Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Onderdruk in carter opel astra j 1.4t
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 januari 2024om 22:17 door luukopel.
-
AuteurBerichten
-
10 november 2018 om 07:43 #18361709
Goedenmorgen,
ik heb een opel astra j 1.4t uit 2012.
vorige week reed ik op de snelweg en ineens kreeg ik de melding direct service nodig!
ik ben toen naar de opel dealer gereden en deze heeft de foutcodes uitgelezen.
ik had de foutcodes p0299 en p0300:
p0299: underboost turbo
p0300: overslag motor ( misfire)
Thuis aangekomen ben ik toch gaan kijken wat er nu mis kan zijn.
het viel mij op dat als de motor draait er erg veel onderdruk heerst bij mijn olievuldop als ik deze losdraai, deze wordt echt vast gezogen.
ook zit er olie in de luchttoevoer en afvoer van mijn intercooler, en dit hoort hier niet te zitten.
nu heb ik het idee dat het carter niet lekker kan ademen en dus via de raarste plekken lucht probeert aan te zuigen en dus olie mee zuigt via de turbo de intercooler in.
wie kan mij helpen of heeft een idee waar de motor normaal zijn lucht vandaan haalt voor de carterventilatie?
alvast bedankt
Mvg
mike
10 november 2018 om 21:19 #18361733Geen vacuüm klep/potje lek? Zou eerst daar naar gaan kijken. Hij verliest turbodruk.
3 april 2021 om 11:08 #18415437Ik heb het zelfde probleem weet u wat de oorzaak was?
3 april 2021 om 19:18 #18415620even voor de duidelijkheid: heb je ook:
1. dezelfde foutcodes ?
2. dezelfde melding op je dashboard ?
3. onderdruk bij de vuldop ?
4. olie in de luchttoevoer en afvoer van mijn intercooler ?
5. welk motortype ?
6. misschien nog iets anders wat je opvalt ?Gr,
The Duke3 april 2021 om 19:23 #18415623Het probleem Bleek een defecte zuigerveer te zijn en een stukje van de zuiger gebroken😅.
3 april 2021 om 20:11 #18415627Oké en hoe heeft u dat geconstateerd?
Dmv compressie test?
3 april 2021 om 20:34 #18415629Ja klopt dmv compressie test.
3 april 2021 om 21:04 #18415633Beste the Duke
Ik heb ‘n astra j 1.4t 14 NET
Om de 50 km als ik veel onder boost rij dan kan ik 0.5L olie bij vullen, laadlucht systeem zit vol olie.
Na constant onder boost rijden snelweg bv. en al k een afrit neem en weer gas ga geven bij optrekken stoplicht wit/blauwe pluimen uit de uitlaad.
Geen foutmeldingen
Net heb ik nog compressie gemeten zijn alle 4 de cyl. Constant namelijk 160 psi
(gelukkig)
<p style=”text-align: right;”></p>3 april 2021 om 21:07 #18415635Kleppendeksel heb ik al is vervangen ook is bij mij de oranje tepel weg in het intake systeem maar heb een modificatie uitgevoerd namelijk de V3 kit
3 april 2021 om 21:09 #184156373 april 2021 om 22:20 #18415654dat weet ik niet meer..
heb astra laten staan en een andere auto gehaald.
de kosten waren de moeite niet meer helaas.
4 april 2021 om 13:59 #18415689Ok
Beste the Duke
Ik heb ’n astra j 1.4t 14 NET
Om de 50 km als ik veel onder boost rij dan kan ik 0.5L olie bij vullen, laadlucht systeem zit vol olie.
Na constant onder boost rijden snelweg bv. en al k een afrit neem en weer gas ga geven bij optrekken stoplicht wit/blauwe pluimen uit de uitlaad.
Geen foutmeldingen
Net heb ik nog compressie gemeten zijn alle 4 de cyl. Constant namelijk 160 psi
(gelukkig)
Kleppendeksel heb ik al is vervangen ook is bij mij de oranje tepel weg in het intake systeem maar heb een modificatie uitgevoerd namelijk de V3 kit
Jij hebt er duidelijk meer kaas van gegeten, dat is mooi ;) Je neemt gelijk ook de volgende 2 dingen weg die ik voor zou stellen te checken (inlaat en kleppendeksel)
Even voor de zekerheid:
1. je hebt het gaatje waar de oranje tepel in zit wel goed afgedicht neem ik aan en niet alleen eruit gehaald ?
2. Is dit probleem gekomen, nadat je een periode probleemloos hebt gereden met het nieuwe kleppendeskel en de V3 kit ? (want anders is daar misschien iets mee mis gegaan)gr,
The DUke4 april 2021 om 14:20 #18415693Nog even een kleine aanvulling: (als het antwoord op mijn beide laatste vragen “ja” is)
Gelukkig goede compressie, maar je hebt denk ik duidelijk drukopbouw in onder je kleppendeksel bij rijden onder boost zo te zien.Je zou dan eens kunnen kijken naar de slang van de turbo, naar de inlaat, waar onderin bij de turbo ook een terugslagklepje zit. Ik hoop dat je Engels goed is, zodat je deze info kunt lezen en bekijken:
1. In de volgende link gaat het om het derde onderdeel: https://www.cruzetalk.com/threads/2011-2016-cruze-1-4-pcv-valve-cover-intake-manifold-issues.192442/
Er staat ook hoe je het kan checken, of die onderste terugslagklep nog werkt (van bovenaf blazen moet kunnen, zuigen niet)
2. Hier een linkje over hoe je die slang kan vervangen https://www.youtube.com/watch?v=0QeeUPtuOO8
Ik weet dat beide van een Cruze zijn, maar op NL forums is bijna geen fatsoenlijke info te vinden en dit is zeer vergelijkbare motor.
Gr,
The Duke4 april 2021 om 14:44 #18415696The Duke dank voor je reactie de non return valve aan de turbo is goed zuigen is mogelijk blazen niet
Membraan in kleppendeksel is denk ik ook nog goed er blaast geen lucht uit het gaat je wat er zit.
Als ik ‘m, n peilstok trek bij stationair is er even vaccum maar erna blaast er lucht uit zelfde bij de olievuldop.
Het probleem kwam voor plaatsen V3 kit en na een tijdje probleemloos rijden met nieuw kleppendeksel.
Mijn opties zijn op ik weet het niet meer😅😠
4 april 2021 om 14:46 #18415698Het gaat je waar de oranje nippel zat heb ik idd afgedicht,
Ik zal binnenkort nog de manifold demonteren en nalopen voor de zekerheid
4 april 2021 om 15:54 #18415700Het probleem kwam voor plaatsen V3 kit en na een tijdje probleemloos rijden met nieuw kleppendeksel
Ok, we weten weer wat meer, maar deze opmerking snap ik niet helemaal.
wat is gebeurd in welke volgorde ? Is dat het volgende:1. probleem net als nu
2. nieuw kleppendeksel
3. tijdje alles prima
4. plaatsen v3-kit
5. tijdje alles prima
6. weer hetzelfde probleemAls ik precies de volgorde van zaken weet, kan ik misschien helpen te beredeneren wat er is, zonder dat je je inlaat er weer af moet halen.
Mocht je je inlaat er weer af moeten halen uiteindelijk, help me dan herinneren aan een tip die ik je nog moet geven, die je auto veel beter zal laten lopen, zonder dat het iets kost, maar om deze discussie niet te verwarrend te maken, wacht ik hier even mee tot we dit probleem opgelost hebben.Gr,
The Duke4 april 2021 om 16:08 #18415702Alles liep goed, het membraam kleppendeksel ging sissen heb ik toen vervangen.
Alles nog steeds goed na vervanging, een tijd probleemloos gereden,
Toen kwam het olie probleem, maar lekteing ook op de grond dus zocht ik de oorzaak en dat waren de nokkenas deksel keerringen, die had ik vervangen en was lekvrij na vervangen maar toen merkte ik ook dat het systeem vol zat met olie dus ging ik verder zoeken en zag dat de oranje non return valve weg was uit mijn intake.
Toen heb ik de V3 kit geïnstalleerd.
Maar mocht tot op heden niet baten.
Van nature ben ik een nieuwschierig persoon en kan niet wachten tot je de tip vrij geeft.
Mischien heb ik hem al uitgevoerd😉👍😁
4 april 2021 om 16:09 #18415704Hoop dat de volgorde zo helder is
4 april 2021 om 17:09 #18415708Ja, is duidelijk zo.
Ik zie nu wat er gebeurd is:
1. oranje tepel verdwenen
2. na tijdje ging daardoor je kleppendeksel membraam kapot
3. kleppendeksel vervangen, maar de oorzaak niet (de oranje tepel) en dan duurt het weer een tijdje voordat ie weer kapot is
4. lekken op diverse plekken, wat logisch is, omdat er nog steeds overdruk komt op je kleppendeksel en keerringen
5. V3 kit besteld om de oorzaak van alle problemen op te lossenNu is het probleem dat de V3 kit niet werkt en nooit heeft gewerkt.
Goed, we hebben een beginpunt.
Omdat de V3 kit nooit heeft gewerkt, denk ik op den duur dat je externe terugslagklepje omgekeerd gemonteerd zit. (even ervan uitgaand dat je afdichting van het originele gaatje nog goed dicht zit en dat je hem op de juiste plek in je inlaatspruitstuk hebt geboord etc.)De tip is, de restrictie uit je inlaat weghalen, zeg maar “het plastic bruggetje” dat aan de kopzijde erin zit. Dan trekt ie veel beter door bij hoge toeren, maar gezien wat je allemaal al weet, heb je dat vast al gedaan ;) Hier vindt je daar uitleg over https://www.cruzetalk.com/threads/ported-intake-manfold-with-results.46545/
gr,
The Duke4 april 2021 om 17:16 #18415710Hahah wat ik al dacht, dat klopt heb k gedaan🤪👍
De V3 kit hoef je niks te boren in je intake zoals bij de V1 en V2 kit.
4 april 2021 om 17:21 #18415711V3 kit cruze youttube
4 april 2021 om 17:26 #18415712Ok, leuk!
Dan hoop ik voor je dat het terugslagklepje achterstevoren gemonteerd zit, want dan wordt het een makkelijke fix..Gr,
The Duke4 april 2021 om 17:49 #18415715Nee de pijl zit naar mijn mening in de goede richting namelijk naar de intake manifold.!?
4 april 2021 om 17:52 #18415716Nog andere mogelijke oorzaken?
En wat ik eerder benoemde dat er eerst vaccum heerst en erna positive druk uit mijn peilstok gat komt is dat normaal?
Gr Tuur69
4 april 2021 om 19:17 #18415720Ik heb je video even bekeken, om deze kit variant te snappen. (ik heb namelijk zelf wat anders gemaakt)
Ik neem aan dat je hem 100% zo hebt gemaakt als in de video.
Ik weet even niet zeker hoe die pijl op het terugslagklepje nu gericht is of wat die pijl betekent, maar feit is:1. Richting de gasklep moet hij doorlaten
2. Vanaf de gasklep richting de turbo moet hij dicht zijnKan je dubbelchecken of dat terugslagklepje inderdaad zo werkt nu ? (dus echt checken of ie de juiste kant op afsluit)
Het eindresultaat moet in ieder geval ook altijd zo zijn dat op dat buisje waarin je normaal gezien het kleine puntje van die oranje tepel kon zien geen boost mag komen.Dat feit van kort onderdruk en daarna overdruk, kan ik op dit moment nog even niks bij bedenken.
Je zei eerder dat er bij het gaatje van het membraam in het kleppendeksel geen lucht blaast, maar het is precies anders om, als ie kapot is, dan zuigt ie daar lucht naar binnen, wat je misschien nog kan checken . Dat dat membraam goed werkt is erg belangrijk ook, want dat regelt de hoeveelheid vacuum onder je kleppendeksel in combinatie met de veer de daar zit. Of er nog een tussenweg is van half kapot zijn/vastgeplakt zitten ofzo zou ik niet weten en ook niet hoe je dat kan checken.Ik ben even leeg qua ideeën ben ik bang..
Gr,
The Duke -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.