Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Olieverbruik z1.8xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2014 om 16:02 #17263006
Afgelopen weekend ben ik naar Frankrijk geweest met mijn Astra H. Tot mijn schrik ging vlak voor aankomst het olielampje branden. Na controle bleek er te weinig olie in te zitten en heb ik anderhalf liter olie bijgevuld.
Er is geen zichtbare lekkage. Het lijkt erop dat de motor behoorlijk olie verbruikt. Ik heb de Astra net twee maanden waarin ik drie duizend km heb gereden. Ik heb nog garantie gelukkig maar ben een beetje bang dat het een strijd gaat worden.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen of mensen die tips hebben over hoe te handelen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
1 januari 2014 om 16:44 #18203979Is een bekend probleem met deze motoren evenals de 1.6 16v(X16XEL,Z16XE) meestal versleten zuigerveren, vaak te wijten aan verkeerd warm rijden van de motor(trappen met koude motor)
Wat nog wel eens wil helpen is een zogenaamde ”engine flush” (spoelen van de motor).
1 januari 2014 om 17:00 #18203980Heb laatst een Corsa-C met een 1.8 16V hier van het forum flink in zijn olieverbruik laten dalen.
Deze is van 1 liter op 2000km, naar 1liter op ruim 5000km gegaan.Dit door een Goede motorFlush en Reinigen en Aanpassen Gasklep en Carterventilatiergeling.
Willem
1 januari 2014 om 18:21 #18203981Bedankt voor de reacties. Ik wil eigenlijk dat het olieverbruik geminimaliseerd wordt. Al weet ik niet precies of ik dat van de garage kan eisen.
Ik wil aankomende zomer eigenlijk met de auto op vakantie maar ben nu wel een beetje huiverig op deze manier
1 januari 2014 om 18:29 #18203982Gewoon mee terug gaan zeker als je garantie hebt, en zoals we al aangaven zou met een engine flush het verbruik flink kunnen dalen, maar goed dat is iets voor de garage dan.
En zoals wim-v6 zei zou ik ook je cartrventilatie gaatje op laten boren, dat kan namelijk ook een hoop schelen:
Dat stukje van de stappenmotor moet je wegdenken want dat heeft de Z18XE niet, maar het pijpje is wel hetzelfde wat je moet opboren.
1 januari 2014 om 19:16 #18203983Weet je wel zeker dat het oliepeil max stond bij aanschaf van de auto? (Kan natuurlijk zijn dat je voor de rit naar Frankrijk hebt gecontroleerd) Maar als er veel vocht in de olie zit door korte ritjes en hij stond richting min. dan kan er bij een flinke rit waarbij het vocht eruit gaat ook een daling komen.
Hoe houdt het olieverbruik zich sinds het bijvullen?1 januari 2014 om 20:09 #18203984Nou auto heeft bij aanschaf een grote beurt gehad. Heb toen voor de deur gekeken naar alle vloeistoffen en die waren allemaal keurig in orde. Dit is ongeveer twee maanden geleden. Mijn gebruik is net als mijn vorige auto’s en die hadden geen van allen olieverbruik. Flinke tegenvaller in iedere geval.
2 januari 2014 om 09:18 #18203985Ik had het met mijn zafira Z18XE ook naar de Bodensee.
Thuis gecontroleerd en 700km verder gaat mijn olielampje branden.
Gestopt, even gewacht en olie gepeild.
Zat er idd te weinig in, niet schrikbarend maar wel te weinig.
Naar de garage gereden en een 3/4 liter bij gegooid, dat was voldoende.
Die vertelden me dat olie hydrostatisch was en dat door veel korte stukken te rijden er vocht in de olie komt. (wij zijn koning van de korte stukken haha)
Als je dan een flinke rit maakt met volle bepakking en de vouwwagen erachter dan wordt de motor eens goed warm en verdampt het vocht uit de olie en daalt je olie peil.
Ik vind het op zich ook niet gek als je vol vermogen vraagt van de auto dat hij dan iets olie verbruikt.
Door het jaar heen heb ik geen last en staat het peil max. :thumb2 januari 2014 om 10:08 #18203986@devil28 wrote:
Nou auto heeft bij aanschaf een grote beurt gehad. Heb toen voor de deur gekeken naar alle vloeistoffen en die waren allemaal keurig in orde. Dit is ongeveer twee maanden geleden. Mijn gebruik is net als mijn vorige auto’s en die hadden geen van allen olieverbruik. Flinke tegenvaller in iedere geval.
Nouja, meestal te wijten aan de vorige eigenaar. Vaak afgetrapt in dit soort gevallen.
2 januari 2014 om 16:24 #18203987Willem zei:
Dit door een Goede motorFlush en Reinigen en Aanpassen Gasklep en Carterventilatiergeling
Wat bedoel je precies met:
– aanpassen gasklep ?
– aanpassen carterventilatieregeling ?Dit soort dingen vind ik altijd wel interessant ;)
Gr,
The Duke2 januari 2014 om 21:34 #18203988Aanpassen gasklep moet reinigen gasklep zijn.
Opboren gaatje vacuumregeling carterventilatie.
Blijft gelijk je catchtankje weer droog.Heb net nog een van de aangepaste z18xe’s binnengehad, met nog steeds blinkende gasklep.
Evenals 2weken geleden de gasboot binnen gehad.
Bij 110000km gaatje opgeboord.
Sindsdien gasklep nooit meer gereinigd.
Nu 270.000km op de teller en nog steeds brandschoon.
Olieverbruik: 1/4e liter op 20.000kmSent from my GT-I8190 using Tapatalk
3 januari 2014 om 12:08 #18203989Bedankt Willem.
Als je zegt
Opboren gaatje vacuumregeling carterventilatie
, dan bedoel je de aansluiting van het kleine slangetje op het gasklephuis neem ik aan ?
Gr,
The Duke3 januari 2014 om 23:11 #18203990Jup
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
3 januari 2014 om 23:16 #18203991Bedankt!
Mijn gasklep is trouwens met origineel gaatje nog steeds schoon, maar mocht dat veranderen, ga ik zeker aan deze mod denken..Gr,
The Duke10 januari 2014 om 16:13 #18203992Even een aanvulling. Ben bij de garage geweest. Zij hebben de oliepeil gecontroleerd en hebben 0,2 liter olie bijgevuld. En dit na ongeveer 700 km. Ze gaan nu om de ongeveer 1000 km de olie peilen om het verbruik in kaart te brengen.
Ik heb aangegeven dat ik de auto nu wel een beetje beu ben. Ben al vele malen terug geweest voor kleine dingen. Onlangs is de aircopomp gereviseerd maar deze werkt nog steeds niet goed. Garage zelf baalt inmiddels zelf ook van de auto. Mocht de auto echt veel olie verbruiken dan zullen ze een passende oplossing aanbieden oftewel een vergelijkbare auto.
Ik weet het ook niet niet meer. Ben de mankementen wel beu en het verbruik valt vies tegen. Ondanks een rustige rijstijl kom ik zelfs op de snelweg niet verder als 1 op 12. Verder rijd en stuurt de auto heerlijk en bied het veel ruimte. Hoop dat er een goede oplossing gevonden zal worden. Wou eigenlijk aankomende zomer naar Turkije rijden maar of dat met deze auto een goed idee is weet ik zo ff niet
11 januari 2014 om 00:27 #182039931 op 12: Te zware auto met te lichte motor = Veel verbruik…
het is helaas niet anders…en waarom zou je niet naar turkije kunnen rijden met deze auto als ik vragen mag.
en wat er boven getypt is, dat als je ineens een Lange rit gaat maken zakt het oleipeil bij vrijwel iedere auto die veel korte ritten maakt wel.
ik heb hetzelfde verhaal gehad met een Zafira-A 1.6, voor vertrek alles op peil gezet.
goed en wel de Duitse grens over, melding op boardComputer: Oliepeil controleren, en ja, deze stond toen ook strak op min.
vervolgens litertje bij gedaan, keurig op MAX. en karren maar weer.
Vervolg van de rit niks gehad, olie bij terugkomst (+/- 800km Verder) olie nog strak op Max.Willem
11 januari 2014 om 21:13 #18203994Hoi Willem,
Vind je echt dat een 1.8 een te lichte motor is voor deze auto? Ik dacht eigenlijk dat het met deze motor een goede balans zou zijn.
Van alle auto’s die ik tot nu toe heb gehad ( ongeveer 15 auto’s) heb ik nog geen auto meegemaakt die dergelijk olieverbruik heeft vertoond. Zelfs de VW Touran 2.0 TDI waarmee ik twee keer naar Turkije ben geweest verbruikte niet zoveel olie.
Voordat ik naar Frankrijk ging is er al een een halve liter bijgevuld tijdens de wintercheck bij de Opel dealer. Dit ben ik vergeten te vermelden.
Als ik de motor stationair laat lopen en ik draai de oliedop eraf dan blijft deze rustig liggen. De binnenzijde van de uitlaat is zwart maar niet extreem. Heb er geen vertrouwen in momenteel om een dergelijke reis met deze auto te ondernemen.
13 januari 2014 om 11:25 #18203995@wim-v6 wrote:
Heb laatst een Corsa-C met een 1.8 16V hier van het forum flink in zijn olieverbruik laten dalen.
Deze is van 1 liter op 2000km, naar 1liter op ruim 5000km gegaan.Dit door een Goede motorFlush en Reinigen en Aanpassen Gasklep en Carterventilatiergeling.
Willem
Dat mag je voor mij ook wel een keertje doen ;) (2006 Corsa C 1.8 ), motorflush niet aangezien hij volgende maand een grote beurt krijgt.
Olie verbruikt hij ook niet echt maar ik wil gewoon dat hij goed in orde is.
Stuur me maar een PM wat je er voor wilt hebben.15 januari 2014 om 08:51 #18203996Wim, ik heb bij mijn Z18XE ook het gaatje geboord en bij 90.000 de hele gasklep handel grondig schoongemaakt en de EGR afgedopt. Nu haal ik hem er bij elke 30.000km af en doe dit nogmaals, maar hooguit zit er een beetje aanslag aan de rand van de gasklep. Ik gebruik overigens geen catchtank.
Wel is het zo dat er nu een luid slurpend geluid te horen is nadat het gaatje opgeboord is… ik heb er verder geen last van.
Olie verbruik is op dit moment +/- 1 liter op 30.000 km. km stand 222300 en hij loopt nog steeds mooi op LPG ;)
15 januari 2014 om 22:27 #18203997Mooi bericht mcLambo.
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.