Forumindex › Forums › Modellen › Omega › omega 23D motor, zeeeeeer lage topsnelheid, trekt bijna niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2012 om 18:54 #17253290
Hallo,
Ik heb een Opel Omega 23D motor in mijn 1979 Bedford oprijwagen zitten, en ondanks dat de motor redelijk netjes stationair loopt, zit er helemaal geen gang in! Onbeladen voor de wind bergaf haal ik plankgas in de 4e versnelling maximaal 84 km/h, en onder normale omstandigheden op een rechte weg plankgas 75 km/h.
Ook klimt de motor zeer langzaam in toeren, ook als ie dus in de vrij staat en ik het gas vol in trap.
De brandstoffilters zijn schoon, lucht is uit de leidingen, en ik zou zo even niet weten wat het is. Ik verdenk eigenlijk de timing van de injectiepomp, en heb een paar uurtjes op internet gezocht naar een engine manual, maar niets kunnen vinden voor een Omega A 2.3 Diesel.
Hoe kan ik eventueel testen of het inderdaad de injectiepomp is, kan ik deze op de een of andere manier draaien om zo de timing te veranderen?
Alvast bedankt :)
1 december 2012 om 00:33 #18080598Ik kan jen iet helpen aan Technische informatie, maar dit kan ook motorslijtge zijn.
Kennis van ons had een Bedford Blitz CF350 2.1diesel welke echt niet vooruit te Branden was, van deze was dan ook de Compressie erg weinig bleek na het meten hiervan.
Deze motor is toen vervangen voor een Rekord 2.3D motor, en de Bedford reed daarmee verbazend goed.De Bedford CF350 (Dubbellucht achter / 3500kg uitvoering) was voorzien van een Caravanopbouw achterop welke flink boven de Cabine uitkwam
De beste man reed meestal met een gangetje van 80 a 90 naar zijn bestemming, met en gemiddeld verbruik van 1 op 10.
Top van de Bedford was 130km/u (toerenbegrenzer)
Willem
1 december 2012 om 09:00 #18080599Wow, daar teken ik voor, zulke snelheden en zo’n verbruik :)
Hier zit dus al een opel motor in, ik mag toch aannemen dat ze die er niet in hebben gezet als ie al slecht was :( De motor start ook prima, wat al weer minder op slechte compressie lijkt. Ik heb een benzine compressiemeter, kan ik die ook voor diesel gebruiken?
1 december 2012 om 17:53 #18080600de 2.1diesel was ook een OPEL motor, uit de Ascona / Rekord
deze is vervangen voor een 2.3 uit de rekord, en dat is gewoon plug and play..
anders kijken voor een 2.3 Turbodiesel van een omega-A, dat vergt wel meer aanpassen..kijk eerst maar eens goed wat het probleem is..
Willem
1 december 2012 om 18:03 #18080601@-WJ- wrote:
Hallo,
Ik heb een Opel Omega 23D motor in mijn 1979 Bedford oprijwagen zitten, en ondanks dat de motor redelijk netjes stationair loopt, zit er helemaal geen gang in! Onbeladen voor de wind bergaf haal ik plankgas in de 4e versnelling maximaal 84 km/h, en onder normale omstandigheden op een rechte weg plankgas 75 km/h.
Ook klimt de motor zeer langzaam in toeren, ook als ie dus in de vrij staat en ik het gas vol in trap.
De brandstoffilters zijn schoon, lucht is uit de leidingen, en ik zou zo even niet weten wat het is. Ik verdenk eigenlijk de timing van de injectiepomp, en heb een paar uurtjes op internet gezocht naar een engine manual, maar niets kunnen vinden voor een Omega A 2.3 Diesel.
Hoe kan ik eventueel testen of het inderdaad de injectiepomp is, kan ik deze op de een of andere manier draaien om zo de timing te veranderen?
Alvast bedankt :)
Hoeveel KM staat er op de teller?
Het kan nl ook zijn dat de verstuivers gewoon versleten zijn of verstopt (ongeveer tussen de 2 a 3 ton)
Als dat zo is kan hij wel normaal starten en stationair draaien maar op vermogen komt hij gewoon brandstof te kortsuc6
1 december 2012 om 18:09 #18080602ik neem aan dat hij geen vermogen nodig heeft om zonder belasting in toeren te klimmen? Dat doet ie dus ook langzaam… In de vrij, plankgas, langzaam toeren omhoog.
Ik heb geen idee hoeveel de motor gelopen heeft :(
1 december 2012 om 18:17 #18080603jup, Roetstop verstellen helpt ook niet>>
1 december 2012 om 18:22 #18080604@-WJ- wrote:
ik neem aan dat hij geen vermogen nodig heeft om zonder belasting in toeren te klimmen? Dat doet ie dus ook langzaam… In de vrij, plankgas, langzaam toeren omhoog.
Ik heb geen idee hoeveel de motor gelopen heeft :(
Geen vermogen wel brandstof en als die moeilijk krijgt door BV een te lage druk of (door vervuilde verstuivers)te langzaam open gaande verstuivers geeft dan dus ook bij onbelast problemen
Ik heb dit verschijnsel al eens gezien bij een Toyota Landcruiser diesel (vervuilde verstuivers)
Groet
Pimo1 december 2012 om 18:52 #18080605ok, altijd iets om naar te kijken dus.
en diesel compressie testen, kan dat met een benzine compressietester ?
1 december 2012 om 19:52 #18080606nope, drukken te hoog, en meten vanuit verstuivergaten of Voorgloeigaten..
Meter word geschroefd (23bar compressie)
Willem
1 december 2012 om 22:39 #18080607@wim-v6 wrote:
nope, drukken te hoog, en meten vanuit verstuivergaten of Voorgloeigaten..
Meter word geschroefd (23bar compressie)
Willem
Zo!!!! ik wist niet dat de drukken zo hoog opliepen bij een diesel
weet ik dat ook weer
pimo1 december 2012 om 23:19 #18080608als deze druk al wegzakt naar een 17 a 18 bar, is de Fut er al goed uit hoor!!!
Willem
3 december 2012 om 10:07 #18080609Zo leer je elke dag weer iets bij
Ben jij monteur ofzo of alleen maar een hobbyist?
pimo
3 december 2012 om 20:16 #18080610simpele hobbyist..
maar ieder logisch denkend mens kan zich wel bedenken als zo’n 70pk diesel minder druk overhoud, de gang er vlot uit zal zijn..
Willem
3 december 2012 om 21:54 #18080611Mee eens maar ik wist niet dat hij zoveel druk opbouwt
dus zo leert een mens elke dag weer wat bij ..lol
:thumb3 december 2012 om 22:39 #18080612Veel Oudere ongeblazen diesels halen wel dik over de 20 bar hoor..
onze kadett 1.7D had na de koprevisie een nette 26 tot 27bar compressie einddruk tijdens de meting.
Dat was tussen de 18 en 23, deze was dan ook niet meer aan te krijgen in de winter, en gang, dat zat er al helemaal niet meer in (mag het na 500.000km).
Willem
4 december 2012 om 17:45 #18080613heeft iemand misschien een werkplaatshandboek voor zo’n motor?
mag dus ook voor een opel rekord E zijn, de 2.3 diesel…
9 december 2012 om 18:04 #18080614succes met onderzoeken hopelijk is het op te lossen
9 december 2012 om 19:11 #18080615anders even de bedford garage in smilde vragen zijn specialisten met die motoren
gr rob
9 december 2012 om 21:09 #18080616die garage ken ik ja, maar ik hoopte eigenlijk, omdat het “gewoon” een opel motor is, dat iemand een werkplaatshandboek heeft?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.