Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › onbekende foutcodes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2016 om 19:30 #17275713
Sinds gisteren heb ik een Corsa B C20xe, helaas hield deze er vandaag mee op (sta je dan voor ‘t eerst van je leven op de vluchtstrook…) na ff hulp te hebben gebeld de opcom er aan gehangen en kwamen de volgende foutcodes te voorschijn:
60 (???)
31 (klopt, motor draait niet)
94 (hall sensor, die maar ff vervangen)
160 (???)
194 (???)het betreft een c20xe met een bosch 2.5 ecu
het probleem is dit:
gisteren de auto opgehaald, zo’n 150km snelweg om thuis te komen, dit ging prima, geen vage geluiden of gedrag, gewoon heerlijk.
maar vandaag; weer ff de snelweg, nog geen 10minuten onderweg merkte ik dat ie vermogen begon te verliezen en al snel (lees: nog geen 5 sec. later begon ie te stotteren en in te houden, vluchtstrook op en daar viel de motor compleet stil (hierbij rook ik ook brandstof) deze wou in eerste instantie niet meer aanslaan. kleine 5 minuten gewacht en weer een poging gewaagd en hij kwam weer tot leven, alleen dan wel op nog maar 3 poten, totaal geen vermogen en een kleine 20 meter verder op was het weer gedaan. toen heb ik de temp. sensor en de lmm sensor ontkoppeld en kon toen een kleine km rijden (het viel me vooral op dat er geen mm lampje branden, deze doet het wel bij alleen contact…) al met al krijg ik hem nu niet langer dan 2 sec. levend.
Het lijkt me stug dat zowel de hall gever al rotor/bobine/bougie allemaal te gelijkertijd defect raakt?En heeft een Bosche 2.5 ecu geen mogelijk op de actuele waardes met de opcom uit te kunnen lezen? (dingen als accu volt, rpm, lampdawaarde etc.)
wat vandaag gedaan:
extra massa kabel aangelegd.wat ik van de week wil proberen:
accu opladen (deze is nu compleet leeg, tijdens het slepen besloeg m’n vooruit…)
ander temp. sensor.
hall gever (complete verdeler) van de sloop proberen.voor de rest:
Krukas sensor?6 maart 2016 om 19:50 #18312614@corsa14slow wrote:
Sinds gisteren heb ik een Corsa B C20xe, helaas hield deze er vandaag mee op (sta je dan voor ‘t eerst van je leven op de vluchtstrook…) na ff hulp te hebben gebeld de opcom er aan gehangen en kwamen de volgende foutcodes te voorschijn:
60 (???) 94 (hall sensor, die maar ff vervangen)
31 (klopt, motor draait niet)160 (???)
194 (???)het betreft een c20xe met een bosch 2.5 ecu
het probleem is dit:
gisteren de auto opgehaald, zo’n 150km snelweg om thuis te komen, dit ging prima, geen vage geluiden of gedrag, gewoon heerlijk.
maar vandaag; weer ff de snelweg, nog geen 10minuten onderweg merkte ik dat ie vermogen begon te verliezen en al snel (lees: nog geen 5 sec. later begon ie te stotteren en in te houden, vluchtstrook op en daar viel de motor compleet stil (hierbij rook ik ook brandstof) deze wou in eerste instantie niet meer aanslaan. kleine 5 minuten gewacht en weer een poging gewaagd en hij kwam weer tot leven, alleen dan wel op nog maar 3 poten, totaal geen vermogen en een kleine 20 meter verder op was het weer gedaan. toen heb ik de temp. sensor en de lmm sensor ontkoppeld en kon toen een kleine km rijden (het viel me vooral op dat er geen mm lampje branden, deze doet het wel bij alleen contact…) al met al krijg ik hem nu niet langer dan 2 sec. levend.
Het lijkt me stug dat zowel de hall gever al rotor/bobine/bougie allemaal te gelijkertijd defect raakt?En heeft een Bosche 2.5 ecu geen mogelijk op de actuele waardes met de opcom uit te kunnen lezen? (dingen als accu volt, rpm, lampdawaarde etc.)
wat vandaag gedaan:
extra massa kabel aangelegd.wat ik van de week wil proberen:
accu opladen (deze is nu compleet leeg, tijdens het slepen besloeg m’n vooruit…)
ander temp. sensor.
hall gever (complete verdeler) van de sloop proberen.voor de rest:
Krukas sensor?als het om p codes gaat deze zijn algemeen zie lijst:
P0060 Verwarming lambda-sensor 2 cilinderrij 2
P0160 Zuurstof (Lambda) Sensor bank-2 sensor-2, geen activiteit
P0194 Voeler voor brandstof druk (G247), onderbrekingen6 maart 2016 om 19:57 #18312615zou bijna zeggen dat dit codes voor een v6 motor zijn…
en die 194 heeft een c20xe niet eens….
alle codes eigenlijk niet….kijk voor de gein eens wat voor ecu jij erin hebt zitten.
6 maart 2016 om 20:26 #18312616volgens opcom heb ik een Bosch Motronic 90299569 (bosch nr: 0261200185)
foutcodes heb ik gewist en zijn nog niet terug gekomen (want ik krijg hem niet meer gestart.)edit:
Foto’s:
hier is ook te zien dat ik niet de mogelijkheid heb om de actuele waardes te zien (meetwaardeblokken)
6 maart 2016 om 21:25 #18312617Zo rijk lopen ineens is meestal de temperatuur sensor. code 94 wijst naar hoge spanning van de Hallgever, maar die is nooit stuk, dingen zijn zo robuust als een tank. De kabel er heen daarintegen heeft een afschermmantel die mega goed massa moet maken op de injectorrail. Dat is meestal de reden voor code 94.
Verder ben ik bang dat je de codes niet juist hebt uitgelezen, want de codes lopen tm 145. Code 60 bestaat ook niet.
De ECU is een FP, wat de originele is uit een Kadett.
6 maart 2016 om 21:31 #18312618dat de codes niet juist zijn had ik al een idee naar, opcom gaf het zelf aan als onbekend.
alleen vind ik het nogal raar dat ie ineens nog maar op 3 poten loopt (als is überhaupt wil aanslaan) daarom gaat mijn indicatie richting ontstekening.
helaas is de accu nu leeg dus die maar eens ff opladen voordat ik verder kan trouble shouten…edit;
tijdens het trouble shouten merkte ik wel dat wanneer de temp. sensor en lmm los gekoppelt waren ie toch wat makkelijker wou aanslaan ondanks er keen mm lampje brand..6 maart 2016 om 21:35 #18312619Van een kapotte hallgever gaat hij niet op drie pitten lopen, dat ding is alleen cylinder 1 herkenning. De daadwerkelijke timing pakt hij weg van de krukassensor. De Hallgever kan je ook zo los trekken, dan loopt hij nog prima, alleen uiteraard wel een foutcode ook.
Op drie pitten lopen lijkt hij ook al snel te doen als hij mega rijk loopt. Overigens is er ook een beste kans dat het bedrading is (naar de temp sensor bijv…)
6 maart 2016 om 21:49 #18312620ok, dan streep ik voor nu even de hallgever weg gezien die wel aan wil slaan maar direct weer uitvalt.
bedrading staat op de lijst, zag her-en-der wat beunhaas stukjes (onder andere bij de tempsensor (voor de ecu, niet de dash) en qua verbruik zou ook nog wel eens kunnen kloppen gezien ‘t brandstof wijzertje aardig rap naar links ging ;) morgen preventief ff temp sensor aanschaffen (die kosten niet heel veel)
zit nu in tis2000 te kijken naar wat de waardes mogen zijn van de temp sensor zodat ik die ook kan na meten.ook dit maar ff aanpassen: (tyraps)
6 maart 2016 om 22:05 #18312621Veertje weg, ok, mocht je een nieuwe zoeken, google maar eens op ‘4 pin JPT’ en gij zult vinden…
Ach, binnenkort kun je met volledig electronische ontsteking rijden lol!! :afro
6 maart 2016 om 22:16 #18312622de sloperij zal vast wel zo’n veertje hebben liggen ;)
plus me andere corsa rijd nog prima king:6 maart 2016 om 23:13 #18312623Oh vast, veel auto’s met zulke stekkers.
7 maart 2016 om 18:25 #18312624vandaag ook ff de bougies vervangen. toch nog een poging gewaagd om m te starten, dit bleek te lukken, tenminste voor een halve minuut. daarna wou ie niet meer lopen.
hij liep even prima netjes stationair, wel rook ie aardig naar brandstof (temp. sensor i watching you!) denk dat er niks anders opzit dan te wachten tot zaterdag, en daar de uitlees apparatuur te lenen (deze kan ook actuele waardes lezen)nu heb ik wel een temp. sensor gekocht alleen is de aansluiting zwart ipv. blauw?
nummers wat erop staan zijn: E450 en 5014.
Is dit een goede of heb ik een verkeerde? (heb nog wel een goede sensor liggen van een c14nz…)7 maart 2016 om 18:35 #18312625Volgens autodata is het eender, hoewel het tabelletje behoorlijk anders is ingedeeld komen de waardes wel gewoon overeen.
7 maart 2016 om 19:48 #18312626actuele waardes kun je alleen met een tech1 krijgen.
met opcom lukt het ook niet helaas7 maart 2016 om 19:57 #18312627dan plaats ik hem morgen er in :thumb
hmm, dan ben ik bang dat ik met de universeel uitlees apparaat (van de garage) ook niet echt ver kom… helaas heb ik geen tech1… dus mocht er iemand zo’n ding hebben in in de omgeving woont dan zou hulp van harte welkom zijn :D
edit:
Ik realiseer me net dat tech1 moeilijk gaat worden, ik heb een obd2 stekker…edit2: ik zie via TIS2000 dat ik Pin 45 moet hebben voor de tempsensor, welke pin is de andere pin? (gezien de sensor 2 aansluitingen heeft?
7 maart 2016 om 20:19 #18312628nee hoor zijn verloopstukjes voor om van obd2 naar obd1 te gaan
7 maart 2016 om 20:22 #18312629Ik bedoelde eigenlijk de auto zelf heeft obd2.
8 maart 2016 om 16:50 #18312630obd2 is gewoon de 16pins stekker die je hebt, niet de auto.
dus je kunt met de tech1 jou c20xe gewoon uitleen met een verloopstekker van 16 naar 10 pins.en die tweede kabel van je temp sensor gaat naar massa waarschijnlijk
8 maart 2016 om 18:27 #18312631deze bedoelde ik ;)
Temp sensor vervangen, dit heeft geen goed resultaat gegeven, hij start nog steeds niet. Wel stinkt ie aardig naar brandstof…
Ook had ik weer 2 foutcodes: 31 (krukas sensor) en 51 (???) Heb voor de zekerheid maar een nieuwe krukassensor bestelt (zijn er 2, heb de ene met een meter kabel er aan)8 maart 2016 om 21:07 #18312632Als de motor goed is ingebouwd dan kan de benzinepomp niet draaien als de krukassensor stuk is.
Ik heb overigens een Autel MD802, die op OBD2 live data kan uitlezen. Heb ook een verloopje naar OBD1 nog, en ik heb een TECH1, alleen nog nooit gebruikt, heb wel modules er bij, maar geen kabel nog.. Geen idee wat ik precies nodig heb en hoe dat ding werkt. Mijn locatie is Hilversum, niet heel dicht bij, maar ook niet extreem ver weg.
8 maart 2016 om 21:23 #18312633@corsa14slow wrote:
nu heb ik wel een temp. sensor gekocht alleen is de aansluiting zwart ipv. blauw?
nummers wat erop staan zijn: E450 en 5014.
Is dit een goede of heb ik een verkeerde? (heb nog wel een goede sensor liggen van een c14nz…)Hier nog even tabelletje, van de blauwe sensor boven en de zwarte onder.
Als je dit in een curve uittekent dan zie je dat het niet of nauwelijks verschilt. De tolerantie van die NTC die er in zit is 20%, dus exemplarische verschillen zijn groter nog dan wat je hier ziet.
8 maart 2016 om 21:42 #18312634hmm, dan heb ik de krukas sensor van jan met de korte achternaam besteld….
Dan loop ik vanaf nu helemaal vast en kan dan ook niks meer doen dan hem naar de garage brengen… Ik heb hem pas sinds zaterdag en zondag is ie er mee gestopt…
Sowieso kan ik zonder actuele waardes helemaal niks beginnen…8 maart 2016 om 22:20 #18312635Grafische voorstelling, waarin je ziet dat de tolerantie van de blauwe sensor kleiner is dan die van de zwarte. Het bereik in de specs van de zwarte stopt ook en gaat niet volledig naar nul graden. Wel is duidelijk dat de blauwe sensor een pad volgt dat ruim binnen het bereik van de zwarte valt. Je zou dus best tegen een probleem kunnen lopen dat de zwarte sensor die jij toevallig hebt buiten de tolerantie van de blauwe valt, en de ECU daar niet goed mee overweg kan. Als de tabellen kloppen, dan is de blauwe kwalitatief in elk geval wel beter.
8 maart 2016 om 22:23 #18312636@corsa14slow wrote:
hmm, dan heb ik de krukas sensor van jan met de korte achternaam besteld….
Dan loop ik vanaf nu helemaal vast en kan dan ook niks meer doen dan hem naar de garage brengen… Ik heb hem pas sinds zaterdag en zondag is ie er mee gestopt…
Sowieso kan ik zonder actuele waardes helemaal niks beginnen…Niet persé, er zijn genoeg beunboeren die de pomp gewoon hard op de geschakelde plus aansluiten. Knal je dan tegen een boom en scheurt de benzineleiding/slang af, dan loopt er gewoon met een beetje pech 52 liter benzine over de straat.
9 maart 2016 om 06:20 #18312637Weetje, ik ben er helemaal klaar mee. Heb hem 1 dag en hij laat me al staat. Weg vertrouwen…
Zelf heb ik nagenoeg geen tijd. Laat staan werk plek. Ga vandaag FF naar de lokale opel specialist, kijken wat hij voor mij kan betekenen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.