Ontsteking afstellen Senator-A2 C30NE 1986 (156 PK)

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Ontsteking afstellen Senator-A2 C30NE 1986 (156 PK)

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    eccabrio
    Deelnemer

Hallo jullie,

Kan mij iemand vertellen hoe ik het ontstekingstijdstip kan controleren / afstellen van een Senator-A2 C30NE 1986 (156 PK)

Ik hoop dat iemand van jullie mij hierover kan informeren.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Erik

HOT ROD
      Deelnemer

Het Motronic systeem regeld zelf het ontstekingstijdstip en is enkel met bv een stroboscooplamp te controleren. Waar het exact van afhankelijk is weet ik niet precies maar je moet denken aan gasklepstand, toerental, koelvloeistoftemperatuur, brandstofkwaliteit, hoeveelheid lucht gemeten door de luchthoeveelheidsmeter. Ik geloof niet dat er een bepaalde voorontsteking gegeven wordt, hooguit een bepaalde range waarin hij moet ontsteken.

GSE
        Deelnemer

Dit is gewoon een LE jetronic Motronic is pas bij de Sennie B Omega A gekomen.

HOT ROD
          Deelnemer

Ben, hij schrijft dat hij een C30NE heeft.

C30NE : Motormanagement: Bosch Motronic ML4.1, ab MJ90 Bosch Motronic M 1.5

fluks
            Deelnemer

c30ne met 156 pk uit een a2 senator heeft iid gewoon le jetronic dus afstellen met een stroboscooplamp
              streepje op je distributiehuis en poulie gelijk zetten

HOT ROD
              Deelnemer

Als de eigenaar schrijft dat hij een C30NE motor heeft, ga ik er van uit dat hij ook daadwerkelijk een C30NE er in heeft liggen. Een C30NE heeft dus niet altijd een Motronic systeem.

Er kan ook een LU_Jetronic opzitten.
                Een LU-Jetronic systeem is een aangepaste LE-Jetronic voor gebruik met Unleaded fuel, hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt geproduceerd. Dit systeem heeft een closed-loop systeem dus een geregelde katalysator.
                De ontsteking afstellen gaat hetzelfde als bij een LE-Jetronic.

fluks
                Deelnemer

in de laatste a2 senators zat een motor die ook werd aangeduid als c30ne
                  dat van die lu-jetronic klopt maar deze zat ook op een c30ne
                  zie link
                  http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJzITPElUTT1kJ5QTN9QUSF10UmcDN8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;

HOT ROD
                  Deelnemer

Ok, overtuigd. Opel maakte er wel vaker een zootje van zoals bij de B Diplo b.v. maar hiervan was ik dus niet op de hoogte.
                    Ik wist wél dat er een snellere en een langzamere C30NE was maar dacht dat dat alleen aan de klep diameters lag. Verder was ik ook niet op de hoogte van het feit dat de C30NE (zij het met LU-Jetronic) in de A Senator geleverd was.
                    Dat het voor meer mensen raadselachtig is blijkt wel uit het lijstje op de senator/monza website. Daar staat voor de “N”, 8,6 en 9,2 compressieverhouding. Dit terwijl de “N” staat voor een compressieverhouding van 9,0 tot 9,5 : 1. De “L” is dan van 8,5 tot 9,0:1.

GSE
                    Deelnemer

Jip der staat senator A2 C30NE dat is die 156 pk versie met blauw kapje op de luchtweger met een Jetronic systeem.

De Sennie B hebben wel Motronic,die Monza/Senator C30NE is eigenlijk dezelfde motor als een C30LE met lage compressie en kleine kleppen.
                      De 177pk motor heeft een hogere compressie en grote kleppen en een andere inlaat systeem en Motronic.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.