Ontstekingsprobleem

Forumindex Forums Modellen Manta Ontstekingsprobleem

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264669
    Lucke
      Lid sinds:
      12 February 2014

      Manta A 1600S uit 1974

      Delco-Remy verdeler met vacuumvervroeging.
      De auto heeft altijd vrij goed gereden, doch startte slecht. Bij nazicht bleek de ontsteking 6° verkeerd te staan.
      Ontsteking afgesteld, condensator vervangen en onderbrekercontacten vervangen. Na deze kleine ingreep reed de auto merkelijk beter, spijtig genoeg duurde dit maar 200 km. Tijdens de volgende rit begint plotseling de ontsteking over te slaan, en korte tijd later valt de auto helemaal stil. Volgens de ter plaatse geroepen depannage was het euvel vermoedelijk te wijten aan een defecte condensator of bobijn. (Nog steeds stroom op klem 15 van bobijn te meten). Auto afgesleept en nieuwe condensator besteld. Nieuwe condensator geplaatst, en ineens rotor, verdelerkap, bougiekabels en bobyn vervangen. Auto startte onmiddellijk en draaide goed, totdat de automatische choke uitschakelde. Gevolg geen ontsteking meer. Voorlopig krijg ik hem niet meer aan de praat, ik meet nog steeds stroom op klem 15 van de bobyn. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

      #18223603
      manta2.0iohc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 March 2013

        zekering die vuil zit?

        #18223604
        vluggejaapie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 June 2010

          Mijn kennis hierin is niet onwijs, dus correct me if im wrong. Maar voor zover ik weet zijn er bobines met lage en hoge weerstand, bij contactpunten heb je er 1 met hoge weerstand nodig (3 ohm op de primaire spoel dacht ik). Daarnaast heb je ze met en zonder voorweerstanden. Het probleem wil ook wel eens in slechte massa van de condensator zitten. Zijn de contactpunten blauw/verhit? Dan kan het zijn dat je een verkeerde bobine hebt.

          Nogmaals ik probeer mee te denken, ben zelf ook met mn ontsteking bezig en dit zijn wat zaken die ik ben tegengekomen.

          #18223605
          Lucke
            Lid sinds:
            12 February 2014

            Verdere evolutie :

            nu blijkt dat het nokje van de onderbrekercontacten gewoonweg weggesmolten is. Nieuwe onderbrekercontacten geplaatst, auto startte direct. Na 3 minuten valt deze weer stil, met een gesmolten nokje van de onderbrekercontacten tot gevolg. Vermoedellijk inderdaad verkeerde bobyn gekregen (één voor elektronische ontsteking i.p.v. mechanische, met overmatige warmteontwikkeling tot gevolg). Aangezien ik het originele bobyn niet vertrouw, nu op zoek naar een ander exemplaar. Het massa probleem was mij inderdaad ook al te binnen geschoten, hiervoor had ik reeds een extra massa draadje aan de verdeler gemaakt. Ik heb ondertussen een elektronisch setje liggen van 123 ignition, iemand hier ervaring mee?

            Groeten,

            Luc

            #18223606
            manta2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              Doe een beetje vet aan de nok, probleem verholpen. Velen vergeten dat bij vernieuwen van de puntjes, een beetje vet aan de nok gedaan moet worden.

              #18223607
              variant
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2005

                Pffff die delco remy zooi haal ik er meestal gelijk af en vervang het voor bosch , al dan niet electronisch ..

                Maar het moet natuurlijk wel goed te krijgen zijn …

                Heb je toevallig een nieuwe draad van je contact naar je bobijn gelegd ?

                Dit is namelijk origineel een kabeltje met een ingebouwde weerstand , als dit inderdaad het geval is kun je een serieweerstandje van een paar ohm plaatsen , de smeltende nokjes behoren dan tot het verleden ..

                gr Gert

                #18223608
                Lucke
                  Lid sinds:
                  12 February 2014

                  Update :

                  Probleem is momenteel opgelost. Oorzaak : verkeerde bobyn. Het ontvangen bobijn bleek niet het juiste te zijn, en was veel te sterk voor de onderbrekercontacten. Ik heb gisteren de Antwerp Classic gereden (+ 500 km) en de auto heeft het voortreffelijk gedaan. Het eerste probleem bleek dus inderdaad betrekking te hebben tot een defecte condensator, het tweede probleem heb ik dus zelf veroorzaakt door een verkeerde bobyn te monteren :( .
                  Alvast bedankt voor de reacties.

                  #18223609
                  variant
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 March 2005

                    Ey Lucke

                    Fijn dat het lijkt te zijn opgelost en dat je dat even deelt …. :thumb

                    Succes mei de wage !!!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.