olielek, maar waar?

Forumindex Forums Modellen Kadett olielek, maar waar?

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249171
    GS2.6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 March 2011

      Als je dit ziet, waar denk je dan dat het vandaan komt?


      Het is aardig wat, de volgende dag!

      – Ik heb de krukaskeering op de juiste manier vervangen
      – de olie ruikt niet echt naar motorolie

      Het kan zijn;

      keering bak, de pakking op de onderste deksel etc.

      De koppelingshuis is van binnen helemaal nat!

      Wat menen jullie?

      #18032532
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Is zo te zien bakolie, lijkt mij keerring van de bak inderdaad. Vrij ongebruikelijk! Heb je niet te veel olie in de bak gedonderd een keer??

        Helpt overigens ook wel om even te vermelden wat voor blok en bak het precies is.

        Wat zit er voor olie in de bak trouwens, dit lijkt op ATF en ik weet dat er meer zijn die dat er in gooien (zelfs dealers) terwijl er op opel infos toch echt heel andere smeermiddelen worden aanbevolen…

        #18032533
        schuitje
          Lid sinds:
          28 April 2009

          originele bakolie in astra g’s en h’s etc is ook erg dun en rood ;)

          dit lijkt idd op een lekke prise-as keerring.

          #18032534
          GS2.6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 March 2011

            Is een 5-bak ohv.

            En je bent goed bezig, want er zit inderdaad ATF olie in, omdat me dat werd gezegd dat dat ging, de ene meent van wel, de andere van niet.

            Maar ik zal inderdaad de volgende keer gewoon de juist bedoelde olie erin doen.

            Dat er te veel in kan zitten, zou kunnen, maar ik meen van niet.
            De bak was 100% leeg gelaten en daarna heb ik de hoeveelheid erin gegooid, wat hoort bij een F10/5

            Ik ben allang blij dat jullie menen, de keerring van de bak en ik geloof jullie ook, maar kunnen jullie me uitleggen hoezo jullie dat menen, dan weet ik dat ook voor een volgende keer.

            En hoe ga ik die keerring verwijderen, is dat op dezelfde manier als bijv. van de krukas achter?

            En dit kan ik zeker niet doen, wanneer alles nog is ingebouwd, dus ik bedoel, dekplaat weg, prise-as eruit trekken en dan de rest…?

            #18032535
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Nou de motorolie is niet rood denk ik, en aan de kant van de bak zit er maar één plek waar het kan lekken eigenlijk. De druppels hangen ook niet aan de kant van de motor…

              Wat de juiste hoeveelheid olie betreft, een bak leeg maken van olie is haast onmogelijk omdat er veel ruimtes in zitten waar de olie in achter blijft tot volledige demontage. Meestal zit er zo ongeveer een liter olie in die echt achterblijft…

              Heb deze keerring zelf nog nooit vervangen dus ik zou je niet kunnen vertellen of dat met ingebouwde bak lukt. Volgens mij zit hij vrij ‘diep’….

              Nieuwe keerring altijd met een lik vet langs de binnenkant monteren in elk geval! Scheelt enorm in de levensduur en gaat zo veel minder snel lekken!

              Misschien is het beste om de bak er af te halen, kappen even los en zo goed mogelijk alles uit laten lekken en dan gelijk even de juiste olie er in. SP1051 van Kroon bijvoorbeeld http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/krgo/331/wegverkeer/kroon-oil-transmissie-olien/transmission-oil-sp-1051/” onclick=”window.open(this.href);return false;

              #18032536
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Overigens zit er bij de F10 bak aan de bestuurderskant van de bak een pijl opening. Dat is een plug zoals een carterplug waar de olie nét uit moet komen lopen en dan is het pijl in orde…. Zou dat eerst nog eens proberen, want wat ik al zei is het vrij ongebruikelijk dat dit gaat lekken en kan het zomaar komen door veel te veel olie. (te veel olie is ook slecht voor de bak!)

                #18032537
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Hier zie je de plug heel mooi zitten, naast de aandrijfas…

                  #18032538
                  GS2.6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 March 2011

                    Bedankt voor je uitleg.

                    Het hele binnenwerk is eruit geweest, dus ik dacht, is toch vrij leeg dan.

                    Ik heb er ong. 2050 ml. in gedaan, kan 100 ml. meer of minder zijn.

                    Ik zal eerst via die plug nakijken en dan laat ik het weer weten.

                    Doe je via die plug ook vullen normaal, net zoals bij een achterwielaangedreven bak?

                    Ik heb dat toen via het bovenste dekseltje gedaan.

                    #18032539
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Lijkt me stug dat er in een F10 meer olie gaat als bijv een F18 en daar gaat maar 1.8 liter in. 300ml te veel kan genoeg reden zijn voor de bak om de olie er op de keerring olie uit te persen… Maar meten is weten heh, gewoon even de plug er uit…

                      Ik gebruik die plug ook wel om te vullen, want de tuit van die flessen past daar makkelijk in.

                      #18032540
                      KadAstra-EF
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 July 2010

                        En waar tap je de bakolie af dan ?
                        (breek even in :jerry )

                        Rik :D

                        #18032541
                        GS2.6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 March 2011

                          Ik doe dat via 1 van de 2 deksels.

                          Trouwens, als ik dadelijk het olieniveau heb gecontroleerd en eventueel bijgesteld.

                          Moet ik de keerring toch nog vervangen?

                          #18032542
                          schuitje
                            Lid sinds:
                            28 April 2009

                            je kan altijd eerst proberen het niveau te doen, en dan even aankijken.
                            is wel het makkelijkst king: zorg er dan wel voor dat de auto horizontaal staat he. anders zit er wel te veel of te weinig in.

                            groetjes

                            #18032543
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Inderdaad aftappen door de pan even open te schroeven….

                              Keerring is niks mis mee misschien, zou eerst het pijl controleren/in orde maken en dan gewoon even aankijken. Als het dan niet lekt dan is het gewoon in orde….

                              #18032544
                              HOT ROD
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 March 2009

                                Let op,
                                bij een F16 bak is later een wijziging gedaan omdat het schakelen vrij slecht ging. Daar moest voortaan het olieniveau 16mm onder het niveaupluggat zitten. Dit omdat er teveel olie tussen de synchromeshringen zat en met schakelen te moeilijk er tussen uit gedrukt kon worden.

                                Misschien dat het lekken stopt met een verlaagd olieniveau.

                                #18032545
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  @HOT ROD wrote:

                                  Let op,
                                  bij een F16 bak is later een wijziging gedaan omdat het schakelen vrij slecht ging. Daar moest voortaan het olieniveau 16mm onder het niveaupluggat zitten. Dit omdat er teveel olie tussen de synchromeshringen zat en met schakelen te moeilijk er tussen uit gedrukt kon worden.

                                  Misschien dat het lekken stopt met een verlaagd olieniveau.

                                  Dit staat ook in mijn vraagbaak over de F20, staat een plaatje bij van een soort haaks imbussleuteltje waarmee je dan de olie kunt ‘pijlen’…

                                  #18032546
                                  GS2.6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 March 2011

                                    Er kwam geen olie uit, kan ook omdat ie al leeg gelekt is, weet ik niet..

                                    En er zit slijpsel op de magneetplug + de olie is aardig zwart geworden en ruikt verbrand.

                                    Hoe ga ik nu verder? Andere bak, want als ik ga bijvullen, blijft het lekken.

                                    #18032547
                                    HOT ROD
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 March 2009

                                      Als hij van tevoren gewoon schakelde, zou ik zeggen, nieuwe olie erop, 16mm onder de rand en rijden.
                                      Als de lekkage blijft, kun je nog altijd de bak eronderuithalen en de keerring vervangen.
                                      Slijpsel heb je toch meestal aan die magneet hangen, daar is die ook voor.

                                      #18032548
                                      GS2.6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 March 2011

                                        Dan doe ik dat.

                                        De olie was dit jaar ververst en dan al zo stinken..

                                        Schakelen ging/gaat altijd goed. In het begin niet altijd in de 5, maar die ging uiteindelijk ook weer goed.

                                        #18032549
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Ja, olie kan vrij vlot gaan stinken, is niet abnormaal. Dat het heel zwart is vind ik echter wel een reden om bezorgd te zijn. Bakolie is in mijn bakken altijd keurig schoon gebleven.

                                          Je zei dat het hele binnenwerk er uit is geweest, misschien heb je de diff lagers wel te strak staan ofzo?

                                          Andere bak kost je de kop ook niet heh, maar goed, vervangen is ook niet iets waar je qua werk/tijd op zit te wachten natuurlijk…

                                          Die bakken zeggen niet zo snel knak van de ene op de andere dag, dus zou inderdaad niog even de lagerdruk checken, olie verversen, op het juiste pijl brengen en het nog even aankijken…

                                          #18032550
                                          GS2.6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 March 2011

                                            Lagerdruk testen, ken ik niets van.
                                            Diff. lagers ben ik i.i.g. niet aangekomen.
                                            Andere bak heb ik nog liggen, dan zet ik het binnenwerk om en klaar is die Kees.

                                            Ja, dat is vieze olie geworden en ik weet niet waarom… Ik weet alleen dat in het begin, na de ombouw, dat de 5de versnl. nooit goed erin ging en sinds dit jaar pas wel.

                                            En ik heb altijd gemeent dat er een rechthoekig plaatje vergeten was die ik hier nog liggen heb, maar dit kon ik pas nakijken, wanneer het binnenwerk er weer uit was, dus wie weet.

                                            Ik zal komende week die bak maar wisselen, want die zal toch meteen lekken. Want hij lekt nu toch ook, wanneer die bijna leeg is.

                                            #18032551
                                            HOT ROD
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2009

                                              En anders neem je voor straf de BMW X6 M :thumb

                                              #18032552
                                              GS2.6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 March 2011

                                                Zo, er zit nu de originele 4-bak weer achter.

                                                En ik heb met 80w90 gevuld, tot het overliep waar jij zei, Vinci.

                                                Gaat vlekkeloos in de 1 + 3 En vlekkeloos eruit

                                                Gaat heel zwaar in de 2 + 4 En ook heel zwaar eruit

                                                De achteruit lijkt ook in orde.

                                                Dit is de bak die ik voorheen ook gebruikt heb en niks aan gedaan heb.
                                                Een idee wat verkeerd kan zijn gegaan?

                                                #18032553
                                                Aapje
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 2009

                                                  Dus je had een 5-bak achter je motor gezet? Met behoud van de 4-bak klok?

                                                  Dan is ‘t enige wat ik kan bedenken: ergens een lekke pakking.

                                                  Plekke waar die langs kan lekken:
                                                  – Diff-deksel
                                                  – Cassette pakking (dus klok–> cassette)
                                                  – Dekseltje van de cassette waar de 5de versnelling achter zit
                                                  – Schakelhoedje
                                                  – Langs de achteruitrij schakelaar
                                                  – Langs de km-teller plug
                                                  – Steekassen (maar dat zie je heel snel bij ‘t vullen)

                                                  In een F10/F13 hoort iets van 1.7L _max_ als je ‘m wisselt inclusief differentieel.
                                                  Wissel je alleen de cassette, dan gaat er maar 1,0~1,2L max in want er zit ongeveer een halve liter in het differentieel. (even meten wat eruit komt weetje gelijk wat erin moet) En nee het differentieel loopt niet leeg als je de cassette eruit haalt. Daar blijft vrolijk olie in staan..

                                                  Te veel olie perst zo’n bak enorm snel eruit. Waar lekte hij ongeveer?

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.