Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Olympia Rekord 1955
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2013 om 18:45 #181762731 december 2013 om 19:47 #18176274
juiste kleurcode nou nog kunnen vinden?
1 december 2013 om 19:55 #18176275Zo, flink doorgewerkt aan het motorblok, ziet er goed uit! :thumb
1 december 2013 om 20:18 #18176276@TWA wrote:
juiste kleurcode nou nog kunnen vinden?
Helaas nog niet, maar lijkt erop dat RAL1013 ongeveer gelijk is.
Dus als ik de echte kleur niet kan vinden, wordt het RAL1013.1 december 2013 om 20:19 #18176277@midnight black wrote:
Zo, flink doorgewerkt aan het motorblok, ziet er goed uit! :thumb
Morgen bak eraan en in de auto hangen. Moet nog even een motortakel versieren.
En hij start niet, krijg ontsteking nog niet goed afgesteld.1 december 2013 om 20:22 #18176278@turbo.d wrote:
Zat er veel verschil tussen beide keeringen :?:
Is een soort van tou met bakeliet erover. en de andere was een rubberachtige, die rubberachtige dan gaat die goed rond, met dat touw veel te stroef.
1 december 2013 om 20:41 #18176279Dan was die bakeliet keering zeker nog uit de jaren 50 :?:
Heb ik nog nooit eerder gezien.Ben benieuwd hoe hij straks loopt.
Gr
Marcel1 december 2013 om 21:59 #18176280Ik heb nog krukasdichtingen vervangen van old-timers, gemaakt van asbest.
Zag er uit als touw maar dan voorgevormd en zilverachtig van kleur.
Je moest ze monteren in hun ligplaats, en ze dan opspannen met een plaatje, te vergelijken met een schroefasdichting in de scheepvaart.2 december 2013 om 08:17 #18176281Dan zou het ook wel eens asbest kunnen zijn, weet iemand hoe ik de ontsteking zo afstel dat die precies 4 graden boven bdp vonkt?
Rotor zit bij deze motor aan de zijkant op een asje van de oliepomp. De cilinder die niet tuimelt moet ontsteken denk ik?2 december 2013 om 09:07 #18176282Ik weet uit ervaring bij een kevermotor dat er op de krukaspoelie 2 markeringen staan. de ene is het BDP de andere voor de voorontsteking. Ik zou haast denken dat dit bij jouw blok ook zoiets moet zijn.
De ontsteking gebeurt idd bij gesloten kleppen, vlak voor (aan het begin van) de arbeidsslag. Dus als je aan de krukas draai net zolang tot je in- en uitlaat kleppen van je cilinder niet meer bewegen/tuimelen, kan je daar de kleppen van stellen.
Op deze manier kan je statisch je ontsteking stellen, (ruw tot redelijk goed), maar het is uiteraard verstandig dit na te stellen met de stroboscoop.
gr
Marcel2 december 2013 om 21:45 #18176283Helaas toch nog wat mis gegaan, weet alleen nog niet wat, maar heb veel te weinig compressie op cilinder 1 en 4 2 en 3 zijn goed.
Dus drie dingen controleren:
Koppakking, maar kan dat met een nieuwe pakking en gelakte kop?
Kleppen niet goed ingeslepen, Kleppen niet goed gesteld.
Of zuigerveren, maar heb die allmaal vervangen en slotspeling gecontroleerd en was minder dan een halve mm.2 december 2013 om 22:33 #18176284Knappe blok!
3 december 2013 om 19:22 #18176285misschien een gedachte maar,
Heb je al naar de distributie tandwielen gekeken, denk dat die niet helemaal goed staan.maar ziet d’r verder wel goed uit allemaal :thumb
3 december 2013 om 20:39 #18176286@astra GT wrote:
misschien een gedachte maar,
Heb je al naar de distributie tandwielen gekeken, denk dat die niet helemaal goed staan.maar ziet d’r verder wel goed uit allemaal :thumb
Ze staan op de markering zoals in het werkplaats handboek staat. Maar waarom denk je dat?
4 december 2013 om 19:11 #18176287Distributie gecontroleerd en staat helmaal goed. Vliegwiel word gevlakt, daarop staat markering voor ontsteking, hopelijk lukt het me om de ontsteking dan beter af te stellen.
4 december 2013 om 20:29 #18176288Kijk; daar zijn je markeringen. Moet goed komen dan :thumb
5 december 2013 om 16:27 #18176289Heej,
Ik dacht dit, omdat je te weinig compressie had op cilinder 1 en 4.
als je distributie niet goed staat, openen de kleppen op een verkeerd moment.
waardoor je ook compressie verlies kan krijgen….. vandaar eigenlijk.groeten
5 december 2013 om 21:32 #18176290Het is gelukt, hij loopt, nu hopen dat dat weer een aantal jaartjes zal lukken.
Dit weekend even alles weer netjes inbouwen, maar eerst de motorruimte schoonmaken en denk opnieuw in de lak zetten.
Afhankelijk van hoe mooi schoon het kan worden.5 december 2013 om 21:42 #18176291Wat was er nou mis met die compressie waarden :?:
6 december 2013 om 14:12 #18176292Ze hebben de kleppen opnieuw ingeslepen, maar ik had de de kleppen nog niet opnieuw gesteld, had de tuimelaars gewoon weer zo gemonteerd. Waardoor de eerste en laatste veel te strak stonden en dus de kleppen niet helemaal sloten.
6 december 2013 om 16:54 #18176293Kijk, kleppen stellen is idd belangrijk.
Goed om te horen dat het weer voor elkaar is.Nu rustig rustig opstarten weer inrijden geblazen.
Gr
Marcel7 december 2013 om 19:37 #18176294Missxhien stomme vraag. Maar hoe werkt dat noumet die tandwielen?
je had geen d riem of ketting zei je.
Zie nu je tandwiele op pagina 4. Maar snap de werking niet echt.7 december 2013 om 21:06 #18176295Een tandwiel zit op de krukas ander op de nokkenas.
De nokkenas zit bij dit blok niet in de kop maar in het onderblok.7 december 2013 om 22:24 #18176296Dus dan werkt hij met stoterstangen en kleptuimelaars.
Heb je ook nieuwe klepstelboutjes gemonteerd :?:
En zit er geen speling op je tuimelaars.Ik ga er vanuit dat je bij deze ook zelf moet kleppenstellen om de xxx kilometer :?:
Gr
Marcel8 december 2013 om 06:52 #18176297Ik heb de tuimelaars en stoterstangen laten controleren door het revisiebedrijf.
Er zat geen speling op de kleptuimelaars, wel hebben ze 2 stoterstangen opnieuw gericht.Boutjes zijn nog dezelfde als 60 jaar geleden, gevragen of ik ze moest vervangen.
Revisiebedrijf raden dat af dus heb ik dat niet gedaan.Kleppen moeten inderdaad om de 3500 km gesteld worden volgens het werkplaatshandboek.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.