Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Olieverbruik Zafira A X1.8XE1 uit 2000
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2016 om 07:08 #17277049
Een aantal jaren geleden is mijn Zafira (plots) olie gaan gebruiken. En het wordt langzaam steeds erger, zit nu op ongeveer 1:500 km. Verbruikt vooral olie bij zware belasting, zoals op de snelweg of volgeladen auto. Indien de motor koud is de auto ook steeds meer gaan inhouden / stotteren bij gasgeven. Bij warme motor heb ik daar geen last van.
Begin dit jaar heb ik het gasklephuis gedemonteerd en langs de wand zal veel olie. Dus, alles schoon gemaakt inclusief de slangetjes van de carterventilatie. Tevens het gaatje in het gasklephuis opgeboord waar het dunne slangetje van de CV op gaat (zoals op verschillende forums wordt aangeraden). Daarna liep de motor veel beter en was het stotteren met koude motor weg.
Echter na verloop van enkele maanden is het weer terug, en ook het olieverbruik ligt nog steeds rond 1:500 km. Ik vermoed dus. dat het gasklephuis weer net zo vol zit met olie als voorheen. Ik moet dus verder op zoek naar de oorzaak van het olieverbruik. Zou ondanks het schoonmaken + opboren, de carterventilatie nog steeds niet goed kunnen werken, bv. omdat er in het kleppendeksel nog iets verstopt zit? Of zouden de zuigerveren zover versleten zijn, dat er lekkage langs de zuigers optreedt waardoor een hoge carterdruk ontstaat en de olie meekomt met de ventilatie.
Een heel verhaal… Wie kan me wat tips geven?
18 juni 2016 om 08:10 #18321292oja, de auto heeft ondertussen 212.000 km op de teller staan
18 juni 2016 om 19:38 #18321293Zelf heb ik een Z18XE, en een bedreven hobbyist (voor mijn eigen wagen) maar geen vakman:
Ik kan me maar twee dingen voorstellen:
1) Of de olie verdwijnt direct langs het kleppen deksel richting gasklep
2) Of er is iets aan de hand met afdichting van de kleppen en/of zuigers, en de rotzooi die lekt volgt hetzelfde pad (Zie punt 1)Als er olie in dampvorm langs de kleppen in het kleppen huis komt, doordat er iets langs de keppen lekt, kan het daarna inderdaad via die slangen richting gasklep gaan. Onlangs las ik dat dat best goed te verhelpen is. Wel moet de koppakking er dan af geloof ik.
Heb je de zaak ook regelmatig geflushed om alles goed schoon te houden? Ik kan me voorstellen dat als je dat niet doet dat aleerlei afdichtingen eerder gaan lekken dan nodig is.
Hoe dan ook…..het is een hint…..ga hiermee maar eens op zoek bij internet…..of 2nd opinion van anderen met meer ervaring
18 juni 2016 om 19:39 #18321294ps ik heb Zafira Z18XE uit 2002 en 280000 km….en nog steeds bijna geen olieverbruik.
wel heb ik de laatste 6 jaar al 2x geflushed, en doe ik er elk jaar nieuwe olie in en nieuw filter
18 juni 2016 om 19:45 #18321295Klepseals kunnen ook slijten.. Is alleen wel een gevorderd klusje.. Maar daar kan de olie vanuit de kop via de kleppen de verbrandingskamer in sijpelen
Olie keer ringen en compressie ringen om de zuigers zou je met een compressie meting kunnen controleren.. Maar voor beide is de controlle makkelijker als de kop van de motor gehaald wordt.18 juni 2016 om 19:51 #18321296Compressie meting is voor een hobbyist (als ik) trouwens goed te doen is mijn ervaring. Echter doe het wel bij een koude motor anders heeft het ventieltje van het metertje te veel te lijden. (Het veertje kan gaan gloeien en de benzine kan spontaan gaan ontsteken alsof het een “dieselmotor” is geworden….en dan brand het veertje op)
Ik heb er zelf een nieuw ventieltje ingezet. De meetwaarde is niet meer exact, maar ik kan nog steeds goed waarnemen of het gedrag van de vier cylinders goed aan elkaar gelijk is. Zolang alle zuigers hetzelfde doen ben ik al tevreden :)
19 juni 2016 om 12:52 #18321297Bedankt voor jullie reacties. Heb gisteren nog even lucht toevoer van het gasklephuis gehaald. Voor de gasklep is alles brandschoon, na de gasklep zit er een zwart laagje olie op. Hoe kan ik controleren of er vanuit het kleppendeksel olie meekomt het gasklephuis in? Gisteren zowel de dunne als de dikke slang tussen het gasklephuis en kleppendeksel gedemonteerd. Bij gasgeven kwam uit geen van beide openingen op het kleppendeksel olie naar buiten…
Verder nog even testje gedaan met vuldop eraf. Bij stationair toerental bij het deksel liggen, bij gasgeven gaat deze iets bewegen, maar blijft wel liggen.
Motorflush is ongeveer 2 jaar geleden gedaan, maar hielp niet echt tegen het verbruik. Misschien nog eens doen?
En lekkende klepseals zou geen olie in gasklephuis veroorzaken toch? Dan gaat het direct via de klep de cilinder in en wordt het verbrand. Of klopt mijn redenatie niet?
19 juni 2016 om 13:40 #18321298Klepseals zitten om de stelen van de kleppen en zouden moeten voorkomen dat de olie niet de verbrandingskamer in gaat.. Olie komt dan niet in het gasklephuis…
Olie wordt dan idd verbrand21 juni 2016 om 12:39 #18321299@rlan wrote:
Of zouden de zuigerveren zover versleten zijn
Wat je omschrijft in je probleem komt mij heel bekend voor, ik had dezelfde symptomen, en bij mij is uiteindelijk de motor vervangen. Bij mij waren het de zuiger veren.
Dingen die mij opvielen overigens:
– Olie aanslag rondom/in de uitlaat.
– Bij het optrekken (tot min. 4000 toeren) soort mist achter de auto.
– Schokken rond de 1500-2000 toeren.23 juni 2016 om 18:23 #18321300Ik zie soms wel een soort vage mist, maar alleen in het donker in de koplampen van de auto achter mij. Een juist bij meer toeren. Maargoed, dan misschien toch een compressie meting eerst zonder, daarna met een beetje olie in de cilinders.
Rinus noemt in een eerdere reactie om een compressiemeting bij koude motor te doen. Vanuit behoud van het aansluitventiel begrijp ik dat, maar krijg je dan wel betrouwbare resultaten? Ik kan me voorstellen dat de speling tussen zuigerveren en cilinderwand koud toch anders is dan warm.
23 juni 2016 om 20:25 #18321301Klopt.. Bij een koude motor zijn de zuigers licht ovaal vormig en hebben dan idd geen perfecte afdichtig met de ringen.. Bij een warme motor zetten die uit..en hebben ze een goede pasvorm…
Maar opzich moet er niet veel verschil tussen zitten.. De compressieringen compenseren de opening tussen zuigeren cilinderwand24 juni 2016 om 09:28 #18321302Je geeft aan dat je alles schoon hebt gemaakt. Ik heb bij mijn Zafira B (Z16XEP) afgelopen tijd problemen gehad met het membraan in de carterontluchting welke gescheurd was. Hierdoor had ik een vacuum als ik de olievuldop eraf wilde halen bij draaiende motor. Heb je hier ook last van, of dit al uitgesloten?
24 juni 2016 om 18:49 #18321303Is interessant om eens naar te kijken. Als ik de olievuldop erafhaal heb ik niet het idee dat deze vacuüm zuigt. Kon je hem echt voelen zuigen via de vuldop?
En waar zit het membraan in de carterontlichting? In het kleppendeksel? Kun je er eenvoudig bij om het membraan te controleren?
25 juni 2016 om 13:19 #18321290Weer even een update. Vanmorgen een compressiemeting uitgevoerd. Eerst met koude motor, dan lagen de waardes rond de 12.5 kg/cm2. Daarna ook nog bij warme motor uitgevoerd, omdat ik het veschil wilde weten (compressiemeter voorzien van schroefnippel). Resultaat tussen de 13.5 en de 15 kg/cm2. Deze waardes veranderden niet echt met een klein beetje olie in de cilinders. Kan ik hieruit concluderen dat conditie van kleppen, cilinders, zuigers etc. in orde is? En dat het olieverbruik dus ergens anders vandaan moet komen?
25 juni 2016 om 13:38 #18321291klopt.. maar klepseals zitten boven je kleppen.. dus als de kleppen sluiten en je je compressie behoud sluiten je kleppen dus nog perfect.. een klepseal kan lekken…
wat ook nog kan.. al weet ik niet of dat mogelijk is.. de 2.2 motoren hebben geneuzel met olie verbruik dat kwam door een fout ontworpen carterventilatie….
viewtopic.php?f=44&t=185583&hilit=2.2+carterventilatie <== hier is een bypass uitgevoerd.. de motor gebruikte 1:500km aan olie
maar zoals ik al aangeef.. ik weet niet of dit de zelfde stijl carterventilatie is…28 juni 2016 om 12:49 #18321304@rlan wrote:
Ik zie soms wel een soort vage mist, maar alleen in het donker in de koplampen van de auto achter mij. Een juist bij meer toeren.
Dat bedoelde ik juist, wellicht was ik hier niet duidelijk in :angel Trap het gas eens vol in als je de auto in de neutraal/vrij hebt staan, ik verwacht dat je dan dezelfde mist krijgt te zien.
Overigens aan de hand van dit plaatje: http://www.dutchtriker.com/wp-content/uploads/types-zuigerveren.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false; (mag ik dit linken?)
De olieschraapveer was bij het grote probleem, de compressie test was bij mij ook in orde. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.