Olietemperatuur en oliepeil

Forumindex Forums Modellen Astra Olietemperatuur en oliepeil

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    T-Bone84

Ik heb een vraag die ik graag aan jullie voor wil leggen.

Ik heb een Astra G uit 2000. In de zomer komt de olietemperatuur vaak wel qua wijzer netjes in het midden.
      Nu het kouder wordt komt de wijzer amper uit de hoek. Alleen bij langer stationair draaien zie je dan de wijzer uit de hoek komen.

Is dit normaal gedrag voor een Astra? Hij geeft wel al vrij vlot warmte via de verwarming, dus dat lijkt wel goed.

Daarnaast heb ik gisteren olie bijgevuld, koude motor, behoorlijk vlakke ondergrond. Steeds beetje bijvullen, paar tellen wachten, peilen, bijvullen enzovoorts.
      Dit deed ik 2 streepjes onder de max en daarna ben ik naar huis gereden. Nu ik vanochtend de olie peilde (peilstok schoonmaken en er even in en uit) en nu komt de olie tot de bovenkant max en lijkt het gedeelte boven de max ook wat onder olievegen te zitten terwijl dit normaal met peilen niet zo is. Verstandig om bijvoorbeeld de ANWB er wat uit te laten halen? Met de krik die ik heb is het levensgevaarlijk om onder de auto te gaan liggen dus dat lijkt me niet verstandig.

Heb er dus gister alleen mee naar huis gereden, vandaag reed ik met iemand mee dus staat de auto stil.

xladage
      Deelnemer

Handig om te vermelden om welke type motor het gaat.
        Als het om een 1.7 diesel gaat (die heb ik zelf ook gehad) dan is het niet vreemd als de temp laag blijft bij koud weer.
        Mijn diesel kwam het wijzertje ook met moeite uit de hoek als de kahel flink stond te blazen en het vroor buiten.
        Zelfs thermostaat en sensor vervangen, maar bleef. Stukje karton voor de helft van de radiator helpt en werkt prima.

Oliepijlen moet je bij voorkeur steeds op dezelfde plek doen (vanwege ondergrond / helling) en 5 minuten nadat de motor gelopen heeft.
        Dat geeft volgens mij het meest betrouwbare resultaat.
        Te veel olie is niet goed, dus pijl het op een betrouwbare plek (qua helling) en met een 5-minuten afgekoelde motor, en dan weet je hoe het er mee staat.
        Bijft het pijl flink te hoog, kan altijd vragen of de ANWB wil aftappen.
        Er zit een aftapplug op het carter, waarmee je een beetje olie kan aftappen als het nodig is

RISL
        Moderator

Overigens geeft dat metertje in je dashboard niet de olietemperatuur aan, maar de temperatuur van de koelvloeistof.
          Tenzij je natuurlijk zelf nog een olietemperatuurmeter hebt ingebouwd, maar daar ga ik effe niet vanuit.

Als je je kachel niet aanzet bij het wegrijden, wordt de motor een stuk sneller warm trouwens, scheelt ook behoorlijk.

T-Bone84

Ik heb er zelf niets bij ingebouwd. Deze auto voor de verandering eens lekker origineel gehouden.

Het motortype is een X1.6XEL

Opeltje17
            Deelnemer

Lekker mee rijden, iets over de Max is geen probleem.

Is gelukkig geen diesel daar zou ik het minder snel mee proberen.

black_astra

Heb een szr en hetzelfde geval met de temperatuur.
                Als je de kachel op koud zet in de winter wordt hij wel warmer maar is dan niet te vertoeven in de auto.

Zou me er niet te druk om maken. Betere weer komt er weer aan

Haasje17
                Moderator

Gewoon de thermostaat vervangen en het is opgelost!

RISL
                  Moderator

@ Ron, volgens mij is de thermostaat gewoon nog goed. Je moet alleen niet de kachel aanzetten vanaf het begin, dan blijf je de motor koelen via je kachelradiateur.

T-Bone84

Ik ben een koukleum dus de verwarming gaat meteen aan zodra de auto loopt. Nooit getest met hem uitzetten overigens. Maar in principe geeft hij al heerlijk warme lucht met ongeveer 1 tot 2 kilometer rijden.

Thuis eerst maar even kijken naar het oliepeil en in het ergste geval (als het echt te hoog aan de peilstok zit) er wat uit laten halen. De temperatuur laat test ik nog wel even en kan als dat geen verschik maakt altijd de garage even vragen. Hij moet toch binnenkort voor de keuring.

wim-v6
                      Deelnemer

Koud peilen.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.