Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Omega 3000 12v met 6 bak ??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2011 om 21:37 #17229830
ik ben patrick en ben de eigenaar van een omega 3000 12v uit 1988
mijn vader vertelde mij dat hij in zijn jongere jaren een vriend had met een omega 3000
die voorzien was van een versnellingsbak met 6 versnellingen
nou heb ik gebeld naar opel ( van voorden ) almere en gevraagd of er een 6 versnellingsbak is die op mijn motor pasthun konden mij vertellen ( wat ik al wist ) dat de F28 bak , 6 versnellingen heeft
maar hij kon mij niet vertellen of deze op mijn C30NE paste ..
en of de F28 bak alleen achterwiel aandrijving aankon , zowel de kracht als de aansluitingik ben dus op zoek naar een 6 bak voor mijn omega 3000 12v
Kan iemand mij helpen met eventuele informatie
of heeft iemand een bak liggen of haalbare ideeendan hoor ik het graag
alvorens bedankt22 november 2011 om 21:59 #17778329De enige 6 bak die een omega (lotus carlton?) ooit had was dus de lotus (als ik me niet vergis)
Dat was volgens mij een corvette bak, als ik het verkeerd heb, dan wordt daar vast wel op gewezenDie bak past niet zomaar, is zeer groot, en vind ‘m maar.
Ik zie het willen van een 6e versnelling ook niet zo. Als je het echt zou willen dan is een sequentiele DRENTH 6-bak een goede oplossing, en tevens een hele dure.23 november 2011 om 10:07 #17778330bedankt voor je reactie
heb een sequentiele DRENTH 6-bak gevonden voor 9000 euro … :puke
maar ja mijn pa vertelde dat het een automaat was ..
ik weet niet of de senator of de omega met een 6 bak gebracht is ..
automaat wist ik wel . maar 6 bak ??ik ga wel verder zoeken bedankt voor de info
23 november 2011 om 21:12 #177783316-traps automaat bij een omega A nog nooit van gehoord. Er schijnt wel een heel zeldzame/experimentele 6 bak te bestaan voor een omega A (nee niet de lotus bak), volgens mij in Irmscher modellen geleverd. Helaas heb ik hier ook niet meer gegevens van en het lijkt dan ook een onmogelijke taak om dit uit te zoeken (ik weet alleen dat hij bestaat). Wellicht dat er een BMW bak bestaat die past. Een lotus bak heeft een veel te lange overbrenging in de zesde versnelling, dat gaat ie niet trekken. Zo’n sequentiele bak is gebouwd voor de race/rally sport, dan heb je in de 6 waarschijnlijk weer een veel te korte overbrenging, in ieder geval waarschijnlijk korter dan nu je 5e versnelling
24 november 2011 om 10:02 #17778332hey super dat je even reageerd
Bmw ?? hahah lol wist niet dat dat kon en dan de vraag welke bak van hun is dan 6 bak ;)
en ja me pa zei het tegen me een duitse 6 bak …
dus kan mischien die irmscher of mantzel bak zijn die, die 3 project omega’s haddenik weet het niet .. ik dacht mischien de senator ofzo maar die hadden ook 5 baks automaten
26 november 2011 om 17:11 #17778333Nope Senators hadden nooit 5 gang automaten..
Enkel 4 met een lock-up AR25 en AR35 zijn 4-gang automaten net als de 03-71LE bak die ook in de B-sennies werd gebruikt…
Die auto,s zijn in 94 uit productie genomen..en dat is al iets van 17 jaar terug,toen waren der nog 5-gang automaten of misschien net in opkomst…
4 mei 2012 om 08:20 #17778334de Calibra 2.0 16v & 8v zijn ook geleverd met 4×4… weet zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen of deze dan ook 6-bakken waren.
Werden vroeger nog wel eens aangeboden op MP… en zo werden er ook een hoop mensen belazerd…Wellicht dat de technische mannen hier meer over weten…. ik weet van heel veel namelijk maar heel weinig :angel
10 mei 2012 om 12:44 #17778335@Rob-Epe wrote:
de Calibra 2.0 16v & 8v zijn ook geleverd met 4×4… weet zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen of deze dan ook 6-bakken waren.
Werden vroeger nog wel eens aangeboden op MP… en zo werden er ook een hoop mensen belazerd…Wellicht dat de technische mannen hier meer over weten…. ik weet van heel veel namelijk maar heel weinig :angel
Dat zijn de f20 bakken, die zijn voor óf voorwiel, óf 4 wiel aandrijving. Die zijn gemaakt van motorblokken die dwars in de auto liggen. De c30ne ligt in de lengterichting, dus is niet van toepassing ;)
2 mei 2014 om 07:46 #17778336als je meer wilt weten van de versnellingsbakken,heb ik deze link voor je.
http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ4ETPElUTT1kJzATM9QUSF10UmMDN8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;De Getrag R28 5bak van de 3liter 24v motor is de sterkste bak die er is.. De 5e versnelling is oneindig na snelheden boven 250 km/ph
Ik gebruik deze in mijn originele omega 3000 24v.
Hydraulische koppeling
Versnelling Overbrenging :
1 3.808:1
2 2.106:1
3 1.336:1
4 1.000:1
5 0.814:1
achteruit 3.700:1De beste bak die je kan gebruiken.. :thumb geschikt tot 280 NM koppel.
De getallen van een schakelbak slaan op hoeveel koppel die kan verdragen.
bijvoorbeeld Getrag 240 is 240 NM koppel .Getrag R25 is 250 NM koppel.
hoe hoger het getal,hoe zwaarder de overbrenging is van 1 tm 5 met schakelen.Lotus omega wilde een zwaarder type bak ivm hoger koppel dan de originele 5 bak.
Te hoog koppel voor een lichter type schakelbak,kan de desbetreffende schakelbak vastlopen of ploffen.lotus omega gebruikt een corvette bak met Holden commodore achteras van een aussie V8 en aan speciale tussenas..
transmission ZR1 ZF 6-Speed Manual
gear ratios 2.68:1, 1.80:1, 1.29:1, 1.00:1, 0.75:1, 0.50:1
final drive 3.45:1Read more at http://www.supercars.net/cars/1416.html#YTdXZFbhWXQ4j6QC.99″ onclick=”window.open(this.href);return false;
2 mei 2014 om 07:57 #17778337bijna 2 jaar later
10 mei 2014 om 09:43 #17778338Evenwel erg interresant :thumb
10 mei 2014 om 10:19 #17778339En hij zit ernaast met het koppel wat de bak aankan.
Het is niet in nm, zoals al vaker hier uitgelegd op het forum.
10 mei 2014 om 11:51 #17778340@sjoerdie wrote:
En hij zit ernaast met het koppel wat de bak aankan.
Het is niet in nm, zoals al vaker hier uitgelegd op het forum.
Hoe zit het dan wel, ik vind het namelijk ook wel interessant….
11 mei 2014 om 14:08 #17778341En zelfs als het wel het koppel zou zijn wat de bak aankan dan blijft het een vreemde manier van aanduiding. Getrag 265 kan dan maar 265 Nm aan? En een Getrag 280 van een bmw M5 maar 280 Nm? :wtf
Het gewicht van de auto waar de bak zin zit is ook nogal een factor namelijk, evenals de mae van grip die de banden van de auto hebben. En geven ze dan ook aan in welke versnelling de bak zoveel koppel kan hebben? :???:
27 mei 2014 om 11:17 #17778342Onzin eerste klas: wat betreft de koppel aanduiding de getrag 265 zit ook in auto,s die meer als 265nm maken zoals jaguars V8 enz.
R25 sterkste bak die der is?
0,81 als hoogste gang is niks aparts bv mijn 4L60E automaat bak heeft 0,7 als hoogste gang en die automaat bak houd 400NM koppel uit en een R25 kan dat lang niet lang aan dus een gemiddelde USA automaat bak is al sterker als een R25.
Oneindig boven snelheden van de 250km/h???????????hehehe met een 24v machine??????????
1 juni 2014 om 11:55 #17778343@mike_c30se wrote:
als je meer wilt weten van de versnellingsbakken,heb ik deze link voor je.
http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ4ETPElUTT1kJzATM9QUSF10UmMDN8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;De Getrag R28 5bak van de 3liter 24v motor is de sterkste bak die er is.. De 5e versnelling is oneindig na snelheden boven 250 km/ph
Ik gebruik deze in mijn originele omega 3000 24v.
Hydraulische koppeling
Versnelling Overbrenging :
1 3.808:1
2 2.106:1
3 1.336:1
4 1.000:1
5 0.814:1
achteruit 3.700:1Versnellingsbak is niet de enige bepalende factor van de overbrengingen in de auto bij een achterwiel aangedreven auto.
De eindverhouding in het Differentieel (Cardan) is mede bepalend hiervoor.een Versnellingsbak met hele langer verhoudingen, in Combinatie met hele korte eindverhouding zet nog geen zoden aan de dijk.
Evenals andersom.je kan wel een oneindig lange bak er op zetten, maar als de motor dat niet trekt omdat deze dan te weinig toeren maakt, kom je nog niet ver.
dit kan je een beetje berekenen, er zijn sites waar je aan de hand van de Bandenmaat, versnellingsbak verhoudingen, en Differnetieel verhouding kan brekenen wat de motortoerentallen per versnelling zijn bij bepaalde snelheden.deze bijvoorbeeld:
http://www.xius.be/index.php?option=com_content&task=view&id=146&Itemid=61″ onclick=”window.open(this.href);return false;Zo heb ik nu op mijn Vectra-B (FWD ik weet t) 3.0 V6 een versnellingsbak van een Vectra-B 2.0DTi geplaatst.
zal even erbij zetten wat de theroretische toerentallen zijn, en wat het doet:De verhoudingen van deze zijn:
1: 3,577
2: 1,887
3: 1,192
4: 0,848
5: 0,686
R: 3,308
Diff: 3,842> toerentallen: snelheden theoretisch in km/pu bij versnelling: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – R
– 1000: 8,62 – 16,26 – 25,74 – 36,18 – 44,72 – 9,27
– 2000: 17,25 – 32,51 – 51,47 – 72,35 – 89,44 – 18,55
– 3000: 25,87 – 48,77 – 77,21 – 108,53 – 134,16 – 27,82
– 4000: 34,50 – 65,03 – 102,95 – 144,71 – 178,88 – 37,10
– 5000: 43,12 – 81,29 – 128,68 – 180,88 – 223,60 – 46,37
– 6000: 51,75 – 97,54 – 154,42 – 217,06 – 251,43 – 55,64
– 6950: 59,94 – 112,99 – 178,87 – 251,43 – 310,80 – 64,45nu worden de topsnelheden in 4 en 5 niet gehaald, maar doordat de originele bak net te kort is voor het karakter van de motor gaat hij nu wel vlotter op top, en is knap zuiniger door de lagere toerentallen.
in 4 haal ik zo’n 240km/u, en in 5 wil dat wel doorkruipen naar 250 a 255km/u
Motor gegevens:
Motorcode: Y30SE
Vermogen gemeten: 224pk krukas bij 5590tpm
Koppel gemeten: 285Nm tussen 2500 en 5500tpm.Als je nu een motor hebt met een Sportief karakter, zeg een 225pk bij 6500 of zelfs 6800tpm, en een koppel van 285Nm over een korter bereik, en bij bijvoorbeeld 4000 toeren, heb je aan zo’n lange bak geen ene reet, dan zou de laatste gang niet veel langer moeten zijn als de 4e versnelling van mijn versnellingsbak, omdat alles heel hoog in toeren ligt.
dan gaat de auto alleen maar terugzakken in snelheid in de 5e versnelling.Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.