Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Oliedruk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 oktober 2010 om 18:41 #17227260
Wie kan mij vertellen welke oliedruk de juiste is??
Mijn calibra met c20ne geeft op het oliedrukmetertje steeds andere waardes weer.
Bij stationair lopen: 1,5 bar
Als ik dan gas geef, stijgt ook de druk mee naar maximaal (ongeveer) 5 bar.Is het überhaubt wel goed dat de oliedruk meestijgt met het toerental??
17 oktober 2010 om 19:03 #17744284Olie druk .. natuurlijk stijgt de olie druk naar mate je meer toeren gaat draaien .. de pomp geeft dan meer opbrengst ..
Vind je waarde van 1,5 bar stationair wel voldoende .. natuurlijk hangt het er vanaf hoeveel toeren ie stationair gaat .. ? en hoe warm als de motor is .. b.v een rit van 100 km gemaakt .. of flink gas gegeven …
Verders is de olie soort ook van belang ..10w40 of 5w40 b.v 10w40 geeft meer oliedruk als 5w40
Ter vergelijking mijn V6 motor .. met koude motor .. in de winter 5 bar .. stationair 4 en half .. met 5w40 olie .. na 20 km rijden stationair 2 en een half .. tijdens rijden 4 en half bar
Van de zomer .. vakantie Italie .. buiten 30 plus graden na 800 km rijden .. stationair een ruime 1 bar .. tijdens rijden rond 4 en een half bar … 3000 toeren .. eigenlijk in die periode met die buiten temp .. zou eigenlijk 10w40 moeten ..
In de winter is aanbevolen 5w40 is beter voor de korte ritten .. pas na 20 km goed op temp ..
Natuurlijk hangt de kilometerstand ook samen met de opbrengst van de oliepomp …. heb je je oliefilter wel goed aangedraaid ?
Wat voor Olie gebruik je ?
Gr de Tol
17 oktober 2010 om 19:59 #177442851.5bar bij stationair is prima volgens mij. En ja, het stijgt naarmate je gas geeft omdat de pomp dan harder gaan draaien. Die draait namelijk met de krukas mee via de D-riem.
Sterker nog, de druk moet zelfs omhoog als je meer gas geeft. Er komt dan meer druk op de kruk-as lagers te staan waardoor de olie er tussen vandaan geduwd wordt. Dat moet worden tegen gegaan door genoeg oliedruk er in te pompen.Edit: oh, en als je teveel druk verliest bij een warme motor (dattie onder 1 bar komt te staan bij stationair) is de olie te dun bij warmte. Dan kan je b.v. 10W50 gaan rijden. Die blijft dikker bij hoge temperatuur en daardoor houd je de druk er beter op.
Nog even een guideline: Het getal voor de W is de dikte bij temperaturen van 0 graden of lager en na de W is de dikte bij temperaturen van 100 graden of meer.
Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie is.18 oktober 2010 om 04:48 #17744286Ik rij nu met 10w40.
En voor de rest zie ik allemaal bekende dingen hierboven.
Dus eigelijk maak ik me druk om niks :)
Bedankt voor de reacties :thumbup18 oktober 2010 om 19:04 #17744287Wees blij dat je geen V6 hebt.
had hier een Calibra 2.5 V6 met oliedruk meter (DTM uitvoering).
als deze GOED warm was deed deze bij stationair (550tpm) 0,9 bar oliedruk.
en op toeren gewoon tot 5 bar.
Willem
22 oktober 2010 om 08:35 #17744288origineel gepost door wim-v6
Wees blij dat je geen V6 hebt.had hier een Calibra 2.5 V6 met oliedruk meter (DTM uitvoering).
als deze GOED warm was deed deze bij stationair (550tpm) 0,9 bar oliedruk.
en op toeren gewoon tot 5 bar.
Willem
Hallo Willem,
waarom moet je blij zijn dat je geen V6 DTM hebt, ik heb er namelijk wel 1 en deze blijft stationair tussen de 1,5 en 2 bar druk geven. gewoon een kwestie van goed onderhouden en niet aftrappen;). en bij hoger toerental geeft ie 5 bar druk.
Hans
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.