ombouw 3.0E naar 3.0E :p

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD ombouw 3.0E naar 3.0E :p

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225554
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      Aangezien men Monza toch maar vreemd doet de laatste tijd, wordt het toch stilletjes tijd dat ik de motor ga ombouwen door een andere 3.0E. In de de huidige motor zit een venijnige tik die er niet beter op wordt (geluid komt vanuit het carter). Dus wss speling op één of ander onderdeel. Ik heb nog een 3.0E liggen thuis maar die komt vanuit een automaat terwijl ik een handgeschakelde bak heb (zit vliegwiel bij enzo, maar dat kan ik ook overbouwen van de oude motor). Het enige wat ik afvraag is. In het oude blok zitten grijze injectoren terwijl in het nieuwe blok gele injectoren zitten. Wss is het dus niet plug en play. Zijn deze injectoren over te zetten? Wss zit er ook een dikkere of dunnere koppakking in het andere blok. Wie kan mij raad geven wat er allemaal gedaan moet worden? Ik weet al dat er een naaldlager gestoken moet worden aan de vliegwiel zijde enzo. Alle info en eventuele “how to” zijn welkom

      #17724764
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Mmm injectoren enz kun je zo van je eigenblok overnemen inclusief kabelboom.

        Die gele injectoren zijn van LE jetronic en dat systeem is pas ergens rond 82 in gebruik genomen.

        Haal ff een inlaatspruitsuk pakking en carterpan pakking en zet der een nieuwe keering achterin achter het vliegwiel,dit kun je nu fijn doen als je het blok los hebt liggen,dan kun je ook mooi de zeef in het carter als deze vol met rommel zit ook schoonmaken en mooi opnieuw afdichten,die keerring zou ik zeker doen.

        Nu kun je der goed bij,en als je de blokken kaal langs elkaar legt zonder iets zijn ze identiek.

        #17724765
        Ghanz
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 July 2005

          mocht je de injectoren uit gaan wisselen,
          die zitten ook in rubbers.. vervang die dan ook.

          verder zou ik het vervangen van de pakkingen bij het carter,
          en het vervangen van de keerringen ook aanraden.

          #17724766
          Opel_Bjorn
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2008

            Ik vertrek voor 2 weekjes naar het zonnige California, dus als ik terug kom wil ik hier véél info zien ;) Maar dan weten jullie dat ik niet meteen zal kunnen reageren.

            #17724767
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Als je zeker weet dat de “nieuwe” 30E goed is:

              Zou ik deze pakkingen vervangen:
              Carterpan
              klepdeksel
              spruitstukken
              Als ie lang stil gelegen heeft ook een nieuwe waterpomp derop vaak gaan deze dan lekken omdat ze droog hebben gestaan
              Nieuwe keeringen voor en achter voor de zekerheid (voor is nog makkelijk te vervangen.

              Verder zou ik je eigen aanbouw delen gebruiken:
              stuurpomp dynamo starter (waterpomp??) en je eigen injectie systeem met nieuwe rubbertjes onder de injectors als deze kort zijn.

              Verder kan der niet veel fout gaan,de 30E is vrij simpel.

              #17724768
              Ghanz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 July 2005

                origineel gepost door Goossens Bjorn
                Ik vertrek voor 2 weekjes naar het zonnige California, dus als ik terug kom wil ik hier véél info zien ;) Maar dan weten jullie dat ik niet meteen zal kunnen reageren.

                info is er al voldoende.
                mooi ff spitten in dit forum.
                of anders.. het big opels forum
                al is er met het nieuwe forum een boel info verloren gegaan.

                goodluck in california

                maargoed. verder sluit ik me bij ben zijn reactie aan.
                dat zijn de belangrijkste keerringen en pakkingen.
                de voorste keerring kan later altijd vrij simpel.
                de achterste niet, dan moet de motor eruit. of de bak erachter weg.

                bij het vervangen van de carterpan pakking.. gebruik dan op de overgang rubber, naar kurk. daar op de hoekjes.
                gerust wat vloeibare pakking kit. daar gaan ze vaak lekken, of zweten.

                #17724769
                Opel_Bjorn
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 May 2008

                  Waar o waar kan je de hydraulische vloeistof aflaten van je stuurbekrachtiging? Is er iemand die de bestelcode of het onderdeelnummer weet van het lager dat ik moet bijsteken aan de vliegwiel zijde van de donor motor (is van een automaat). en heeft hier mss iemand ook een beschrijving van hoe het ongeveer moet gebeuren? Ben een beetje een beunhaas op dat gebied, maar ik zou het graag zelf doen kwestie van zelf wat bij te leren.

                  #17724770
                  fluks
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 October 2005

                    ook even een nieuw priseas lagertje bestelen die zit niet in een blok waar een automaat achter heeft gezeten

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.