Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Onderhoud Opel Astra diesel G-caravan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2011 om 12:47 #17234148
Beste mensen,
Ik ben sinds vorige week een trotse eigenaar van een Opel Astra-G-Caravan; X2.0DTL 16-v.
Graag zou ik hier zelf het onderhoud aan willen doen aangezien bij een garage je de hoofdprijs betaald en het moeilijk is om goede van de slechte te onderscheiden. Echter er is een probleem:
Ik heb nog nooit aan een auto gesleuteld. Nou heb ik begrepen dat het niet al te moeilijk moet zijn, maar toch ben ik op zoek naar documentatie of iets dergelijks zodat ik niet zelf de auto sloop.Is er misschien iemand die mij kan helpen of mij in de goede richting kan wijzen.
Mijn dank zal zeer groot zijn.
Groetjes,
Michiel14 maart 2011 om 18:40 #17835113Welkom en leuk dat je een G Caravan 2.0 16V hebt.. Zelfde blok hier!! met 290 dkm op de teller.
Onderhoud is voor het grootste deel inderdaad niet moeilijk. Je hebt vooral olie, en filters nodig voor het reguliere onderhoud. Olie is 5 W 40 vol syntetisch (correct me if i’m wrong). En verder alleen olie filter, lucht filter, brandstoffilter en interieur filter.
Luchtfilter is gewoon de box open klikken en vervangen
Olie filter zit aan de voorzijde van het blok en moet je er met een stuk gereedschap (oliefilter sleutel) vanaf schroeven en de nieuwe even insmeren met olie en terug zetten.Brandstoffilter is een kwestie van losschroeven, verwijderen, de buis opnieuw vullen met diesel en filter en de boel terugplaatsen
Interieur filter is je handschoenenkastje losmaken (6 schroeven) en dan de box linksachteraan de ruime losmaken en het filter eruit trekken en de nieuwe terugwrumelen. (wel even uitzuigen / spuiten).
Verder onderhoud doe ik zelf niet vaak, maar dit is het ‘standaard’ onderhoud wat je inderdaad prima zelf kunt doen.
14 maart 2011 om 19:36 #17835114bij de X2,0DTL motor
is het onderhoud opzich goed te doen.Oliefilter is een inzet filter: de dop eraf draaien de 2rubberen ringen vervangen aan de dop en aan de plastic pin in het midden (smeer de ringen in met olie!.
De olie die je moet gebruiken is Idd 5W40 Vol Syntheet (ik gebruikte altijd olie van MPM)Brandstoffilter is ook een inzet filter. De kap losschroeven , de 2 leidingen niet eraf halen maar laten zitten… kap omhoog halen en het filter verwisselen.
ZORG DAT JE EEN GOEDE ACCU HEBT WANT NA HET VERWISSELEN VAN DIT FILTER MOET JE LANG DOORSTATEN VOORDAT HIJ WEER AANSLAAT IVM EEN NIEUW FILTER. DOE DIT IN STAPJES VAN MAX 30SEC !Veder heb ik niks aan te vullen op AstraDLS zijn antwoord.
succes ermee !14 maart 2011 om 19:42 #17835115Brandstoffilter vullen met diesel uit een jerrycan, start hij in 1x, zo deed ik het bij mn F altijd
14 maart 2011 om 20:30 #17835116is een inzet filter bij de G , dat gaat niet zo gemakkelijk (wordt knoeien) als je de leidingen laat zitten
en idd gaat bij de F goed zo’n filter afvullen omdat het een schroef filter is.
bovendien ontlucht de X2,0DTL zich zelf als je doorstart.
14 maart 2011 om 21:20 #17835117[rquote=1891262&tid=144498&author=stefanDTI]bij de X2,0DTL motor
iZORG DAT JE EEN GOEDE ACCU HEBT WANT NA HET VERWISSELEN VAN DIT FILTER MOET JE LANG DOORSTATEN VOORDAT HIJ WEER AANSLAAT IVM EEN NIEUW FILTER. DOE DIT IN STAPJES VAN MAX 30SEC !
Veder heb ik niks aan te vullen op AstraDLS zijn antwoord.
succes ermee ![/rquote]
DOE DIT VOOR HET MOTOROLIE VERVERSEN, OF NADAT DE MOTOR GELOPEN HEEFT NA MOTOROLIE VERVERSEN !!!!
als je dit doet na verversen van olie en oliefilter zonder de motor hebben laten lopen, komt de smering van de motor te kort omdat eerst het oliefilter moet vullenDirect voor het starten inlaat slang los, dot remmenreiniger in het inlaat, starten en niet schrikken, motor komt even flink in toeren.
motor slaat aan op de remmenreiniger en zal meestal direct blijven lopen, anders herhalen.
Willem
20 maart 2011 om 19:06 #17835118Hehe Wim, die truuk met remmenreiniger dat is de ervaring die spreekt he.. ;)
En ik maar braaf doen wat er in de haynes manual stond…
Starten 30 sec.. wachten.. starten 30 sec … wachten starten 30 sec.. wachten en nr wegenwacht alvast zoeken… :)Oliefilter moet moet dop 36 losgemaakt worden.. die zit btw niet in een standaard doppensetje.. ..
Verder ja gewoon vaak zat olie vervangen, brandstoffilter 1x per 2 jaar geloof ik, en 1 x per jaar het water aftappen uit het brandstoffilter.. zit kraantje voor onder.
IK zou de remvloeistof een keer laten verversen.. maar wie ben ik..
ps. enige panne die ik aan me x20dtl heb gehad is de thermostaat, die bleef openstaan.. erg vervelend in de winter.. ..grtz..
22 maart 2011 om 14:05 #17835119Ik wil bij deze jullie allemaal bedanken voor de goede raad.
Heb ondertussen ook de autovraagbaak http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/vraagbaak-opel-astra-g-benzine-dieselmodellen-1998-1999/666853735/index.html aangeschaft.
Ik zal jullie laten weten hoe het is gegaan en of die na mijn handelen het nog wel doet :)grappig Astra_DLS, de auto’s van ons hebben dan ongeveer even veel geleden :) die van mij hebt 286 en hard oplopend.
grtz…
22 maart 2011 om 18:11 #17835120Kijk, dan zijn altijd goede berichten. Goed astra blok houdt het lang vol.
Ik heb trouwens nooit problemen met starten na brandstoffilter wissel hoor. Gewoon het filter weer even volgooien met diesel en dan is het probleem opgelost. Bij mij altijd starten en lopen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.