Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Ombouw 30E naar C30SE [24V]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2011 om 13:30 #17763604
@MonzaRon wrote:
@hans-01 wrote:
als ik goed kijk lijken het mij van die beton bloembakken
idd Hans, betonnen bloembakken, van die ‘zware jongens’ :D
met daar bovenop een houten balkje, om beschadigingen aan de onderkant van de wagen tegen te gaan :thumbup:thumbup :thumbup
7 juni 2011 om 13:57 #17763605Dat houten balkje doe ik ook altijd, als ze op de krik gaan. Ik heb ze er speciaal voor liggen in de garage, van hardhout. Ik snap dan ook nooit, dat ze bij garages vaak niet de moeite nemen om het “contactvlak” te beschermen. Bij mijn garage snappen ze het. Die doen daar een soort ronde rubbers tussen. Heb ik met mijn eigen ogen gezien. Of ze dat bij alle auto’s doen, of alleen bij youngtimers en oldies (er zitten er nogal wat van die soort in onderhoud daar) weet ik niet, moet ik eerlijkheidshalve er bij zeggen.
7 juni 2011 om 21:54 #17763606AnoniemLid sinds:
1 January 1970hier dan de tweede fotosessie
Het was wel ff slikken, m’n trouwe 30E eruit, wat gaat er nu komen,
de lege ruimte moest nog opgevuld worden……. :hmmz
….. keus genoeg, zal je denken :D
de andere heb eerst een schoonmaakbeurtje nodig,
dan gaan we voor de nieuwere lijkende 24V, :wub
hier was de 24V net geplaatst, tussentijds ben ik vergeten te klikken :(
hier nog ff de cardanas, nu iets ruimer in beeld gebracht,
eerst van het vet en de lak ontdaan, en opnieuw in de grondverf/verf gezet.
de luchtfilter aangepast, anders gaat ie niet passen,
tis nu een half-open systeem geworden, gewoon ff testen of dat wil,
zo ja, dan gaat er een sport-filter in, die uitwasbaar is.
gaat dit niets worden, dan gaan we over naar een k n filter, zoals bij de A2.:thumbup
zo ligt het blokkie er nu in, ook een roestvrije ‘waterpijp’ geplaatst, net als bij de A2
ben nog bezig met de afwerkingen onder de parafan,
en de vervanging van de dash, kachelmotor demontage/zuiveren enz enz.tis de kabelboompjes aansluitingen hier en daar nog en wat andere geneuzel,
en de uitlaat, we zitten te denken een een roestvrij-stalen uitlaat,
iemand ervaring met dit blaaspijp-ijzer onder z’n wagen?En de bombine/dynamo van de 30E, zijn die herbruikbaar icm de C30SE ?
grtz
7 juni 2011 om 22:00 #17763607AnoniemLid sinds:
1 January 1970Mooi project, ik volg het op de voet. Ik zag dat je de 3.0E met bak samen eruit had gelepeld. Ging dat makkelijk, of moest je daar veel voor verwijderen.
En heb je de C30SE met of zonder bak erin gelepeld?
7 juni 2011 om 22:29 #17763608AnoniemLid sinds:
1 January 1970alles sapjes eruit, cardanas en de bak/motor aanhangsel [aut/versn] loskoppelen
in z’n geheel eruit en de ander er weer in lepelen, zonder probs,
dat is wat ik ervan heb kunnen zien, de randzaken, de aanpassingen her en der nemen extra tijd in beslag :wors8 juni 2011 om 06:03 #17763609Ik heb ooit eens een offerte aangevraagd voor een RVS uitlaat, bij een bedrijf in Nieuwegein, en dat ging me plm 1300 Euries kosten. Dan heb je de uitlaat wel vanaf spruitstuk tot aan de einddemper, en uiteraard dubbel uitgevoerd zoals de originele, met de hand op maat gemaakt. Voor de dempers gebruiken ze dan een soort universele dempers (maar in verschillende maatvoeringen voor de verschillende auto’s). Dat was 5 jaar geleden, dus die prijs zal wel ondertussen iets anders liggen. Ik vond dat een behoorlijk bedrag toentertijd, en heb toen maar een reserve originele (helemaal nieuw) bij elkaar gesprokkeld, dat was in totaal een fractie van de prijs. Een andere reden, waarom ik het toen niet liet doorgaan was het feit, dat ik dubbele eindstukken wilde hebben, maar dan kon niet gezien de plaatsing van de benzinetank. Aan de kant van de vulopening heb je geen ruimte voor een demper.
Een geheel RVS uitlaat geeft wel een heel andere klank, meer hoger.
Ik hoorde trouwens op de laatste familiedag van de HOCN (van iemand uit het bestuur die verschillende Sennies en Monza’s heeft) dat de originele Sennie/Monza uitlaat bij normaal gebruik minimaal 10 jaar mee gaat.
8 juni 2011 om 17:32 #17763610Bobine van 30E past niet..
24V heeft een stekkertje derop zitten,30E niet die hebben 2 kabelstekkertjes..+ en toerental signaal.Waterslang van een 24V past probleemloos en ziet een stuk netter uit als zo,n buis,al ziet die buis der wel netjes uitzien,vind ik het een beetje bush bush reparatie achtig uitzien.
Dynamo van een Monza/Senator kun je gebruiken of die van 24V als je de poulie ff omzet..
Had toch een steuntje gemaakt vanaf de luchtfilter bak steuntjes en daar een K&N filter opgezet,of de oude 30E filterbak genomen en de gaten iets groter gemaakt,dat ziet persoonlijk beter uit als die lompe omega/Sennie bak…Maar goed das mijn mening.
Kijk maar eens op MP naar mijn broer zijn 24V die heeft gewoon een open k&n filter gepakt,ziet super uit en klinkt goed.
8 juni 2011 om 19:56 #17763611AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb ja op de A2 ook een k&n filter,
wilden deze optie, zoals het nu is even uitproberen, of het werkt, zo niet, wat ik al aangaf, gaan we alsnog over naar…
de rvs waterpijp vind ik zelf mooi staan, bewust gedaan, beter dan tegen al die zwarte slangen aankijken
maar ja, smaken vershillen, hé ;)de bombine is zoals je zegt anders, heb die van de A2 ff geleend, en idd daar kunnen 2 stekkers aangeplugd worden :thumbup
de rest van de aanpassingen, voor dynamo, [org past ook], vin voor,
automaat schakelstang, andere ophangbeugel voor automaat, heb er nu 2,
dikkere plaatjes voor onder de stabbi, die wat ik erbij had, waren iets te dun.
alles is, ast goed is, op maat gemaakt en kan gemonteerd worden.
En dan wordt het speuln met de kabel aansluitingen [electric], tis beter dat ik daar vanaf blijf, want das niet mijn ding :worshoekies afwatering gekit, grondverf en gespoten, andere dash is geinstalleerd,
alle kachel attributen van binnen schoongemaakt, door de jaren heen papt zich een behoorlijke stoflaagje aan :shock:
de kachelvenitilator, die uitelkaar is geweest schoon en ingevet, blaast nu mn haren overeind :mrgreen:
tijdens controle van dash attributen contact iets te ver gedraaid, ennuh….startermotor doet het iig :Dwe hebben al een rvs uitlaat specialist gevonden, met een aantrekkelijke offerte,
eentje die behoorlijk ver onder de prijs ligt dan die van rinus,
maar daarover later mee, zeg tegen hem als je het goed doet, komen er meer :thumbupeerst maar even afwachten of het blokkie gaat lopen, tot die tijd ff met andere monza dingetjes bezig :wors
8 juni 2011 om 23:13 #17763612Als je niet uit de bedrading komt dan meld je maar…Heb al 2x zo,n ding tot leven gebracht en de bedrading stelt niks voor…
8 juni 2011 om 23:23 #17763613Rinus:wat is normaal gebruik……….
Dagelijk 3km enkel naar het werk,en de uitlaat amper warm worden
Dagelijk 25km enkel naar het werk en de uitlaat wel door en daar warm worden10x per jaar een toerrit doen
wat is normaal…kun je zeggen 12.000km per jaar of iets in die geest,maar hoe word de auto gebruik…..
Het is onzin om te zeggen bij normaal gebruik want der is geen auto die precies hetzelfde word gebruikt..
Situaties als korte stukken van 2/3km zijn veel slechter voor een uitlaat als bv dagelijks 300km rijden al is de km stand dan 100x zo veel..
Hoe is de stalling van de auto,binnen of buiten en dan bedoel ik staat de auto in een goede garage of buiten in de maanden november december jan feb maart..
enz enz9 juni 2011 om 07:07 #17763614Heb je gelijk in, Ben. Ik herhaal alleen maar de woorden van die man. Korte stukjes is uiteraard funest voor je uitlaat (en de rest van je auto). Rij je veel lange stukken, of alleen 10 x per jaar een toerrit (is vaak ook een langer traject) dan gaat je uitlaat veel langer mee. Ik zie het wel aan mijn Monza. Toen ik hem kocht, had ik de verwachting, dat ik zowiezo de achterpot en een middenstuk moest gaan vervangen (zit een rammel in) binnen een jaar. Dus toen naast die delen,, ook maar gelijk de rest (dus een gehele uitlaat) opgesnuffeld. Nu zijn we vijf jaar en plm. 35.000 km verder, en de originele uitlaat zit er nog steeds onder. En die reserve uitlaat ligt nog steeds op de plank. Maar ja, ik rij eigenlijk nooit geen korte stukjes met de auto, en hij staat altijd binnen.
9 juni 2011 om 07:38 #17763615AnoniemLid sinds:
1 January 1970-offtopic: de sound, die zal iets anders zijn, hmm, vindt het wel iets hebben,
zwager heeft bij zn lexus sc400 ook rvs uitlaat achter gezet, org is die ook onverwoestbaar, met dubbele pijpen
maar hij wilde iets sportiever rijden en met een andere merk een uitdaging aangaan,
en eerlijk, bij elke tunnel[tje] wil ie gaan spinnen, om te genieten van de sound :mrgreen:over de rvs uitlaat, het is de bedoeling dat de A1 een echte daily wordt, met LPG, en veel buiten staat,
meer kans op vocht in de pijpen, dus 10 jaar gaat niet lukken met org uitlaat,
wil niet zeggen dat de wagen of ik er nog met 10 jaar ben, maar rvs lijkt me in dit geval de betere keus,
en eerlijk, als de prijs idd zo blijft als de offerte, dan wil ik er geen nieuwe org onder hebben. ;)9 juni 2011 om 07:48 #17763616AnoniemLid sinds:
1 January 1970@GSE wrote:
Als je niet uit de bedrading komt dan meld je maar…Heb al 2x zo,n ding tot leven gebracht en de bedrading stelt niks voor…
tijdens demontage oude kabelboompje van 30E zag ik dat er een stekker aangesloten was op het andere kabelnetwerk,
ast goed is, werd die kabelboom aangestuurd vauit het contact gebeuren [veranderen als ik het mis heb]
zo ja, welke van de 24V kabelboom moeten die plaats innemen ???alle stekkers van 24V kabelboom hebben hun plekkie gevonden, waarvan ik uit ga dat ze op de goede plaats zitten,
alleen… 1 stekker onder het dual ram kapje, de eerste waar je vanaf de bestuurderskant tegen aankijkt,
heeft bij de A2 een rode kleur en bij de A1 een witte kleur, bij deze is een kabelboom, niet van een automaat geinstald.
ook deze moet dan goed zijn, omdat alle 3 stekkers, onder dat kapje, een andere vorm hebben.9 juni 2011 om 10:27 #17763617hi ron,
ik zit met verbazing te kijken hoe snel je werkt zeg :wors
Waarom gebruik je je filterhuis van de 30E niet? Deze past ook gewoon op je LMM meter van de C30SE.
Ziet er naar mijn idee beter uit als een “half filterhuis”.
Ik heb dezelde LMM meter in mijn Monza en deze zit ook vast aan mijn originele filterhuis.
Misschien een ideetje?greetz,
mario
9 juni 2011 om 10:29 #17763618hoe krijg je trouwens je blokkies zo mooi schoon? Superwerkt hoor hoe het blokkie glimt :wub
9 juni 2011 om 15:55 #17763619AnoniemLid sinds:
1 January 1970de luchtweger van een C30SE past totaal niet op het ‘huis’ van een 30E,
ok het gat zou groter gemaakt dient te worden, het wordt dan wel krapjes, en dan is de bevestiging nope,
deze combi is beslist geen plug en play ;)
denk eerder dat die van een C30NE beter zou passen dan de 30E :hmmzHeb dit blokkie zo gekocht, verder niets aan het blokkie schoongemaakt :shock:
kon hem gewoon met blote handjes omarmen, zonder ook maar 1 smerige vinger te krijgen :thumbHeb het al een keer vermeldt in het forum, blokkie was eigenlijk voorbestemd voor een Manta,
als die Manta de ‘finish’ had gehaald, dan was het een……… :wub :wub :wub
helaas heeft het niet zover mogen komen,
de eigenaar, die nog veel meer chique opel spul had liggen, was overleden,
waarna z’n vriendenkring van de familie de opdracht kreeg om alle opel spullen uit z’n hal te verkopen.Affijn, voor mij was een vereiste, mooi blokkie met evt weinig km’ters, en deze kwam op mn weg,
1ste dag op het net, niet treuzelen, maar de volgende dag op de stoep staan en afhandelen.
Dit leek me wel wat, zo’n blokkie, anders voor mij geen motor update,
want 30E blokkie lag er ook netjes en goed onderhouden in,
tja, en hoe deze C30SE uiteindelijk gaat lopen, das dan de gok die ik nemen moet :wors9 juni 2011 om 16:37 #17763620C30NE en 24V hebben dezelfde luchtweger..
9 juni 2011 om 18:22 #17763621Hi Ben,
Dat bedoel ik inderdaad.
De LMM meter van een c30se en c30ne zijn identiek.En Ron,
jou oude filterhuis en mijn filterhuis zijn ook identiek, dus zou 1 op 1 moeten passen.
Ikzelf heb pas geleden nog mijn filterhuis vervangen omdat deze gescheurd was.
Ik heb toen mijn LMM meter aan mijn oude Monza filterhuis gemonteerd en past echt 100% goed.Ik zou zeggen gewoon doen en dat ziet er naar mijn idee beter uit dan een half filterhuis.
greetz,
mario
9 juni 2011 om 21:04 #17763581AnoniemLid sinds:
1 January 1970maak je maar nie druk om het filterhuis :D
dat doen ik ook nie, tegen die tijd ast wel zo is, dan gaan we veranderen ;)nou, ben, weet je al iets meer over de aansluitingen van de kabelboom,
zoals boven gevraagd wordt :hmmz10 juni 2011 om 11:25 #17763622Je bedoelt zeker het stationair loop gedoe of de ontsteking die niet aan je gewone Jetronic kabelboom stekker zit?
Maak anders ff wat foto,s als het voor de stationair loopt is of de ontsteking,kun je die stekkers gewoon loshalen en vergeten..Je 24V heeft 3 stekker die jij nodig hebt NL:
1 stekker met 2 dikkere rode draden of rood/zwart die moet je met elkaar verbinden.
(als je automaat kabelboom hebt)Dan krijg je een klein stekkertje met groen en zwart/geel:
Groen is je toerenteller uitgang signaal dit moet je op de groene steken bij de stekker die bij je rembekrachtiger hangt deze gaat naar je toerentellen.
zwart/geel is + voor je bobine.Dan krijg je nog de dikke ronde stekker:
Rood/blau deze moet je op de + van je benzine pomp aansluitenRood/wit of bruin/blau dit word je motor controle lampje,dit moet je zo aansluiten dat deze draad de min is dwz je pakt een + vanaf contactslot over een zekering en sluit daar een lampje op aan ergens (daschbord is mooist of een lege schakelaar of net wat) en deze draad word dan de – als je de auto op contact zet moet ie gaan branden en als ie loopt gaat het lampje uit,blijft het branden heb je een storing in de electronica.
Blau rood,is impuls gever signaal,kun je aansluiten aldus sommige weet de electronic dan hoe hard de auto gaat en word de vonk iets verstelt ivm met iets meer vermogen,je neemt een 8 impuls gever,en sluit daar + (zwart over zekering via contact slot) op aan en – dan heeft die impuls gever een blau/rode draad hierdoor worden dan de impuslen verstuurt die opgewekt worden,die blau rode draad moet je op deze zitten,maar als je het niet doet merk je der weinig van.
zwart of zwart/paars is contactslot gestuurde + over contactslot
rood/wit of rood blau is boord computer inpuls,deze heeft de bc nodig voor verbruik te berekenen en hoe lang op een tank te kunnen..
zwart/bruin is ook voor de BC deze draden hangen boven je oude injectie computer zijn 2 stekkers.Maar maak anders ff wat foto,s van de huidige stekkers waar je niet weet waar ze voor zijn..
10 juni 2011 om 17:34 #17763623AnoniemLid sinds:
1 January 1970deze info zou me verder kunnen helpen, bedankt ben :thumb
idd, bij de rembekrachtiger hangen nog wat ongebruikte kabelstekkers,
dacht dat we daar de oude 30E kabelboom afgeplugd hadden :hmmzfoto’s heb ik er nog niet van, ast nie lukt met de info, zal ik daar ff klikken waar nodig is :wors
heb wel een foto van de 4traps bekabeling, die uit moet moet komen,
onder de motorkap dacht ik.waar moeten deze onderliggende kabels-stekkers op aangesloten worden ??
thnx alvast :thumbup
10 juni 2011 om 20:16 #17763624Dat relais hang zeg midden onder het daschbord..origineel,maar je kunt het net zo goed onder het middenconsole plaatsen…
Heel gemakkelijk die bedrading:
zwart is contactslot gestuurde +
bruin is –
rood/blau is impuls signaal van impuls gever (6 impuls nemen anders schakelt je bak veels te laat)alle zwarte en bruine zijn met elkaar verbonden,dus bv 1 zwarte van + voorzien is voldoende,dan werkt je bak zoals het hoort thats it..
10 juni 2011 om 22:19 #17763599AnoniemLid sinds:
1 January 1970das idd niet veel werk met die automaat, onder de middenconsole dus :shock: :D
de Bombine, de org stekker van de kabelboom C30SE,
moet of mag die erbij, op hebben we genoeg aan de de zwart-geel ennuh….massa ?de benzinepomp heb ik op advies van een kennis aan de dikke Rood-Blauwe gezet,
was de enige dikke draad, Rood-blauwe achter die ronde stekker,
maar nu zien ik hier achter die ronde stekker nog een, maar een dunne Rood-Blauwe tussen zitten :hmmz
[kabelboom van een automaat, die van versnelling heb veel minder kabels cq aansluitingen op de stekker]11 juni 2011 om 19:03 #17763625ziet er erg goed uit ron :thumb
blokkie in zwart en zilver is ook :wub :wors
wou dat mijn 24vtje al zo ver was, maar helaas schiet het niet echt op met onderdelen :swear
12 juni 2011 om 10:57 #17763626AnoniemLid sinds:
1 January 1970gisteravond onder een genot van een drankje en warme balletjes met de draadjes gespeeld :D
het resultaat: we zijn er bijna :agent
alles functioneert, de benzinepomp, de bombine, overal vonkies en brandstof, daar waar nodig is, na omdraai contact :thumbup
maar nog nie doorstarten, morgen ontsteking nakijken, die was losgeraakt tijdens vervoer, bougiekabels vonken iig wel,
lampie hadden we [nog] niet tot onze beschikking, lag nl op een ander adres.
of zou het iets anders kunnen zijn, iets wat we miss over het hoofd zou hebben gezien :hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.