Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Omega-B als circuit auto met Saab turbo-motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 april 2014 om 10:00 #17265546
Mocht je nog eens een leuke uitdaging willen aangaan…
Men neme een Omega met bijv een defecte motor en schaf er een Saab turbo motor van de B204 of B234 generatie bij aan uit een Saab 900/9-3 t/m 1998 of een Saab 9000 (die hoeven echt niet duur te zijn)
Wil je deze ook op kenteken blijven rijden denk er dan wel aan om een Omega van voor 1998 te nemen (i.v.m. veel strengere omkeur eisen voor auto’s vanaf 1998).
Zie:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=133512&start=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Volgens mij gaat dit een super mooi sturende circuit auto opleveren, die ook nog eens snoeihard gaat…..en een bijzonder mooie niet alledaagse verschijning.
27 april 2014 om 10:55 #18230975Lijkt me een behoorlijk zware auto te worden. Ben benieuwd.
27 april 2014 om 20:42 #18230976Leuk project, zou alleen zelf een 1.8 of 2.0 8v omega a pakken, die zijn standaard al wat lichter :D
16 mei 2014 om 18:18 #18230977Gewoon de 3.2 v6 met handbak, in de corvette zit dit blok ook met meer pk’s dan in welke Omega ook.
En alles van luxe uit een Omega halen dat moet het vanzelf snel worden.
16 mei 2014 om 19:52 #18230978Ik vind de 3.2 van opel met zijn 211 veel te weinig vermogen hebben als je naar inhoud kijkt.
17 mei 2014 om 06:54 #18230979Bij de Corvette levert hetzelfde blok ruim 300 pk, denk wel dat ze daar een turbo voor gebruiken.
Opel is zo ie zo wat tam, die zijn op duurzaamheid gemaakt, een japaner is dan 150.000 helemaal gaar en een Omega rijd met 250.000 op de klok nog.
18 mei 2014 om 21:16 #18230980Een Corvette met een 3.2 V6 (Y32SE) ?
Haal je niet wat doorelkaar. Cadillac CTS zal je bedoelen. Exact zelfde vermogen, exact zelfde motor als in de Omega B2 (Y32SE)
En idd zoals 2000 zegt, laag specifiek vermogen voor een bijna 3200 cc grote V6. Bij Alfa, VW, trokken ze er 250 pk uit.Op duurzaamheid gemaakt ? hoe kom je daarbij.. de SE motoren zijn een laatste poging geweest van GM/Opel om ze nog aan emissie eisen te laten voldoen,
gewoon geknepen, compressie verlaagd, een vliegwiel erop met het gewicht van grafsteen, etc.Een vergelijkbare Japaner V6 gaar met 150.000 is onzin.. Evenals dat een Omega per definitie met 250k op de klok nog zou rijden.
Het zijn geen slechte motoren, zeker niet, maar kennen absoluut een aantal serieuze aandachtspunten/kwalen. Zeker ook in Omega’s, als koeling, koppakingen, warmtewisselaar, lekkende klepdeksels, etc.19 mei 2014 om 15:29 #18230981In de cts zit hij ook met 2 turbo’s maar in de Corvette c7 moet hij ook komen en dan met 320 pk.
de 2.6 en de 3.2 zijn low presure motoren met naar de grote kat ook in de uitlaatspruitstukken nog 2 kats. De emmisie eis in nederland is hetzelfde als die voor de 2.5 high presure motoren.
Door het drive bij wayer systeem reageert de 2.6 en de 3.2 iet directer op het gaspendaal.Als je een GM v6 geen onderhoud geeft is 250.000 niet altijd mogelijk maar een alfa is hetzelfde onder blok als de Omega en het motormanagement van de Alfa is anders dan van de Omega. Bovendien heeft Alfa maar 1 kat.
Ook voor de Alfa is het een v6 die weinig olie verbruikt, moet je bij hun oude v6 niet om komen.Dat de koeling van een Omega nog wel eens de geest geeft is meer de bestuurder dan het blok. De v6 sleurt een sleurhut met gemak in de 5 een helling op, liefst met de airco vol aan en in 30 graden warmte. Daar is zelfs een Omega niet tegen bestand.
Japaners zijn hoog toeren motoren en rijden lang niet zo soepel als een Omega. Een Camary van Toyota mag minder trekken dan een Omega en moet wel op toeren blijven om een caravan een heuvel op te trekken, die moeten wel terug naar de 4 en met meer toeren koelt het makkelijker dan met weinig toeren.
Gewoon zorgen dat de koelpoorten goed schoon zijn, of als je hem koopt even door laten spoelen, motor evt. flushen en 5 w 40 van Castrol er in en heerlijk genieten van de vakantie met een Omega.
Zolang er meer oude Omega’s van Japaners op de weg zijn zit het met de duurzaamheid van de Laatste mooie Opel met achterwielaandrijving nog goed :D
19 mei 2014 om 21:43 #18230982De Y32SE zit in de eerste generaties CTS, maar niet met 2 turbo’s, maar gewoon als Y32SE zoals die ook in een Omega 3.2 zit, zelfde vermogen.
De motor waar jij naar refereert is de LFX, 3.6 V6 uit de High feature family, is echt een compleet andere motor dan de Y32SE, en die heeft idd 320 PK, die heeft NOOIT in de Omega gezeten, even als de LF3, ook een 3,6 twin charged 420 pk.
De emissie eisen voor NL/EU zijn waarschijnlijk dan ook niet maatgevend geweest voor Opel/GM, maar die US eisen, aangezien dit grootste afzet markt zal zijn. aan de basis van deze motoren staan de 2.5 en 3.0 voor de 2.6 resp. de 3.2 De inhoud vergroot, e-gas, kwartet lambda’s, kat, compressie verlaagd, bobinebruggen, etc. etc.
De alfa 3.2 is NIET dezelfde motor als die in Omega, het is niet hetzelfde onderblok. De 3.2 als in de 147 en 156 GTA, is nog van de ‘Busso’ generatie. Een échte Alfa motor, 250 pk, en snel blok. De latere 3.2 als in de 159 is idd een derivaat van de GM High Feature series.
een stuk tammere motoren. Ook deze motoren zijn nooit in een Opel geleverd, dus hebben helemaal niks met elkaar te maken.Alfa Romeo
Alfa Romeo used the High Feature engine design, though with many modifications, as the JTS V6. The Alfa unit operates with a lean burn system up to about 1500 rpm,[7] as on many other engines from the company. It displaces 3.2 L (3195 cc) and has an output of 260 PS (190 kW; 260 hp) at 6200 rpm and 322 N·m (237 ft·lbf) torque, with gasoline direct injection allowing a high compression ratio of 11.25:1. The engine is also equipped with cam-phasing on both inlet and exhaust side, thus the name “TwinPhaser”.
Alfa Romeo only acquires the core designs and productions of the HFV6. It is then taken to their factory and modified for their performance, fuel economy and sound characteristics.
Applications:
2005–2010 Alfa Romeo 159 191 kW (260 PS; 256 hp) @6200 rpm 322 N·m (237 lb·ft) @3800 rpm
2006–2010 Alfa Romeo 159 Sportwagon 191 kW (260 PS; 256 hp) @6200 rpm 322 N·m (237 lb·ft) @3800 rpm
2005–2010 Alfa Romeo Brera 191 kW (260 PS; 256 hp) @6200 rpm 322 N·m (237 lb·ft) @3800 rpm
2006–2010 Alfa Romeo Spider 191 kW (260 PS; 256 hp) @6200 rpm 322 N·m (237 lb·ft) @3800 rpmBron Wikipedia
En vwb koeling, maakt niet uit, heb zelf een Omega gehad, zonder trekhaak, die heeft nooit een caravan gezien, die had er ook last van.
Befaamde cilinder 6 probleem. Komt vaker voor.Een Toyota is niet de enige Japanner. Op het gebied van motoren werk komt er een hoop moois uit het land van de reizende zon.
En Omega stamt nou niet echt uit een tijdperk dat er echt kwaliteits producten de poorten van Opel verlieten. Ik noem roest, zwakke onderstellen.. Zeker de B1 niet.
En de V6 kent voldoende kwalen die los staan van onderhoud. En uiteraard verlengt onderhoud het leven en de bedrijfszekerheid van elk stuk techniek of mechanica, of het nu Opel is, VW, Peugeot, maakt niet uit..31 mei 2014 om 05:46 #18230983Amen. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.