Ombouw pomprelais met priming

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Ombouw pomprelais met priming

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 26 tot 33 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Vinci
    Deelnemer

Ja, precies, zo hou ik net na inbouw van een xe altijd nog ff de krukassensor los zodat ik hem zonder aanslaan kan laten draaien tot het oliedruk lampje uit gaat.

freek corsa
      Deelnemer

@sjoerdie wrote:

ahh zo, ja nu zie ik zijn insteek.

maar die slijtage is zo miniem

Elke dag 2x starten is vaak minieme schade……

Ik vind het ook wel fijn dat hij niet direct aanslaat.
        (behalve als ik een bijna lege accu heb ;) )

freek corsa
        Deelnemer

@Vinci wrote:

Ja, precies, zo hou ik net na inbouw van een xe altijd nog ff de krukassensor los zodat ik hem zonder aanslaan kan laten draaien tot het oliedruk lampje uit gaat.

:thumb

Zo doe ik dat ook, maar dan ook nog zonder bougies erin, gaat net even iets sneller.

Vinci
          Deelnemer

Tja, ik rij heel weinig, dus moet een beetje om de accu denken, dus leek mij wel mooi als hij ietsjes vlotter start, over slijtage maak ik me in mijn geval niet zo veel zorgen.

Duurde nog wel effe voor ik een goed werkend exemplaar had, steeds traden er nog wat kinderziektes op. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat die mosfetjes die ik nu gebruik gewoon 20 volt op de gate mogen hebben, voorheen pakte ik meestal 2N3904 ofzo, gewone NPN transistortjes, alleen die vragen veel meer op de basis en daardoor moet je weer een veel grotere condensator gebruiken voor een delay. De fets verbruiken haast niks en kunnen heel makkelijk minuten lange delays geven. Ik had dus een serieweerstand op de gate gebruikt die veel te hoogohmig is en dan sluit de mosfet niet zo goed waardoor er te veel DS weerstand ontstaat en ze dus veel minder goed schakelen. Nu heb ik die gate weerstanden op 22 ohm, waardoor er een goede spanning is om te schakelen, en dan 36K om de condensator te ontladen, dat geeft een mooie delay van een paar seconden.

Kan in elk geval nog steeds niet echt zeggen of de koude start na enkele dagen stilstand nu vlotter is geworden….

Vinci
            Deelnemer

Updateje, heb er inmiddels een aantal koude starts op zitten en ja, hij start iets vlotter. Bewijs dus dat het werkt, alleen start hij nog steeds niet zo vlot als mijn C14NZ deed, maar goed, het is een heel andere motor, dus dat zou ook wel kunnen kloppen.

2000
              Moderator

Voor het rekening houden met de accu bij weinig gebruik: koop een optima gel accu, kost een vermogen maar het verschil is serieus groot.
                Aan de andere kant, ik heb de mijne bij een mannetje vandaan en denk niet dat ik ooit zoveel uit zou geven aan een accu. Maar wel een aanrader!

Vinci
                Deelnemer

Ik heb er een exide in liggen en 100A dynamo, dus dat zit wel goed…

Vinci
                  Deelnemer

Even een how-to gemaakt over hoe je van dat ellendige enkele relais kunt ombouwen naar dubbel relais…

viewtopic.php?f=163&t=186520&e=0

8 berichten aan het bekijken - 26 tot 33 (van in totaal 33)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.