Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Olielekkage achter krukaspoelie X12XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2014 om 10:01 #17264076
Mijn zoon heeft een Corsa B uit 2000 gekocht en rijdt hier al een jaar naar tevredenheid in rond.
Nu viel ons van de week op dat het blok van de X12XE olie lekt aan de distributiezijde.
Schoon gemaakt met remmenreiniger en hoge druk. Het komt echt achter de krukaspoelie vandaan.
Ik verwacht dus de krukaskeering achter de poelie.We hebben al een nieuwe multi-riem gekocht en een keering bij de Opel Dealer.
Wie heeft dit al eerder gedaan en kan mij advies geven hoe de klus te klaren?
Bijvoorbeeld, wat wel te doen en wat niet. Wat moet er allemaal los? Hoe krijg ik de keering eruit, en hoe plaats ik de nieuwe erin?
Speciaal gereedschap? Olie hoeft er niet af toch?In princiepe kan ik veel zelf, maar heb nog nooit een keerring vervangen.
6 maart 2014 om 10:48 #18217431Om je alvast op weg te helpen:
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=1823636 maart 2014 om 11:02 #18217432@Byjugo wrote:
Om je alvast op weg te helpen:
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=182363He, thx… Das vast een goed begin :thumbup
Frank
6 maart 2014 om 12:24 #18217433Moet ik bij het terugmonteren van de poelie een nieuwe bout gebruiken? (Opel dealer zelf zegt van niet)
Weten jullie het aanhaalmoment?6 maart 2014 om 20:20 #18217434Ja, dit is veel werk maar goed zelf te doen. Ik had lekkage aan de distributiepakking geconstateerd en heb toen de volgende onderdelen vernieuwd:
Koelvloeistof Eurol Coolant XL -36°C 5 ltr
Oliekeerring krukas 127610
Pakking distributiehuis 476790
Krukasbout
Waterpomp Salari, PA935
Slangklem aba 44-56 mm
Slangklem aba 32-44 mm
Slangklem aba 22-32 mm
Thermostaat Gates, TH33892G17 maart 2014 om 15:06 #18217435Morgen gaan we hem maken. 2 momentsleutels geregeld, nieuwe bout en torx doppen.
Altijd nieuwe bout gebruiken, en vasttrekken met 150 Nm. Daarna nog 45 graden natrekken.
Ben benieuwd of hij dicht is…….7 maart 2014 om 21:36 #18217436Volgens mij moet je distributieketting eraf dan, en dat maakt het veel werk.
7 maart 2014 om 21:39 #18217437Nee ketting hoeft er niet af, kering zit in de distributie deksel.
7 maart 2014 om 22:13 #18217438Oh oke, dat scheelt :thumb
7 maart 2014 om 23:07 #18217439@FrankieV wrote:
Morgen gaan we hem maken. 2 momentsleutels geregeld, nieuwe bout en torx doppen.
Altijd nieuwe bout gebruiken, en vasttrekken met 150 Nm. Daarna nog 45 graden natrekken.
Ben benieuwd of hij dicht is…….nieuwe bout hoeft niet , en als je hem gewoon vastzet met de luchtsleutel gaat ie nergens heen , hoef je ook niet te lopen kutten met de poelie te blokkeren
7 maart 2014 om 23:58 #18217440Keerring loshalen: schroef ik er meestal 1 of 2 zelftappers in. Met een tang bij de kop pakken en dan trek je de keerring er zo uit. Monteren met een likje olie op de ring (op zowel de buitenkant van de ring alsook de binnenkant), met een grote dop (als dat kan) of anders met een klosje rustig rondom erin tikken.
8 maart 2014 om 18:42 #18217441Nou klus is geklaard. Ging eigenlijk best voorspoedig. Het lastigste is de poelie loshalen en weer aantrekken op 150 Nm+. Met de voet op de rem en handrem ging eigenlijk niet. Auto “veert” te veel. Heb een grote fitterstang op de twee platte kanten van de naaf van de poelie gezet. Dus de poelie zelf eerst gedemonteerd. Vervolgens met een lange momentsleutel de boel aangetrokken. Wel heb ik lang geklooid met de spanner van de Multiriem. Je moet gewoon de ratel met dop op de spanrol zetten en hiermee de riem tegen de veer in naar achteren trekken. Hierna kun je een lange inbussleutel of pen in een gaatje steken. Riem erop, en pin eruit trekken.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
8 maart 2014 om 20:09 #18217442Mooi gedaan hoor :thumb
Maar wat ik me nog afvraag is wat was er met de oude keerring ?
Waarom was tie lek dan…
8 maart 2014 om 20:23 #18217443@juruca wrote:
Mooi gedaan hoor :thumb
Maar wat ik me nog afvraag is wat was er met de oude keerring ?
Waarom was tie lek dan…
Ouderdom denk ik. Het materiaal voelde wat harder aan. Dat slijt dan natuurlijk ook. Je ziet wel dat de keering iets is ingelopen in de naaf.
Goed met fijn polijstmiddel de naaf ontroest en blinken opgepoetst. Daarna goed met remmenreiniger schoongemaakt en met een beetje motorolie weer in de nieuw geplaatste keerring gestopt. Tot nu toe lijkt het dicht.8 maart 2014 om 20:36 #18217444@johanhummer9 wrote:
@FrankieV wrote:
Morgen gaan we hem maken. 2 momentsleutels geregeld, nieuwe bout en torx doppen.
Altijd nieuwe bout gebruiken, en vasttrekken met 150 Nm. Daarna nog 45 graden natrekken.
Ben benieuwd of hij dicht is…….nieuwe bout hoeft niet , en als je hem gewoon vastzet met de luchtsleutel gaat ie nergens heen , hoef je ook niet te lopen kutten met de poelie te blokkeren
Luchtsleutel lukte bij mij niet. De mijne had geen kracht genoeg om de bout los te krijgen. Vast dan natuurlijk ook niet. De bout kost maar 5 euro, en is al opgerekt geweest. Is toch een cruciaal punt. Het aanhaalmoment moet kloppen. Je wilt niet dat ie losloopt. Heb de bout dus toch vervangen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
8 maart 2014 om 20:46 #18217445@FrankieV wrote:
@juruca wrote:
Mooi gedaan hoor :thumb
Maar wat ik me nog afvraag is wat was er met de oude keerring ?
Waarom was tie lek dan…
Ouderdom denk ik. Het materiaal voelde wat harder aan. Dat slijt dan natuurlijk ook. Je ziet wel dat de keering iets is ingelopen in de naaf.
Goed met fijn polijstmiddel de naaf ontroest en blinken opgepoetst. Daarna goed met remmenreiniger schoongemaakt en met een beetje motorolie weer in de nieuw geplaatste keerring gestopt. Tot nu toe lijkt het dicht.Ok, Thx…. :thumb
Gewoon net als alle andere problemen aan de corsa B > ouderdom :(
Je hebt zeker geen foto gemaakt toen alles gedemonteerd was want ik kan me niet zo goed een beeld vormen van hoe dat gemonteerd zit achter de poelie…….
9 maart 2014 om 02:32 #18217446Heb de oude bout goed terug gezet en vast getrokken,geen probleem hier…
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.