Omega-A met knop Eurosuper/Super??? Meer/minder vermogen.

Forumindex Forums Modellen Omega Omega-A met knop Eurosuper/Super??? Meer/minder vermogen.

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    robert1701
    Deelnemer

Ik las ergens in een manual van de Omega-A benzine dat je elektrisch kan omschakelen
      van Eurosuper naar gewone Super brandstof (hoger octaan).

In de stand Eurosuper zou je dan zuiniger rijden.
      Maar als je meer vermogen nodig zou hebben, kon je voltanken met hoger octaan brandstof
      en omschakelen. Een economy/power switch als het ware.

Stond die omschakeling enkel op oudere modellen, of vind ik die gewoonweg niet bij mijn ’90?
      Het omschakelen zou onder de motorkap moeten gebeuren.

Weet iemand meer hierover? Heeft iemand zo’n Omega-A?

fluks
      Deelnemer

zit daar niet een of ander blokje in een stekker gedrukt wat je op 2 manieren er in kan doen
        volgens mij gebruik je dit als je benzine van heel slechte kwalitijd tankt onder 91
        zoiets zat ook op vectra

dqp-sammy
        Deelnemer

Dat klopt onder de motorkap bij het shutbord zit en stecker da staat op en kant 95 en op de andere kant geloof ik 91 of zoop kan je gewoon omdraaien als je in landen bent met minderwaardige benzine .
          Dan word de ontsteking terug gezet.
          Aangezin de huidige benzine overal van mindere qualität is zou je dit bij altijd moeten doen maar de verschil is bijna niet te merken alleen gaat hij minder snel pingelen.
          Gr. Peter

robert1701
          Deelnemer

@dqp-sammy wrote:

Dat klopt onder de motorkap bij het shutbord zit en stecker … Gr. Peter

Waar zit die juist en hoe ziet die eruit?
            Ik weet niet of er bij mijn Omega-A wel zo’n stekker aanwezig is.
            Er hangt namelijk een catalysator onder en die lust enkel EuroSuper dacht ik.
            Heeft iemand een fototje van zo’n stekker?

McKaamos
            Deelnemer

De octaanstekker is meestal geel of groen en is niet veel meer dan een afdop stekkertje met een klein stukje elektronica er in (wss een weerstandje of een diode).
              Die kan je los trekken en 180 graden draaien voor de andere instelling.

ALs je een motorblok hebt met een klopsensor, heb je trouwens géén octaanstekker. De motor/ECU regelt dan bij op pingelen ipv door een vooraf ingestelde stekker.
              De C20XE bijvoorbeeld, die heeft een klopsensor en dus geen octaanstekker.

Met of zonder kat is niet van toepassing.

Editje: Mijn Calibra heeft hem in ieder geval wel, en de Corsa die ik had ook. M’n GSi heeft em niet, want die heeft een klopsensor, maar de Corsa B van m’n vriendin (als het goed is) wel maar daar ligt een 8klepper in.

De stekker kiest voor zover ik weet tussen euro91 en euro95. Maar je kan nergens meer euro91 kopen, dus kan je hem gewoon op euro95 laten staan.

robert1701
              Deelnemer

Naast de 10-polige diagnose stekker hangt nog een stekker die nergens op aangesloten is.
                Ik zou niet weten waarvoor deze moet dienen.

Waarvoor dient eigenlijk die lus (bruine daad) die 2 pinnen van de diagnose stekker verbindt?

Ik had de vraag hier al eens gesteld, maar niemand heeft geantwoord:

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=23&t=146095

monzaruba
                Deelnemer

die plug, waar die pijl bij staat, moet volgens mij boven in je veerpoot, om electrisch te kunnen regelen in sportief, comfortable en normaal…
                  Tenminste zo zit dat bij mijn Senator… :thumb

robert1701
                  Deelnemer

Op de dash of pook staat nergens een knop om sportief te rijden. De manuele versnellingsbak die er onder hangt laat sportief rijden ook niet toe. Als ik vlug wil schakelen, loopt het soms mis.

Aan de andere kant zie ik niet direkt zo’n stekker hangen. Misschien ergens achter weggebonden.

monzaruba
                    Deelnemer

@robert1701 wrote:

Op de dash of pook staat nergens een knop om sportief te rijden. De manuele versnellingsbak die er onder hangt laat sportief rijden ook niet toe. Als ik vlug wil schakelen, loopt het soms mis.

Aan de andere kant zie ik niet direkt zo’n stekker hangen. Misschien ergens achter weggebonden.

is ook niet voor je versnellingsbak…maar voor het instellen van de vering…! :thumb

robert1701
                      Deelnemer

Ik bedoel maar, wat heeft het nut sportieve vering te hebben als je bak niet kan volgen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.