Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Ombouw naar elektrisch
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 december 2018om 09:39 door Kingcoder.
-
AuteurBerichten
-
13 december 2018 om 11:14 #18362389
Ik lees hier niks over maar ik overweeg dit wel…
Komend jaar word mijn Manta-a gerestaureerd (kaal en herbouwd) en dan komt er ook een andere motor in… ik zat te fantaseren over het “wat dan”?/ Een originele 1.9s? Of toch een mooie 2.4i ?
Gaandeweg vroeg ik me af wat het zou kosten om de boel vol-elektrisch te maken. Dat zou ook best cool zijn toch? Hoeft niet eens Tesla powerrr maar meer iets zoals wat tussen wat die 1.9s en 2.4i zou doen.
Zo kwam ik op deze site : https://www.nlelectric.nl kennelijk zijn die bezig met het ontwikkelen van ombouw kits. Daar moet ook best een markt voor zijn want moderne elektrische auto’s zijn ALLEMAAL lelijk en mogen niet in de schaduw staan van een fraaie Manta A. Bijvoorbeeld.
Enfin, ik heb ze gemaild. Als ik wat weet en er is interesse hier dan zal ik dat posten.
Is er hier iemand die iets meer weet over ombouw naar elektrisch?
13 december 2018 om 11:17 #18362390eerste reactie; dit valt buiten de scope van die nlElectric. Ze hebben me doorverwezen naar NewElectric in Amsterdam.
13 december 2018 om 11:36 #18362391stukje in de krant over zoiets: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/03/oldtimers-met-een-stekker-13312078-a1574853
13 december 2018 om 18:34 #18362397Tja, zelf vind ik het zonde van een oldtimer.
Maar het is jouw auto.
13 december 2018 om 23:42 #18362407Ik vind het zo gek nog niet, stel dat we over een paar jaar geen benzine meer kunnen krijgen?
Dan kan je toch mooi in je oldtimer blijven rijden.
Je hebt meteen een vol automaat, en een stuk stiller dan een benzine motor. Verwarming zal je toch niet veel nodig hebben want je rijd waarschijnlijk toch niet in de winter met je oldtimer.
14 december 2018 om 07:49 #18362408>> want je rijd waarschijnlijk toch niet in de winter met je oldtimer.
natuurlijk wel! Vandaag is de Manta ook gewoon mee naar het werk hoor. Ik vind het zo lekker onthaasten; ik heb een redelijk snelle “gewone” auto en als ik daarmee rijd dan is het altijd links en duwen en jagen en als het kan snelheden boven ehh nou ja te hard. Met de Manta rijd ik meestal 100 à 110 km/h, lekker meehobbelen op de rechterbaan, luisteren naar de motor en overige autogeluiden want een oldtimer leeft veel meer dan een moderne auto.
ALS ik ga voor elektrisch dan wil ik juist NIET traploos; ik wil gewoon kunnen blijven schakelen. Voor dat authentieke gevoel
14 december 2018 om 22:12 #18362422‘Luisteren naar de motor’ zal met electrisch rijden geen beleving geven.
Electrisch rijden is NOT done voor een oldtimer!! Een 2.4 met dikke webers natuurlijk wel..
14 december 2018 om 22:35 #18362424ja en dan denkt de politiek dat elektrisch rijden milieuvriendelijk is maar de productie van een accu is net zo vervuilend als een benzine auto die 200000 km heeft gereden en als die accu versleten is vervuilen ze net zoveel in het ontmantelen plus dan is de auto zo oud dat je er geen nieuwe accu meer in zet want de dagwaarde van de auto is dan net zoveel als wat een nieuwe accu kost .
We worden allemaal voor de gek gehouden door de politiek
15 december 2018 om 20:36 #18362441meende dat er al een citroën DS was welke electrisch aangedreven werdt.
en ook met traploze transmissie… en verwarming :D
al zal dat laatste de actieradius flink verminderen.wel gaaf.. een manta a Electric.
( tuurlijk.. ik hoor ook veel liever een verbrandingsmotor.. maar we zullen er ooit toch aan moeten geloven.
vroeger wouden ze het graag bij paard en wagen houden.. en moesten ze niets weten van de autotijden veranderen
15 december 2018 om 22:18 #18362446er bestaat ook de mogelijkheid om je verbrandings – motor op waterstofgas te laten lopen of op synthetische benzine maar daar word niet naar gekeken omdat de politiek perse iedereen aan de accu auto wil hebben
16 december 2018 om 12:01 #18362462[quote quote=18362446]er bestaat ook de mogelijkheid om je verbrandings – motor op waterstofgas te laten lopen of op synthetische benzine maar daar word niet naar gekeken omdat de politiek perse iedereen aan de accu auto wil hebben[/quote]
Daar heb je een punt, in de jaren 80 was er ook al een pionier ( Stanley Meyer) die met een vw buggy op waterstof reed. Google maar eens op zijn naam, Helaas is deze man vermoord vanwege zijn uitvinding. Op Youtube staan ook wat oude filmpjes van zijn rijdende auto. Het is de politiek die dat inderdaad op de een of andere vage reden tegenhoud, ook CV toestellen kunnen probleemloos op waterstofgas branden. Zonder ingrijpende verbouwing van de woning.
Kennelijk is dat te makkelijk en loopt de overheid dan te veel geld mis.
16 december 2018 om 21:49 #18362479ja dat zal het wel zijn wat betreft de cv de politiek wil iedereen aan de warmtepomp maar dat is niet voor alle huizen mogelijk vooral oudere huizen die geen spouwmeren hebben maar eensteensmuren ook kan niet iedereen 30000 euro uitgeven voor het boren van de warmtepomp en dan komt de rest er nog bij zoals de instalatie
17 december 2018 om 08:10 #18362481Ik overweeg dit niet om politieke of milieu-technische redenen hoor; het lijkt me wel lekker ergens, zo’n hele stille Manta
Maar het ziet er niet uit dat het ‘m word hoor; het is gewoon echt heel duur; en je moet het láten doen; bedrijven die iets hiermee doen zeggen dat de risico’s te groot zijn vanwege de stroomsterkten en dat geloof ik ook wel maar dat maakt het… duur. Kijk ik heb de auto nu op de zaak staan dus dat scheelt al en rekeninghoudend met verschillende subsidies zal het best meevallen uiteindelijk maar dan nog. Ik laat het gesprek met New Electric BV nog even doorlopen en ik zal bedragen hier posten maar ik voel aan m’n water dat het echt te veel word.
Dan maar een mooie 2.4i op gas ofzo. Ook leuk
17 december 2018 om 09:39 #18362482Ik vond net ook dit Duitse artikel: https://www.faz.net/aktuell/technik-motor/motor/frischzellenkur-so-wird-ihr-altwagen-zum-elektroauto-14844996.html
En het ombouw bedrijf waar het over gaat is: http://www.lorey-maschinenbau.de
Het lijkt erop dat hun wél zelf-ombouw-kitjes hebben. Betere prijzen ook
Ik heb een nette mail gestuurd; ik ben benieuwd!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.