Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Om de hoeveel kilometer distributie vervangen Z16XE?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2015 om 20:03 #17272886
Er is mij verteld dat bij de Z16XE de distributie elke 60.000km vervangen moet worden. Dat lijkt me echt zo’n maf laag getal, kan niet kloppen lijkt me.
Ik kan in het boekje echt NIKS vinden over de distributie, dus kan iemand mij duidelijk maken hoe en wat?
24 juli 2015 om 20:07 #1829145160.000km of 4 jaar.
En vanaf eind 2002, 90.000 km of 6 jaar.
24 juli 2015 om 20:09 #18291452AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zit daar verschil in vanaf 2002 ja? Mijne is van juli 2002.
24 juli 2015 om 20:16 #18291453Mijn auto komt uit 2003
24 juli 2015 om 21:38 #18291454Vanaf eind 2002 hebben ze stalen rollen gebruikt i.p.v kunststof rollen.
Daar zit het verschil in, voor de zekerheid wel eerst even kijken alvorens je van 90.000km of 6 jaar uitgaat.
25 juli 2015 om 05:33 #18291455Ik heb zat 2003 en nieuwere Z16XE en Z18XE’s in onderhoud met Kunstof rollen.
heb ze nog nooit gehad met stalen rollen.
Laatst een 2007 Saab met Z18XE gehad, ook Kunstof rollen.Ik zou het er niet op wagen in ieder geval.
Willem
25 juli 2015 om 07:08 #18291456Bedankt voor de info heren! Ik maak binnenkort wel een afspraak bij mijn garage voor een check.
25 juli 2015 om 16:01 #18291457@wim-v6 wrote:
Ik heb zat 2003 en nieuwere Z16XE en Z18XE’s in onderhoud met Kunstof rollen.
heb ze nog nooit gehad met stalen rollen.
Laatst een 2007 Saab met Z18XE gehad, ook Kunstof rollen.Ik zou het er niet op wagen in ieder geval.
Willem
Dit heb jij ooit gepost op problemcar: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=104380″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Vandaar dat ik het had over kunststof en stalen rollen.
25 juli 2015 om 21:54 #18291458Ik heb van lieverlee andere dingen bij geleerd.
De distributieset is dus ongeweizigd gebleven.
Heb vandaag de distributie gedaan van een modeljaar 2001 Vectra-B Z18XE staan vervangen (oud type zou dat zijn).
Daar zit exact dezelfde set op als op de 2007 modeljaar 2008) Saab 9-5 station met Z18XE motor.
Evenals de Vectra-C 2005 met Z18XE motor dezelfde set had als de bj 2000 Astra-G die ik eerder gedaan heb.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 juli 2015 om 21:57 #18291459Daarbij wil ik even vermelden dat we de set van de Vectra die ik vandaag heb vervangen ook geen dag te vroeg kwam.
Van de Contitech set die we hadden geplaatst was een looprollager gaar, en lekte de daarbij geleverde waterpomp al licht koelvloeistof.
Deze had de 90.000km nooit gehaald zonder kromme kleppen.
De betreffende auto doet anderhal tot 2jaar over de gereden 60.000km.
Het is wat intensief zo iedere 1,5 tot 2 jaar de distri vervangen, maar het is het waard.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 juli 2015 om 07:57 #18291460Dus, nog even voor de duidelijkheid…
Visuele inspectie laten doen, zijn ze kunststof, dan om de 60.000. Zijn ze van staal, dan om de 90.000??
26 juli 2015 om 14:18 #18291461@wim-v6 wrote:
Daarbij wil ik even vermelden dat we de set van de Vectra die ik vandaag heb vervangen ook geen dag te vroeg kwam.
Van de Contitech set die we hadden geplaatst was een looprollager gaar, en lekte de daarbij geleverde waterpomp al licht koelvloeistof.
Deze had de 90.000km nooit gehaald zonder kromme kleppen.
De betreffende auto doet anderhal tot 2jaar over de gereden 60.000km.
Het is wat intensief zo iedere 1,5 tot 2 jaar de distri vervangen, maar het is het waard.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Zal dan wel lul koek zijn idd, mijn Z18XE had kunstof rollen, de set die ik gemonteerd heb van gates heeft stalen rollen.
26 juli 2015 om 15:01 #18291462AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hou bij mij de 60.000 maar aan voor alle zekerheid. Qua jaren zit ik er na 3 jaar al aan.
27 juli 2015 om 17:02 #18291463Ik had enkele dagen geleden ook Opel zelf een emailtje gestuurd, en kreeg deze reactie…
Hartelijk dank voor uw bericht van 24 juli jongstleden. In onze systemen vinden we terug dat de Astra, vanaf modeljaar 2003 met motorcode Z16XE een distributieriem vervangingsinterval heeft van 6 jaar, of 90.000km (wat eerst bereikt wordt).
Best maf dan.
27 juli 2015 om 21:17 #18291464Ja en dat met ongewijzigde set waarvan ik eergister een gewisseld heb op 60.000km.
1 looprol lager slecht en lekkage waterpomp na 1,5jaar en 60.000km.
Ga jij hem maar met 90.000km vervangen.
Ik waag het er niet meer op in ieder geval.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 juli 2015 om 05:41 #18291465@wim-v6 wrote:
Ja en dat met ongewijzigde set waarvan ik eergister een gewisseld heb op 60.000km.
1 looprol lager slecht en lekkage waterpomp na 1,5jaar en 60.000km.
Ga jij hem maar met 90.000km vervangen.
Ik waag het er niet meer op in ieder geval.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Ik heb sowieso nog 10.000 voor het nodig is, dus ergens deze weken even langs mijn garage om de boel te laten bekijken. Ik ben niet gek Wim, en ga geen risico’s nemen. Ik vond het alleen zo apart dat Opel zelf zo duidelijk zegt 90.000km.
28 juli 2015 om 06:46 #18291466Ja dat vind ik ook vreemd.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 augustus 2015 om 16:11 #18291467Ok, vandaag naar de garage geweest. De motor heeft inderdaad kunststof spanrollen, maar de garage houder heeft voor de tweede keer regelrecht bij Opel nagevraagd, en die zeggen dat het om de 90.000km is. Daar gaan we nu van uit, aangezien ik toch echt wel aan mag nemen dat Opel haar eigen motoren kent. Mocht er toch iets niet goed gaan, de garagehouder is geen vreemde voor mij, dus wordt het geregeld.
19 augustus 2015 om 16:22 #18291468Er zijn je al meerdere voorgegaan die de riem gebroken hebben voordat ze 90.000 km hebben bereikt.
Ofwel ik zou het risico niet nemen, en geloof mij de garage gaat geen 1000 euro meer in je auto streken hoe goed je hem ook kent als die geknapt is. En dat gaat het je toch wel ongeveer kosten als die knapt.19 augustus 2015 om 16:38 #18291469Zelf weten.
Ik zou het risico niet nemen.
Ik ben benieuwd of de garage de koprevisie gaat betalen als hij breekt.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 augustus 2015 om 17:46 #18291470Ja, da’s ook leuk. Koop een auto, maar vertrouw de fabrikant liever niet? Da’s ook een fijn gevoel…..
19 augustus 2015 om 17:49 #18291471Even voor de duidelijkheid…. Riem is bij 74.000 vervangen, en heb nu 123.000 erop zitten. Kan dus sowieso nog 10.000km mee. En nee, ik ben niet zo dom dat ik dit klakkeloos doe. Maar ben er wel een beetje verbaasd over dat niemand op dit forum blijkbaar genoeg vertrouwen heeft in de fabrikant van de wagen om ze te geloven wanneer deze zegt dat de riem om de 90.000 vervangen kan worden.
Dus ja, waarschijnlijk gewoon over 10.000km de riem vervangen.
22 augustus 2015 om 10:05 #18291472Kan ik trouwens ook stalen spanrollen plaatsen in plaats van kunstofstof? Of zit er teveel verschil in beide dat dat niet kan? Want dan ben ik van plan straks stalen te doen, zodat het langer mee kan.
22 augustus 2015 om 22:57 #18291473Simpel thomas omdat er velen zijn die weten (uit ervaring) dat de kans groot is dat de riem de 90.000 niet haalt.
Laatst een zelfde distributieset als op jouw motor staan wisselen.
59.400km en 3jaar oud.
1 lager van een looprol gaar en lekkende waterpomp.Originele onderdelen.
Zeg het maar.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
22 augustus 2015 om 22:58 #18291474Laatst een 2007 smallblock 16V motor riem gewisseld, eveneens lunstof rollen, ook lekkende waterpomp 67.000km oud
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.