Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › oliedruk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2013 om 21:44 #17533352
In je onderblok zit een terugslag ventiel voor de olie om het kanaal tot boven in het blok gevuld te houden. Deze wil door vervuiling wel eens open blijven staan (slecht af sluiten). Dit wil met flushen nog wel eens verholpen worden. Verder raad ik flushen niet zo maar aan.
Dan de olie, zo veel dunner is 5W30 niet. Kijk maar eens naar de keiharde getallen van de viskositeit in de datasheets van olie op de site van castrol of kroon. Veel mensen denken dat een 5W20 de helft van de warmte viskositeit heeft ten opzichte van 5W40. Dat is niet waar, het scheelt niet 100%, maar slechts een paar procent! Die viskositeits getallen zijn een index, en dat laten de harde getallen mooi zien. Ook heeft een 5W40 niet de halve dikte van 10W40 in koude toestand.
Eigenlijk is voor een XE een 0W40 bij normaal gebruik verreweg de beste olie, wat mensen ook zeggen. Uiteraard hangt het een beetje van de omstandigheden af, als je op het circuit de motor super zwaar belast wil je misschien een hogere warmte viskositeit, een 0W50 of 0W60. (hoewel dat niet echt bestaat helaas) Een misvatting is ook te denken dat 0W40 te dun is. Het enige dat deze olie verschilt van 10W40 of 5W40 is dat het minder indikt met afkoelen.
Dat laatste is voor een motor met hydrostoters SUPER belangrijk, want die stoters willen zo snel mogelijk olie hebben met de koude start.
Ook een misvatting is dat een dikkere olie beter is omdat het een hogere oliedruk oplevert. Die hogere oliedruk wil dan alleen maar zeggen dat de pomp het zwaarder heeft om het rond te pompen en dit levert dus een slechtere olie flow op. En een goede flow is veel belangrijker dan een hoge oliedruk an sich. Ja, je oliedruk moet een bepaalde minimale waarde hebben, en ja, als die laag is bij een ‘dunnere’ olie dan is dat een slecht teken, maar dan is een dikkere olie nog steeds geen oplossing.
Nog een misvatting is te denken dat een dikkere olie beter smeert, uit de diverse tests met onder andere timken machines wordt duidelijk dat viskositeit en smering niet direct aan elkaar gerelateerd zijn. In sommige praktijk voorbeelden KAN dat wel zo lijken, maar dat zegt meer iets over de kwaliteit van het additieven pakket dan de basis olie.
En dat laatste is dus waarom je met een ruime boog om action en bouwmarkt olie heen moet lopen, want hoewel je er al jaren prima mee lijkt te hebben rond gereden, dat laat zich onderaan de streep pas echt blijken!
Bij mij gaat er niks anders in dan Kroon, hoewel Castrol ook perfecte olie heeft hoor. Maar shell heeft bijvoorbeeld ook TROEP, komt onder druk nog niet eens op 60% van de smeerwerking van Kroon!!
Dan de pomp, tja, schoon maken van je plunjer, schattig, maar van een XE pomp is bekend dat het ontwerp van de plunjer, cylinder en terugvoer kanaal problemen geeft. Hier is de XEV en ZLET pomp uitgebreid op aangepast en is verreweg superieur aan een XE pomp in alle opzichten. Als deze er nog niet op zit zou ik eens beginnen mezelf op zo’n pomp te tracteren. Voor nog geen 200 euro heb je er een en met wat minimale aanpassingen ligt hij er op…
31 januari 2013 om 21:47 #17533353http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/407036-c20xe-experts-really-need-your-help.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/427652-need-help-c20xe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Locatie:
1 februari 2013 om 20:07 #17533354had ff tikkende kleppen tot lampje uitging
1 februari 2013 om 21:11 #17533355versleten of bijna versleten schaallagers zorgen voor de zelfde verschijnselen die hierboven worden beschreven.
heb het meegemaakt met de 20xer block. 3500km later kwam de drijstang naast distrubutie buiten spelen :(1 februari 2013 om 22:01 #17533356Klopt, ook versleten lagers kunnen je oliedruk kosten. Want hoewel bij een gezonde motor een te hoge oliedruk helemaal niet zo gunstig is (en pk’s kost!) wordt een te lage oliedruk op een gegeven moment vaak veroorzaakt doordat op alle lagers de olie er makkelijker door komt. En als dat op het ene punt gebeurd krijgt het andere punt al gauw te weinig olie en krijg je slijtage als een kettingreactie.
1 februari 2013 om 22:03 #17533357@Vinci wrote:
Klopt, ook versleten lagers kunnen je oliedruk kosten. Want hoewel bij een gezonde motor een te hoge oliedruk helemaal niet zo gunstig is (en pk’s kost!) wordt een te lage oliedruk op een gegeven moment vaak veroorzaakt doordat op alle lagers de olie er makkelijker door komt. En als dat op het ene punt gebeurd krijgt het andere punt al gauw te weinig olie en krijg je slijtage als een kettingreactie.
+1 :thumb
1 februari 2013 om 22:09 #17533358@Vinci wrote:
Klopt, ook versleten lagers kunnen je oliedruk kosten. Want hoewel bij een gezonde motor een te hoge oliedruk helemaal niet zo gunstig is (en pk’s kost!) wordt een te lage oliedruk op een gegeven moment vaak veroorzaakt doordat op alle lagers de olie er makkelijker door komt. En als dat op het ene punt gebeurd krijgt het andere punt al gauw te weinig olie en krijg je slijtage als een kettingreactie.
Bij versleten lagers zou toch ook de druk met draaiende motor lager zijn? Heb gewoon 4,5bar continu..
1 februari 2013 om 22:14 #17533359@KadettGSI wrote:
@Vinci wrote:
Klopt, ook versleten lagers kunnen je oliedruk kosten. Want hoewel bij een gezonde motor een te hoge oliedruk helemaal niet zo gunstig is (en pk’s kost!) wordt een te lage oliedruk op een gegeven moment vaak veroorzaakt doordat op alle lagers de olie er makkelijker door komt. En als dat op het ene punt gebeurd krijgt het andere punt al gauw te weinig olie en krijg je slijtage als een kettingreactie.
Bij versleten lagers zou toch ook de druk met draaiende motor lager zijn? Heb gewoon 4,5bar continu..
hoe heb je dit gemeten?
1 februari 2013 om 22:30 #17533360Niet persé, olie is net als alle vloeistoffen niet comprimeerbaar, daarom heeft je pomp een overdruk ventiel. Je oliedruk is het product van het opbouwen van meer gepompte olie dan je motor kan verwerken en de rest wordt door de plunjer weer in de inlaat van de pomp terug geperst. Op toeren zal een versleten motor dus nog lange tijd oliedruk opbouwen. Als je onder een bepaalde grens komt is het gewoon klaar en dat merk je het eerste bij lage toerentallen.
1 februari 2013 om 22:48 #17533361@KadettGSI wrote:
Heb je dit probleem nog kunnen oplossen?
Mijn motor maakt ook slecht oliedruk, maar eens hij druk heeft heb ik 4,5bar stationair..Ja, oliepomp vv.
En een origineel oliefilter ipv die imitatierommel is ook een aanrader. Want ook daar zit een terugslagklepje in.1 februari 2013 om 22:51 #17533362@NoFear1696 wrote:
@KadettGSI wrote:
@Vinci wrote:
Klopt, ook versleten lagers kunnen je oliedruk kosten. Want hoewel bij een gezonde motor een te hoge oliedruk helemaal niet zo gunstig is (en pk’s kost!) wordt een te lage oliedruk op een gegeven moment vaak veroorzaakt doordat op alle lagers de olie er makkelijker door komt. En als dat op het ene punt gebeurd krijgt het andere punt al gauw te weinig olie en krijg je slijtage als een kettingreactie.
Bij versleten lagers zou toch ook de druk met draaiende motor lager zijn? Heb gewoon 4,5bar continu..
hoe heb je dit gemeten?
Met een oliedrukmeter op de plek van je oliedrukzender.
1 februari 2013 om 22:59 #17533363@Mr. Bone wrote:
@KadettGSI wrote:
Heb je dit probleem nog kunnen oplossen?
Mijn motor maakt ook slecht oliedruk, maar eens hij druk heeft heb ik 4,5bar stationair..Ja, oliepomp vv.
En een origineel oliefilter ipv die imitatierommel is ook een aanrader. Want ook daar zit een terugslagklepje in.Precies, en die kost nog geen 5 euro, dus snap ook niet waarom mensen daar nog immitatie troep voor kopen?? Nou is een Amsoil bypass filtertje ook geen verkeerde investering heb ik gehoord, rijdt een man mee bij de klup en die houdt wel heel lang mooi schone olie! Nou vervangt hij alsnog elke 10000 kilometer, er treedt toch hoe dan ook verzuring op heh…
1 februari 2013 om 23:00 #17533364@Mr. Bone wrote:
@NoFear1696 wrote:
@KadettGSI wrote:
@Vinci wrote:
Klopt, ook versleten lagers kunnen je oliedruk kosten. Want hoewel bij een gezonde motor een te hoge oliedruk helemaal niet zo gunstig is (en pk’s kost!) wordt een te lage oliedruk op een gegeven moment vaak veroorzaakt doordat op alle lagers de olie er makkelijker door komt. En als dat op het ene punt gebeurd krijgt het andere punt al gauw te weinig olie en krijg je slijtage als een kettingreactie.
Bij versleten lagers zou toch ook de druk met draaiende motor lager zijn? Heb gewoon 4,5bar continu..
hoe heb je dit gemeten?
Met een oliedrukmeter op de plek van je oliedrukzender.
Dat is wel de plek, maar natuurlijk wel alleen maar op de uitgang van de pomp, heb me wel eens afgevraagd of er andere plekken zijn om te meten om dingen uit te kunnen sluiten. Moet je natuurlijk wel kunnen vergelijken met een gezonde motor….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.