Olielekkage achter krukaspoelie X12XE

Forumindex Forums Modellen Corsa Olielekkage achter krukaspoelie X12XE

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264076
    FrankieV
      Lid sinds:
      6 March 2014

      Mijn zoon heeft een Corsa B uit 2000 gekocht en rijdt hier al een jaar naar tevredenheid in rond.
      Nu viel ons van de week op dat het blok van de X12XE olie lekt aan de distributiezijde.
      Schoon gemaakt met remmenreiniger en hoge druk. Het komt echt achter de krukaspoelie vandaan.
      Ik verwacht dus de krukaskeering achter de poelie.

      We hebben al een nieuwe multi-riem gekocht en een keering bij de Opel Dealer.

      Wie heeft dit al eerder gedaan en kan mij advies geven hoe de klus te klaren?
      Bijvoorbeeld, wat wel te doen en wat niet. Wat moet er allemaal los? Hoe krijg ik de keering eruit, en hoe plaats ik de nieuwe erin?
      Speciaal gereedschap? Olie hoeft er niet af toch?

      In princiepe kan ik veel zelf, maar heb nog nooit een keerring vervangen.

      #18217431
      Byjugo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 May 2013
        #18217432
        FrankieV
          Lid sinds:
          6 March 2014

          @Byjugo wrote:

          Om je alvast op weg te helpen:
          http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=182363

          He, thx… Das vast een goed begin :thumbup

          Frank

          #18217433
          FrankieV
            Lid sinds:
            6 March 2014

            Moet ik bij het terugmonteren van de poelie een nieuwe bout gebruiken? (Opel dealer zelf zegt van niet)
            Weten jullie het aanhaalmoment?

            #18217434
            peter sr
              Lid sinds:
              13 September 2010

              Ja, dit is veel werk maar goed zelf te doen. Ik had lekkage aan de distributiepakking geconstateerd en heb toen de volgende onderdelen vernieuwd:
              Koelvloeistof Eurol Coolant XL -36°C 5 ltr
              Oliekeerring krukas 127610
              Pakking distributiehuis 476790
              Krukasbout
              Waterpomp Salari, PA935
              Slangklem aba 44-56 mm
              Slangklem aba 32-44 mm
              Slangklem aba 22-32 mm
              Thermostaat Gates, TH33892G1

              #18217435
              FrankieV
                Lid sinds:
                6 March 2014

                Morgen gaan we hem maken. 2 momentsleutels geregeld, nieuwe bout en torx doppen.
                Altijd nieuwe bout gebruiken, en vasttrekken met 150 Nm. Daarna nog 45 graden natrekken.
                Ben benieuwd of hij dicht is…….

                #18217436
                koenelsenaar
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 April 2010

                  Volgens mij moet je distributieketting eraf dan, en dat maakt het veel werk.

                  #18217437
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Nee ketting hoeft er niet af, kering zit in de distributie deksel.

                    #18217438
                    koenelsenaar
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 April 2010

                      Oh oke, dat scheelt :thumb

                      #18217439
                      johanhummer9
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 May 2011

                        @FrankieV wrote:

                        Morgen gaan we hem maken. 2 momentsleutels geregeld, nieuwe bout en torx doppen.
                        Altijd nieuwe bout gebruiken, en vasttrekken met 150 Nm. Daarna nog 45 graden natrekken.
                        Ben benieuwd of hij dicht is…….

                        nieuwe bout hoeft niet , en als je hem gewoon vastzet met de luchtsleutel gaat ie nergens heen , hoef je ook niet te lopen kutten met de poelie te blokkeren

                        #18217440
                        Dr.Ed
                          Lid sinds:
                          9 October 2011

                          Keerring loshalen: schroef ik er meestal 1 of 2 zelftappers in. Met een tang bij de kop pakken en dan trek je de keerring er zo uit. Monteren met een likje olie op de ring (op zowel de buitenkant van de ring alsook de binnenkant), met een grote dop (als dat kan) of anders met een klosje rustig rondom erin tikken.

                          #18217441
                          FrankieV
                            Lid sinds:
                            6 March 2014

                            Nou klus is geklaard. Ging eigenlijk best voorspoedig. Het lastigste is de poelie loshalen en weer aantrekken op 150 Nm+. Met de voet op de rem en handrem ging eigenlijk niet. Auto “veert” te veel. Heb een grote fitterstang op de twee platte kanten van de naaf van de poelie gezet. Dus de poelie zelf eerst gedemonteerd. Vervolgens met een lange momentsleutel de boel aangetrokken. Wel heb ik lang geklooid met de spanner van de Multiriem. Je moet gewoon de ratel met dop op de spanrol zetten en hiermee de riem tegen de veer in naar achteren trekken. Hierna kun je een lange inbussleutel of pen in een gaatje steken. Riem erop, en pin eruit trekken.

                            Sent from my iPad using Tapatalk HD

                            #18217442
                            juruca
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              16 January 2005

                              Mooi gedaan hoor :thumb

                              Maar wat ik me nog afvraag is wat was er met de oude keerring ?

                              Waarom was tie lek dan…

                              #18217443
                              FrankieV
                                Lid sinds:
                                6 March 2014

                                @juruca wrote:

                                Mooi gedaan hoor :thumb

                                Maar wat ik me nog afvraag is wat was er met de oude keerring ?

                                Waarom was tie lek dan…

                                Ouderdom denk ik. Het materiaal voelde wat harder aan. Dat slijt dan natuurlijk ook. Je ziet wel dat de keering iets is ingelopen in de naaf.
                                Goed met fijn polijstmiddel de naaf ontroest en blinken opgepoetst. Daarna goed met remmenreiniger schoongemaakt en met een beetje motorolie weer in de nieuw geplaatste keerring gestopt. Tot nu toe lijkt het dicht.

                                #18217444
                                FrankieV
                                  Lid sinds:
                                  6 March 2014

                                  @johanhummer9 wrote:

                                  @FrankieV wrote:

                                  Morgen gaan we hem maken. 2 momentsleutels geregeld, nieuwe bout en torx doppen.
                                  Altijd nieuwe bout gebruiken, en vasttrekken met 150 Nm. Daarna nog 45 graden natrekken.
                                  Ben benieuwd of hij dicht is…….

                                  nieuwe bout hoeft niet , en als je hem gewoon vastzet met de luchtsleutel gaat ie nergens heen , hoef je ook niet te lopen kutten met de poelie te blokkeren

                                  Luchtsleutel lukte bij mij niet. De mijne had geen kracht genoeg om de bout los te krijgen. Vast dan natuurlijk ook niet. De bout kost maar 5 euro, en is al opgerekt geweest. Is toch een cruciaal punt. Het aanhaalmoment moet kloppen. Je wilt niet dat ie losloopt. Heb de bout dus toch vervangen.

                                  Sent from my iPad using Tapatalk HD

                                  #18217445
                                  juruca
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    16 January 2005

                                    @FrankieV wrote:

                                    @juruca wrote:

                                    Mooi gedaan hoor :thumb

                                    Maar wat ik me nog afvraag is wat was er met de oude keerring ?

                                    Waarom was tie lek dan…

                                    Ouderdom denk ik. Het materiaal voelde wat harder aan. Dat slijt dan natuurlijk ook. Je ziet wel dat de keering iets is ingelopen in de naaf.
                                    Goed met fijn polijstmiddel de naaf ontroest en blinken opgepoetst. Daarna goed met remmenreiniger schoongemaakt en met een beetje motorolie weer in de nieuw geplaatste keerring gestopt. Tot nu toe lijkt het dicht.

                                    Ok, Thx…. :thumb

                                    Gewoon net als alle andere problemen aan de corsa B > ouderdom :(

                                    Je hebt zeker geen foto gemaakt toen alles gedemonteerd was want ik kan me niet zo goed een beeld vormen van hoe dat gemonteerd zit achter de poelie…….

                                    #18217446
                                    ivartje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 December 2010

                                      Heb de oude bout goed terug gezet en vast getrokken,geen probleem hier…

                                      Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.