Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Onregelmatige tik in Corsa B (X14XE)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2015 om 10:55 #17274480
Hallo forumgangers,
met Sinterklaas een lange rit van Rotterdam naar de familie in Friesland gemaakt, waarbij het me opviel dat het Corsatje niet zo soepel klonk als normaal. Hij rijd verder wel prima, vreemd. Motorklep even open gemaakt bij aankomst, en stationair hoor je een tik, maar die is wel zeer onregelmatig. Als je rijd hoor je m ook niet. Heb een filmpje ervan gemaakt, wie weet herkent iemand het?
https://drive.google.com/open?id=0B0YrDjAaSSx1Y1prcno3T0VXanM” onclick=”window.open(this.href);return false;
Heb op het forum al wat rondgezocht en vaak komen kleptstoters naar voren. Gezien het erg onregelmatig tikken is lijkt me dit niet? Wim-V6 merkte ergens ook nog kettingspanner op, zou dat het kunnen zijn? Was wel bij een Corsa C.
Groeten,
Willem
7 december 2015 om 15:27 #18303897X14XE heeft een riem, dus kettingspanner heeft ie niet.
7 december 2015 om 15:57 #18303898Klepstoter of drijfstanglager.
De laatste kan je kontroleren door de motor in vrij rond de 3500toeren te laten draaien.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 december 2015 om 16:26 #18303899Ga ik morgen even controleren dan. Waar ben ik naar op zoek als ik op 3500 toeren draai, of hoor ik dat vanzelf ;p
7 december 2015 om 16:48 #18303900Continu tik
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
11 december 2015 om 10:06 #18303901Hoi,
geprobeerd zelf de diagnose te stellen maar ik kwam er toch niet helemaal uit. Bij hoge uitzondering langs de opeldealer geweest voor enkel een diagnose, wilde wel zeker weten wat er aan de hand was. Reparatie dan wellicht zelf of elders.
helaas slecht nieuws gekregen: waterpomp kaduuk en gezien de km stand (224000) was distributrieriem vervangen ook verstandig. Klap op de vuurpijl was echter dat bij het onderzoek een lekke cilinderkoppakking aan het licht kwam. Lekte koelvloeistof en oliepeil was ook erg laag (terwijl ik dat recent bijgevuld had).
Bij de opel dealer komen de totale kosten rond de 1100 euro uit, wat einde oefening zou betekenen. Dat gaat vooral in de manuren zitten, want onderdelen (waterpomp/distributie, koppaking/olie/koelvloeistof) gok ik rond de 200/300 euro?
Heb nog niet gekeken wat dit geintje kost bij de lokale turk of andere garage, maar ik vrees niet veel minder.
Ik ben nu een beetje mijn opties aan het bekijken.1) einde oefening, nieuwe kopen. Auto is verder nog mooi maar toch 224000 op de teller.
2) zelf doen. Lijkt me op zich nog wel een leuk klusje, kan een handboek lenen, maar heb dan wel hulp(lijnen) nodig.Snap dat ik die keuze uiteindelijk zelf moet maken, maar wellicht heeft iemand nog wat wijsheden en/of tips ;)
Groeten,
Willem
11 december 2015 om 10:46 #18303902Ik zeg niet direct dat het zo is, hoe weet je zo zeker dat de koppakking er ook aan zit te komen?
Deze motoren kunnen een slokje olie verbruiken, wat het lage oliepijl kan betekenen. Daarnaast, lekt de koelvloeistof bij de koppakking, of de waterpomp?
11 december 2015 om 10:58 #18303903distributie bedoel je? Daar weet ik inderdaad niet zeker van of ie (bijna) versleten is, maar als de waterpomp er toch af ligt.. Daarnaast weet ik niet wanneer die voor het laatst gedaan is, auto 2dehands gekocht op 200000 km. wellicht dus wel zo veilig.
Lekke koppakking is geconstateerd door de opel dealer. waar de kvs lekt (kop of pomp) weet ik niet..
11 december 2015 om 11:12 #18303904Nee dat bedoel ik niet. Maar hoe heeft de garage vastgesteld dat de koppakking lek is? Alleen aan de hand van het lekken van koelvloeistof en bij moeten vullen van olie?
Deze motoren kunnen een aardig slokje olie verbruiken, wat het lage oliepijl kan betekenen.
Daarnaast, lekt de koelvloeistof bij de koppakking of de waterpomp? Als het bij de waterpomp lekt en niet bij de koppakking kun je je conclusies trekken…
11 december 2015 om 11:18 #18303905Als je het niet zeker weet bij de opel dealer kun je altijd voor een 2e mening naar een andere gaan… Kvs lek hoeft niet in de kop te zitten… Kan ook een gaatje in je radiateur zijn .. Of dat je kvs tankje een scheurtje heeft op het onderste pijpje en dat die daar lekt… Tikken van je klepstoters is een beetje als een diesel geluid… Maar waarmee kun je het tikken vergelijken?? Zodat wij een beetje een idee krijgen hoe het klinkt
Als je klepseals slijten gaat je motor ook olie verbruiken want dat loopt infeiten gewoon je verbrandings kamer is.. Dan kun je bij een redelijk hoog verbruik zien dat je bougie zwart is van de olie en op een gegeven moment niet meer goed ontsteekt
11 december 2015 om 12:56 #18303906Hoi Bart, er staat helemaal bovenaan een filmpje van het geluid, wellicht heb je daar wat aan. Ik heb vroeger een Seat Ibiza uit 99 gehad waarbij de kleppen ook tikten, daar lijkt het niet op. Het loopt niet gelijk met toerental en is erg onregelmatig.
Wat betreft koppakking hebben ze dacht ik een compressiemeting gedaan, waaruit bleek dat de boel lek was. Ik heb de man vandaag alleen aan de telefoon gesproken dus zal bij het ophalen v.d. auto nog wat extra navragen.
Wat betreft oliepeil: ik weet dat ze wel iets kunnen gebruiken deze autotjes. Maar het oliepeil was laag voordat ik aan een 400 km rit op en neer naar friesland begon, dus toen bijgevuld. het weekend daarna de auto naar de garage en toen was het peil dus alweer laag volgens hun. Dus .5-1.0 liter op 400 km. Is dus wel zeker weten meer dan normaal verbruik.
Overigens heb ik geen reden om te twijfelen aan hun diagnose, maar kan natuurlijk altijd dat ze er naast missen. Zal morgen bij ophalen nog even duidelijk navragen wat ze allemaal gedaan hebben.
Zelf had ik nog geen lekkage opgemerkt, dus of het is recent allemaal echt gaan lekken (na die grote rit op en neer naar Friesland) of dat heb ik gewoon gemist.
14 december 2015 om 07:37 #18303907Vanmorgen auto opgehaald en nog wat nagevraagd. De koppakking was lek tussen cilinder en kvs-kanaal, dus kvs systeem kwam onder druk. Dat hebben ze opgemerkt, compressiemeting hebben ze niet gedaan, ging niet volgens hem. Waar hij dan daadwerkelijk de kvs eruit gooit weet ik niet, maar dat kan overal zijn als er zoveel druk op komt. Hij rijd verder (voorlopig) nog prima, maar de man gaf aan dat je kans hebt dat hij binnenkort niet meer start als het lek groter wordt en er kvs in je cilinder komt.
Aan de waterpomp lekt er dus niets, dat is alleen een flink versleten lager.
Laag oliepeil is dus aparte issue, gewoon hoog verbruik of klepseals zoals bart aangaf. Bij het naar huis rijden gaf m’n vriendin (die achter me reed) wel aan dat er erg veel witte rook uit kwam, veel meer dan andere auto’s. Kan ook zijn dattie koud was/condens, was maar 5 mins rijden maar vermoed toch gewoon dat ie de olie verbrand.
14 december 2015 om 07:41 #18303908Bij versleten klepseals kun je blauwe of grijszwarte rook zien na een minuutje stationair draaien… Maar ik weet niet of het duidelijk wordt als je ook witte rook eruit puft van de koeling.. Tenzij dat nu al gemaakt is…
14 december 2015 om 07:44 #18303909Nee nog niets gemaakt, ben nog een beetje aan het dubben.. Fijne auto en nog best mooi, maar 224000 km en de koppeling is ook beetje gaar.. Voorlopig kan ik de auto lenen van m’n pa dus ben even een plan van aanpak aan het verzinnen.
14 december 2015 om 08:15 #18303910Kunt anders kijken voor een 1600… Zijn volgens mij op de inhoud na 1 op 1 over te hangen blokjes vind je ook in tigratjes… In sommige gevallen is een blok en bak overhangen sneller en goedkoper dan de reparaties bij elkaar…
15 december 2015 om 08:37 #18303911zit ik ook aan te denken.. Waar vind ik echter een los blok, heb je daar websites voor o.i.d.? Of ff hier op t forum zoeken?
15 december 2015 om 13:55 #18303912Kijken voor een tigra of een corsa met een rot chassis en dan als onderdelen auto kopen.. Bruikbare delen eraf halen en het chassis naar de sloop doen…
20 december 2015 om 16:54 #18303913Balen man! Ik heb een vergelijkbaar probleem. Mijn Corsaatje heeft geen compressie in cilinder 2 en maar 4 bar in de overige. Probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de klepstoters, want de kleppen zelf zijn wel schoon. Weet ook niet of ik dat moet laten maken. Hij verbruikt alleen geen druppel olie, net de voorbak en de krikpunten gelast, nieuwe distributie erop, etc. Maarja wel 190.000 gelopen.
21 december 2015 om 07:33 #18303914Hoi, update van mijn situatie: heb een garage aangeraden gekregen van een vriend van me die hem goed en zeer goedkoop geholpen hebben met z’n astra. Die hebben voor 250 de waterpomp (die was goed naar de getver) en de distributie vervangen. Blijft dus nog de lekke koppakking over, maar daar heb ik spontaan ook geen last meer van. Geen witte rook meer uit de uitlaat, dus zal een klein lek geweest zijn? Ik hou het de komende tijd in de gaten (kvs peil vooral) en wellicht in de nabije toekomst (als het weer beter wordt? ;p) zelf die pakking vervangen. Hij rijd in ieder geval weer prima, vorig weekend 150 km mee gereden.
Nu alleen nog even de veerpootlagers voor vervangen want die zijn rot en piepen bij het leven, en dan is alles weer redelijk spik en span!
Bas, ik heb ook gekeken voor een nieuw blokje (meteen 1.6 want waarom niet) en die kon ik voor 250 euro vinden (70.000 gereden). Misschien is dat wat voor je, want zo te horen is jouw probleem nog een tandje erger..
21 december 2015 om 09:26 #18303915Super dat het probleem is opgelost!!
Bedankt voor het aanbod Willem. Helaas heb ik zelf niet de kennis en/of ruimte om een motorswap te kunnen uitvoeren dus dat zou ik dan ook moeten laten doen. Het lijkt me dat dat ook aardig in de papieren zal lopen. Bij BMW’tjes heb ik er meer ervaring mee, het is helaas zelden zo dat ze in een keer lopen. Er is altijd wel een falend sensortje dat moeilijk te vinden is.
Vandaag hoop ik uitsluitsel te krijgen over het probleem van mijn Corsa. Dan moet ik een beslissing nemen om het te laten maken of niet. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.