Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Omega 25 TD wil niet werken!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juli 2013 om 18:18 #17259414
Zo, daar ben ik weer, probleem blijkt nog steeds niet opgelost te zijn.
Vorig jaar naar Oostenrijk, motor weer gloeiend heet, Wegenwacht er bij, kapotte waterpomp. Op auto-ambulance terug naar Nederland.
Waterpomp vervangen, was dus inderdaad met kunststof schoepje! Originele er in.
Twee weken geleden naar Luxemburg. Weinig vertrouwen in de auto, maar ja, je moet dat beestje natuurlijk wel de kans geven om dat vertrouwen terug te winnen! Had met mijn zwager afgesproken dat hij mij eventueel achterop zou komen met zijn Mercedes ML270.
Gelukkig, want inderdaad, bij Namen stond ik weer langs de kant met een gloeiend hete motor! Vakantie NIET in duigen, wat is zo’n ML een beul, trekt zoals een auto behoort te trekken. Maar daar heb ik niets aan! MIJN Omega, die wil ik rijden!
Kortom: Viscose en waterpomp vervangen, radiateur en condensor schoon geblazen, wat nog meer?
Heb ergens gelezen om een nieuwe massa aan te leggen naar chassis en motor. Hoe is hier de ervaring mee?
Of zijn er nog andere (betaalbare) opties?
Dit is absoluut geen verkoopadvertentie, maar ik ga er stevig aan denken om deze geweldig fijne auto (want dat is hij zéker!) maar te gaan verkopen. Als hij niet wil/kan werken, dan heb ik er de extra hoge kosten zoals MRB en verzekering niet meer voor over.
Wie weet raad?!Dit was mijn topic 2 jaar geleden:
Ik heb sinds vorig jaar een Opel Omega X25DT Executive automaat met de bekende BMW zespitter, bouwjaar 2001.
Ik ben er zeer tevreden over, loopt geweldig. In de vakantie kwam er één (groot) probleem boven water. Ik ging op vakantie naar Hongarije, dus caravan aangekoppelt en rijden maar. ‘s Nachts geen probleem, ging als een speer, tot de andere morgen 11.00 uur, de temperatuur ging oplopen, koeling werkte, maar werd steeds warmer, tot het punt: te warm. Met de terugreis was het nog erger. Zo gauw de buitentemperatuur boven de +/- 22 graden kwam, werd te motortemperatuur langzaam maar zeker hoger tot te hoog. Berg op in de 4e versnelling tot de temperatuur vrij hoog ging worden, dan gauw over in “drive”, maar dan was het toerental eigenlijk te laag, zodat de ‘kick down” in werking ging. Ik kon drie kwartier rijden en moest dan een uur aan de kant om te koelen! Bijna alles aan deze motor is nagenoeg vervangen, thermostaat, viscoseblower, gedoe van de climat control, noem maar op. Het lijkt wel of de motor zijn warmte niet kwijt kan als de buitentemperatuur oploopt. Ik heb deze auto gekocht van mijn zwager en die heeft de auto altijd tot in de puntjes onderhouden, het serviceboekje is al jaren volledig ingevuld (vol), ik ben zéker niet belazerd!
Iedereen roept dat ik met deze “beul” de meeste heuvels op m’n sloffen moet kunnen nemen, maar diverse “huppeltrutjes” met grotere caravan vlogen me voorbij! Wie kent ook dit probleem?22 juli 2013 om 14:46 #18161196Eventjes nog een aanvulling.
Kan het zijn dat de automaat nog in de “S” stand staat?
Als ik de “S” knop in druk gaat wel de lamp op het dashboard branden (en weer drukken uit), maar soms heb ik het idee dat wanneer ik solo rijd en gas (diesel ) geef, dat het allemaal wel erg snel gaat, ook met terugschakelen. Kan dit?
Dus, zonder signaalaanduiding continue in de “S” stand rijden.
Anders zou de automatische versnellingsbak gereset moeten worden, maar er is mij verteld dat bij het afzetten van de motor deze eventueel automatisch gereset word?25 juli 2013 om 15:46 #18161197De sport stand van de bak gaat normaal uit als het lampje uit is. Dit heeft trouwens niks te maken met de motor dit is puur voor de software van de automaat bak.
Als ik dit zo lees vermoed ik dat er iets is met de thermostaat die niet of niet helemaal open gaat of er een probleem is met de radiator.
Neem aan de als je zegt “de radiator en de condensor door geblazen” je bedoeld de lucht doorgang. Wat ook wel eens wil voorkomen is de de doorstroming in de radiator niet meer goed is. Dit zijn allemaal kleine kanaaltjes die verstopt kunnen raken door het bijvoorbeeld bij vullen met gewoon kraan water waar kalk in zit. Tevens heeft deze radiator een koeling voor de automaatbak olie intern zitten. wat je zou kunnen overwegen is bij plaatsen van een nieuwe radiator eentje te nemen van een handgeschakelde en dan een externe radiator voor de koeling van de bak olie(y2.5DTi heeft deze)Heb bij intresse nog een goede radiator liggen voor een handbak. Ik wil je via deze weg tevens mijn hulp aanbieden indien er iets gedaan moet worden aan de omega. kost je een berg minder als bij de dealer.
Gr Jack
26 juli 2013 om 09:19 #18161198Hoi Jack,
Er is altijd alleen maar roze koelvloeistof in het circuit gegaan, dus daar zoek ik het niet.
Thermostaat zou kunnen?
Ik heb je een pm gestuurd, misschien wel per ongeluk twee maal?Gr. Arie
26 juli 2013 om 09:43 #18161199Roze kv is het type G12 dat hoort er in. Heb je pb beantwoord.
26 juli 2013 om 18:27 #18161200Jij bent niet de enige hoor, met dit probleem met deze Dieselmotor: de Meeste Beyerse soortgenoten (BMW 325TD/TDS 525TD/TDS (E36 E39) hebben hetzelfde als ze op leeftijd komen.
kan inderdaad aan de themosstaat of Radiateur liggen, meestal de radiateur, maar een thermosstaat vervangen is eenvoudiger.
Willem
30 juli 2013 om 19:31 #18161201Afgelopen zondag is er iets in mijn oor gefluisterd over een thermokoppel, kan dit?
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag, weet niet of het een verband houd met het ander?
‘s Morgens gloeien en starten, geen probleem. Wanneer de motor warm is dan duurt het allemaal wat langer.
Bij een warme start duurt het wel 5-6 seconden voor de motor aanslaat.
Heeft ie altijd gehad van nieuw af aan, maar word eigenlijk langzaam aan erger. Is dit ook een probleem wat voor komt bij die Beierse soortgenoten? De dealer heeft er destijds heel wat naar afgezocht maar nooit kunnen vinden.
Hier op dit forum zit natuurlijk heel wat praktijkervaring en die is soms veel belangrijker dan de theorie?1 augustus 2013 om 16:16 #18161202IS een veel voorkomend probleem. Is op te lossen door de motor te laten voorgloeien. Moet even zoeken hoe ik dat in het verleden eens heb opgelost.
Er zijn via ebay sets te koop voor een hotstart.
2 augustus 2013 om 16:58 #18161203Inderdaad, setjes zijn te vinden op ebay.
http://www.ebay.de/itm/Hot-Start-Starting-Fix-BMW-Vauxhall-Opel-Omega-M51-Diesel-Engine-/390352398314?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5ae2d0e7ea” onclick=”window.open(this.href);return false;
Probleem zit meestal in de dieselpomp. Typisch kwaaltje.
4 augustus 2013 om 20:16 #18161204En toch is het niet direct gekoppeld aan de dieselpomp.
Kun je de motor via een doorverbinding laten voor gloeien met warme motor heb je geen problemen meer.
Tevens valt mij nu in dat ik eens een startmotor heb vervangen bij een td door het zwaardere type dat hij ook sneller start.
5 augustus 2013 om 07:24 #18161205Hoi Jack,
Bedoel je nu dat setje van E-bay of dat je zelf iets moet/kan doorverbinden?
7 augustus 2013 om 07:24 #18161206Je kunt dit zelf in elkaar knutselen. Heb ik toendertijd meen ik gedaan met een dubbelpolige schakelaar en een weerstand met de waarde zodanig dat de ecu denkt dat het koud is en de motor gaat voorgloeien.
8 augustus 2013 om 14:29 #18161207Gaat ie dan niet constant meer brandstof inspuiten ?
Daarom zijn die ebay dingetjes uitgerust met een timer.9 augustus 2013 om 14:45 #18161208Vandaar die schakelaar. Dan kun je na de start de sensor weer gebruiken.
9 augustus 2013 om 16:04 #18161209Ah zo, had ik even over gelezen. ;)
29 augustus 2013 om 18:18 #18161210Zo luitjes, hier ben ik weer. En Jack, je had gelijk hoor, de startmotor! Afgelopen weekend stond ik weer, wilde niet starten, startmotor muurvast. Andere startmotor geplaatst (jaja, LATEN plaatsen, ben niet zo’n techneut :D ) en wat denk je? Een koude EN warme start zoals ie nog nooit heeft gestart!! Nu op naar het volgende punt, de temperatuur. Ik heb al een andere thermostaat gekocht, nu moet die nog er in. Gaat mijn schoonzoon doen. Hoop ik. Alleen, die wil de auto opkrikken, dan twee motorsteunen los, een steun onder de motor en zakken die handel. Dan komt inderdaad alles een beetje omhoog en is er meer ruimte, anders moet volgens hem o.a. de radiateur er eerst uit. Heb ik eigenlijk niet zo’n goed gevoel bij! Is dit de juiste manier of weet iemand een betere manier? Volgens hem zit die thermostaat in een huis wat zit links onder de gloeibougies en verstuivers. Eerder zei de Forum Goeroe dat het de thermostaat of radiateur zou kunnen zijn, eerder de radiateur, maar de thermostaat vervangen is gemakkelijker. Daar ben ik (volgens de eventuele werkwijze van mijn schoonzoon!) nu niet meer zo zeker van! Voor alle zekerheid roep ik: HELP! :D
2 september 2013 om 10:45 #181612112 september 2013 om 12:08 #18161212Hoi Jack,
Dit zal voor hem ook een hele boel verduidelijken, met deze foto’s!
Ik vond het ook al vreemd hoor, zo iets simpels als een thermostaat vervangen en bijna het hele motorblok demonteren, dat is niet echt logisch. Onderschat mijn schoonzoon niet, hij is handig en clever genoeg, maar nu heeft hij volgens mij (in het schemerdonker) de verkeerde slang gevolgd!
Langzaam maar zeker komen we waar we wezen moeten, zodat het rijden met deze bak een feest is en blijft!Uiteraard wederom met mijn dank aan jou!! :thumb
Gr. Arie
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.