Ombouw 30E naar C30SE [24V]

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Ombouw 30E naar C30SE [24V]

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 105)
  • Auteur
    Berichten
  • #17763604
    bananenbennie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 November 2010

      @MonzaRon wrote:

      @hans-01 wrote:

      als ik goed kijk lijken het mij van die beton bloembakken

      idd Hans, betonnen bloembakken, van die ‘zware jongens’ :D
      met daar bovenop een houten balkje, om beschadigingen aan de onderkant van de wagen tegen te gaan :thumbup

      :thumbup :thumbup

      #17763605
      rinus de boer
        Lid sinds:
        2 July 2004

        Dat houten balkje doe ik ook altijd, als ze op de krik gaan. Ik heb ze er speciaal voor liggen in de garage, van hardhout. Ik snap dan ook nooit, dat ze bij garages vaak niet de moeite nemen om het “contactvlak” te beschermen. Bij mijn garage snappen ze het. Die doen daar een soort ronde rubbers tussen. Heb ik met mijn eigen ogen gezien. Of ze dat bij alle auto’s doen, of alleen bij youngtimers en oldies (er zitten er nogal wat van die soort in onderhoud daar) weet ik niet, moet ik eerlijkheidshalve er bij zeggen.

        #17763606
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          hier dan de tweede fotosessie


          Het was wel ff slikken, m’n trouwe 30E eruit, wat gaat er nu komen,
          de lege ruimte moest nog opgevuld worden……. :hmmz

          ….. keus genoeg, zal je denken :D

          de andere heb eerst een schoonmaakbeurtje nodig,
          dan gaan we voor de nieuwere lijkende 24V, :wub

          hier was de 24V net geplaatst, tussentijds ben ik vergeten te klikken :(

          hier nog ff de cardanas, nu iets ruimer in beeld gebracht,


          eerst van het vet en de lak ontdaan, en opnieuw in de grondverf/verf gezet.


          de luchtfilter aangepast, anders gaat ie niet passen,
          tis nu een half-open systeem geworden, gewoon ff testen of dat wil,
          zo ja, dan gaat er een sport-filter in, die uitwasbaar is.
          gaat dit niets worden, dan gaan we over naar een k n filter, zoals bij de A2.:thumbup


          zo ligt het blokkie er nu in, ook een roestvrije ‘waterpijp’ geplaatst, net als bij de A2
          ben nog bezig met de afwerkingen onder de parafan,
          en de vervanging van de dash, kachelmotor demontage/zuiveren enz enz.

          tis de kabelboompjes aansluitingen hier en daar nog en wat andere geneuzel,
          en de uitlaat, we zitten te denken een een roestvrij-stalen uitlaat,
          iemand ervaring met dit blaaspijp-ijzer onder z’n wagen?

          En de bombine/dynamo van de 30E, zijn die herbruikbaar icm de C30SE ?

          grtz

          #17763607
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Mooi project, ik volg het op de voet. Ik zag dat je de 3.0E met bak samen eruit had gelepeld. Ging dat makkelijk, of moest je daar veel voor verwijderen.

            En heb je de C30SE met of zonder bak erin gelepeld?

            #17763608
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              alles sapjes eruit, cardanas en de bak/motor aanhangsel [aut/versn] loskoppelen
              in z’n geheel eruit en de ander er weer in lepelen, zonder probs,
              dat is wat ik ervan heb kunnen zien, de randzaken, de aanpassingen her en der nemen extra tijd in beslag :wors

              #17763609
              rinus de boer
                Lid sinds:
                2 July 2004

                Ik heb ooit eens een offerte aangevraagd voor een RVS uitlaat, bij een bedrijf in Nieuwegein, en dat ging me plm 1300 Euries kosten. Dan heb je de uitlaat wel vanaf spruitstuk tot aan de einddemper, en uiteraard dubbel uitgevoerd zoals de originele, met de hand op maat gemaakt. Voor de dempers gebruiken ze dan een soort universele dempers (maar in verschillende maatvoeringen voor de verschillende auto’s). Dat was 5 jaar geleden, dus die prijs zal wel ondertussen iets anders liggen. Ik vond dat een behoorlijk bedrag toentertijd, en heb toen maar een reserve originele (helemaal nieuw) bij elkaar gesprokkeld, dat was in totaal een fractie van de prijs. Een andere reden, waarom ik het toen niet liet doorgaan was het feit, dat ik dubbele eindstukken wilde hebben, maar dan kon niet gezien de plaatsing van de benzinetank. Aan de kant van de vulopening heb je geen ruimte voor een demper.

                Een geheel RVS uitlaat geeft wel een heel andere klank, meer hoger.

                Ik hoorde trouwens op de laatste familiedag van de HOCN (van iemand uit het bestuur die verschillende Sennies en Monza’s heeft) dat de originele Sennie/Monza uitlaat bij normaal gebruik minimaal 10 jaar mee gaat.

                #17763610
                GSE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 August 2006

                  Bobine van 30E past niet..
                  24V heeft een stekkertje derop zitten,30E niet die hebben 2 kabelstekkertjes..+ en toerental signaal.

                  Waterslang van een 24V past probleemloos en ziet een stuk netter uit als zo,n buis,al ziet die buis der wel netjes uitzien,vind ik het een beetje bush bush reparatie achtig uitzien.

                  Dynamo van een Monza/Senator kun je gebruiken of die van 24V als je de poulie ff omzet..

                  Had toch een steuntje gemaakt vanaf de luchtfilter bak steuntjes en daar een K&N filter opgezet,of de oude 30E filterbak genomen en de gaten iets groter gemaakt,dat ziet persoonlijk beter uit als die lompe omega/Sennie bak…Maar goed das mijn mening.

                  Kijk maar eens op MP naar mijn broer zijn 24V die heeft gewoon een open k&n filter gepakt,ziet super uit en klinkt goed.

                  #17763611
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    heb ja op de A2 ook een k&n filter,
                    wilden deze optie, zoals het nu is even uitproberen, of het werkt, zo niet, wat ik al aangaf, gaan we alsnog over naar…
                    de rvs waterpijp vind ik zelf mooi staan, bewust gedaan, beter dan tegen al die zwarte slangen aankijken
                    maar ja, smaken vershillen, hé ;)

                    de bombine is zoals je zegt anders, heb die van de A2 ff geleend, en idd daar kunnen 2 stekkers aangeplugd worden :thumbup

                    de rest van de aanpassingen, voor dynamo, [org past ook], vin voor,
                    automaat schakelstang, andere ophangbeugel voor automaat, heb er nu 2,
                    dikkere plaatjes voor onder de stabbi, die wat ik erbij had, waren iets te dun.
                    alles is, ast goed is, op maat gemaakt en kan gemonteerd worden.
                    En dan wordt het speuln met de kabel aansluitingen [electric], tis beter dat ik daar vanaf blijf, want das niet mijn ding :wors

                    hoekies afwatering gekit, grondverf en gespoten, andere dash is geinstalleerd,
                    alle kachel attributen van binnen schoongemaakt, door de jaren heen papt zich een behoorlijke stoflaagje aan :shock:
                    de kachelvenitilator, die uitelkaar is geweest schoon en ingevet, blaast nu mn haren overeind :mrgreen:
                    tijdens controle van dash attributen contact iets te ver gedraaid, ennuh….startermotor doet het iig :D

                    we hebben al een rvs uitlaat specialist gevonden, met een aantrekkelijke offerte,
                    eentje die behoorlijk ver onder de prijs ligt dan die van rinus,
                    maar daarover later mee, zeg tegen hem als je het goed doet, komen er meer :thumbup

                    eerst maar even afwachten of het blokkie gaat lopen, tot die tijd ff met andere monza dingetjes bezig :wors

                    #17763612
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Als je niet uit de bedrading komt dan meld je maar…Heb al 2x zo,n ding tot leven gebracht en de bedrading stelt niks voor…

                      #17763613
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Rinus:wat is normaal gebruik……….

                        Dagelijk 3km enkel naar het werk,en de uitlaat amper warm worden
                        Dagelijk 25km enkel naar het werk en de uitlaat wel door en daar warm worden

                        10x per jaar een toerrit doen

                        wat is normaal…kun je zeggen 12.000km per jaar of iets in die geest,maar hoe word de auto gebruik…..

                        Het is onzin om te zeggen bij normaal gebruik want der is geen auto die precies hetzelfde word gebruikt..

                        Situaties als korte stukken van 2/3km zijn veel slechter voor een uitlaat als bv dagelijks 300km rijden al is de km stand dan 100x zo veel..

                        Hoe is de stalling van de auto,binnen of buiten en dan bedoel ik staat de auto in een goede garage of buiten in de maanden november december jan feb maart..
                        enz enz

                        #17763614
                        rinus de boer
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          Heb je gelijk in, Ben. Ik herhaal alleen maar de woorden van die man. Korte stukjes is uiteraard funest voor je uitlaat (en de rest van je auto). Rij je veel lange stukken, of alleen 10 x per jaar een toerrit (is vaak ook een langer traject) dan gaat je uitlaat veel langer mee. Ik zie het wel aan mijn Monza. Toen ik hem kocht, had ik de verwachting, dat ik zowiezo de achterpot en een middenstuk moest gaan vervangen (zit een rammel in) binnen een jaar. Dus toen naast die delen,, ook maar gelijk de rest (dus een gehele uitlaat) opgesnuffeld. Nu zijn we vijf jaar en plm. 35.000 km verder, en de originele uitlaat zit er nog steeds onder. En die reserve uitlaat ligt nog steeds op de plank. Maar ja, ik rij eigenlijk nooit geen korte stukjes met de auto, en hij staat altijd binnen.

                          #17763615
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            -offtopic: de sound, die zal iets anders zijn, hmm, vindt het wel iets hebben,
                            zwager heeft bij zn lexus sc400 ook rvs uitlaat achter gezet, org is die ook onverwoestbaar, met dubbele pijpen
                            maar hij wilde iets sportiever rijden en met een andere merk een uitdaging aangaan,
                            en eerlijk, bij elke tunnel[tje] wil ie gaan spinnen, om te genieten van de sound :mrgreen:

                            over de rvs uitlaat, het is de bedoeling dat de A1 een echte daily wordt, met LPG, en veel buiten staat,
                            meer kans op vocht in de pijpen, dus 10 jaar gaat niet lukken met org uitlaat,
                            wil niet zeggen dat de wagen of ik er nog met 10 jaar ben, maar rvs lijkt me in dit geval de betere keus,
                            en eerlijk, als de prijs idd zo blijft als de offerte, dan wil ik er geen nieuwe org onder hebben. ;)

                            #17763616
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              @GSE wrote:

                              Als je niet uit de bedrading komt dan meld je maar…Heb al 2x zo,n ding tot leven gebracht en de bedrading stelt niks voor…

                              tijdens demontage oude kabelboompje van 30E zag ik dat er een stekker aangesloten was op het andere kabelnetwerk,
                              ast goed is, werd die kabelboom aangestuurd vauit het contact gebeuren [veranderen als ik het mis heb]
                              zo ja, welke van de 24V kabelboom moeten die plaats innemen ???

                              alle stekkers van 24V kabelboom hebben hun plekkie gevonden, waarvan ik uit ga dat ze op de goede plaats zitten,
                              alleen… 1 stekker onder het dual ram kapje, de eerste waar je vanaf de bestuurderskant tegen aankijkt,
                              heeft bij de A2 een rode kleur en bij de A1 een witte kleur, bij deze is een kabelboom, niet van een automaat geinstald.
                              ook deze moet dan goed zijn, omdat alle 3 stekkers, onder dat kapje, een andere vorm hebben.

                              #17763617
                              charlois187
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 June 2009

                                hi ron,

                                ik zit met verbazing te kijken hoe snel je werkt zeg :wors
                                Waarom gebruik je je filterhuis van de 30E niet? Deze past ook gewoon op je LMM meter van de C30SE.
                                Ziet er naar mijn idee beter uit als een “half filterhuis”.
                                Ik heb dezelde LMM meter in mijn Monza en deze zit ook vast aan mijn originele filterhuis.
                                Misschien een ideetje?

                                greetz,

                                mario

                                #17763618
                                charlois187
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 June 2009

                                  hoe krijg je trouwens je blokkies zo mooi schoon? Superwerkt hoor hoe het blokkie glimt :wub

                                  #17763619
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    de luchtweger van een C30SE past totaal niet op het ‘huis’ van een 30E,
                                    ok het gat zou groter gemaakt dient te worden, het wordt dan wel krapjes, en dan is de bevestiging nope,
                                    deze combi is beslist geen plug en play ;)
                                    denk eerder dat die van een C30NE beter zou passen dan de 30E :hmmz

                                    Heb dit blokkie zo gekocht, verder niets aan het blokkie schoongemaakt :shock:
                                    kon hem gewoon met blote handjes omarmen, zonder ook maar 1 smerige vinger te krijgen :thumb

                                    Heb het al een keer vermeldt in het forum, blokkie was eigenlijk voorbestemd voor een Manta,
                                    als die Manta de ‘finish’ had gehaald, dan was het een……… :wub :wub :wub
                                    helaas heeft het niet zover mogen komen,
                                    de eigenaar, die nog veel meer chique opel spul had liggen, was overleden,
                                    waarna z’n vriendenkring van de familie de opdracht kreeg om alle opel spullen uit z’n hal te verkopen.

                                    Affijn, voor mij was een vereiste, mooi blokkie met evt weinig km’ters, en deze kwam op mn weg,
                                    1ste dag op het net, niet treuzelen, maar de volgende dag op de stoep staan en afhandelen.
                                    Dit leek me wel wat, zo’n blokkie, anders voor mij geen motor update,
                                    want 30E blokkie lag er ook netjes en goed onderhouden in,
                                    tja, en hoe deze C30SE uiteindelijk gaat lopen, das dan de gok die ik nemen moet :wors

                                    #17763620
                                    GSE
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 August 2006

                                      C30NE en 24V hebben dezelfde luchtweger..

                                      #17763621
                                      charlois187
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 June 2009

                                        Hi Ben,

                                        Dat bedoel ik inderdaad.
                                        De LMM meter van een c30se en c30ne zijn identiek.

                                        En Ron,
                                        jou oude filterhuis en mijn filterhuis zijn ook identiek, dus zou 1 op 1 moeten passen.
                                        Ikzelf heb pas geleden nog mijn filterhuis vervangen omdat deze gescheurd was.
                                        Ik heb toen mijn LMM meter aan mijn oude Monza filterhuis gemonteerd en past echt 100% goed.

                                        Ik zou zeggen gewoon doen en dat ziet er naar mijn idee beter uit dan een half filterhuis.

                                        greetz,

                                        mario

                                        #17763581
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          maak je maar nie druk om het filterhuis :D
                                          dat doen ik ook nie, tegen die tijd ast wel zo is, dan gaan we veranderen ;)

                                          nou, ben, weet je al iets meer over de aansluitingen van de kabelboom,
                                          zoals boven gevraagd wordt :hmmz

                                          #17763622
                                          GSE
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 August 2006

                                            Je bedoelt zeker het stationair loop gedoe of de ontsteking die niet aan je gewone Jetronic kabelboom stekker zit?
                                            Maak anders ff wat foto,s als het voor de stationair loopt is of de ontsteking,kun je die stekkers gewoon loshalen en vergeten..

                                            Je 24V heeft 3 stekker die jij nodig hebt NL:
                                            1 stekker met 2 dikkere rode draden of rood/zwart die moet je met elkaar verbinden.
                                            (als je automaat kabelboom hebt)

                                            Dan krijg je een klein stekkertje met groen en zwart/geel:
                                            Groen is je toerenteller uitgang signaal dit moet je op de groene steken bij de stekker die bij je rembekrachtiger hangt deze gaat naar je toerentellen.
                                            zwart/geel is + voor je bobine.

                                            Dan krijg je nog de dikke ronde stekker:
                                            Rood/blau deze moet je op de + van je benzine pomp aansluiten

                                            Rood/wit of bruin/blau dit word je motor controle lampje,dit moet je zo aansluiten dat deze draad de min is dwz je pakt een + vanaf contactslot over een zekering en sluit daar een lampje op aan ergens (daschbord is mooist of een lege schakelaar of net wat) en deze draad word dan de – als je de auto op contact zet moet ie gaan branden en als ie loopt gaat het lampje uit,blijft het branden heb je een storing in de electronica.

                                            Blau rood,is impuls gever signaal,kun je aansluiten aldus sommige weet de electronic dan hoe hard de auto gaat en word de vonk iets verstelt ivm met iets meer vermogen,je neemt een 8 impuls gever,en sluit daar + (zwart over zekering via contact slot) op aan en – dan heeft die impuls gever een blau/rode draad hierdoor worden dan de impuslen verstuurt die opgewekt worden,die blau rode draad moet je op deze zitten,maar als je het niet doet merk je der weinig van.

                                            zwart of zwart/paars is contactslot gestuurde + over contactslot

                                            rood/wit of rood blau is boord computer inpuls,deze heeft de bc nodig voor verbruik te berekenen en hoe lang op een tank te kunnen..
                                            zwart/bruin is ook voor de BC deze draden hangen boven je oude injectie computer zijn 2 stekkers.

                                            Maar maak anders ff wat foto,s van de huidige stekkers waar je niet weet waar ze voor zijn..

                                            #17763623
                                            Anoniem
                                              Lid sinds:
                                              1 January 1970

                                              deze info zou me verder kunnen helpen, bedankt ben :thumb

                                              idd, bij de rembekrachtiger hangen nog wat ongebruikte kabelstekkers,
                                              dacht dat we daar de oude 30E kabelboom afgeplugd hadden :hmmz

                                              foto’s heb ik er nog niet van, ast nie lukt met de info, zal ik daar ff klikken waar nodig is :wors

                                              heb wel een foto van de 4traps bekabeling, die uit moet moet komen,
                                              onder de motorkap dacht ik.

                                              waar moeten deze onderliggende kabels-stekkers op aangesloten worden ??

                                              thnx alvast :thumbup

                                              #17763624
                                              GSE
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 August 2006

                                                Dat relais hang zeg midden onder het daschbord..origineel,maar je kunt het net zo goed onder het middenconsole plaatsen…

                                                Heel gemakkelijk die bedrading:
                                                zwart is contactslot gestuurde +
                                                bruin is –
                                                rood/blau is impuls signaal van impuls gever (6 impuls nemen anders schakelt je bak veels te laat)

                                                alle zwarte en bruine zijn met elkaar verbonden,dus bv 1 zwarte van + voorzien is voldoende,dan werkt je bak zoals het hoort thats it..

                                                #17763599
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  das idd niet veel werk met die automaat, onder de middenconsole dus :shock: :D

                                                  de Bombine, de org stekker van de kabelboom C30SE,
                                                  moet of mag die erbij, op hebben we genoeg aan de de zwart-geel ennuh….massa ?

                                                  de benzinepomp heb ik op advies van een kennis aan de dikke Rood-Blauwe gezet,
                                                  was de enige dikke draad, Rood-blauwe achter die ronde stekker,
                                                  maar nu zien ik hier achter die ronde stekker nog een, maar een dunne Rood-Blauwe tussen zitten :hmmz
                                                  [kabelboom van een automaat, die van versnelling heb veel minder kabels cq aansluitingen op de stekker]

                                                  #17763625
                                                  voederbiet
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    9 May 2006

                                                    ziet er erg goed uit ron :thumb

                                                    blokkie in zwart en zilver is ook :wub :wors

                                                    wou dat mijn 24vtje al zo ver was, maar helaas schiet het niet echt op met onderdelen :swear

                                                    #17763626
                                                    Anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 1970

                                                      gisteravond onder een genot van een drankje en warme balletjes met de draadjes gespeeld :D

                                                      het resultaat: we zijn er bijna :agent
                                                      alles functioneert, de benzinepomp, de bombine, overal vonkies en brandstof, daar waar nodig is, na omdraai contact :thumbup
                                                      maar nog nie doorstarten, morgen ontsteking nakijken, die was losgeraakt tijdens vervoer, bougiekabels vonken iig wel,
                                                      lampie hadden we [nog] niet tot onze beschikking, lag nl op een ander adres.
                                                      of zou het iets anders kunnen zijn, iets wat we miss over het hoofd zou hebben gezien :hmmz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 105)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.