Olielamp bij Calibra V6

Forumindex Forums Modellen Calibra Olielamp bij Calibra V6

• Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    MoiInActie
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Nadat mn vader al jarenlang Calibra rijdt (sinds 93 een Turbo) heb ik er sinds een half jaar ook een (V6). Prima ding, geen echte gebreken alleen wat zaken die naar mijn inziens onder onderhoudt vallen. Nu heb ik, zoals ik hier wel een aantal keer voorbij heb zien komen, een oliedruk meter op de middenconsole die in 90% van de tijd compleet uitslaat naar het maximum, zelfs bij stationair toerental. Ik gok dat dit een kapotte sensor is want de motor draait als een zonnetje, heeft geen last van rare geluiden of verlies van vermogen.

Nu heb ik daarbij ook iets waarvan ik denk dat het mogelijk gerelateerd kan zijn, alleen weet ik dat niet zeker. Als ik buiten de bebouwde kom rij of op de snelweg, met een constante snelheid, dan gaat zo nu en dan het orange lampje van de olie aan (helemaal links op het dashboard, onder de toerenteller). Soms gaat hij op de snelweg zomaar aan en een aantal (1-15) minuten later weer gewoon uit. Ook valt mij op dat, wanneer het lampje aan is en ik een wat scherpere bocht naar rechts maak, het lampje ook (meestal) weer uit gaat. Hetzelfde fenomeen heb ik wanneer het lampje aan is en ik even vol gas geef (5-10 seconden), daarna het gas compleet los laat totdat ik op de oorspronkelijke snelheid ben, dan gaat het lampje ook vaak weer uit.
      Bij de Opel testdag werd mij gezegd dat het oliepeil redelijk laag was, dus sindsdien heb ik dit regelmatig gecontroleerd. Een kleine 2 weken terug heb ik het ook nog gecontroleerd en het peil was inderdaad wat aan de lage kant (op de peilstok een stukje boven het minimum) dus heb ik wat bijgevuld. Daarna stond het peil op ongeveer 2/3e tussen min. en max.

Wat ik me nu dus afvraag, kan het zijn dat het oranje olielampje gaat branden door een (waarschijnlijk) kapotte sensor van de oliedruk? Oliepeil is voor zover ik weet in orde (tenzij de peilstok te lang is en hij onterecht een redelijk peil aangeeft), de motor loopt prima en het fenomeen doet zich enkel voor op langere ritten op de snelweg at random bij constante snelheden. Mocht iemand bekend zijn met dit probleem zou enige informatie gewaardeerd worden.

Bvd.

wim-v6
      Deelnemer

> Oliedruk meter:
        – Oliedruk sensor
        – Bedrading slecht of tegen massa of stekker los van de sensor

> OliePEIL lampje:
        – Te laag oliepeil
        – Oliepeil sensor kapot..

Willem

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.