Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › oliefilter vervangen fout gegaan?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2015 om 22:52 #17270924
Hallo forumleden,
vanavond heb ik met het losdraaien van mijn olie filter volgens mij iets kapot gedraaid. :cry
Ik heb een z18xe zafira uit 2001. Er zit een los oliefilter in het filterhuis. En dat filterhuis is nu verdraaid en zit tegen de uitlaat aan. Dat kreng zat zo vast, niet normaal! Nu brandt het olielampje op het daschboard. Ik had al het vermoeden dat er iets kapot was maar hoe ernstig is de schade? Wat een klote systeem van opel trouwens met dat pisbakken aluminium!!! Wie weet raad, misschien Wim-V6? Groeten patrick7 maart 2015 om 05:27 #18276975Filter er even uit halen en kijken of hij gescheurd / gebroken is binnenin en of controleren of de cenrale bout in het filterhuis (torx/inbus) nog vast zit.
Anders onderdeelnummer 90144360 bestellen en een normaal filter monteren.
7 maart 2015 om 06:39 #18276976Hallo haasje, het filterhuis zit er nog op. Hij zit echter zo vast dat als ik door draai ik bang ben dat het hele filterhuis er af scheurt. Ik weet niet hoe het van binnen zit. Kan er niks de motor in vallen? Alvast bedankt voor je reactie :thumb
7 maart 2015 om 07:03 #18276977Als hij herdrasit is hij bijna zeker kapot.
In het filterhuis zit een centrale bout (imbus), deze los draaien als je he huis los wil halenverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 maart 2015 om 07:10 #18276978De deksel zit er dus nog op? Als je geluk hebt heb je enkel het huis verdraaid en is de centrale bout los.
TJa als het verbrijzeld of breekt kan er wel wat in de motor komen. Wat voor sleutel gebruik je? Waarschijnlijk een korte?Als je een lange ratel hebt en een verlegstuk dat op de dop zetten ,en kracht richting de motor zetten. Anders even het filter als dat redelijk gaat wat terugdraaien en een houte blok tussen het spruitstuk en het filterhuis zodat die niet meer naar het spruitstuk toe kan.
7 maart 2015 om 10:57 #18276979Altijd met een warme motor deze dingen loshalen, dan draait het stukken beter los als dat je dat met een koude motor doet.
7 maart 2015 om 11:51 #18276980Heren allemaal bedankt voor de goede tips :thumb
Met het losdraaien is het hele filterhuis verdraaid naar links tegen de uitlaat aan.
Ik had dus ook geen oliedruk meer.
Ik heb toen het hele filterhuis weer terug gedraaid naar de originele stand.
Er lekte geen olie en ik had weer oliedruk.
Toen maar eens naar een bevriende monteur gereden, auto op de brug.
Van onder een grote ringsleutel erop en de ringsleutel een klap met de hamer gegeven.
Toen sprong de deksel wel los waarna we het filter en de centrale bout los konden draaien.
Er is een stukje van het filterhuis afgebroken precies waar de rubber pakking zit.
Die moet dus vervangen worden want de rubber ring kan er tussenuit met olielekkage als gevolg.
Verder gelukkig geen schade als alleen het filterhuis.
Nu alleen een nieuwe bestellen en monteren.eigenlijk ben ik te voorzichtig geweest, ik had dat kreng meteen een rotklap moeten geven in plaats van voorzichtig los draaien. :D
De motor was wel warm toen ik hem losdraaide maar dat deksel zat zo vast dat ik gewoon de nok die op het filterhuis zat afgebroken heb.
Leer voor de volgende keer, gewoon effe laten schrikken met een klap tegen de sleutel.
Als ik foto’s heb zal ik ze even plaatsen.Groeten
7 maart 2015 om 13:44 #18276981Als het goed is krijg je een nieuw huis, met weer een alu deksel. Ik geloof dat daar zelfs al een filter in zit.
Vraag dan gelijk om een plastic deksel.De volgende keer dat je dan weer een filter vervangt gebeurd je dit niet zo snel weer. :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.