Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › olielek, maar waar?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juni 2012 om 18:37 #17249171
Als je dit ziet, waar denk je dan dat het vandaan komt?
Het is aardig wat, de volgende dag!
– Ik heb de krukaskeering op de juiste manier vervangen
– de olie ruikt niet echt naar motorolieHet kan zijn;
keering bak, de pakking op de onderste deksel etc.
De koppelingshuis is van binnen helemaal nat!
Wat menen jullie?
2 juni 2012 om 22:24 #18032532Is zo te zien bakolie, lijkt mij keerring van de bak inderdaad. Vrij ongebruikelijk! Heb je niet te veel olie in de bak gedonderd een keer??
Helpt overigens ook wel om even te vermelden wat voor blok en bak het precies is.
Wat zit er voor olie in de bak trouwens, dit lijkt op ATF en ik weet dat er meer zijn die dat er in gooien (zelfs dealers) terwijl er op opel infos toch echt heel andere smeermiddelen worden aanbevolen…
3 juni 2012 om 07:07 #18032533originele bakolie in astra g’s en h’s etc is ook erg dun en rood ;)
dit lijkt idd op een lekke prise-as keerring.
3 juni 2012 om 07:20 #18032534Is een 5-bak ohv.
En je bent goed bezig, want er zit inderdaad ATF olie in, omdat me dat werd gezegd dat dat ging, de ene meent van wel, de andere van niet.
Maar ik zal inderdaad de volgende keer gewoon de juist bedoelde olie erin doen.
Dat er te veel in kan zitten, zou kunnen, maar ik meen van niet.
De bak was 100% leeg gelaten en daarna heb ik de hoeveelheid erin gegooid, wat hoort bij een F10/5Ik ben allang blij dat jullie menen, de keerring van de bak en ik geloof jullie ook, maar kunnen jullie me uitleggen hoezo jullie dat menen, dan weet ik dat ook voor een volgende keer.
En hoe ga ik die keerring verwijderen, is dat op dezelfde manier als bijv. van de krukas achter?
En dit kan ik zeker niet doen, wanneer alles nog is ingebouwd, dus ik bedoel, dekplaat weg, prise-as eruit trekken en dan de rest…?
3 juni 2012 om 07:52 #18032535Nou de motorolie is niet rood denk ik, en aan de kant van de bak zit er maar één plek waar het kan lekken eigenlijk. De druppels hangen ook niet aan de kant van de motor…
Wat de juiste hoeveelheid olie betreft, een bak leeg maken van olie is haast onmogelijk omdat er veel ruimtes in zitten waar de olie in achter blijft tot volledige demontage. Meestal zit er zo ongeveer een liter olie in die echt achterblijft…
Heb deze keerring zelf nog nooit vervangen dus ik zou je niet kunnen vertellen of dat met ingebouwde bak lukt. Volgens mij zit hij vrij ‘diep’….
Nieuwe keerring altijd met een lik vet langs de binnenkant monteren in elk geval! Scheelt enorm in de levensduur en gaat zo veel minder snel lekken!
Misschien is het beste om de bak er af te halen, kappen even los en zo goed mogelijk alles uit laten lekken en dan gelijk even de juiste olie er in. SP1051 van Kroon bijvoorbeeld http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/krgo/331/wegverkeer/kroon-oil-transmissie-olien/transmission-oil-sp-1051/” onclick=”window.open(this.href);return false;
3 juni 2012 om 07:56 #18032536Overigens zit er bij de F10 bak aan de bestuurderskant van de bak een pijl opening. Dat is een plug zoals een carterplug waar de olie nét uit moet komen lopen en dan is het pijl in orde…. Zou dat eerst nog eens proberen, want wat ik al zei is het vrij ongebruikelijk dat dit gaat lekken en kan het zomaar komen door veel te veel olie. (te veel olie is ook slecht voor de bak!)
3 juni 2012 om 08:02 #18032537Hier zie je de plug heel mooi zitten, naast de aandrijfas…
3 juni 2012 om 08:34 #18032538Bedankt voor je uitleg.
Het hele binnenwerk is eruit geweest, dus ik dacht, is toch vrij leeg dan.
Ik heb er ong. 2050 ml. in gedaan, kan 100 ml. meer of minder zijn.
Ik zal eerst via die plug nakijken en dan laat ik het weer weten.
Doe je via die plug ook vullen normaal, net zoals bij een achterwielaangedreven bak?
Ik heb dat toen via het bovenste dekseltje gedaan.
3 juni 2012 om 16:15 #18032539Lijkt me stug dat er in een F10 meer olie gaat als bijv een F18 en daar gaat maar 1.8 liter in. 300ml te veel kan genoeg reden zijn voor de bak om de olie er op de keerring olie uit te persen… Maar meten is weten heh, gewoon even de plug er uit…
Ik gebruik die plug ook wel om te vullen, want de tuit van die flessen past daar makkelijk in.
3 juni 2012 om 19:04 #18032540En waar tap je de bakolie af dan ?
(breek even in :jerry )Rik :D
4 juni 2012 om 15:05 #18032541Ik doe dat via 1 van de 2 deksels.
Trouwens, als ik dadelijk het olieniveau heb gecontroleerd en eventueel bijgesteld.
Moet ik de keerring toch nog vervangen?
4 juni 2012 om 15:56 #18032542je kan altijd eerst proberen het niveau te doen, en dan even aankijken.
is wel het makkelijkst king: zorg er dan wel voor dat de auto horizontaal staat he. anders zit er wel te veel of te weinig in.groetjes
5 juni 2012 om 12:29 #18032543Inderdaad aftappen door de pan even open te schroeven….
Keerring is niks mis mee misschien, zou eerst het pijl controleren/in orde maken en dan gewoon even aankijken. Als het dan niet lekt dan is het gewoon in orde….
5 juni 2012 om 12:52 #18032544Let op,
bij een F16 bak is later een wijziging gedaan omdat het schakelen vrij slecht ging. Daar moest voortaan het olieniveau 16mm onder het niveaupluggat zitten. Dit omdat er teveel olie tussen de synchromeshringen zat en met schakelen te moeilijk er tussen uit gedrukt kon worden.Misschien dat het lekken stopt met een verlaagd olieniveau.
5 juni 2012 om 15:01 #18032545@HOT ROD wrote:
Let op,
bij een F16 bak is later een wijziging gedaan omdat het schakelen vrij slecht ging. Daar moest voortaan het olieniveau 16mm onder het niveaupluggat zitten. Dit omdat er teveel olie tussen de synchromeshringen zat en met schakelen te moeilijk er tussen uit gedrukt kon worden.Misschien dat het lekken stopt met een verlaagd olieniveau.
Dit staat ook in mijn vraagbaak over de F20, staat een plaatje bij van een soort haaks imbussleuteltje waarmee je dan de olie kunt ‘pijlen’…
6 juni 2012 om 19:29 #18032546Er kwam geen olie uit, kan ook omdat ie al leeg gelekt is, weet ik niet..
En er zit slijpsel op de magneetplug + de olie is aardig zwart geworden en ruikt verbrand.
Hoe ga ik nu verder? Andere bak, want als ik ga bijvullen, blijft het lekken.
6 juni 2012 om 19:37 #18032547Als hij van tevoren gewoon schakelde, zou ik zeggen, nieuwe olie erop, 16mm onder de rand en rijden.
Als de lekkage blijft, kun je nog altijd de bak eronderuithalen en de keerring vervangen.
Slijpsel heb je toch meestal aan die magneet hangen, daar is die ook voor.6 juni 2012 om 20:43 #18032548Dan doe ik dat.
De olie was dit jaar ververst en dan al zo stinken..
Schakelen ging/gaat altijd goed. In het begin niet altijd in de 5, maar die ging uiteindelijk ook weer goed.
6 juni 2012 om 22:27 #18032549Ja, olie kan vrij vlot gaan stinken, is niet abnormaal. Dat het heel zwart is vind ik echter wel een reden om bezorgd te zijn. Bakolie is in mijn bakken altijd keurig schoon gebleven.
Je zei dat het hele binnenwerk er uit is geweest, misschien heb je de diff lagers wel te strak staan ofzo?
Andere bak kost je de kop ook niet heh, maar goed, vervangen is ook niet iets waar je qua werk/tijd op zit te wachten natuurlijk…
Die bakken zeggen niet zo snel knak van de ene op de andere dag, dus zou inderdaad niog even de lagerdruk checken, olie verversen, op het juiste pijl brengen en het nog even aankijken…
7 juni 2012 om 04:38 #18032550Lagerdruk testen, ken ik niets van.
Diff. lagers ben ik i.i.g. niet aangekomen.
Andere bak heb ik nog liggen, dan zet ik het binnenwerk om en klaar is die Kees.Ja, dat is vieze olie geworden en ik weet niet waarom… Ik weet alleen dat in het begin, na de ombouw, dat de 5de versnl. nooit goed erin ging en sinds dit jaar pas wel.
En ik heb altijd gemeent dat er een rechthoekig plaatje vergeten was die ik hier nog liggen heb, maar dit kon ik pas nakijken, wanneer het binnenwerk er weer uit was, dus wie weet.
Ik zal komende week die bak maar wisselen, want die zal toch meteen lekken. Want hij lekt nu toch ook, wanneer die bijna leeg is.
7 juni 2012 om 09:31 #18032551En anders neem je voor straf de BMW X6 M :thumb
15 juni 2012 om 22:17 #18032552Zo, er zit nu de originele 4-bak weer achter.
En ik heb met 80w90 gevuld, tot het overliep waar jij zei, Vinci.
Gaat vlekkeloos in de 1 + 3 En vlekkeloos eruit
Gaat heel zwaar in de 2 + 4 En ook heel zwaar eruit
De achteruit lijkt ook in orde.
Dit is de bak die ik voorheen ook gebruikt heb en niks aan gedaan heb.
Een idee wat verkeerd kan zijn gegaan?16 juni 2012 om 08:27 #18032553Dus je had een 5-bak achter je motor gezet? Met behoud van de 4-bak klok?
Dan is ‘t enige wat ik kan bedenken: ergens een lekke pakking.
Plekke waar die langs kan lekken:
– Diff-deksel
– Cassette pakking (dus klok–> cassette)
– Dekseltje van de cassette waar de 5de versnelling achter zit
– Schakelhoedje
– Langs de achteruitrij schakelaar
– Langs de km-teller plug
– Steekassen (maar dat zie je heel snel bij ‘t vullen)In een F10/F13 hoort iets van 1.7L _max_ als je ‘m wisselt inclusief differentieel.
Wissel je alleen de cassette, dan gaat er maar 1,0~1,2L max in want er zit ongeveer een halve liter in het differentieel. (even meten wat eruit komt weetje gelijk wat erin moet) En nee het differentieel loopt niet leeg als je de cassette eruit haalt. Daar blijft vrolijk olie in staan..Te veel olie perst zo’n bak enorm snel eruit. Waar lekte hij ongeveer?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.