Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Oliekoeler Astra J met A14NET
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 april 2024om 14:26 door astrid_fahrer.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2024 om 14:32 #18550749
Beste Allen,
Een vraagje aangaande de oliekoeler bij een Astra J met 1.4 turbo blokje, deze lekt helaas en daardoor valt er met regelmaat een drupje olie op de (hete) katalysator welke daaronder zit met een vreselijke geur als gevolg. Nu hebben ze er fantastisch over de positie van deze oliekoeler nagedacht lekker achter het uitlaatspruitstuk, dus zover ik kan zien dien je de katalysator los te maken om vervolgens de turbo los te koppelen en opzij te “leggen” en dan het uitlaatspruitstuk losmaken. Natuurlijk eerst koelwater aftappen. Heeft iemand dit wel eens gedaan? Is er een makkelijker manier om dit te doen? Heeft iemand een partlist / schema van uitlaat / turbo / katalysator om zo te kijken welke pakkingen nodig heb?
Alvast bedankt voor het meedenken/reageren.
Grt, Alex
25 maart 2024 om 11:43 #18551080Ik heb hetzelfde probleem al een poos en zit er tegenaan te hikken om het aan te gaan pakken.
J Huntink van dit forum heeft het al reeds eerder verholpen zonder het gehele uitlaatspruitstuk te demonteren maar wat ik me zo herinner was het wel een krappe klus.
https://opel-forum.nl/forums/topic/olielekkage-oliekoeler-astra-j-1-4/
https://www.youtube.com/watch?v=ibi7h1_SNyY&list=FL3cLYxPAtl6Hm72Fcy9cgAg&index=16
Stuklijst van onderdelen is een beetje verschillend van wat je aan wil pakken.
Ikzelf heb de volgende onderdelen alvast liggen:ELRING Turbocharger, montageset
Artikelnummer: 521.100HJS Uitlaatpakking
Artikelnummer: 83 14 3258DR.MOTOR AUTOMOTIVE Afdichtingsset, oliekoeler
Artikelnummer: DRM0549SLCC Olieleiding, turbolader
Artikelnummer: LCC4127MANNOL Antivries / koelvloeistof
Artikelnummer: MN4015-1Hopelijk kun je met deze info wat verder.
3 april 2024 om 12:20 #18551453Bedankt voor je terugkoppeling, ik wil het eerst proberen met de turbo gemonteerd laten.
Het filmpje van de Chevvy Cruze had ik al eens gevonden echter die demonteert wel alles maar gek genoeg de link naar het topic van J Huntink niet terwijl ik er wel naar heb gezocht.
Heb eerst een andere uitdaging en dat is een groot olie lek, heb in de tussentijd eerst de kleppendeksel vervangen (door origineel exemplaar) vanwege een aanhoudend motormanagement lampje met P0171. Was erg gecharmeerd van de pasvorm en betere pakking die er standaard niet uitvalt als je de kleppendeksel gaat monteren. Ook alles goed aangedraaid met momentsleutel met 8 Nm maar toch lekt er iets. Na een langere rit ligt er olie op de versnellingsbak maar ook aan de kant van de multiriem is veel olie te bekennen.
De P0171 probleem is al langer aan de gang, in 2021 heb ik hiervoor een bypass geplaatst (cruzekit v2.1) omdat het standaard rubberen “parapluutje” uit mijn inlaatspruitstuk weg was, te samen met een nieuw originele EVAP klep is het al een stuk beter geworden maar nooit helemaal opgelost.
15 april 2024 om 13:46 #18551732Als het nog steeds aan beide kanten van de kleppendeksel eruit komt dan is er misschien toch nog een overdruk?
Je leest wel vaak dat eerst alle symptomen, de lekkages dus worden aangepakt maar de daadwerkelijke oorzaak wordt niet weg genomen.
De cruzekit zit er al op wat het nog vager maakt. Heb je alles wel eens nagelopen nog qua aansluitingen?15 april 2024 om 16:33 #18551735<p style=”text-align: left;”>Ik heb het idee dat ik overdruk onder de kleppendeksel heb (bij stationair de oliedop eraf voel je het puffen), als ik de olie pijlstok eruit haal is er duidelijk een onderdruk in dat gedeelte van het blok. Nu de vraag klopt dit? Had in de tussentijd wel even het aanhaalmoment verhoogd naar 12 waarbij de lekkage wel minder is geworden. Heb gisteren de oude kleppendeksel terug geplaatst met nieuwe pakking want zelfs de bougie gaten werden van boven gevuld met olie. Ook even een compressie test gedaan en die geeft over alle cylinders een nagenoeg gelijke waarde van rond de 13 na 3 seconden starten. Weet even niet wat ik verder kan doen qua trouble shooting.</p>
16 april 2024 om 14:26 #18551738In het onderblok is normaliter altijd een lichte onderdruk dus dat klopt inderdaad.
Dat je, je compressie kon meten is helemaal ideaal dan kun je die ook uitsluiten met nette waardes.Het lijkt toch alsof er wederom ergens in het inlaat traject iets niet 100% luchtdicht zit waardoor je weer met de overdruk zit.
Die cruzekit V2.1 die dicht het originele PCV klepje af en een nieuwe klep neemt zijn functie over.
Heb je het nieuwe (externe) éénrichtingsventiel misschien nog getest dmv blazen? Membraan van je kleppendeksel(s) zal ook nog wel goed zijn? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.