” band. Deze banden zijn trouwens alle vier nog vrijwel nieuw :afro. De wiellagers is wel een goeie! Ik hoor ze op het moment nog niet maar even nakijken kan geen kwaad. Dit geld uiteraard ook voor de remvloeistof, de blokken zijn nog goed..
De Thermostaat van de koelfan heeft het een keer niet gedaan door een doorgebrande zekering..:hmmz. De zekeringhouder vervangen en nu gaat het goed..
Voorzover ik weet is de koppakking 4 jaar terug nog gedaan. Olie drinken doet ie totaal niet. Koelvloeistof al jaren een beetje. Verder rij ik (vooral met koude motor) rustig met de auto..
Wat italië betreft zou het dan Lago Maggiore of iets dergelijks worden waar we (mijn vriendin en ik) neer ploffen. Wel toeristisch maar niet te druk is het idee;)..
Zou het nog handig zijn om de waterpomp en dynamo te vervangen/reviseren? Die vormen over het algemeen toch een aardig groot risico?
Zijn er verder nog meer mensen die de kadett mee nemen op vakantie?
Groeten Michiel
17 juni 2010 om 21:42 #17688881bij mij gaat t ook een feest worden als t allemaal door gaat
hoop met mijn vakantie me kadett v6 op kenteken te hebben en er een weekend mee naar de camping te gaan (is maar 2 uur rijden maar toch)
gelijk goede test:P
17 juni 2010 om 21:49 #17688882De waterpomp kan zwaar lopen, je kan het vaak al zien aan dat de tanden van de distributieriem schuin afslijten en de riem zowieso te vroeg slijt. Je kan ook de riem loszetten op de spanrol en even aan de pomp draaien. Maar dan wel het geheel weer goed ‘op tijd’ zetten!! Dan kun je wel voelen of hij nog soepel draait…
De dynamo, tja zo’n ding sneuvelt over het algemeen niet zomaar, er zitten geen koolborstels in ofzo, is gewoon een draaiend magneet systeem met stationaire spoelen. Als hij er heel roestig, verdroogd en oud uit ziet en al wat piept met draaien is het misschien wel beter om een nieuwe te plaatsen. Je kunt zo testen of zo’n ding z’n werk nog goed doet door de spanning op de accu te meten met draaiende en stilstaande motor. Bij een draaiende motor moet er een duidelijk hogere spanning staan (rond de 14V bijv.) die langzaam inzakt als de motor weer uitgezet wordt (naar rond de 12,5V) Zo’n dunamo os overal aan te komen, dus als je het niet een ramp vindt om een ‘tussenstop’ te maken zou ik hem waarschijnlijk lekker laten zitten…..
18 juni 2010 om 05:58 #17688883Die waterpomp zou ik wel even nakijken en waarschijnlijk ook vervangen, aangezien hij al zo oud is.
En als hij aan gort loopt, is ook meteen je blok stuk.
Met de dynamo zou ik het er wel op gokken.Lago Maggiore schijnt een mooie omgeving te zijn. Ben zelf een paar keer bij het Garda meer geweest, is ook erg mooi.
Nog even wat anders:
Kijk je auto- en reisverzekering even goed na.
Bij veel verzekeringen is het namelijk zo dat het niet altijd zeker is dat je auto teruggebracht als er wat mee gebeurd.
Zeker met een wat oudere auto of bij een auto met een wat lagere dagwaarde.
Ik wens je natuurlijk al het beste en een veilige reis, maar het zou zonde zijn als je flinke pech of een ongeluk krijgt, waardoor je niet verder kan rijden en dat de verzekering dan wel vervangend vervoer levert, maar je auto niet naar Nederland terug wil brengen, omdat het in hun ogen een waardeloze oude bak is. :fy118 juni 2010 om 07:46 #17688884Ik zeg het elke keer als iemand over afstanden rijden begint maar ik heb al zo vaak met mn kadett c20ne door europa gereden.
Kroatie, Spanje, paar keer Frankrijk, heel veel keren Hongarije, Denemarken en god weet waar ben ik al geweest met deze kadett.
En behalve dat mn gehele uitlaat een keer van het spruitstuk naar beneden iskomen lazeren met 160 heb ik nog nooit wat echt ergs gehad onderweg.
Als je maar de typische vloeistofjes en remmen in de gaten houdt.Ik was trouwens vorige zomer ook in Noord-Italie met mn vriendin.
Alleen was ik gaan vliegen. Was goedkoper en gemakkelijker vanuit Hongarije.
Vanuit Venetië zo langzaam naar links getrokken langs alle meren en bovenin bij lago Iseo blijven hangen omdat het daar zo verrekte lekker mooi en rustig was..Succes!
18 juni 2010 om 09:31 #17688885ben zelfs ooit naar duitsland geweest met de caravan achter mn GSI.
Goeie trekwagen hoor!18 juni 2010 om 12:11 #17688886origineel gepost door asconahobbyist
ben zelfs ooit naar duitsland geweest met de caravan achter mn GSI.
Goeie trekwagen hoor!Interessant, wat voor gewicht was die caravan?
18 juni 2010 om 17:49 #17688887was een hobby 495 prestige,leeg 925 kg,max beladen 1200,daar zat ie wel aardig aan,want zat aardig wat ingeladen.
Kadett is ideaal voor caravantrekken door de geringe overhang achter,neemt ie niet teveel druk van de voorwielen weg.
en behoorlijk power onderin,denk dat een c20xe het minder had gedaan.
Ik kon ook makkelijk 85 in zn 5 rijden.
Ik had een C20NE uit 1990
later nog achter een calibra gehad,een x20xev,dat ging ook prima18 juni 2010 om 18:56 #17688888een Auto is nooit te OUD om een reis te maken.
Onderhoud is veel belangrijker..
Zie vaak zat nieuwe auto’s langs de kant staan, dus leeftijd zegt niks.
Ik zelf zit vaak zat in Duitsland met mijn Vectra 2.5 V6 van 1996 en nu 199.000km op de klok.
Deze geef ik ook gewoon de sporen als ik over de grens ben en mag knallen…
geeft ie niks om, auto krijgt wel GOED onderhoud, daar ben ik heel zeker van omdat ik alles zelf eraan doet.
Willem
18 juni 2010 om 20:19 #17688889Een oude auto is niet voor niets oud!:jerry
[size=-1](dat komt meestal omdat het een erg goede auto is!)[/size]
20 juni 2010 om 10:29 #17688890Ik heb even nagevraagd hoe het met de verzekering zit op vakantie. Ik wist al wel dat dit waarschijnlijk problemen kan geven. De dagwaarde is namelijk 356.-. Een bedrag wat helemaal nergens op slaat natuurlijk, maar dit betekend wel dat als de schade meer is als 356.- dan word ie total loss verklaard. Misschien dat ik dan zelf de overige kosten kan betalen, maar met een ongeluk is het inderdaad een groter probleem;).
Als ik hem meeneem dan vervang ik de waterpomp inderdaad wel denk ik. V riem dan gelijk ook maar:).
Mijn broer heeft ooit ook een GSI gehad (totdat ie gejat werd). Hiermee was hij ook naar zuid Frankrijk gereden met een vouwwagen, hij lachte zich toen een breuk de berg op ja, niks geen moeite mee:P.
Bedankt allemaal en werkse deze week!
24 juni 2010 om 16:51 #176888917 jaar terug spontaan op vakantie gegaan met een ’88er Corsa GSI.
Echt ‘s avonds (in beschonken toestand) in de kroeg besloten dat we met z’n 3en de avond erna naar Zuid-Frankrijk gingen. Overdag ff snel de auto na gelopen en 2 benzineslangetjes vervangen die op knappen stonden! :angel ‘s avonds gaan rijden en ff probleemloos 4000 km gereden in een paar dagen tijd en 35+ graden!
Geweldige tijd gehad! en gewoon ‘s nacht continue 170/200 km/h rijden he! :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.