Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Oliepomp en Distributie riem.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2016 om 19:08 #17277070
Een vraag over de oliepomp van een Zafira Z18XE uit 2002:
Op aanraden van de vakgarage en hier op het forum vervang ik netjes elke 60.000km mijn distributieriem.
Om geen risico te lopen vervang ik dan ook ALTIJD alle rollen en de spanner.
Wat de waterpomp betreft zijn er verschillende meningen: De een vervangt dan tevens altijd de waterpomp, en de ander laat die gewoon wat langer draaien. Ik heb voor de midden-oplossing gekozen, en zet er om en om (dus elke 2×60.000km) een nieuwe waterpomp in.
Nu heb ik een vraag over de oliepomp: Hoe lang kan die mee? Doe ik er goed aan die de volgende keer ook maar uit voorzorg te vervangen? Ik heb er nu zo’n 280.000 op zitten met de originele oliepomp.
(ps: Ik doe er trouwens elk jaar nieuwe olie in en een filter, ook als ik weinig gereden heb dat jaar)
18 juni 2016 om 19:13 #18321408Nee olie pomp lekker laten zitten.
Pas vervangen als er problemen mee zijn.
En dat is bij normaal gebruik eigenlijk nooit.Zelf zal ik zeker bij elke riemwissel de waterpomp vervangen. Heb teveel schades gezien waarbij het niet gebeurt was. En Opel staat er om bekend dat de pompen kapot gaan na een riemwissel.(pompen die lopen over de multiriem uitgesloten)
18 juni 2016 om 19:25 #18321409Wat was jouw ervaring met pompen die je hebt zien sneuvelen?:
1) Begonnen ze gewoon te lekken, of herrie te maken, en was het gewoon onhandig?
2) Of werd de distributie riem beschadigd, met breuk, en volledige puinhoop als gevolg, zoals kromme kleppen etc etc
18 juni 2016 om 19:34 #18321410Bij elke willekeurige garage is het een standaard ls de distributieriem en spanner vervangen wordt dat ook de waterpomp mee vervangen wordt.. Een nieuwe riem kan een oude pomp onder meer stress zetten en gaat dan sneller kapot..
Hang er wel een goede kwaliteit riem om.. Er zijn een paar merken die voortijdig kapot gaan..Qua oliepomp.. Zoals gezegd.. Niks aandoen tot je oliedruk problemen krijgt.. En dat zal je auto tijdig laten merken door een knipperend olielampje bij voldoende olie in de motor (of perdiodiek als de opel dealer dit in hun systeem hebben staan)
18 juni 2016 om 19:45 #18321411Bart…..dat roept een nieuwe vraag op:
Welke merken riem kun je aanbevelen? En welke juist niet?
18 juni 2016 om 19:49 #18321412Gates, SKF, Dayco, Contitech zijn allemaal prima merken.
SKF wordt vaak fabrieksuit gemonteerd
Met dank aan basss27 uit een ander topic:
18 juni 2016 om 19:53 #18321413@rinus747 wrote:
Wat was jouw ervaring met pompen die je hebt zien sneuvelen?:
1) Begonnen ze gewoon te lekken, of herrie te maken, en was het gewoon onhandig?
2) Of werd de distributie riem beschadigd, met breuk, en volledige puinhoop als gevolg, zoals kromme kleppen etc etc
Vooral dat 2de. En dan is het of de pomp slaat vast of het lager gaat kapot waardoor de riem kapot gesneden wordt of er gewoon afloopt.
Maar ook dat de pompen gaan lekken.
19 juni 2016 om 18:32 #18321414Nu al meerdere kapotte waterpompen gehad bij de X18xe1 en Z18xe waar een Contitech set op gemonteerd was, meest ruim binnen de termijn.
1 motor kapot gelopen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 juni 2016 om 18:36 #18321415Dan gewoon SKF aanhouden als fabrieksgemonteerd merk..
29 juni 2016 om 20:08 #18321416ik heb distr. set met waterpomp van SKF totaal geen problemen mee (vectra B)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.