Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Oliefilter vervangen Astra G Hatchback 1.7 DTI bj. 2000
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 september 2015 om 11:02 #17273377
Goedenmiddag allemaal,
Graag had ik een ‘how-to’ willen hebben over hoe je een oliefilter moet vervangen in mijn Astra. Ik heb geen idee waar deze zich bevind.
Ik wil dan ook alle vuile olie eruit laten lopen maar geen idee waar die aftap-moer onder de motor zou zitten. En hoeveel liter olie dient erin te komen na het vervangen van de filter?Graag met foto’s en zo’n mooi stappenplan zoals in de andere how-to’s die ik gevonden heb, zou super zijn! ;)
alvast bedankt lieve mensen!
2 september 2015 om 11:20 #18295097Dat is té simpel:
De achterkant van je motorblok kan je hem goed zien zitten. Foto hier onder is de achterkant. Het is die zileveren ronde pot met die zwarte deksel er op, met op de deksel die soort zwarte moer. Midden op, halverwege.
Van voren ziet je blok er zo uit:
Dan zit hij dus achterop, ongeveer midden op dus, ter hoogte van je ECU (dat vierkante ding dat boven op je klepdeksel zit met die twee stekkers contra er op.Vervangen is kwesite van deksel losdraaien met (volgens mij, weet niet zeker) een sleutel 22, filter er uit, twee rubbers vervangen (een op de poot in het filter, een op de dekselrand), nieuw filter en klaar
2 september 2015 om 11:22 #18295098Super bedankt voor foto’s en de gedetailleerde uitleg :)
2 september 2015 om 12:59 #18295099Beste xladage, (of een andere kenner)
Zou je mij ook kunnen zeggen hoeveel liter en welke soort olie ik best in mijn Astra zou doen? bj 2000 welteverstaan.
Ik ga uit van het volgende:
– hoe kleiner het getal VOOR de W des te dunner de olie is bij “de koude start” lage temperaturen = gunstig waardoor de motor makkelijk rond loopt tijdens het starten en voorkomt onnodig slijtage door de koude start.
– hoe groter het getal NA de W hoe dikker de olie is bij bedrijfswarme motor.Ik dacht aan 5W30 omdat de winter zit aan te komen, maar heb geen idee of ik nu half-synthetisch of vol-synthetisch zou moeten nemen?
Alvast bedankt voor je reactie!
2 september 2015 om 17:50 #18295100Goede olie hangt van verschillende factoren af.
Om te beginnen: het getal vóór de W is de viscositeit aanduiding bij lage temperaturen, het getal ná de W bij hogere temperatuur.
Dunnere olie vloeit inderdaad makkelijker, maar smeert ook minder goed en is de slijtage hoger. Hoe dunner hoe beter gaat dus niet op.
Daarnaast is de toestand van je motorblok ook een factor. (te) dunne olie lekt makkelijker uit je blok, dus bij dunnere olie kan je lekkages krijgen die je bij dikkere olie niet hebt. Te dikke olie bij lage temperatuur kan je turbo niet leuk vinden…Tevens moet je kijken als je olie ververst, wat er in je blok zat vóór de verversing. Je hebt half-synthetisch en vol-synthetisch, maar die mengen niet lekker. Niet alleen bij bijvullen moet je daarbij opletten, maar ook bij verversen. Als je halfsynthetisch gereden hebt, en gaat verversen met volsynthetisch, moet je weten dat er altijd een deel van de oude olie achterblijft bij verversen, en niet zal willen mengen met je nieuwe, andere soort olie. Een flush (reiniging van het olie-systeem) kan dan aan te raden zijn, hoewel reinigen ook weer voor eigen problemen kan zorgen.
Een pasklaar antwoord heb ik niet voor je… maar ik heb twee keer dit ISUZU Y17DT blok gehad, beide keren Shell Helix Ultra 5W40 volsynthetisch iedere 15.000 er in, en liep als een zonnetje, ook perfect voor in de winter
wat mij betreft zou de W30 al weer aan de dunne kant zijn, en met minder smering op hogere temperatuur (en ik rijd veel lange stukken, dus lang op hoge temp) zou ik eerder voor de W40 gaan zie zeker niet te dik is.
Voor mij werkt dit dus prima, maar men moet zijn of haar eigen gevoel volgen hierin3 september 2015 om 07:55 #18295101Wederom bedankt voor je info en delen van je ervaring. Ik had een volsynthetisch erin zitten (maar wel 5W30) blijkbaar dus 5W40 volsynthetisch zal het nu dus worden :D
3 september 2015 om 17:04 #18295102Mooi, dan kan je ook zonder te reinigen doen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.