Ombouw C city naar c20xe

Forumindex Forums Modellen Kadett Ombouw C city naar c20xe

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 60)
  • Auteur
    Bas_nl
    Deelnemer

Ik zal me eerst maar even opnieuw voorstellen. Ik ben Bas van Lieshout, 22 jaar en woon in Son en Breugel, vlakbij Eindhoven. Ik rijd immiddels als weer 2,5 jaar rond in mijn C1 city uit ’77. Uiteraard met veel plezier.
      Op dit moment studeer ik hbo werktuigbouwkunde, wat heel handig kan kan zijn aangezien we op school redelijk veel mogen hobbyen en we een redelijk tot zeer complete werkplaats hebben inclusief waterjet.
      Ooit heb ik een keer een vraag gesteld over een 1200tje maar dat is al weer een tijd geleden. Verder kijk ik regelmatig op dit forum want hier zit toch wel kennis bij elkaar.

Maar een paar weken geleden zag ik deze kadett staan op speurders.

Deze kadett was redelijk rot maar daar ging het mij dan ook niet om.

Het ging mij meer om de motor, bak, achteras etc. Ik liep al een tijdje rond met het idee om een andere motor in mijn huidig city te hangen maar ik zocht het niet om heel het aandrijfgedeelte bij elkaar te gaan zoeken en mijn kadett helemaal te gaan verbouwen.
      Daarom had ik gekozen om een 1200n te kopen en te reviseren en een klein beetje te kietelen. Dit blok hangt inmiddels helemaal compleet gereviseerd in de garage. Ik heb hier veel van geleerd alleen ik wilde toch wat meer vermogen in mijn city en een 1200 is dan niet echt een goede basis.
      Nadat ik die advertentie had gezien met een rotte kadett met 2.0 16v kreeg al snel het idee om te kijken of ik dit niet in mijn huidige kadettje kan hangen.

Aangezien ik nu toch nog 7 weken vakantie heb leek mij dit wel een mooi project om aan te beginnen.
      De bruikbare onderdelen voor mij zijn:
      -Blok
      -5 bak van een manta B ( getrag 265 als ik me niet vergis)
      -achteras van 1900 gte
      -Schijven en klauwen van een omega
      -Rondom dikke gele koni’s
      -Groep A uitlaat
      -Recaro’s (moeten wel opnieuw bekleed worden
      -Tellerbak met toerentellen en de 3 metertjes onder het dashbord.
      – Velgen met redelijke banden. Velgen zijn niet echt mijn smaak maar ik kan de banden altijd op gummen.

Deze week moet de c20xe eruit samen met de bak en de assen. Dan kan ik gaan bekijken wat ik laat poedercoaten en kan ik beginnen om het blok een beurtje te geven.
      Verder ga ik de mutsen van achter schokbrekers eruit slijpen, kaal maken en in mijn city lassen.
      Voor degene die het niet weten bij een city liggen schokbrekers ipv staan. Hierdoor is de achteras ook anders dus ik moet dit wel aan passen.
      Het zal toch wel een heel karwei worden dus ik zal die 7 weken toch wel nodig hebben aangezien er ook nog wat gewerkt moet worden.
      Ik probeer zoveel mogelijk foto’s te maken en opmerkingen en tips zijn altijd welkom. Ik doe dit ook voor het eerst dus mochten er mensen zijn die nog handige tips hebben laat het me gerust weten.

Nog een paar foto’s:

kadett4x4
      Deelnemer

leuk projectje.
        hou ons vooral op de hoogte met tekst en plaatjes.
        ga zo door.

groeten.

Anoniem

Kwam die Sedan niet uit de lier (westland, zuid holland) ?

Anoniem

leuk project
            wel lekker dat je zo in 1 x alles compleet hebt

zah toevallig vanmorgen nog n kont van zo,n city hiero
            bij de oud yzer boer staan
            zelfde kleur ook:o:o

als die bak van een manta is is het waarschijnlijk een getrag 240
            uit n manta 1.8s

is geen slechte bak
            maar wel heel anders als n 265

maar die zaten dan weer niet standaard in een manta;)

je kunt het snel genoeg zien

kan het vliegwiel huis er afgehaald worden
            heb je waarschijnlijk een 265

is dat 1 geheel met de rest van de versn bak behuizing ist geen 265;);)

Bas_nl
            Deelnemer

origineel gepost door louwe 16 klepper

als die bak van een manta is is het waarschijnlijk een getrag 240
              uit n manta 1.8s

is geen slechte bak
              maar wel heel anders als n 265

maar die zaten dan weer niet standaard in een manta;)

je kunt het snel genoeg zien

kan het vliegwiel huis er afgehaald worden
              heb je waarschijnlijk een 265

is dat 1 geheel met de rest van de versn bak behuizing ist geen 265;);)

Kijk das handig aan zo’n forum, zo leer je nog eens wat.
              Als het blok en bak eruit is zal ik het wel zien. Uiteraard zal ik ook wat foto’s maken.

De auto heb ik opgehaald in Honselersdijk vlak bij Hoek van Holland.

Meer foto’s en uitleg komen hopelijk in de loop van de week.

Anoniem

origineel gepost door Bas_nl
                De auto heb ik opgehaald in Honselersdijk vlak bij Hoek van Holland.

Kijk ik meende al zoiets te herrineren. Dat is bij mij om de hoek, honslersdijk is ook gemeente Westland ;)

Jurgen
                Deelnemer

Mooi projectje zo! Wat heeft die donorkadett je gekost als ik vragen mag? ben namelijk ook nog op zoek naar zoiets ;)

Anoniem

origineel gepost door *Jurgen*
                    Mooi projectje zo! Wat heeft die donorkadett je gekost als ik vragen mag? ben namelijk ook nog op zoek naar zoiets ;)

Volgens mij 1500.. en er zit een manta 1.8s 5bak achter als ik de advertentie nog herriner.

Jurgen
                    Deelnemer

Ok mooi prijsje dus! En hoe ga je dat doen met je schokbrekers achter? zou je een paar foto’s kunnen maken als je er mee bezig bent? Lijkt me zeer leerzaam om te zien ;) succes met je project verder!

schrump

de achteras van een sedan is iets anders dan van van een city.

de bevestiging van de schokbrkers is anders.

je zal dat deel moeten overzetten

Bas_nl
                        Deelnemer

Ja ik haal de mutsen uit de sedan door waarschijnlijk heel de wielkasten er uit te slijpen. Dan even zoeken naar de puntlassen waar deze mutsen vast zitten in de wielkast en deze doorboren.
                          Bij mijn city zitten op de plek waar normaal de schokbrekers zitten plaatjes in gepuntlast. Als ik deze netjes er uit haal dan passen de mutsen van de sedan er zo in. Een paar maanden geleden heeft een maat van mij dit ook zo gedaan bij zijn city. Dit ging makkelijker dan gedacht, maar deze kadett hing wel op z’n kop in een spit en was helemaal kaal. Bij mij zal het wel wat moeilijker gaan maar ik weet in ieder geval al hoe het zit en hoe het moet.
                          Tuurlijk maak ik hier ook foto’s van.

Op deze foto kan je in ieder geval al zien wat er uit moet.

Misschien niet zo duidelijk te zien maar de kofferbak is goed rot, als je er in gaat staan zak je er zeker doorheen.

Ik heb voor deze auto 1250 euro betaald. Daarbij zat dan ook nog 6 grote remtangen en zo’n rubberachtige onderlip van een gte. Ik vond dat dit een hele schappelijk prijs is. Echter er zal nog wel een paar honderd euro’s bij komen want alleen een spanrol, distibutieriem en waterpomp is al 200 euro. Dan ook nog mss schijven en blokken, wat verf etc. Als ik alles klaar heb zal het de ombouw rond de 2000 euro komen. Maar ja dan heb je wel iets leuks.

Paullus
                          Deelnemer

mooie aankoop hoor:wors ideaal als je alles zo in een keer kan binnen halen.

misaborg

Dit is zkr een mooi project, ik hoop dat alles goed verloopt en dat je van je C20XE kan gaan genieten.
                              Veel suc6 met de verbouwing.

Gr. Willem

Bas_nl
                              Deelnemer

Zo vrijdag de eerste stap gezet namelijk de c20xe eruit halen.
                                Het electronica gedeelte losmaken en merken viel me erg mee. Het waren minder kabels dan ik dacht.
                                Alleen ik had eigenlijk gedacht dat ik de motor en bak samen eruit kon halen. Maar dat viel toch wel even tegen. Gelukkig kon ik de auto even op de put zetten om zo de bak los te maken maar echt makkelijk ging dit niet.
                                Nadat de bak los was kon het blok eruit.

Dit was het resultaat na een paar uur sleutelen.

Even het blok eruit takelen.

Zoals je ziet was ik in de veronderstelling dat de takel hoog genoeg zou zijn dus had ik de spanbanden om mn blok vrij lang gelaten. Helaas kwam het blok zo niet hoog genoeg. Dus alles weer even terug op zn plek gezet en de spanbandjes korter gemaakt.

Even snel wat steunen gebakken van wat oud ijzer.

Nu kan ik beginnen aan het opknappen van het blok. Ik ga het blok niet helemaal reviseren want het blok loopt gewoon goed. En als het werkt kan je er het beste gewoon van af blijven, zo denk ik temminste

Maandag ga ik de achteras er onderuit halen en wegbrengen om te stralen en te poedercoaten. Ik ben wel benieuwd hoe lang dit gaat duren aangezien we hier een week de bouwvak zitten.
                                Ook hoop ik deze week de mutsen over te kunnen lassen. Daar zal ik wel weer wat foto’s van maken.

Anoniem

goed bezig

en als deze ombouw op n 2000 uitkomt ben je cker niet slecht uit

als je alle delen los moet verzamelen ben je cker duurder uit
                                  dus mij valt het mee;)

leuk project
                                  blijf het wel ff volgen:thumbup

rabbitopc

zit er nou een luchtmassa meter op van een 8 klepper met een mech. klep ??? of zie ik dat verkeerd op de foto ?

gr.en succes met de ombouw

asconiakkefietje

ik zou gaan kijken naar een andere achteras….
                                      die moeten er ook nog zijn…. en anders een dikke van een b kadett of gt past ook…
                                      kun je achter ook nog eens een stukje breder gaan als je wil…

hoe doet de 1200 achteras uit veghel het eigenlijk onder je city?:P

Bas_nl
                                      Deelnemer

origineel gepost door asconiakkefietje
                                        ik zou gaan kijken naar een andere achteras….
                                        die moeten er ook nog zijn…. en anders een dikke van een b kadett of gt past ook…
                                        kun je achter ook nog eens een stukje breder gaan als je wil…

hoe doet de 1200 achteras uit veghel het eigenlijk onder je city?:P

Haha…. ja de as is nog steeds heel en maakt geen rare geluiden.
                                        Maar er zit al een 1900 gte achteras onder mijn donor kadett dus deze komt ook onder mijn city te zitten.

@ rabbitopc
                                        Hoe zie je dat het een luchtmassa meter van een 8v is???
                                        Er zat namelijk ook een computer aan van een c20ne van een vectra volgens mij. Die gast waarvan ik alles heb gekocht zei dat een 8 klepper wat schadelijker liep en daardoor zou je met een 16 klepper meer vermogen hebben.
                                        Kan dit kloppen?? Ik heb er ook nog een computer bij van een e-kadett c20xe, dit zal dan wel de orginele computer geweest zijn.

rabbitopc

???????? dat vindt ik wel heel erg raar heb het nog nooit gezien dat een 16v loopt op een c20ne kabelboom en computer

de luchtmassa meter van een 16v is een klein rond zwart ding met een sensor erin die de lucht meet

de luchtmassa meter die jij erop hebt zitten is van een 8klepper en mechanische en ook een stuk groter

lijkt me onzin dat hij zo beter loopt anders had gm of bosch dat wel orgineel gemaakt.

ik houd wel een orginele kabelboom en gechipte comp. enz. alles over van een 16v omdat ik er webers op ga zetten miss. wel iets voor jou ?

gr.arno je hebt bij mij toen 2 stoelen gekocht in tonglre ehv.

Bas_nl
                                          Deelnemer

Dat kan wel kloppen dat ik dan een keer bij jouw ben geweest. Was jij niet ook keurmeester???

Maar ik heb net ff zitten kijken in een andere topic waar al die foto’s van die 16 kleppertjes staan en ik zie nu wat je bedoeld. Ik neem aan dat het inlaatspruitstuk wel gewoon van een 16v is??

Maar ik heb dan wel intresse in die computer, kabelboom en luchtmassa meter. Ligt een beetje aan wat je er voor wilt hebben. Maar laat dat maar even weten via u2u.

kadett4x4
                                            Deelnemer

kijk, hier word gewerkt.

groeten.

rabbitopc

op de foto’s is idd te zien dat de rest wel van een 16v is :thumbup

city16v
                                                Deelnemer

ik ben ook met een city c2.0xe van 1979 bezig op teknappen.
                                                  toen ik kocht reed hij wel maar het was niet netjes ingebouwt.

nog even over je achter as vroeger verkochten ze ombouw sets
                                                  om de schokbrekers recht op te zetten toen ze rally’s reden met de city’s
                                                  zie de foto
                                                  http://www.mijnalbum.nl/Foto-8MQXXGN4.jpg

Bas_nl
                                                  Deelnemer

Ja op die foto kan je zien hoe het bij mij ook moet worden. Ik hoop alleen wel dat ik uit kom met mn benzine tank.

Gisteren de achteras en uitlaat er onderuit gehaald.
                                                    De achteras breng ik morgen weg om te laten stralen dan zie ik wat ik nu eigenlijk heb.

Heeft er iemand foto’s van de motor steunen van een 16v die in een c-kadett ligt?
                                                    Ik kwam er namelijk achter dat ik 1 alu motorsteun heb en 1 plaatstalen. Onder deze stalen motor steun lag ook een lager als op vulling :hmmz :thumbdown
                                                    Dus ik ben benieuwd hoe andere dit gedaan hebben.

Paullus
                                                    Deelnemer

wel jammer dat die 16v zo beun de haas was ingebouwd. maar snel de goede draadboom regelen, want dat het loopt is best bijzonder.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 60)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.