Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › oliegeur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2012 om 19:35 #17247843
Hallo , daarnet opgemerkt toen ik mijn wagen in de garage parkeerde dat er een oliegeur vanuit de uitlaat kwam .
Nogthans komt er geen blauwe rook uit ook niet bij gasgeven :???:
Waar zou dit kunnen op wijzen ? Turbo overleden :(22 april 2012 om 19:42 #18008496Jup….. die kans is aanwezig.
Olieverbruik kan zeker bij deze motoren door meerdere dingen worden veroorzaakt, de meest voorkomende zijn:
1: turbo kapot
2: Klep rubbers versleten
3: Onderblok versleten (deze hebben we al 2x gehad, is zeker geen zelfzaamheid bij deze motoren).22 april 2012 om 19:46 #18008497Wagen is totaal niet afgetrapt en heeft amper 112000km gelopen ?
En steeds om de 7000km op onderhoud , lijkt me dus de turbo ? :(22 april 2012 om 19:59 #18008498kan alle3, 2 lijkt me het meest onwaarschijnlijk., als er altijd rustig mee gereden word worden deze rubbers niet zo heet dat ze uitharden..
als er altijd rustig en laag toerig mee gereden word is nummer 3 ook een grote kanshebber…Willem
22 april 2012 om 20:16 #18008499Best even een compressie test laten uitvoeren dan om zeker tezijn . :???:
22 april 2012 om 20:22 #18008500Compressietest zegt niks over versleten onderblok…
Cinlenderlektest.
of net als hier met een Standaard Z20LET in een Coupe:
Eerst Kleprubbers vervangen, helpt vrij weinig gloeiende
Turbo vervangen, heeft wel iets geholpen, maar niet weg die olierook
dan maar blok uit elkaar, en ja hoor, kale cilinderwanden..Willem
22 april 2012 om 20:29 #18008501Hmmm vreemd zie echt niks van rook ook niet na nullast draaien , filerijden , gas geven :???: :???:
Alleen die vervelende geur daarnet in de garage.
Toch maar eens naar de opelgarage gaan om na te laten checken.22 april 2012 om 20:34 #18008502Rook na nullast, > Kleprubbers > turbo
Rook bij vollast > Oliegeur bij stationair > geen rook na tijdje stationair draaien: Onderblok..
Cilinder lektest kan je wel verder helpen..
als je olie ruikt uit de utlaat, hoedt ie nog niet te roken, dan is het vrij wienig, en de geur is best scherp, en dis makkelijk te ruiken, ook bij heel weinig olierook
Willem
22 april 2012 om 20:40 #18008503ah ok , moeten ze dan maar eens doen zo een cilinder lektest om zeker te zijn ;)
Kunnen ze wel doen in de opelgarage toch ?22 april 2012 om 20:44 #18008504of revisiebedrijf.
ik vergeet er nog een trouwens..
Carterventilatie kan ook olieverbuirk en oliegeur uit de uitlaat veroorzaken..
Willem
22 april 2012 om 20:50 #18008505Breng hem deze week eens naar de garage om na te zien , en kunnen ze dan effe de onderste intercooler slang ook loshalen .
Beng nog wel een updatje hiervan ;)
Alvest bedankt wim-v6 :D22 april 2012 om 21:02 #18008506Nog snel effe weesten kijken onder de kap , en er hangt motorolie aan mijn bailey dumpvalve !!
23 april 2012 om 12:30 #18008507Updatje met wat slecht nieuws , daarnet stond ik 10min in de file en ja blijkt nu toch een blauwe pluim uit de uitlaat te komen .
Turbo R.I.P. :(23 april 2012 om 16:15 #18008508Belgium Turbo,
Hoeft echt niet de turbo te zijn, ik heb het al vaker vermeld maar bij mij waren de klepseals hard en sommige zaten gewoon los.
Bij mij deed hij ook erg roken bij het filerijden.
Je kan of de turbo of de klepseals vervangen, dat is aan jezelf.
Denk dat het vervangen van klepseals het goedkoopste is (dit kan evt zonder dat de kop hoeft te worden gedemonteerd)
Je kan ook nog even in je turboslang die van de interkoeler naar de turbo gaat kijken.
Beetje olie kan en mag maar een stroom olie wil eigenlijk wel zeggen dat de keerringen van de turbo kapot zijn.Succes Esox
23 april 2012 om 16:44 #18008509Mijne ruikt ook naar olie hoor als ik m in de garage heb gezet, en dit z20leh blok heeft nu net 10.000km gelopen. Olieverbruik is totaal nul.
23 april 2012 om 17:16 #18008510Dit weekend even de onderste intercooler slang losmaken en zien wat eruit komt , maar die motorolie aan men dumpvalve dat klopt toch ook niet ?
23 april 2012 om 20:21 #18008511Beetje inwendige lekkage van de turbo aan de inlaat zijde, of een probleem met de Carterventilatie..
Ik zie dit wel vaker bij de z20let met externe DV erop, dat daar best wat vettigheid aan hangt..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.