Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Ombouw?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2010 om 02:59 #17218521
Hallo!
Binnenkort mag ik mij de trotse eigenaar noemen van een Senator uit 84. Er ligt een heuze 2.5E in, handgeschakeld.
Er zou een 3L in moeten (geen nood, ga ik niet zelf doen).
Naar wat voor blok kan ik het beste zoeken? En omdat ik al wat rondgekeken heb, hoe makklijk is er een automaat bak achter te krijgen?
Het liefste zou ik er een 3.024v in hebben, maar is dit niet extra veel ombouw werk in vergelijking met een c30ne?
Wat ook niet onbelangrijk is: ik ga de auto voor woon werk verkeer gebruiken, welk blok is het beste in de kleine stukjes?Ik hoop dat jullie wat info over hebben voor een frisse senator rijder king:
Groeten!
12 maart 2010 om 07:42 #17628436Kleine stukjes rijden is zowiezo niet goed voor een blok (minder dan 10 km). Komt het blok nooit op bedrijfstemperatuur, de olie ook niet, en je krijgt kans op sludge.
Maar dat even terzijde. GSE hier op het forum weet het meest over motorbloktransplantaties, dus als hij niet reageert op deze thread, zou je het hem kunnen vragen.
12 maart 2010 om 07:46 #17628437Hey!
Ik weet het, kleine stukjes zijn slecht, maar ik ben te lui om te fietsen :angel
Groeten
12 maart 2010 om 08:07 #17628438voor de korte stuken maakt het niet uit welke motor je neemt…
tis voor ze allemaal minder best.ga je ook op gas rijden? dan zou ik geen 3.0 24v nemen.
schijnt allemaal wat lastig te wezen om op lpg te laten lopen.maar een c30ne motor, afkomstig uit de B senator is een heel goed alternatief voor je huidige 2500 motor. motor met bak eruit,
bak achter de c30ne monteren en weer terugplaatsten.
inlaatspruitstuk van de 3.0 monteren en uitlaatspruitstuk van de 2.5 weer gebruiken. verder moet het meeste zo aan te passen wezen.mocht je ook nog naar een automaat willen, dan zou je eventueel een complete set kunnen kopen, c30ne met bijbehorende automaatbak.
en tussenas. tussenas moet dan wel aangepast worden naar jou auto meende ik.meestal worden de 3 gang bakken welke standaard onder de monza en senators A1 zaten, door de eigenaren vervangen voor een 4 gang uit de latere bouwjaren van de senator en monza A2.
gebruik anders de zoekfuntie eens.. mogelijk vind je daar ook een boel info.
12 maart 2010 om 11:48 #17628439De keuze is aan jezelf:
Wil je de duurdere 204pk sterke 24V.Wat opzich een prachtige motor is:fatsoenlijk vermogen en vrij zuinig voor het vermogen,wel lastig om bepaalde onderdelen van te vinden zoals:distrubutie set en verdeler die wel eens de geest geven,ook werkjes als bougies verwisselen en hydrostoters vervangen zijn niet zo heel snel gedaan ivm een 12V.
Of kies je toch voor de simpelere 12V die wat iets wat minder vermogen heeft en net zo zuinig is,de 12V is wat robuuster en levert ook fatsoenlijk vermogen maar net niet wat de 24V heeft.
Ik denk dat de C30NE minder gezeik heeft als de 24V op de lange duur,het is de laatste CIH 12V motor en heeft amper zwakke plekken meer,de 24V was de eerste DOHC 24V motor van Opel en dingen als distrubutie kettingen,en olie lekkages aan de koppakking in het midden van blok zijn niet ongewoon.
Daar heeft een 12V geen last van.Persoonlijk zou ik een 177pk C30NE nemen en daar een mechanische 4-Gang automaat van een Monza/Senator achter hangen,en als je op LPG gaat rijden de spruitstukken van een 30E nemen met de computer en luchtweger van een 30E,de 2500E kabelboom en injectoren en temp sensor enz enz zijn gelijk aan die van een 30E enkel luchtweger en computer zijn anders,en het kastje van de voor ontsteking.
Als je op benzine blijft rijden zou ik het Omega/Senator injectie systeem gebruiken dit is net wat zuiniger als die van een Monza/Senator en onderdelen zoals luchtweger en computer enz zijn iets makkelijker te vinden,na mijn idee.
Die inbouw kost stukke minder als een 24V en is zeer betrouwbaar voor dagelijks gebruik,en heeft fatsoenlijk vermogen.(echt een wereld van verschil tegenover je huidige 140pk 2500E)
Ik zelf heb een C30NE Monza met 4-gang automaat van een Omega en mijn broer heeft een C30SE 24V met 265 getrag handbak,en in het verbruik zit weinig in,ze gebruiken allebei rond de 1 op 8/9 bij normaal gebruik.
Ik heb zo,n vermoeden dat als beide auto,s handbakken waren dat er tussen 0-100 niet veel in zou zitten.
De 12V heeft iets meer onderin en de 24V heeft meer boven de 3000toeren.12 maart 2010 om 14:30 #17628440Ok! Is het veel werk om de handbak te vervangen met de automaatbak? Of is dat eruit halen, automaat erin hangen?
Groeten!
12 maart 2010 om 14:36 #17628441Als je een automaat erin wilt hangen kom je de volgende problemen tegen:
Middenconsole veranderen
Schakelpook weg en keuzehandel mechanisme erin en ff de Bedrading maken dat je um niet in de D of R en 12 kunt starten.
Kortere aandrijfas nemen
Misschien baksteun van de automaat overnemen.
T/V kabel (trottlebody cable) mechanische op het inlaatsysteem zetten.
schakelaar 3/4 ergens neerzetten
bedrading aansluiten inc impulsgever
rempedaal neerzetten ipv koppeling en rem
automaatbak koeler plaatsen of automaat radiateur nemen met auto koeler inwending.
En dat is het wel zo,n beetje12 maart 2010 om 15:10 #17628442Lijkt me al meer dan genoeg. En een c30ne heeft een getrag 265? Dat is meer een beetje “plug en play”?
12 maart 2010 om 15:36 #17628443jij hebt nu denk ik een 5 bak of niet? dan zal het een 240 getrag zijn. en die past zo achter een 30E, 30NE of c30NE. ik zou als je zelf een beetje plug and play wilt hebben, dan zou ik voor een gewone 3.0 12v gaan. die past er zo in, en past ook zo achter de bak die je nu hebt.
12 maart 2010 om 15:49 #17628444Nee een 177pk C30NE heeft een R25 of R28 bak,als 5 bak en AR25 als automaat of een Aisin wagner 03/71LE automaatbak.
Mocht je de automaatbak van een C30NE willen gebruiken moet je een paar dingen veranderen nl:
De cardanas is anders van die bakken als je huidige 5-bak daar zul je van 2 assen 1 moeten maken.
Je moet een digitaal dashbord plaatsen omdat die bakken electronisch aangestuurt worden en daarvoor een impulsgever van 10 impulsen per omwenteling gebruiken en die zijn er volgens mij niet als uitvoering waar je een kabel op kunt schroeven,en je hebt dan geen km kabel.
Je kunt wel een 6 impuls gever nemen voor het digi daschbord en daar een 10 impulsgever opschroeven voor de bak electronica van een signaal te voorzien.(teminste zo heb ik het opgelost)
Der zijn wel meerdere oplossingen zoals bv een sensor op de as enz zetten,maar of die goedkoper zijn als een digitaal dashbord bewtijfel ik,een digidash compleet met kabelboompje heb je voor 75/100 euro als je wat zoekt en de impuls heb je voor 5 euro p/s op de sloop).Je moet een bak steun maken,omdat de bakken voor geen meter passen in een Monza/Senator A2.
Ik heb zelf zo,n electronische bak in mijn Monza en om eerlijk te zijn,merk ik geen verschil ten opzichte van de oudere mechanische Monza 4-gang automaat bakken,kwa rij gedrag.
Het enginste wat die electronische bakken hebben is een winterstand extra zodat je in de 3de gang weg trekt en amper wielspin hebt,en als je de sport stand gebruikt worden de schakelmomenten van de bak wat anders wat agressiever,bij de mechanische Monza/Senator A2 word de 4de gang niet vrij gegeven,maar ik gebruik de sport stand toch nooit.
12 maart 2010 om 15:58 #17628445Haal je die motor:
Daar zet je je eigen waterpomp en krukaspoulie op,en je eigen poulie van je dynamo en je eigen stuurbekrachtegings pomp.Dan zet je daar een 30E inlaatspruitstuk op en je eigen uitlaatspruitstukken en je eigen kabelboom en je neemt een 30E computer en luchtweger en het kasje van je ontsteking,dan heb je de motor zover klaar dan ie rond de 180pk levert als ie in goede toestand is tegen de 140 die je nu hebt,en dan kun je daar je eigen koppeling en vliegwiel tegenaan schroeven en zo achter je eigen bak hangen.
Of je neemt een complete 4-gang automaat met pedalen en middenconsole en keuze schakelaar en wat je nog meer nodig hebt en bouwt dat in.
12 maart 2010 om 16:06 #17628446Hey!
Kijk daar kan ik wat mee. Dan word het een 12v met de bak die er nu in hangt. Lijkt me de kortste klap.
Bedankt voor het meedenkenGroeten
12 maart 2010 om 16:15 #17628447Motor oliekoeler hoef je niet te gebruiken,die kun je weg laten.
Voor de rest kun je alles overzetten van blok A naar B.Mocht je nog een inlaat spruitstuk zoeken van een 30E dat heb ik wel liggen,kun je ruilen tegen die C30NE luchtweger,die past nl niet op je huidige 2500 kabelboom en is voor een 177pk C30NE/204pk C30SE.
12 maart 2010 om 16:44 #17628448ja GSE dat weet ik. ik bedoelde dat er achter een 2.5E een 240 bak zit, als het een 5 bak is.
14 maart 2010 om 09:23 #17628449origineel gepost door GSE
Motor oliekoeler hoef je niet te gebruiken,die kun je weg laten.
Voor de rest kun je alles overzetten van blok A naar B.Mocht je nog een inlaat spruitstuk zoeken van een 30E dat heb ik wel liggen,kun je ruilen tegen die C30NE luchtweger,die past nl niet op je huidige 2500 kabelboom en is voor een 177pk C30NE/204pk C30SE.
Volgens mij zijn de luchtwegers van een C30NE en een C30SE niet gelijk, de laatste is groter
14 maart 2010 om 11:50 #17628450Nope 177 en 204pk C30NE en C30SE zijn gelijk,beide hebben nummer: 0280203032.
23 april 2010 om 11:19 #17628451als ik hier weer even op in mag springen; als je een c30se in een monza plaatst, is het dan mogelijk dat je de airco kunt behouden? ben het nog niet echt tegengekomen.
23 april 2010 om 17:00 #17628452Durf ik zo niet te zeggen,de Monza heeft een Harrison A6 pomp en de Senator B een Harrison V5 pomp,deze zijn verschillend kwa werking de A6 werkt continu en de V5 werkt last afhankelijk,of je meerdere dingen moet omzetten durf ik zo niet te zeggen.
Het moet wel mogelijk zijn na mijn idee,maar of het plug and play is durf ik niet te zeggen,airco systemen zijn in grote lijnen allemaal gelijk:condenser pomp filter-droger verdamper,alleen zijn sommige dingen net wat anders.
29 april 2010 om 15:33 #17628453ik heb even gekeken op senator-monza.de en daar staat inderdaad dat ze allebei op een andere manier werken. Als ik ze wil overzetten moet ik meerdere delen van senator B/omega A overzetten. Dus dat gaat niet echt werken.
Is het niet handiger om de poelie van de V5 op de A6 te zetten ?29 april 2010 om 19:30 #17628454Weet niet of dat lukt….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.