Ontstekingsmodule in Astra F Ecotec waar?

Forumindex Forums Modellen Astra Ontstekingsmodule in Astra F Ecotec waar?

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    knovos@xs4all.nl

Hallo allemaal,
      Ik heb een stotterende motor tijdens het rijden gehad en nu loopt hij nog maar op drie cilinders. Uit de bobine komt geen vonk voor cilinder 2. De bobine is al een andere gebruikte versie want ik dacht dat dat het probleem was (niet dus). Het lijkt mij logisch dat de ontstekingsmodule kapot is (gaat) of een geoxideerd contact heeft. Ik heb goed gezocht maar de kabels die naar de bobine gaan verdwijnen in een ander bos draden dus het is niet na te gaan waar de voeding voor de bobine (de ontstekingsmodule) vandaan komt. Kan iemand van jullie mij vertellen waar de ontstekingsmodule zit voor de onderstaande motor. Opel Astra Tailgate x1.6xel 01-1995 Ecotec.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
      knovos

Haasje17
      Moderator

Is een dis bobine, deze is zelf de ontstekingsmodule. Welke cilinder is het, ik wissel vaak even om met de andere cilinder welke dus 1 en 4 of 2 en 3 even omdraaien als dan nogsteeds diezelfde cilinder het probleem geeft heeft het niks met de bobine van doen.

Meestal is dan de injector verstopt, of stekker geoxideerd.

Haasje17
        Moderator

Is het wel diezelfde cilinder kan het natuurlijk ook nog de bougie kabel of bougie zij natuurlijk, deze altijd eerst controleren.

knovos@xs4all.nl

aha, mooi, vandaar dat ik geen ontstekingsmodule kan vinden, die zit dus gewoon in dat bobineblok. Ik heb bougies gewisseld maar dat gaf geen verbetering. Met stationair draaiende motor heb ik één voor één de kabels van de bobine losgehaald en alleen voor cilinder 2 zag ik geen vonk uit de bobine komen. Die bougie ziet er ook anders uit, alsof er benzine op gespoten is maar geen verbranding heeft gekregen, dat is dan ook logisch als daar geen vonk komt. Dus (ook deze) bobine is stuk of de kabel voor die cilinder. Ga ik morgen even checken, bedankt voor de info! Ik laat nog wel iets weten.

Haasje17
            Moderator

Inderdaad dat denk ik dan ook.

knovos@xs4all.nl

Het heeft allemaal niets opgeleverd. De bougie kabel is goed want twee en drie heb ik omgewisseld net als de bougies in een eerder stadium. Bobine/module-blok er weer uitgehaald alle connectoren bekeken en voor de zekerheid een beetje gekrast, ook het vier-polige stekkertje wat aangesloten wordt op de bobine ( zie onderstaande foto’s) Al die connectoren zien er trouwens perfect uit, geen spoor van corrosie, mooi blank metaal. Oude blok er zelfs weer ingezet en ook deze blijft hardnekkig voor cilinder 2 geen vonk geven. Er zijn nog twee mogelijkheden denk ik. Of deze bobine/module is ook stuk (van de onderdelenlijn.nl) en ‘toevallig’ ook voor uitgang cilinder 2. Of er is verderop iets aan de hand waar ik geen idee van heb (ik ben maar een amateur-sleutelaar ;-) Welke voltages komen er op dat stekkertje te staan en waar komen deze vandaan? Is dit te meten? Ik ben nu eigenlijk een beetje ten einde raad, het is moeilijk te accepteren dat beide bobines op het zelfde punt stuk zouden zijn (maar niets is onmogelijk natuurlijk)

knovos@xs4all.nl

Probleem opgelost. Ik kon eigenlijk niet anders dan nog maar een dis-bobine te kopen. Bij de locale sloperij voor 3 tientjes.
                  Dus ja, een gebruikte bobine kan op het zelfde punt weer stuk gaan, is de conclusie. Astra rijd nu weer zonder problemen, ik hoop nu langer als een dag ;-) Haasje17 bedankt voor je aanwijzingen.

Haasje17
                  Moderator

Komt vaker voor dat de bobines stuk gaan, dus meestal ook zelfde euvel als ze defect zijn.

Mooi dat het is opgelost.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.