Olieverbruik, is revisie wel de oplossing?

Forumindex Forums Modellen Astra Olieverbruik, is revisie wel de oplossing?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18334219
    HugoW
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 November 2015

      Hoi,

      mijn Astra G 1.6 16V uit 2003 zuipt olie. Een liter per 400km, ongeveer. Met 30k km per jaar is dat best een boel olie. Nou weet ik, al zoekend op dit forum, dat het allemaal olieboten zijn, deze motoren. Maar dit vind ik wel erg veel. Een ruilmotor vind ik geen prettige gok, want die zal waarschijnlijk dus ook veel olie verbruiken. Plus dat een motortje met echt weinig km uit die jaren lastig te vinden zal zijn, het is oud spul. Dus, revisie. Maar waar komt dat olieverbruik vandaan? Is de motor na revisie beter dan het origineel? Kunnen er dan andere onderdelen in, met kleinere toleranties en zo gewerkt worden? Een los blok met veel km op de sloop is niet zo duur, als ik die reviseer (meten en verspanen laten doen, sleutelwerk zelf, heb ik al eerder gedaan bij andere motoren), ben ik dan voor langere tijd van de olie-ellende af? Of zijn er motoren die je één op één kan uitwisselen van zustermodellen, die de problemen niet hebben?

      Dank voor advies,

      Hugo

      #18334221
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Wat is de motorcode?
        Er zijn namelijk meerdere types 1.6 16v (x16xe, x16xel en dan type 1 en 2, z16xe).

        En nee niet al deze motoren zijn oliezuipers, er zijn ook uitzonderingen.
        Ik heb er 1 in de Corsa B GSi gehad met 1 liter olie op 5000 km en daar trapte ik aardig mee door (getuned tot 175pk).
        Op dit moment heb ik er 1 in een Astra F (op LPG) en verbruikt 1 liter op 10000 km bij woon-werk gebruik (nu 83000 km gelopen).
        De olie die ik in de Astra gebruik is Shell Helix Ultra 5w40 (vol syntheet) of Valvoline SynPower 5w40 (vol syntheet).

        Het staat en valt bij deze motoren met goed onderhoud en goede olie gebruiken.
        Ook het goed schoonmaken van de carterventilatie (gasklep, slangen etc.) helpt heel veel.

        Ik moet wel zeggen dat de Astra F geen olieverbruik meer heeft na het plaatsen van een nieuwe koppakking en het inslijpen van alle kleppen (2 kleppen verbrand tijdens het rijden). Tevens hebben we toen de gehele kop en carterventilatie gereinigd). CarloAstra op dit forum kan je hier meer oververtellen, die heeft dit voor mij gedaan. Ook WimV6 kan je veel vertellen hierover.

        Revisie
        Een gereviseerde motor is net zo goed als een nieuwe originele, tenminste dat is mijn mening.
        Of de motor hierna olie gaat gebruiken, valt en staat met hoe de motor wordt behandeld en ingereden.
        Ook de gebruikte olie heeft hiermee te maken, ik zou een gereviseerde motor inrijden met de goedkoopste 5w30 / 5w40 die je kan vinden (Action / Lidl) en deze na 1000 km incl. filter vervangen voor een kwaliteits vol syntheet olie met een nieuw filter.

        Je kan diverse onderblokken en koppen met elkaar uitwisselen, mits je je eigen aanbouwdelen gebruikt. Er zit namelijk verschil in de sensoren en inlaatspruitstukken.

        Daarnaast zou ik bij 30k km per jaar overwegen er gelijk LPG G3 in te laten bouwen of de auto weg te doen en een andere LPG of diesel auto te kopen, dat is een stuk goedkoper dan op benzine te blijven rijden.

        #18334224
        HugoW
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 November 2015

          Dank voor je reactie. Waar vind ik de motorcode precies?

          Ik heb zelf de ervaring dat goed gereviseerde motoren beter zijn dan fabrieksnieuwe, een goed revisiebedrijf met goede mensen werken met kleinere toleranties dan de meeste fabrieken. Ik bouwde ooit voor de Ford1600 racertjes motoren; de gereviseerde waren beter dan de fabrieksmotoren.

          Dat van die carterventilatie en de gasklep is een goede tip, als het niet te koud is in de kerstvakantie is dat zeker het proberen waard. Koppakking kan ook, maar begin ik niet direct aan. Het gekke is dat ik niet echt een blauwe walm zie, warm of koud, iets wat ik wel van olieverbruikende Engelse wrakken ken. Daarom zou ik ook graag willen weten wat de meest voorkomende oorzaak van dit olieverbruik van deze motoren is. Ik lees er erg veel over, maar geen oorzaken.

          Ik wil inderdaad in- en uitlaatspruitstukken, sensoren en electronica behouden. Het is uiteraard ook leuk om er een giga V6 in te schroeven, maar nog los van de RDW beslommeringen is het me teveel werk. Het ding moet het gewoon doen…

          Dank,

          Hugo

          #18334232
          HugoW
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 November 2015

            Volgens voertuig.net is mijn kenteken voor een Astra-g-caravan; Z1.6xe.

            Hugo

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.