Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Op hol geslagen diesel stoppen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2012 om 20:27 #17245247
Zojuist was ik wat filmpjes op youtube aan het bekijken en toen zag ik er ook een aantal van op hol geslagen diesels, maar hoe kun je zoiets iets nu stoppen?
Ik zat zelf te denken aan de volgende dingen:
-Doek in je luchtinlaat (al is dit behoorlijk risicovol als dat ding op volle toeren lucht aanzuigt).
-Als je een brandblussertje in de auto hebt die leegspuiten in je luchtinlaat zodat de motor geen zuurstof meer krijgt.
– versnelling is 5 of 6 en dan je koppeling loslaten (al schijnt die daar ooit doorheen te schieten).Wat werkt er nu het beste en bij welke turbo’s van opel kan dit het makkelijkste voorkomen?
13 januari 2012 om 20:30 #17973838Denk dat je dan beter de hoogste versnelling neemt een brandblusser leegspuiten geeft zoveel troep toch?
Grt steven13 januari 2012 om 20:36 #179738391: Doek weg!!!
2: Is een oplossing
3: Dan breekt het hart uit de koppeling, of de Plaat verbrand, of er Breekt iets af in de bak.
>> Mocht je rijdende zijn in 5 of 6, dan is het een Kwestie van hard remmen en vooral niet de koppeling intrappen…
>> Als dit gebeurt kan je de motor meestal toch al wegsmijten, lekker laten gaan, Dat heb ik ook bij een Passat 2.0TDI 2008 gedaan toen ie met 40.000km op de klok op hol ging!!! Mooi een nieuwe motor gekregen in garantie, na 38.000km ging die ook weer!!
Voor de mensen die nog nooit een diesel op hol hebben meegemaakt:
Die krijg je meestal niet meer uit, gewoon laten gaan vaak het beste..
http://www.youtube.com/watch?v=gHsfEBomxho” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=M-pxsViKF88″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=aH9Kz9rSV4s” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=kMEJ-nOOI2Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=q4fxjKnuI4Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
Willem
13 januari 2012 om 20:37 #17973840@corsakupesh wrote:
Denk dat je dan beter de hoogste versnelling neemt een brandblusser leegspuiten geeft zoveel troep toch?
Grt stevenDas leuk, 5e of 6e gang:
Laat de koppeling rustig los, en de Koppeling verbrand, motor gaat gewoon door
Laat de koppeling Schieten, En er breekt wat af, en de motor gaat gewoon door.
Als een motor op hol gaat, word deze Onbeperkt voorzien van Brandstof, de motor levert in deze gevallen vaak VEEL meer Kracht dan ie normaal zou KUNNEN leveren
Denk het beste is om hem te laten gaan..
Willem
13 januari 2012 om 20:42 #17973841Wat serieuzer werk:
http://www.youtube.com/watch?v=S1Wqi7Paa5g&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;
Willem
13 januari 2012 om 21:01 #17973842Hoe kan zoiets eigenlijk gebeuren ik schrik hier ontzettend van. Ik rijd nu al 5 jaar diesel maar hoop toch echt niet dar dit mijn opel zou overkomen. :wtf
13 januari 2012 om 21:05 #17973843Een keering in je turbo die kapot gaat waardoor de olie uit je carter in je luchtinlaat traject komt en dat wordt dan je brandstof. En aangezien diesel een zelfontbrander is stopt het niet als je de sleutels uit het contact haalt of de accu loshaald etc. .
13 januari 2012 om 21:08 #17973844> Meestal door een Kapotte Turbo,
– in het geval dat Keerring lekt aan de inlaat zijde van de turbo, kan olie via de hogedruk slangen naar het inlaat toe, en Krijgt de motor een heerlijke mix van Motorolie en Opgewoekerde inlaat lucht (Turbodruk zelf helpt m wel effe verder omzeep).
> Fout in de Carterventilatie,
– Hierdoor kan Olie via de dikke Carterventilatieslang naar het inlaat komen
> Te te veel Olie in de Motor,
– Hierdoor word de olie door de Cartervetilatie naar het inlaat gedrukt.
> Zwaar versleten olie,
– Hierdoor kan olie door de hoge Carterdruk via de Carterventilatie naar het inlaat worden gejaagd.
– Langs de zuigerveren aanzuigen door de motor zelfWillem
13 januari 2012 om 21:09 #17973845Bij Opel is alleen de 1.3 CDTi er enigzins gevoelig voor, maar lang niet zo erg als de BMW’s tussen 1995 en 2005
Willem
13 januari 2012 om 21:10 #17973846Ik zat me net nog iets te bedenken, de gasklep bij veel turbo auto’s zit aan de inlaatzijde en dus bij je luchtaanvoer, als je de auto uitzet is de gasklep toch ook dicht? Hoe kan er dan nog lucht bij de motor komen?
De filmpjes op internet zijn inderdaad meestal van een bmw of renault.
13 januari 2012 om 21:11 #17973847Als deze wil vaak Door de Enorme luchtstroom niet sluiten..
Tenminste niet bij onze 2008 Passat 2.0TDi
Willem
13 januari 2012 om 21:12 #17973848Op de handrem trekken en dan gewoon in de versnelling koppeling rustig oplaten als je koppeling versleten is zal die verbranden anders zal dat wel meevallen je mag hem best wel snel oplaten. Of luchttoevoer dichthouden hoeft niet met brandblusser hoor gewoon doek ervoor houden of dergelijke.
13 januari 2012 om 21:15 #17973849Die trekt m er echt doorheen Haas, Heb al wat te maken gehad met Op hol geslagen diesel, er is er bijna geen een waarvan de koppeling sterk genoeg is om dat geweld tegen te houden..
en de motor is toch al afgeschreven, dan komt er een koppeling bij..
Willem
13 januari 2012 om 22:29 #17973850So jemig :wtf Het is zeker effe schrikken als je dit zou meemaken. Hoop niet dat ik het ooit krijg met de 1.9 diesel. Dus als de oplossing niet helpen helpt de eerste en de tweede versnelling dan ook niet bij het afslaan van de motor of een doek strakker aanspannen met twee man ofzo. Zoiezo is 5 en 6 geen optie i.v.m met de ratio die anders is dan bij 1 en 2. Deze zullen dan toch minder snel breken. Of een andere oplossing, kan je er niet mee rijden tot je weer in de 5de en of de 6de zit zodat je de auto af kan laten slaan?
13 januari 2012 om 22:39 #17973851Oef, dat had ik nog nooit gezien.
Ik dacht zelf ook aan de rem in trappen en dan langzaam de koppeling op laten kopen…maar ik denk dat je motor al om zeep is als al die olie er in loopt en hij droog de toerenbegrenzer in loopt voor zo’n lange tijd.Maarre, je luchttoevoer afsluiten met iets als een jas ofzo, dat zou ‘m toch moeten tegen gaan werken, aangezien er dan veel minder lucht wordt aangezogen?
13 januari 2012 om 22:42 #17973852@iquick wrote:
So jemig :wtf Het is zeker effe schrikken als je dit zou meemaken. Hoop niet dat ik het ooit krijg met de 1.9 diesel. Dus als de oplossing niet helpen helpt de eerste en de tweede versnelling dan ook niet bij het afslaan van de motor of een doek strakker aanspannen met twee man ofzo. Zoiezo is 5 en 6 geen optie i.v.m met de ratio die anders is dan bij 1 en 2. Deze zullen dan toch minder snel breken. Of een andere oplossing, kan je er niet mee rijden tot je weer in de 5de en of de 6de zit zodat je de auto af kan laten slaan?
1 en 2 geven wielspin of breken aandrijfas of as in de bak…
Je weet echt niet wat voor krachten er op vrijkomen…
Trekt m Door de rem heen…
willem
13 januari 2012 om 22:52 #17973853@RISL wrote:
Oef, dat had ik nog nooit gezien.
Ik dacht zelf ook aan de rem in trappen en dan langzaam de koppeling op laten kopen…maar ik denk dat je motor al om zeep is als al die olie er in loopt en hij droog de toerenbegrenzer in loopt voor zo’n lange tijd.Een toerenbegrenzer is er dan niet, een dieseltje kan dan makkelijk 10-12.000 toeren maken. Waarschijnlijk blijft je motor wel enigzins heel als je hem direct kan stoppen maar dat schijnt dus niet mee te vallen.
Zoals ik het nu lees is het brandblussertje nog de beste oplossing (mits je het recht in de inlaat buis kan spuiten), die kan je ook gebruiken als de kap nog dicht is aangezien de luchtaanvoer vaak in de grill zit, dat maakt het geheel ook nog wat veiliger.
13 januari 2012 om 23:00 #17973854Pff, niet normaal zeg…
Ik las vorig jaar of twee jaar geleden wel eens zoiets in de Autoweek, een Honda Civic waar de testredacteur mee reed die steeds harder ging reden, tot ze bijna achterop een agent reden. Toen hebben ze de pook uit vijf gerukt en de motor afgezet (benzine denk ik dus).
Vond dat toen nogal overdreven, je remmen zijn veel sterker en ze konden de motor gewoon uitzetten en dan is het over met de vonk.Diesel heb je dat natuurlijk allemaal niet….maar er moet toch wel een mogelijkheid zijn om die motor te stoppen?
13 januari 2012 om 23:11 #17973855Hier word ik gewoon bang van :shock:
13 januari 2012 om 23:13 #17973856Hij gaat uit als je motorolie op is. Kwestie van ff wachten
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
13 januari 2012 om 23:17 #17973857Hmm, er moeten meer manieren zijn….als je jas in de aanzuigopening stopt, dan trekt ie echt nog amper lucht en valtie stil (denk ik)
13 januari 2012 om 23:19 #179738581 keer mee gemaakt….maar die was zo stil dmv de koppeling. En het probleem was een teveel aan olie in de inlaat doordat een handige harry er 2/3 liter te veel olie in heeft gegooit.
13 januari 2012 om 23:20 #17973859@Fearless wrote:
1 keer mee gemaakt….maar die was zo stil dmv de koppeling. En het probleem was een teveel aan olie in de inlaat doordat een handige harry er 2/3 liter te veel olie in heeft gegooit.
Met welke auto was je dit dan gebeurt?
13 januari 2012 om 23:31 #17973860@wim-v6 wrote:
1 en 2 geven wielspin of breken aandrijfas of as in de bak…
Je weet echt niet wat voor krachten er op vrijkomen…
Trekt m Door de rem heen…
willem
Nou wilem nu ben ik banger geworden dankjewel :( Loselose situation dus :cry
13 januari 2012 om 23:35 #17973861@ RISL, Bedenk maar hoe, er vind een verbranding plaats, en die heeft 3 dingen nodig. Zuurstof, temperatuur en brandstof. Als je je diesel bekijkt dat ontploft alleen onder druk en dat maakt een diesel wel, maar komt daar olie bij dan ploft mee. Dus brandstof afsluiten (indien mogelijk) is al een optie want hij gaat vrolijk verder op de olie in het blok.
Temperatuur, je krijgt die motor nooit zo koud dat ie niet meer loopt….
Zuurtstof blijft dan over dus dan hopen op een brandblussertje….
@iquick Valt mee hoor, maar een diesel heeft van zichzelf al veel meer trekkracht dan een benzine dus als ie dan nog eens 2x zoveel toeren draait…..maar als je beetje oplet met olie bijvullen gebeurd je dit niet snel hoor.
Ben trouwens wel benieuwd naar jou setup mbt je motortuning enzo, 195 uit een diesel, dat moet fun zijn! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.