Oliefilter vervangen Astra G Hatchback 1.7 DTI bj. 2000

Forumindex Forums Modellen Astra Oliefilter vervangen Astra G Hatchback 1.7 DTI bj. 2000

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273377
    Domi-Astra
      Lid sinds:
      5 May 2015

      Goedenmiddag allemaal,

      Graag had ik een ‘how-to’ willen hebben over hoe je een oliefilter moet vervangen in mijn Astra. Ik heb geen idee waar deze zich bevind.
      Ik wil dan ook alle vuile olie eruit laten lopen maar geen idee waar die aftap-moer onder de motor zou zitten. En hoeveel liter olie dient erin te komen na het vervangen van de filter?

      Graag met foto’s en zo’n mooi stappenplan zoals in de andere how-to’s die ik gevonden heb, zou super zijn! ;)

      alvast bedankt lieve mensen!

      #18295097
      xladage
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2008

        Dat is té simpel:

        De achterkant van je motorblok kan je hem goed zien zitten. Foto hier onder is de achterkant. Het is die zileveren ronde pot met die zwarte deksel er op, met op de deksel die soort zwarte moer. Midden op, halverwege.

        Van voren ziet je blok er zo uit:

        Dan zit hij dus achterop, ongeveer midden op dus, ter hoogte van je ECU (dat vierkante ding dat boven op je klepdeksel zit met die twee stekkers contra er op.

        Vervangen is kwesite van deksel losdraaien met (volgens mij, weet niet zeker) een sleutel 22, filter er uit, twee rubbers vervangen (een op de poot in het filter, een op de dekselrand), nieuw filter en klaar

        #18295098
        Domi-Astra
          Lid sinds:
          5 May 2015

          Super bedankt voor foto’s en de gedetailleerde uitleg :)

          #18295099
          Domi-Astra
            Lid sinds:
            5 May 2015

            Beste xladage, (of een andere kenner)

            Zou je mij ook kunnen zeggen hoeveel liter en welke soort olie ik best in mijn Astra zou doen? bj 2000 welteverstaan.

            Ik ga uit van het volgende:
            – hoe kleiner het getal VOOR de W des te dunner de olie is bij “de koude start” lage temperaturen = gunstig waardoor de motor makkelijk rond loopt tijdens het starten en voorkomt onnodig slijtage door de koude start.
            – hoe groter het getal NA de W hoe dikker de olie is bij bedrijfswarme motor.

            Ik dacht aan 5W30 omdat de winter zit aan te komen, maar heb geen idee of ik nu half-synthetisch of vol-synthetisch zou moeten nemen?

            Alvast bedankt voor je reactie!

            #18295100
            xladage
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2008

              Goede olie hangt van verschillende factoren af.

              Om te beginnen: het getal vóór de W is de viscositeit aanduiding bij lage temperaturen, het getal ná de W bij hogere temperatuur.
              Dunnere olie vloeit inderdaad makkelijker, maar smeert ook minder goed en is de slijtage hoger. Hoe dunner hoe beter gaat dus niet op.
              Daarnaast is de toestand van je motorblok ook een factor. (te) dunne olie lekt makkelijker uit je blok, dus bij dunnere olie kan je lekkages krijgen die je bij dikkere olie niet hebt. Te dikke olie bij lage temperatuur kan je turbo niet leuk vinden…

              Tevens moet je kijken als je olie ververst, wat er in je blok zat vóór de verversing. Je hebt half-synthetisch en vol-synthetisch, maar die mengen niet lekker. Niet alleen bij bijvullen moet je daarbij opletten, maar ook bij verversen. Als je halfsynthetisch gereden hebt, en gaat verversen met volsynthetisch, moet je weten dat er altijd een deel van de oude olie achterblijft bij verversen, en niet zal willen mengen met je nieuwe, andere soort olie. Een flush (reiniging van het olie-systeem) kan dan aan te raden zijn, hoewel reinigen ook weer voor eigen problemen kan zorgen.

              Een pasklaar antwoord heb ik niet voor je… maar ik heb twee keer dit ISUZU Y17DT blok gehad, beide keren Shell Helix Ultra 5W40 volsynthetisch iedere 15.000 er in, en liep als een zonnetje, ook perfect voor in de winter
              wat mij betreft zou de W30 al weer aan de dunne kant zijn, en met minder smering op hogere temperatuur (en ik rijd veel lange stukken, dus lang op hoge temp) zou ik eerder voor de W40 gaan zie zeker niet te dik is.
              Voor mij werkt dit dus prima, maar men moet zijn of haar eigen gevoel volgen hierin

              #18295101
              Domi-Astra
                Lid sinds:
                5 May 2015

                Wederom bedankt voor je info en delen van je ervaring. Ik had een volsynthetisch erin zitten (maar wel 5W30) blijkbaar dus 5W40 volsynthetisch zal het nu dus worden :D

                #18295102
                xladage
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2008

                  Mooi, dan kan je ook zonder te reinigen doen

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.