Ombouw 30E naar C30SE [24V]

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Ombouw 30E naar C30SE [24V]

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 105)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228781
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      jawel, het is nu tijd, de ombouw van de A1, 30E naar 24V is begonnen,
      de bedoeling is dat er een 4traps automaat bij achter komt [AW-0371LE ]

      de A1 was voorheen al met een Automaat [3traps] uitgerust,
      vandaar de keus bij ombouw, om wederom voor een Automaat te kiezen.

      nu alvast een paar vragen: (ja, dr komen er meer :D )

      kunnen er nog aanbouwdelen van de 30E gebruikt worden voor de 24V ?

      de ´Tvi´ kabel van de automaat, moet die mede weer aangesloten aan de 24V, zo ja, waar ?

      bedankt alvast, ennuh…de fotos komen later :D

      #17763578
      noci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Ron kijk even naar mij topic, GSE heeft toen alles uitgelegt hoe en wat er allemaal moet gebeuren. :thumb

        helaas heb ik het nog te druk met andere dingen dus ligt mij 24V nog steeds in de hoek te wachten tot die erin mag :sleeping

        #17763577
        noci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 March 2010

          Ron ik heb de oude even een upje gegeven voor je kan je het even nakijken :thumb

          #17763576
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            bedankt nico, ben ik weer ruim op de hoogte, met de handige tips :thumb

            hebben een busje voor de fan, de org koelvin past weer netjes onder de koeltunnel,
            mot alleen nog ff wachten op een langere bout [linksom draaiend] :thumbup

            de stabbi laten we nog ietsjes verder zakken, we gaan voor 3 cm,
            weten we zekers dat een oliefilter vervangen geen problemen oplevert
            had plaatjes van 1,5 cm dikte, die zijn te krap, stabbi kwam net tegen het blokkie aan :thumbdown

            de ingekorte cardanas, ff schoon en zwart gemaakt,

            hier heb je de maat van de cardanas, nico, 130cm, org is het geloof ik 138/139cm.

            stuurpomp reservoir heeft ook een nieuw plekkie gekregen,
            en we hebben de lmm behuizing van de 24V hergebruikt en aangepast,
            het is nu een half openlucht filter geworden :D
            we gaan het even afwachten hoe het werkt,
            anders gaan we over tot een ‘onverslijtbare’ sportfilter [zie a2] :thumbup

            graag zou ik wel meer willen weten over de bedrading van de automaat,
            waar moet welk stekkertje aangesloten worden, kheb nog geen schema gevonden,
            en het vreemde is, en wat ik verder nie gelezen heb,
            is dat de org schakelstang van de 3traps te lang is, heb het dan wel over bijna 8cm :hmmz

            #17763586
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Als je de 03/71L bak neemt hoef je niks aan de bedrading te doen,enkel de zwart rode draden in uit 1 stekker door te verbinden.

              Je kunt als je wilt de kabelboom strippen en alle automaat draden deruit halen,kunt ook de stekkers laten hangen,als je ooit naar een AR35 wilt.

              Aandrijfas is per auto verschillend:
              Het achterste gedeelte is per model verschillende Sennie is wat langer als dat van een Monza,het voorste gedeelte is bak afhankelijk,dwz met 4-gang automaat (die bak is langste bak door Opel gebruikt) het je het korste asje tot aan de hardy schijf..

              #17763587
              noci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2010

                Sorry Ron ik had er overheen gelezen dat jij je bak ook vervangt daar staat niet zoveel over in mij topic. :wors
                Maar Ben heeft al geregeerd :thumb
                Hoop dat je eruit komt.

                :kewlpics :kewlpics :kewlpics :kewlpics

                #17763579
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Ja Nico, ast goed is hebben we dezelfde motor en bak :thumbup

                  Je komt een aantal ‘probleempjes’ tegen die je overbruggen moet, en die nemen een beetje tijd in beslag.
                  hebben de wagen niet in een garage staan waar een brug, draaibank of lasapparaat aanwezig zijn,
                  sommige taken moeten uitbesteed worden, hebben hier niet die juiste gereedschap voorhanden
                  om het zelf te doen, dus ff een dag of zo stilte.

                  wij zijn zeg maar de hobbyisten, die deze uitdaging aangaan ;)

                  mn kennis de monteurs-taak en ik ben er voor het ‘domme werk’ :mrgreen:

                  de maat van de aandrijfas is gebaseerd op de C30SE icm met de 4traps-automaat,
                  dus die zou in elke vergelijkbare Monza moeten passen, dacht ik zo :hmmz

                  daarom ingekorte cardanas gekocht en meegenomen en ja, hij paste als gegoten
                  NEE dus, bleek dat ik de verkeerde as heb meegekregen van de verkoper :(
                  deze as was van een GSE, en had dezelfde lengte as de mijne, achter de 30E.

                  Meteen actie ondernomen om het met spoed ingekort te krijgen,
                  en een gedachte om contact op te nemen met de verkoper

                  twas dan wel ruim een half jaar geleden, denk toch ff bellen, die beste man :D
                  laat die verkoper de ingekorte cardan nog hebben liggen, pfff, netjes afgehandeld :wors
                  en heb de andere cardan opdracht nog kunnen annuleren. :thumbup

                  #17763582
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    ?????????
                    Ik kan dit hele verhaal ff niet volgen…
                    Wat is het probleem met die assen:
                    Een C30SE is net zolang als een 30E en ligt op dezelfde plaats op de vooras,je bak komt op precies dezelfde plaats als normaal,dus kun je ook normale bestaande assen gebruiken..
                    Dus heb je gewoon het korte stuk as nodig van een 4-gang automaat…Of je koopt een bestaande as of je kort je huidige in…Thats all

                    Verder zie ik wel een probleem komen en dat heet baksteun…die past nl voor geen meter..Die zul je moeten maken of aan het chassie lassen of een steun maken..Net als je tv kabel daar moet je ook wat voor maken..

                    #17763584
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      ik had er een verkeerde as bij, die was nl net zo lang als die van de 30E ;)
                      nadien ff gebeld en [gelukkig] opgelost, heb de korte as er nu bij, scheelt toch 8/9 cm met orgineel,
                      en het belangrijkste, hij past ook nog, sluit perfect aan in/op bak en diff :thumb

                      de baksteun is ook al aangepast, en met dezelfde cm’ters naar achteren verplaatst :D

                      tis wel jammer, was paar weken geleden nog in Ahaus, heb daar wel zitten klikken
                      maar niet in detail bij die vele Monza 24V’s onder de kap, stom stom :sleeping
                      heb toen geen rekening gehouden dat de klus nu gedaan wordt, dus laat staan die tv-kabel aansluiting
                      werd pas het afgelopen weekend op de hoogte gesteld dat we er deze week aan zouden beginnen,
                      terwijl ik rekening had gehouden om het na de vakantie/seizoen te gaan doen. ;)

                      de tvkabel, das idd een ander verhaal, hebben daar nog niet aan kunnen denken,
                      mn kennis wist nog niet waar ie ermee heen moest, en ik helemaal nie, vandaar ook de vraag, hé
                      maar het is dus de bedoeling dat deze bij de gasklep of bij de gaskabel van de 24V aan moet worden gesloten,
                      zijn daar ergens voorbeelden van te vinden ?

                      grtz

                      #17763588
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Moeilijk zal het niet zijn,je moet gewoon een steuntje maken,en zorgen dat de kabel losjes hangt als de gasklep dicht is en bij volgas moet de kabel ook bijna 100% aan zijn.

                        Feit dat je de 30E gaskabel kunt gebruiken wil zeggen dat de mmm dat ding wat de gasklep bedient wat zich draait als je de kabel beweegt net zo groot is als bij de 30E,en daar zit bij de kabel ook aan,als je wilt wil ik wel een foto maken van hoe het bij de C30NE zit bij mij.

                        #17763589
                        noci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 March 2010

                          :kewlpics Ben, ben wel benieuwd hoe jij dat hebt gemaakt. :wors

                          #17763590
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            @GSE wrote:

                            Moeilijk zal het niet zijn,je moet gewoon een steuntje maken,en zorgen dat de kabel losjes hangt als de gasklep dicht is en bij volgas moet de kabel ook bijna 100% aan zijn.

                            Feit dat je de 30E gaskabel kunt gebruiken wil zeggen dat de mmm dat ding wat de gasklep bedient wat zich draait als je de kabel beweegt net zo groot is als bij de 30E,en daar zit bij de kabel ook aan,als je wilt wil ik wel een foto maken van hoe het bij de C30NE zit bij mij.

                            dat zou wel makkelijker zijn, om er een beter beeld van te vormen, van de bevestiging dan :wors
                            heb een foto, hoe het er bij de 24v uit ziet

                            #17763591
                            GSE
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 August 2006

                              Aan dat steuntje waar de gaskabel aan vast zit de buitenkant,las je een steun onder die de tv buitenkabel tegen houd.

                              En je maakt zelf een stripje met zo,n kogel derop waar de TV kabel op komt,die zet je vast met dat boutje op de gasklep huis as zit of wat of iets in die geest,die kabel is het probleem echt niet,zeker met zoveel ruimte kun je makkelijk wat moois maken.

                              #17763592
                              astraminator
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 August 2004

                                Zorg er wel voor dat de de afstand van kogel tot het asje klopt. Dus bij gas los moet de kabel losjes erin zitten en bij vol gas moet de kabel niet geheel uitgetrokken zijn en niet als aanslag dienen.
                                Ik had bij mijn monza ook niet het originele beugeltje en heb het ook zelf gemaakt. Stelt echt niet zoveel voor, is enkel even goed meten.

                                #17763593
                                astraminator
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 August 2004

                                  Oops foutje

                                  #17763594
                                  astraminator
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 August 2004

                                    oops foutje

                                    #17763595
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      @ckad wrote:

                                      oops foutje

                                      neem aan dat jij het over je C30NE hebt ;)

                                      #17763596
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        brrr, werd er vannacht wakker van, niet van het onweer maar voor de oplossing,
                                        en die schijnt dichterbij te zijn dan dat ik dacht, kan zijn dat ie nog aan de bovenbouw van het andere 24V blok zit
                                        dat blok was nl uitgerust met die automaatbak, hopenlijk zit ie er nog aan :hmmz
                                        morgen ff kijke of die er nog aan zit, zo ja, dan zal ik meteen ff klikkie doen met camera :D

                                        nu nog een schakelaar, welke schakelaar hoort er onder het gaspedaal,
                                        heb iemand nog een schakelaar of een afbeelding van die schakelaar :wors

                                        #17763597
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          voor de plaatjeskiekers, hier alvast de eerste foto sessie :kewlpics

                                          Het was een moelijke dag voor mij en de Monza,
                                          De Monza heeft afscheid moeten nemen van z’n oude trouwe en betrouwbare 30E :(


                                          daarom nog even een paar mooie foto’s van de 30E……… :wors

                                          ……….omdat ie zo trouw was, nog eentje van achteren :thumbup

                                          ………de voorbereidingen worden getroffen, ff een liftje, ken je makkelijker bij uitlaat en bak :D

                                          ……….na het lossen van de onderkant werd de bovenkant losgekoppeld :agent

                                          ……….Ik mocht hem zelf uit de wagen takelen, was wel spannend……. :D

                                          ……..met bak en al werd ie uit zijn originele behuizing gevist, kijk eens wat een kanjer :shock: :D

                                          ………wat er dan overblijft is een treurige, open ruimte, waar eens de 30E prettig lag te ronken :wors :sleeping

                                          En nu komt er iets anders in, dus gaan we op naar de volgende sessie
                                          mot de org fotos eerst kleiner maken, dus deel 2 laters ;)

                                          btw: weinig 4traps hiero, niemand een foto van het pedaal [met schakelaar]
                                          het zou fijn zijn als ik daarmee geholpen wordt :wors

                                          #17763598
                                          GSE
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 August 2006

                                            4-gang van een Monza Senator heeft geen schakelaar onder het gaspedaal.

                                            De latere 07-71LE bakken wel,maar die gebruik jij niet,de 4-gang automaat hebben der een dop/aanslag zitten thats all,en die dop heb je jij niet nodig,je hebt alleen een schakelaar nodig voor de 4de gang vrij te geven met 3 4 derop…

                                            En de kabelboom die bij de bak hoort met relais..en een impuls gever met 8-impulsen met km kabel aansluiting die is der niet,maar daar is wel een oplossing voor:
                                            Abbot cable x,of ombouw naar digidash dan kun je dat probleem omzeilen..

                                            Als je meer info zoekt met je maar.

                                            #17763600
                                            bananenbennie
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 November 2010

                                              @MonzaRon wrote:

                                              zie ik dat nou goed… of heb je echt 1500 kilo op een paar in de hoogte gestapelde stoeptegels laten rusten :hmmz

                                              #17763601
                                              hans-01
                                                Lid sinds:
                                                24 July 2010

                                                @bananenbennie wrote:

                                                @MonzaRon wrote:

                                                zie ik dat nou goed… of heb je echt 1500 kilo op een paar in de hoogte gestapelde stoeptegels laten rusten :hmmz

                                                als ik goed kijk lijken het mij van die beton bloembakken

                                                #17763602
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  @hans-01 wrote:

                                                  als ik goed kijk lijken het mij van die beton bloembakken

                                                  idd Hans, betonnen bloembakken, van die ‘zware jongens’ :D
                                                  met daar bovenop een houten balkje, om beschadigingen aan de onderkant van de wagen tegen te gaan :thumbup

                                                  grtz

                                                  #17763603
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    hierbij nog de aansluitig van de Throttle kabel aan de bovenbouw van de andere 24V

                                                    oogt toch nog redelijk simpel, hoekijzertje met een paar gaskabel beugeltjes erop,
                                                    denk miss is fotootje wel handig voor nico ;)

                                                    Vandaag heb ik de kachel eruit gehaald en schoongemaakt en opnieuw met vet bewerkt,
                                                    dash was er toch uit, heb een andere bruine erbij, veel minder scheurtjes dan de oude
                                                    dus tijd om deze zaken erbij te doen, het werk valt nog wel mee. :thumbup

                                                    bij de kabelboom automaat zit zo’n zwart kastje, denk 6 x 5 cm,
                                                    en digidash heb ik ook nog liggen, alleen heb ik bij die geen kabelboompje erbij. :(

                                                    de schakelaar van 3 4 heb ik, compleet met tussenconsole plaatje waar ie in zit,
                                                    dus geen schakelaar nodig onder het pedaal, en ik maar zoeken, thnx ben :thumbup

                                                    #17763585
                                                    noci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      26 March 2010

                                                      Bedankt Ron, Ziet er goed uit op de foto :thumb

                                                      Ben er nog niet aan toe gekomen maar zal hem zeker nog eens bekijken als ik er aan begin :thumb :thumb

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 105)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.