Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Oliedrukpomp kapot, nieuwe motor nodig
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2009 om 23:22 #17215355
Hallo allemaal,
Mijn naam is Thomas en ik woon in Rotterdam.
Al 9 jaartjes rijden mijn ouders (en ik sinds 3 jaar) zonder problemen met een Omega B2 Z22XE uit 2000(en al veel langer Opel). Helaas heeft motor auto afgelopen zondag de geest gegeven.
De garage vertelde ons dat de oliedrukpomp het ‘ineens’ heeft begeven en er dus weinig meer te redden valt. De enige optie is dus het hele motorblok vervangen, wat waarschijnlijk een duur geintje gaat worden.
Mijn vragen aan jullie (doorgewinterde) Omega-rijders zijn:
– Bij wie is de motor (Z22XE in het speciaal) wel eens vervangen en wat heeft dit in totaal gekost?
-Is het ook eenvoudig om bijv. een V6 van hetzelfde jaar of later in te bouwen (als een Z22XE niet te vinden is)
-Wat ben je gemiddeld kwijt voor een 2e hands motorblokvoor de omega?
-Wie heeft er eventueel een Z22XE blok?
Alvast erg bedankt voor jullie hulp!
Thomas
23 december 2009 om 07:16 #17572620Allereerst welkom op dit forum. Ook ik heb een Z2.2XE, maar van defecte oliepompen ben ik nooit wat tegen gekomen hier, verbaasd me ook wel als dat echt zo is.
Ik vind de conclusie dat je een nieuwe motor nodig hebt omdat de oliepomp het plotseling heeft begeven, wat vreemd. Ik lees daaruit, dat de oliedruk plotseling wegviel en er een lampje ging branden en de motor rap gestopt is. Of bedoel je dat de pomp ongemerkt stuk is gegaan en er nog een tijd zonder oliedruk is gereden. In dat laatste geval kan ik er me wat bij voorstellen. In het eerste geval zou ik er een andere oliepomp in laten zetten (als dat echt het probleem is).
Op basis waarvan constateren zij dat de oliepomp kapot is? Rare geluiden, een brandend lampje, een echte oliedrukmeting. Misschien is het alleen de oliedruksensor of de oliedrukregalaar. Kortom, ik zou nog maar een 2e opinie ergens vragen voor er een andere motor in te hangen.
Een V6-ombouw is in theorie wel mogelijk, maar dan ga je je wel heel veel extra problemen op de hals halen, hoor. Dat is meer dan alleen de motor-hardware (kabelboom, computer, koelfans om maar wat te noemen). En wat doe je met de traction controle? Met een V6-ombouw zul je langs de RDW moeten voor een herkeuring, ik weet niet of je dan de traction controle mag weglaten.
Ga je toch voor een andere Z2.2XE-motor, dan zou ik eens een zoekopdracht zetten op http://www.onderdelenlijn.nl
Hou globaal rekening met een dag werk in een garage voor de uit- en inbouw.Succes ermee,
Andrew
23 december 2009 om 08:13 #17572621Bij DEZE link vragen ze er 1350 euro voor, incl. een half jaar garantie. Ik denk dat een hobbyist hier voor de inbouw ook een paar honderd vraagt. Dus als je het via hier kan laten doen, en tevens filters distributie etc. vervangt dan zal je rond de 1900 euro uitkomen (of is dit te mooi?) ik denk zelf dat zo’n blok ook goedkoper moet kunnen, maar zeker weten doe ik dit niet
23 december 2009 om 08:56 #17572622Goedemorgen,
bedankt voor jullie reacties en uitleg!
Wat ik begrepen heb van mijn moeder (die op die dag reed) was er al 3 kwartier mee gereden. Toen ze bij en stoplicht wegtrok viel na 40 km/ ineens de motor uit, niks geen lichtjes of waarschuwingslampjes (ook niet van de oliedruk). Er brandden geen lichtjes. Al rollend kon ze de auto gelukkig wel op een parkeerplaats krijgen, maar daar hield het ook verder mee op.
De anwb constanteerde eerst dat het de startmotor was, later vertelde een kennis van ons (monteur) dat de oliedrukpomp het begeven heeft en daarmee het motorblok ook ‘onherstelbaar begschadigd’
is….Bij de onderdelenlijn heb ik me ook al aangemeld en een oproep geplaatst, gelijk het eerste wat ik had gedaan nadat ik de diagnose hoorde.
Wanneer we normaal de auto startten brandde het olidruklampje altijd maar wanneer je gas gaf ging deze weer uit. Dit is al 4 jaar zo en er werd ons bij de VOD verteld dat dit verder geen gevolgen zou hebben voor de motor, of onderdelen die ermee gemoeid zijn.
Bedankt voor de link! Wellicht dat ik hier het blok haal, uiteindelijk beslissen de ouders.
Ik vind het echt zonde want de auto reed verder echt geweldig, zoals een Omega betaamt :)
23 december 2009 om 09:05 #17572623origineel gepost door Thom_88
Wanneer we normaal de auto startten brandde het olidruklampje altijd maar wanneer je gas gaf ging deze weer uit. Dit is al 4 jaar zo en er werd ons bij de VOD verteld dat dit verder geen gevolgen zou hebben voor de motor, of onderdelen die ermee gemoeid zijn.
Als het lampje brand terwijl hij loopt, dan heeft de motor geen (of nauwelijks) oliedruk. Dus of de sensor is 4 jaar niet lekker geweest, of er was iets anders aan de hand. Maar in mijn simpele beleving had de motor na het starten geen druk, en ging pas (goed) druk geven na een beetje gas geven. Zeer vreemd dat de VOD daar laconiek mee om gaat, ik zelf zou geen meter rijden als ik dit zou constateren. Het zal bij elke keer starten niet veel schade opleveren, maar ik kan me voorstellen dat het na 4 jaar toch elke dag het zelfde (kleine) euvel te veel geworden is :thumbdown
23 december 2009 om 09:11 #17572624origineel gepost door 2000
origineel gepost door Thom_88
Wanneer we normaal de auto startten brandde het olidruklampje altijd maar wanneer je gas gaf ging deze weer uit. Dit is al 4 jaar zo en er werd ons bij de VOD verteld dat dit verder geen gevolgen zou hebben voor de motor, of onderdelen die ermee gemoeid zijn.
Als het lampje brand terwijl hij loopt, dan heeft de motor geen (of nauwelijks) oliedruk. Dus of de sensor is 4 jaar niet lekker geweest, of er was iets anders aan de hand. Maar in mijn simpele beleving had de motor na het starten geen druk, en ging pas (goed) druk geven na een beetje gas geven. Zeer vreemd dat de VOD daar laconiek mee om gaat, ik zelf zou geen meter rijden als ik dit zou constateren. Het zal bij elke keer starten niet veel schade opleveren, maar ik kan me voorstellen dat het na 4 jaar toch elke dag het zelfde (kleine) euvel te veel geworden is :thumbdown
Idd, ik heb dat ook eerder gezegd. Maar als je bij 3 verschillende VOD’s hetzelfde krijgt te horen, kun je er verder weinig mee. voor mijn ouders was het dan ook voldoende. ( We zijn er ion die tussentijd ook nog 2 keer naar Griekenland meegereden zonder problemen). Met zijn 3en reden we +/- 30.000 km per jaar met de auto. Nooit heeft ie een kik gegeven. Jammer maar helaas…
23 december 2009 om 10:58 #17572625Originally posted by Thom_88
Idd, ik heb dat ook eerder gezegd. Maar als je bij 3 verschillende VOD’s hetzelfde krijgt te horen, kun je er verder weinig mee. voor mijn ouders was het dan ook voldoende.
Eens met 2000.
Reparatie is duur, maar een langlopende slijtage leidt dus uiteindelijk wel tot een vastgelopen motor. Ik snap wel dat de dealers er niets aan kunnen/willen doen, maar het klopt niet! Het olielampje moet vrijwel direct na het aanslaan uitgaan. Ook stationair moet de motor voldoende oliedruk kunnen opbouwen. Vermoedelijk lukte dat niet door versleten motorlagers. En hoe komt dat? Hoge belastingen, slechte olie of te weinig ververst.
23 december 2009 om 12:58 #17572626Ik heb ook problemen gehad met oliedruk, bij mijn X16XE.
Bij mij was het niets meer dan een vervormde oliedruk plunjer
daar had de dealer op zijn minst naar kunnen kijken.
als je dan sleepsporen erop ziet deze plunjer vervangen….
Willem
23 december 2009 om 18:26 #17572627Hat zal volledig kloppen wat je zegt, maar helaas valt er nu weinig meer aan te doen. Er zal waarschijnlijk naar een nieuwe motor of auto gezocht moeten worden. Iets wat ik vrij vervelend vind, omdat de auto verder geweldig rijdt en de aanschaf van een nieuwe auto nogal een grote uitgave is, zeker in deze economisch mindere tijden. :(
23 december 2009 om 18:37 #17572628moet je eens kijken bij ebay staat soms van af ong 750 1000 euro is wel in duitsland
23 december 2009 om 20:24 #17572629Bel Hans van der Horst eens.
Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar je kunt er zeker een kwartje aan wagen, denk ik.
Zitten net over de grens in Duitsland. Hij spreekt overigens gewoon NL’s :)23 december 2009 om 21:45 #17572630heb je een u2u gestuurd.
28 december 2009 om 22:18 #17572631En, nieuws?
30 december 2009 om 00:25 #17572632Sorry voor de lange afwezig heid, bij deze een kleine update
een motor vanuit de VOD zou meer dan 2500 euro kosten:vertag, dus ik ben zelf nog maar eens na gaan kijken. Bij een onderdelen bedrijf uit Coevorden had ik een Y22XE motor gevonden voor €1150 ex. verzendkosten. Een maand of 2 nieuwer dan onze auto en 72000 km gelopen. Dus dat heb ik maar gedaan.
De auto staat inmiddels bij een garagebedrijf van vrienden van ons. Daar wordt de nieuwe motor gebracht vervangen, dus nu is het maar even afwachten…:sleeping
Ah, een een foutje van mijn kant ,de kapotte motor was ook een Y22XE ipv een Z22XE, aangezien de auto uit 2000 komt..
Thomas
30 december 2009 om 00:39 #17572633Nou Thomas,
Succes en hou ons op de hoogte, ben heel benieuwd hoe dat gaat verlopen.
gr
Aart30 december 2009 om 02:42 #17572634@ yoyo
Zal ik zeker doen!:angel
5 januari 2010 om 07:38 #17572635Kleine update: het ‘nieuwe’ hart van onze Omi ligt er inmiddels in (na het nodige extra las en monteerwerk wat nog eens 3 uur extra in beslag nam). Vandaag wordt de de airco nog even bijgevuld en wordt er een testrit gemaakt. Dus nog even de vingertjes kruisen en hopen dat hij weer als nieuw rijdt! :wors
6 januari 2010 om 18:28 #17572636Update 2: vanmiddag belde de garage weer. Ze hebben de reservesleutel nodig want ze krijgen de motor met de normale sleutel niet gestart. Klinkt mij wat vreemd in de oren maar goed…
Update 3: ook de reservesleutel bidt geen soelaas. De auto is naar de Opel Dealer gebracht om vrijdag pas uitgelezen te worden :argue :swear In het ergste geval kan ook de computer het begeven hebben…
6 januari 2010 om 19:53 #17572637Is de ecu ook vervangen???
Dan kan het zijn dat de transponder niet is aangemeld op deze.
Gr Jack
6 januari 2010 om 19:58 #17572638@ Jack-omegax3.0xe
Nee de ecu is niet vervangen. Daar was verder niks mis mee, werd er gezegd.Het wordt nu gewoon afwachten tot vrijdag..
6 januari 2010 om 22:37 #17572639Ik ga duimen voor je.
Gr,
Aart8 januari 2010 om 22:25 #17572640Vandaag naar de VOD gebeld, vanwege de drukte wordt de auto pas maandag uitgelezen :argue
14 januari 2010 om 09:48 #17572641Update 5:
Goed nieuws: Heb de garage vandaag gebeld, de auto doet het weer en kan vanmiddag worden opgehaald. Slechte nieuws: Het factuurbedrag bdraagt nog eens€800:vertag. En dat liet mijn garage(merkloos) even niet weten!:argue
14 januari 2010 om 12:48 #17572642En wat was het nu waardoor hij niet startte?
Over die factuur: had je niet wat afgesproken dan over de prijs?:(
Want €800,00 is een hoop geld voor een “vrienden” garage zoals je vertelde.
Plus daarbij nog eens het blok opgeteld dan zit je aan een kleine € 2000,00!:oMaar goed ik hoop voor jou dat het allemaal maar goed wil lopen en dat je er niet al
te veel onkosten aan krijgt.;)Succes,
Aart14 januari 2010 om 18:34 #17572643Het heeft een lange tijd geduurd maar vanmiddag om 6 uur stond hij weer voor de deur :D En je merkt echt een groot verschil tussen een blok dat 250000 km heeft gelopen en eentje met slechts 78000! Nog even een opsomming van de kosten…
Motorblok : 1350 (inc. statiegeld en bezorgkosten naar de garage toe, zelf geregeld)
Kosten werkplaats kennis :650
Kosten bij de VOD : 800:vertag:vertag:vertag 2800 euries :vertag:vertag:vertag .
Ik vertrek met een paar uur voor 2 weken naar het buitenland. Als ik terug ben, zal ik een foto posten van onze Omi :)
@yoyo, het was de oliedrukpomp die het begaf, met als gevolg dat er geen tot weinig drukopbouw was, wat de motor fataal werd. Ook werden er 3 scheuren in het motorblok ontdekt waarbij er een (sporadisch) heel licht olie lekte, maar aangezien we om de 2 weken het oliepeil controleerden, mag dat niet de reden zijn geweest.Er werd ook gezegd dat het kon liggen aan het feit dat we door het winterweer half december weinig toeren maakten waar door er weinig druk opgebouwd kon worden, maar bij die reden had ik toch iets van :wtf
Ik wil iedereen op het forum erg bedanken voor hun hulp en met het meedenken van mogelijke oplossingen. Bedankt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.