Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Oliedruk probleem (met filmpje)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2014 om 10:57 #17263912
Hallo beste mensen,
Een half jaar geleden heb ik besloten om die lelijke en nutteloze volt meter die de vorige eigenaar op het dash had gezet te vervangen voor een wat nuttigere oliedruk meter.
Dit aangezien ik een roadtrip van 3500km ging afleggen en veel verhalen heb gelezen dat de oliepomp van de C20XE nogal wel eens een zwak puntje wil zijn.
Door die drukmeter had ik dus een iets geruster gevoel ;)Normaalgesproken bij koud weer en koude start hing hij rond de 5 bar tijdens het rijden en rond de 4-4,5 stationair, na een flink stuk rijden veranderde dit meer naar de 3-3,5 bar.
Stationair wou hij nogal wel eens richting de 1,5 barl open na een flinke bergrit maar daar maakte ik me niet echt zorgen om.Nu is het recentelijk opeens veranderd en een stuk lager geworden, zo laag dat ik er een beetje bang van wordt haha.
Bij koude start hangt hij nu rond de 3 bar en tijdens rijden tussen de 3,5-4 bar en blijven de klepstoters soms akelig lang tikken. Wanneer hij warm wordt valt dit omlaag naar ongeveer 2 bar en bij stationair valt hij soms zelfs terug naar 0,5-1 bar :shock:
Standaard olie waarschuwingslampje is nog niet aan geweest.Olie die ik gebruik is Gulf 10W60
Nu vraag ik me af, wat zouden de oorzaken kunnen zijn voordat ik in het wilde weg een oliepomp ga vervangen? (En waar/welke oliepomp kan ik het beste bestellen, lees veel verschillende verhalen ;) )
Waar ik aan zat te denken was : Gescheurd oliekanaal (Kleine kans aangezien hij geen abnormaal hoog olieverbruik heeft), Rotte druksensor (Half jaartje oud, merk RaidHP) of een rotte oliepomp.
Filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=hlUXioichxM (Let niet op de dansende toerenteller bij stationair, draad pikt ergens stoorsignaal op, als iemand weet hoe ik dit op een mooie(!) manier op kan lossen feel free ;) )
Bedankt voor het meedenken ! :D
7 februari 2014 om 11:23 #18215830olie filter al eens vervangen?
7 februari 2014 om 11:26 #18215831Je kunt ook een keer de overdrukplunjer uit de pomp halen en controleren of die niet vies is of vast zit.
Aan de voorkant van de oliepomp met steeksleutel 22
7 februari 2014 om 14:33 #18215832Oliefilter is voor de roadtrip vervangen, en dat is zon 4-5000 km geleden, dus dat lijkt me een beetje snel.
Motor is toen ook geflusht en volledig nieuwe olie erin.
Overdruk plunjer kan er gewoon zo uit zonder iets anders te demonteren? Olie piest er wel uit neem ik aan?Binnenkort eens kijken of ik een brugje kan regelen :D
7 februari 2014 om 15:17 #18215833Heel klein beetje olie kan eruit komen.
Dansende toerenteller word veroorzaakt door de Bobine.
Willem
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
7 februari 2014 om 16:18 #18215834Dus echt een defecte bobine? En niet dat stekkerblokje wat er aan zit?
Eerst deed toerenteller namelijk niks en toen heb ik een nieuw kabeltje getrokken vanaf die stekker en toen deed hij het wel met dat schokken.
Ik dacht miss aan storing ergens omdat de kabel anders ligt.
Zal binnenkort eens overdruk plunjer eruit halen :)9 februari 2014 om 17:15 #18215835niet defect, ligt aan het type Bobine…
Willem
9 februari 2014 om 20:41 #18215836Het gebeurt zelden dat door de pomp slijtage de druk plotseling minder wordt, dat gaat of geleidelijk of het zegt gelijk knak. Denk inderdaad zoals anderen al zeggen dat het de plunjer is. Als het de originele pomp betreft zou ik geen risico nemen en hem lekker vervangen. De originele pomp heeft heel vaak plunjer problemen en die kunnen heel makkelijk leiden tot een complete catastrofe, de nieuwere pompen hebben een aangepast type plunjer en aangepaste kanalen er heen en ik heb nog nooit gezien/gehoord/gelezen/meegemaakt dat deze ooit vast lopen. De langer tikkende klepstoters zijn eigenlijk al een indicatie heh, als dat tegelijk is ontstaan dan is dat zeker een waarschuwing dat de oliedruk écht te laag is!
Weet niet hoe oud je waterpomp en distributie zijn? Misschien eens een opfrisbeurtje doen, met een verse oliepomp ook er op, weet je zeker dat het goed zit en kan hij er weer jaren tegen aan….
11 februari 2014 om 21:32 #18215837Als ik de vorige eigenaar mag geloven is deze distri set +/- 35.000km jong.
En stel zou ik een nieuwe pomp nemen, welke/waar kan ik (deze) het beste halen?
Ik heb het forum rondgezocht maar die verwezen alleen maar naar websites die niet meer bestaan..11 februari 2014 om 21:48 #18215838Dat is oud genoeg om zonder pijn in je hart een nieuwe te bestellen. Neem een waterpomp het liefst met metalen schoepen, en de oliepomp van een XEV of Z20LET/LEH met ovalen aanzuigbuis. Dat is wat aanpaswerk, maar zeer de moeite waard in degelijkheid. Op de Duitse ebay staan ze nog vaak zat, of op FSRS geloof ik ook. De aanpassingen staan in dit forumdeel ruimschoots beschreven in diverse topics. (misschien eens een sticky van maken moderators?? Of ik moest maar eens een how-to maken…)
Hier wat leuke advertenties:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=%C3%B6lpumpe+z20*&_sacat=0&_from=R40″ onclick=”window.open(this.href);return false;11 februari 2014 om 21:55 #18215839Beter nog:
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/oliepomp-opel-astra-omega-speedster-zafira-c20sel.html” onclick=”window.open(this.href);return false;En bestel er wel gelijk de juist krukas keerring bij met groot gat… En de stalen pakking, carterpakking van 8V blok met geintegreerde spatplaat, distributieset, waterpomp…
11 februari 2014 om 23:28 #18215840@Nick-C20XE wrote:
Oliefilter is voor de roadtrip vervangen, en dat is zon 4-5000 km geleden, dus dat lijkt me een beetje snel.
Motor is toen ook geflusht en volledig nieuwe olie erin.
Overdruk plunjer kan er gewoon zo uit zonder iets anders te demonteren? Olie piest er wel uit neem ik aan?Binnenkort eens kijken of ik een brugje kan regelen :D
olie? zelfde merk/specs?
12 februari 2014 om 10:36 #18215841Als je de pomp gaat vervangen
Een originele opelpomp met de betere tanden
Is niet zo heel veel duurder met korting.
Ik had ook zoon pomp gekocht bij fsrs opelwebshop maar dat was een slechte imitatie dus die heb ik verkocht en een originele gehaald bij de dealer dan weet je zeker dat het goed zit12 februari 2014 om 10:37 #18215842Maar ik zou eerst je plunjer eens nakijken das kwartiertje werk
12 februari 2014 om 11:59 #18215843Had dat niet gezien, dacht dat je bij FSRS een originele kocht voor dat geld?? Wat staat er in het gietsel dan voor ‘merk’ en nummers? Een immitatie pomp die goed voldoet koop ik namelijk in Engeland al voor onder de 100, en dat is ook met ovale aansluiting en lobben tandwielen.
In elk geval maakt Opel zelf de pompen ook niet en koopt ze in bij Kolbenschmidt, Brosol en SHW. Van die merken kun je zonder meer van origineel kwaliteit uit gaan. Net als riemen van Gates, zijn gewoon identiek, ook kwalitatief, alleen hebben ze in de materialen handel geen GM logo’s. De Brosol pompen zie je wat meer in Brazilie, en SHW en KS meer hier in de buurt. Opel besteld ze bij verschillende fabrikanten ivm capaciteit van hun fabriek en aantal dat ze nodig hebben, of omdat het logistiek handiger is qua werelddeel.
12 februari 2014 om 12:47 #18215844Zie hier bijvoorbeeld, de originele ‘Opel’ Z20LET pomp met SHW logo er in:
En hier ook een SHW, ook zo bij de Opel dealer gekocht:
En hier nog een SHW, waar ik de oorsprong niet van ken, maar heeft wel een net iets andere plunjer plug:
Deze komt zo origineel van een Z20LET af in Brazilië, en zie daar het Brosol logo links boven:
En inderdaad, had ik niet gezien, de FSRS pomp heeft geen logo’s:
Dan is hij nog best duur ook!! Bij VCP in Engeland koop je die voor veel minder namelijk!
Die is maar 36 pond tegenwoordig, en heb daar jaren mee gereden zonder problemen in mijn straat auto op een originele XE…
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=VAUXHALL_OIL_PUMP_-_24406585N.html#a24406585N” onclick=”window.open(this.href);return false;Is dus ook met ovale buis en lobben tandwielen…
12 februari 2014 om 12:59 #18215845En VCP heeft meer keus nog!!
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=VAUXHALL_OIL_PUMP_-_90541506N.html#a90541506N” onclick=”window.open(this.href);return false;en:
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=VAUXHALL_OIL_PUMP._-_24402722N.html#a24402722N” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=Vauxhall-Oil-Pump—90541510N.html#a90541510N” onclick=”window.open(this.href);return false;Volgens mij allemaal compatibel, maar weet niet de exacte verschillen zo te noemen.. Wel allemaal immitatie…..
13 februari 2014 om 10:27 #18215846Die pomp van fsrs wil ik niet op me auto hebben vol met giet randen en afwerking was gewoon cheap daarom toch voor een originele gegaan via de dealer en die was verassend genoeg niet heel veel duurder maar wel veel mooier afgewerkt intern
Waardoor ik er meer vertrouwen in heb .
Kijk monteer je die fsrs pomp op een standaard motor zal dat prima gaan maat ik
Heb iets meer vermogen dan standaard dus wil niet dat die imitatie pomp voor problemen gaat zorgen .13 februari 2014 om 10:36 #18215847Geef je groot gelijk hoor, en zoals ik het zie is die FSRS pomp inderdaad de goedkoopste immitatie pomp die ze bij VCP verkopen voor een derde van die prijs. Ik heb zelf ook een originele pomp gekocht nu, voor 260 euro. Moet hem er nog op zetten binnenkort.
Wat ik enkel bedoelde te zeggen is dat er pompen zijn zonder GM logo, maar dan enkel het logo van de daadwerkelijke onderdelen fabrikant. Zoals dus SHW, of Brosol of Kolbenschmidt. En die pompen zijn gewoon originele pompen, van de zelfde kwaliteit als bij de dealer, alleen wel ook in de handel verkrijgbaar. Prijzen liggen dan weliswaar ook ongeveer op het zelfde niveau als bij de dealer, dus dat maakt dan niet zo veel meer uit inderdaad…
22 februari 2014 om 16:22 #18215848Bedankt alvast in ieder geval, sorry dat ik niet zo actief ben geweest maar ik ben onverwachts een week opgenomen geweest in het ziekenhuis i.v.m. een plotselinge hartinfectie (ja op 23 jarige leeftijd kan je dus ook op de cardiologie afdeling terecht komen haha).
De plunjerbout is dus die bout die aan de tegenovergestelde kant zit van het oliefilter ?
Binnenkort eens eruit trekken, waar moet ik dan voornamelijk op letten of moet ik hem gewoon even goed schoon maken ? (Geen ervaring met die plunjer, geen idee hoe dat ding er uit gaat zien haha)22 februari 2014 om 17:40 #18215849Jeetje, klinkt haast alsof je het hebt gekregen van je auto, allebei problemen met de pomp! :shock: sterkte er maar mee, en knap zelf eerst maar op, veel belangrijker!
27 februari 2014 om 10:18 #18215850Plunjer is eruit geweest, zag er eigenlijk niks aan dat er verkeerd uit zag.. Netjes schoon gemaakt, voorzichtig uitgeblazen met lucht (ook het gat).
Probleem is er echter nog steeds.
(Met mij persoonlijk gaat het gelukkig goed, over tijdje terug voor controle en dan zien we wel weer verder.)
Klote is gewoon dat het mijn daily is en ik dus elke dag met zwetende handjes achter het stuur zit af te wachten tot er iets poef zegt :P
27 februari 2014 om 10:22 #18215851Zou maar alvast een pompje bestellen dan…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.