olieniveaulampje brandt af en toe

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila olieniveaulampje brandt af en toe

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    starter
    Deelnemer

mijn olieniveau lampje brandt af en toe. Oliepeil is laag. 2 maanden geleden een litertje bijgevuld. Toen was het niveau weer prima. Nu blijft de peilstok droog. Wat kan de oorzaak zijn? Geen blauwe rook, ruikt niet naar olie.

Wel veel stadsgebruik.

Opeltje17
      Deelnemer

Die heeft geen olie niveau lampje, is dus wss je olie druk lampje, lampje is ook rood?

Meestal rotte zuigerveren in dit geval.

starter
        Deelnemer

nee, lampje is oranje. Aan rechterkant van de teller. Olievaatje met een kriebeltje eronder zeg maar…

Opeltje17
          Deelnemer

Oke, dacht dat deze geen lampje hadden :sleeping

Hij zal het toch op één of andere manier verbranden, als je dingen wil uit gaan sluiten zou ik eens beginnen met een compressie test, met en zonder olie op de zuiger.

midnight black
            Deelnemer

En eens beginnen met oliepeil netjes op max te zetten, wil je niet nog meer schade krijgen.

SimpleFace

Te dunne olie gebruikt ? Fabrieksopgave is max 1liter per 1000KM, dus als je duizenden kilometers maakt in de stad is het ook niet zo heel gek. Alle Opels die ik heb gehad lusten zo nu en dan wel een slokje olie :P Misschien meer te maken dat ze altijd +- minimaal 7 jaar oud waren maar heb me er nooit mee beziggehouden. Goedkope olie erin en gaan met die banaan.

midnight black
                Deelnemer

Goede merkolie is het beste maar als ie het lust als brandstof zou ik er ook geen dure in gooien.

starter
                  Deelnemer

er zit 5W30 merkolie in. Dunnere olie ivm voornamelijk stadsritten.

Vreemd dat het lichtje niet altijd brandt als er onvoldoende olie in zit

starter
                    Deelnemer

olie weer gepeild. Half litertje bijgevuld en nu staat het niveau op de peilstok weer op max. Vreemd….

Op welk moment gaat het olieniveau lampje branden?

midnight black
                      Deelnemer

Je zou dit even moeten bekijken wanneer ie gaat branden, heb verschillende ervaringen met de olieniveau melding (via bc welliswaar maar werkt hetzelfde) Het is in ieder geval aan te raden om geregeld te peilen en het peil niet te ver te laten zakken.

starter
                        Deelnemer

Ok, dan ga ik vaker peilen. Wel vreemd, nog niet eerder gehad. Ik peil 1x per maand. Eerst leek de peilstok droog, nu staat t weer op max ( na half litertje olie).

acor

Het probleem zit bij de sensor, indertijd heel vaak meegemaakt. Heel regelmatig aan de kant gestaan door dat lampje. De sensor vervangen helpt niet echt, het zit hem in de programmering.

Er scheelt niets met je wagen. Ik merk dat je met een eerste generatie Meriva A rijdt. Ik reed indertijd met eenzelfde type motor in een Meriva die tot de allereerste geleverde modellen in België behoorde. De sensor is te gevoelig afgesteld, waardoor hij bij een bepaalde oliestand aangeeft dat er te weinig olie is. Als je zelf het oliepeil controleert zal je niets merken, want hij zit nog boven de minimale hoeveelheid.

Een eenvoudige oplossing die mijn garagist me indertijd meegaf was een busje olie. Om de zoveel maanden een klein beetje olie bijvullen en het probleem is opgelost. Ik kreeg dat bij mijn Opel-garage gratis mee, omdat het voor hen een gekend probleem was (eigenschap van de wagen dus). De Meriva A verbruikt sowieso veel olie en als je onderhoudsbeurten ver uit elkaar liggen kan dit probleem zich dus voordoen.

Ik heb heel vaak hetzelfde meegemaakt. Motor even stilleggen en daarna weer starten, lampje uit tot je 5 kilometer verder bent en weer hetzelfde. Een klein beetje olie bijgieten en het probleem is opgelost voor enkele maanden.

De kans bestaat natuurlijk dat het nog om iets anders gaat, maar je beschrijving is identiek aan wat ik indertijd zo vaak heb meegemaakt tot het probleem door de Opel-garage werd opgelost.

starter
                            Deelnemer

Beste Acor, hartelijk dank.Een hele geruststelling.

Vandaag gepeild en nog steeds staat de peilstok op max (en geen lampje dat brandt).

midnight black
                              Deelnemer

Als de peilstok droog staat is er wel degelijk iets aan de hand. Maar meestal is bij een opel het verschil tussen min en max op de peilstok 1 liter. Wellicht eerst niet goed gepeild? ( dat is bij sommige blokken ook lastig. ..)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.