Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › ombouw 1.4 naar 1.6 ecotec HIJ LOOPT. nog maar 2 vragen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2011 om 10:35 #17240160
ik heb mijn tigra omgebouwd van 1.4 16v naar 1.6 16v
heb een blok gekocht met kabelboom en ecu, deze er mooi ingelepeld
nu slaat hij niet aan.
en geeft foutcode 83 en 92
Immobiliser
Camshaft sensordus ik zo iets van shit ben de ring en de transponder vergeten erbij te vragen.
dus ik de verkoper gemaild, smst en gebeld.MAAR hier is de kicker. het blok uit de sloop corsa B heeft geen startonderbreker……… ( dus gewoon ouderwetse plate sleutel zonder transponderblokje erin…….. )
ik nagevraagd en krijg 6 verschillende antwoorden.1. moet van dealert nieuwe ring en transponder kopen. ( alleen nieuwe zijn te programeren.. )
mijn mening: als ie het al niet had om me te beginnen kan je het niet programeren allen in 2de generatie ecotec. ( eerste serie ecotec had namelijk geen onderbreker…. )2. volgens dealert ( monteur ) zou er ergens in belgie iemand zitten die de ecu wel kan kraken en alnog transponder kan programeren maar hij wist niet wie of waar ( maar daarvoor moet de beveiligingscode hebben van ecu. en die zijn niet te achterhalen aangezien de slopert weg is en geen chassiesnummer bekend is…. )
bovendien zie bovenstaand. de nieuwe 1.6 is oud type en heeft nooit een transponder gehad.3. startonderbreker kan nooit gewisseld of geprogrameerd worden. je zal een nieuw ( of sloop) complete set moeten vinden van ECU, RING, en SLEUTEL…..
( probleem is mijn 1.6 bouwjaar bestond dat niet……… dus kan je nooit vinden.4. op sloop zeggen ze je kan gewoon 1.4 ECU ( mijn eigen die bij eigen ring en sleutel horen ) op de 1.6 motor prikken zolang de stekkers maar het zelfde zijn. de 1.4 en 1.6 blokken zijn precies hetzelfde.
( maar dealert zegt kan nooit zijn 6 verschillen in met injectie en timing enz enz enz. bv bosch en motornik )5. gewoon de ring en transponder van oude 1.4 loskoppelen en de ecu van 1.6 laten lopen. ( lijkt mij de meeste voor de hand liggend aangezien de 1.6 in een corsa gelegen heeft zonder transponder en daar gewoon gewerkt heeft met de kabelboom en ecu die ik erbij heb gekocht…. maar welke draadjes moet ik dan knippen of doorlussen. want ik vermoed dat dat dus in de intereur kabelboom zit die ik erniet bij heb ( en ook al weggegooid is….. )
6. je kan alleen blokje in sleutel omwisselen. dit kan om 2 redenen niet.
1: het blokje in de sleutel hoort bij de ring. dus je moet alle 2 hebben in combi met de ecu.
2: en het 1.6 blok heeft nooit een blokje of ring gehad….. dus kan niks omzetten.7. ik word hier dus helemaal wild van…… :p
14 juli 2011 om 16:07 #17905954hij werkt.
was eigenlijk heel simpel met boeren logica. als ie iets niet had. dan haal je het eraf.
dus stekkervan zwarte kastje onder contactslot los getrokken en TADA hij sloeg meteen aan.
maar nu………………………………..
een heel ander probleem.
storing 43 dis op cylinder 1 en 4dis gewisseld —> hetzelfde.
bougiekabels gewisseld —> hetzelfde
bougies willen wisselen toen bleek bougie 1 en 4 vol olie te zitten.
toch gewisseld.ik vrees dat de schraapveren opzijn…..
morgen maar eens ff bellen wat ze kosten..maar blijkt dus dat mijne nieuwe motor echt niet 100 was toen ik hem kocht.
15 juli 2011 om 15:23 #17905955zo vandaag weer ff geknutseld.
als het de veren zijn word het een niet leuk grapje……
de veren zijn per cylinder 100 exlc bij dealert….. minimaal 2 cylinders. eigenlijk 4….
als je ze wilt vervangen moet carter eraf. dus een pakking geen idee gok 30
dan moeten lagers los. dus eigenlijk ook nieuwe lagerschalen… geen idee maar vrees 100
de kop moet eraf om de zuigers eruit te trekken. dus pakking en vlakken….. 20 en 40 dus 60 samen
en nieuwe trekbouten… geen idee gok 40
als de kop eraf moet moet ook de distubitie los. dus eigenlijk ook vervangen…. 90 voor setje incl rollendan zit ik al over 500 ben ik nog iets vergeten…..
nou ik hoop dat de olie er ingekomen is doordat blok tijdens uitbouwen vervoer inbouwen te scheef heeft gehangen en olie via inlaat erin gelopen is…….
of de zuigerveren zijn niet stuk maar zitten vast.
hoe krijg je die in godsnaam los???? iemand een idee ?
dus vandaag op hoop van zegen een proefrit gemaakt van 50 kilometer.
als de olie eringelopen was met inbouwen had ie de tijd om goed op temperatuur te komen en alle rotzooi eruit te gooien.op zich geen bijzondere rookwolk tijdens het rijden.
tijdens rijden ( voornamelijk autobaan ) reed hij goed. lekker vlot. geen stotteren of niks.
wel ging lampje een paar keer aan. onder rijden in vrij gezet. motor uit. motor starten en lampje ging weer uit.
paar kilometer verder lampje weer aan.
hij liep zonder moeite 170. ik heb 10 minuten aan 1 stuk goed doorgereden toen hij op temperatuur was.
het lijkt op moment dat je rijd en gas terug neemt het lampje aangaat.
( als dit olie probleem is dan kan dat door oliedrukverschil. )maar met eerste keer uitlezen gaf ie ook 92 foutcode en dat is nokkeas sensor. dat kan ook verklaren waarom ie uitvalt als lampje brand en dat ie aangaat met gas terug nemen.
toen ik terug kwam heb ik bougies 1 eruit gehaald om te kijken of ie vol olie zat.
dat viel mee. de eerste keer droop hij gewoon echt van de olie.
nu waren de contactpunten droog. en alleen op de schroefdraad een klein beetje.
de bougie was wel heet, ( te warm om vast te houden ) maar niet zo warm dat je vingers verbranden.bovendien zitten er bougies in met 3 electrodes in plaats van die met 2 zoals het hoort.
( heb wel nog 2 nieuwe ligen met 2 electrodes maar die zet ik er pas in als alles is opgelost, geen zin om ze vet te rijden en weg te kunnen gooien. )dus het lijkt erop ( LET OP ER STAAT HET LIJKT EROP ) dat het olie probleem weg is. als de schraapveren op waren dan droop de bougie van de olie en dat doet ie niet. maar hij is niet kurkdroog wat ik hoopte………
op het ogenblilk zit de DIS erop van de 1.4 en daar loopt ie zonder problemen op….
( gewisseld om te kijken of melding 42 van dis niet aan de dis lag ) en nog niet terug gewisseld.
word morgen gedaan.komen we bij de volgende kicker….
vandaag opnieuw uitgelezen……. kreeg ik code 83, 24 en 29….
in plaats van 83 92 42
ik ben niet gek aan het worden ik heb hem 2 keer laten knipperen.
ik kan geen motormanagement lampje meer zien………code 83 is startonderbreker…. die is opgelost want hij loopt……
code 24 is Vehicle speed sensor ( geen signaal van tellerhuis ) dan zou de klok kapot moeten zijn. maar die doet het gewoon met kabel. maar in de klok zit een sensor, dan zou die stuk moeten zijn….
code 29 is Fuel pump relay low voltage ( dit zou eventueel kunnen aangezien ik de stekker van het zwarte kastje heb los getrokken om de startonderbreker te omzeilen. ECHTER…. als dit daardoor komt zou hij altijd moeten branden aangezien de stekker gewoon altijd los is….ik word hier zo gek van dat ik van elende de auto in onderdelen wil gaan verkopen……….
morgen nieuwe dag. nieuwe kansen en weer bij nul beginnen.
anders maar de 1.4 terug…. en dan zo verkopen….wie kan in limburg tech 1 reseten ?????????????
zodat ik teminste weet welk fout ik moet oplossen inplaats van alles nakijken.15 juli 2011 om 17:18 #17905956ff een upje voor duvelke king:
15 juli 2011 om 17:31 #17905957wha wha wha wha wha
maar toch bedankt……
;)
15 juli 2011 om 21:10 #17905958Vehicle speedsensor komt omdat de stekker los ligt van de startonderbreker, hierop gaat de motor ook afslaan en rot lopen.
je zal de snelheids draadjes van deze stekker aan elkaar moeten maken..
Willem
16 juli 2011 om 14:23 #17905959willem je benne geweldig….
maar. vss sensor zit in de klok niet in de onderbreker. zover ik weet.
als ik mijn klok los maak gaat de mm lamp constant branden.
nu ligt hij alleen af en toe op…
idd slaat hij af op vss maar dan doet ie dat altijd. nu doet hij alleen afslaan als het lampje brand.wat is jouw gedachte van de olie en de 92 fout nokkeassensor.
welke draadjes van de stekker moet ik volgens jou doorverbinden om de vss te omzeilen ?
ps. ik heb van ellend maar een opcom besteld met verloop stekker.
der is niemand in de buurt die da ding kan uitlezen en reseten in de buurt van heerlen.
als ze al hebben vragen ze 15 euro. voor 30 heb ik nu besteld……..heb 4 opels dus zal toch nog wel vaker nodig hebben :) blijft opel natuurlijk…. :)
even een algemene vraag. als de zuigerveren en de schraapveren vast zitten. hoe krijg je die los?
bougie eruit en remmenreiniger erin?
bougie eruit en wd40 erin?
iets anders ?ben bang dat als ik er remmenreiniger indoe en dat langs de veren loopt het tussen de gewone motorolie komt dus lijkt me geen goed idee..
iemand sugesties???????????
soms word ik der gewoon gek van……..
16 juli 2011 om 18:25 #17905960Snelheids sensor zit zeker wel aan de startonderbreker.
Willem
17 juli 2011 om 09:23 #17905961@wim-v6 wrote:
Snelheids sensor zit zeker wel aan de startonderbreker.
Willem
ik weet ik ben eigenwijs…….
maar het blok wat er nu in ligt komt uit een corsa b zonder startonderbreker…….
die heeft er nooit in op of aan gezeten.hoe kan hij er nu dan een fout erop geven????????????
weet jij een tip hoe ik krijg mijn zuigerveren weer los krijg ?
19 juli 2011 om 10:16 #17905953zo. nieuwe dag nieuwe kansen…..
ik ben vanmorgen ff naar de loods geweest en heb hem opnieuw uitgelezen…
codes waren
12
83
29
24zo eigenwijs als ik ben. ga ik er vanuit dat 83 opgelost is. aangezien ik de onderbreker los gekopeld heb.
( als iemand kan vertellen welke draadjes je moet door verbinden hoor ik het graag. )blijft 29 en 24 over.
24 is vss dus ik ga der toch de reserve klok ingooien. kijken of dat beter werkt
dan is er nog 29.
mij is in mijn oorgefluisterd dat dat die paarse relay is onder bij je computer.
dus die wissel ik ook ff uit….kijken wat ie dan doet.
ik heb vanmiddag ff andere dingen te doen.
maar vanavond hoop ik tijd te hebben voor een update…..gtz
20 juli 2011 om 07:40 #17905962zo. gister naar de loods gegaan en de klok verwisseld.
tevens het relay vervangen door een andere en een proefrit gemaakt.
na 500 meter ging k*tlampje weer aan.
terug naar loods.
voor de zekerheid ook de nokkenassensor vervangen ( op forum gelezen dat die valse melding kan geven op 29 )
weer testrit.
weer na 500meter lampje…..toen geluisterd naar wim. en de 1.4 ecu erop gehangen. ook weer mijn startonderbreker aangesloten.
weer een testrit.
DE EERSTE KEER na ik geloof wel 20 testritjes dat het lampje NIET ging branden.
nog 5 kilometer doorgereden. en hij bleeft uit…… :D :D :Ddus ik ga ervanuit dat het nu goed is….. ECHTER…. 2 dingen
ik wil hem 1 week testrijden ipv 5 kilometer dus deze week word hij ff de daily…
en ik vind hem op de 1.4 ecu echt minder lopen dan op de 1.6 ecu.
voorbeeld. als ik volgas wegrij in een bocht met de 1.6ecu ( en het lampje is uit ) dan slipt ie door, door alleen volgas te geven zonder met de koppeling te moeten spelen.( zoals ik het verwacht van een 1.6 16v….) vanaf 1500 toeren goed vermogen… maar als ik de 1.4 ecu erop heb dan moet ik volgas wegrijden en de koppeling te snel latenkomen voor hij doorslipt en lijkt het erop alsof vermogen pas boven de 3000 begint…dus…… ik vermoed dat of op de 1.6 ecu een startonderbreker geprogrameerd moet worden.
of ik moet ergens in de kabelboom iets doorverbinden waardoor de 1.6 ecu gewoon werkt…..
want met de 1.4 ecu werkt ie zondermelding maar ik merk echt verschil in vermogen….voor de duidelijk heid een plaatje bij het praatje.
de 1.4 16v ECU die er nu inzit en werkt op de X16XEen de 1.6 16v ECU van de 1.6 16v zelf die lastig doet. maar wel beter rijd.
iemand enig idee wat het verschil tussen deze 2 is ?
je zal de snelheids draadjes van deze stekker aan elkaar moeten maken..
Willem
Welke zijn dit?????????????????? want ik wil echt liever 100 keer die 1.6 ecu erin hebben…….
dus willem zoals je ziet ben ik wel lekker eigenwijs. maar ik luister toch wel naar je. :p
20 juli 2011 om 07:50 #17905963zo…
der blijven dus maar 2 vragen over.
wie weet hoe je zuigerveren los kunt krijgen als je vermoed dat ze eventueel vast kunnen zitten
en welke draadjes moet je doorverbinden van je startonderbreker om valse meldingen te voorkomen?
25 september 2011 om 08:12 #17905964@duvelke77 wrote:
wie weet hoe je zuigerveren los kunt krijgen als je vermoed dat ze eventueel vast kunnen zitten
Carterpan er onderuit, bougies eruit en ontvetter op de zuigers mikken. Met een beetje geluk lost de ontvetter of de reiniger
de rottigheid op die de zuigerveren vast zet. Hierna alles goed doorspoelen, krukaslagers weer goed smeren, alles dicht maken, olie erop en dan kijken of het weg is.Zorg wel dat je zuurvrije ontvetter of reiniger hebt. Op dit principe werken die additieven ook die je bij de automaterialenzaken kunt kopen tegen het zwart of blauw roken van je auto. Zo’n potje (ik dacht van Wings) zou je ook eerst eens kunnen proberen.
Succes.
Groeten,
Mischa -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.