Oliedop trilt/zit los – X16XE Ecotec

Forumindex Forums Techniek Ecotec Oliedop trilt/zit los – X16XE Ecotec

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Kallisto
    Deelnemer

Hoi iedereen,

Al een tijdje irriteer ik me aan het feit dat mijn oliedop los zit waardoor deze erg trilt wanneer de motor koud is. Wanneer de motor warm(er) is komt dit minder vaak voor.

Het getril hoor je in de auto aardig duidelijk en als je de motorkap open doet zul je harder moeten praten met de mensen die op dat moment bij je zijn :wtf

Nu heb ik gekeken wat hiervan de oorzaak van kan zijn en ik merkte dat de grijze Ecotec-kap de boosdoener is. Wanneer ik deze iets omhoog (naar boven) trek, kan ik de oliedop ook beter vastdraaien (deze klikt dan vast). Wanneer ik de kap loslaat kan de dop zonder enige moeite losdraaien. De druk van de kap zorgt er blijkbaar voor dat de dop erop blijft zitten.

De kap rust op twee rubbertjes aan de voorkant, en tussen de kap en de rubbertjes zit speling.

Heeft iemand hier een goede oplossing voor?

Misschien een stomme vraag, maar ik vind ook dat de auto redelijk wat olie verbruikt (en dat is alom bekend). Kan dat ook door die losse dop komen? Het lijkt me niet, maar ik kan het beter zeker weten :thumb

Alvast bedankt en alvast een goed weekend :)

Gr. Kevin

ries e

De kap zit vooraan vast met twee rubbertjes, deze scheuren nog wel eens en zijn los leverbaar bij de opeldealer. Achter zit de kap vast met twee boutjes. In de kap hoort daar een pasbusje in een rubber te zitten. Deze willen na het weer monteren nog wel eens ontbreken.
        De kap eraf halen en lekker in de schuur laten liggen. Goedkoop en rammelt gegarandeerd niet meer.
        Als het kleppedeksel onder de kap helemaal vol zit met olie, dan dicht je oliedop niet goed af. Nieuw rubbertje en klaar.

joop1970
        Deelnemer

Olieverbruik is x16xe eigen. Staan ze om bekend.

Soms is de oliedop zelf versleten dan helpt een nieuwe ring niet meer.

Kallisto
          Deelnemer

Als ik de kap verwijder, zal de dop er niet op blijven zitten, denk ik. Ik monteer morgen mijn nieuwe uitlaat en doe dan ook gelijk een compressietest. We zitten dan vlak bij een Opel-dealer/garage.

Dan gaan we gewoon de dop nakijken (op slijtage) en eventueel vervangen door een nieuwe, rubbertjes in de pasbusjes nakijken, rubbertjes aan nde boorkant van het blok nakijken en anders de kap eraf.

Ik had de dop al wel eens bekeken op aanwezigheid van degelijke rubber, maar ik kon dit niet goed zien (was donker). Verder niet echt meer naar gekeken. Het kleppendeksel is op zich nog wel mooi (schoon), maar aan de voorkant van het blok (bij het uitlaatspruitstuk) is wel erg smerig en nat. Zelfs na een koude start ‘s ochtends vroeg. Ik dacht dat dit misschien verband kon hebben.

Beide bedankt voor de input! :thumb

joop1970
            Deelnemer

Zou best een lekkende dop kunnen zijn, kleppendeksel pakking is ook goed mogelijk.

EdGSI

Die doppen zijn gewoon klote!

Heb ook een jaar met een half lekkende en tikkende oliedop rondgereden. Heb na paar maanden een dun stukje plastic onder de rubberen ring gedaan. Zo klemde hij zich echt vast en lekte niet meer. Had op dat moment al 4 nieuwe doppen gehaald (Allemaal bij Heuts , soort Brezan) :jerry

Daarna een dop bij de Opel-Dealer gaan halen , en deze paste perfect. En hij lekte of trilde nooit meer.

Of haal je een originele op de sloop , maarja voor dat geld kun je beter een nieuwe halen (7,50€) :thumbup

joop1970
                Deelnemer

Doppen van de sloop zijn ook vaak gaar, beste is inderdaad een dealer dop.

EdGSI

Volgens mij zijn dat allemaal van die doppen die overal nagemaakt worden (china,taiwan) , maar niet PRECIES hetzelfde zijn. Als er dan toevallig bij de sluiting een klein verschilletje zit , kan het al dat hij gaat trillen of lekken. :thumb

Terwijl ze net zo duur zijn als bij de Dealer

Kallisto
                    Deelnemer

Ja, ik ga dan ook niet besparen op die € 7,50 :hmmz

Een Opel-dealer zit daar op de hoek en dat zou dan sowieso goedkoper zijn dan naar de sloop rijden :lol:

Ik ga dit morgen even fixen, ik geef nog wel even een status-update voor overige forum-gebruikers :thumb

Top! :thumb

syl-astra

draai er maar een dop op van een omega v6
                        die sluit beter af

remutr
                        Deelnemer

Voor 7,50 hier ook een orginele dop gehaald, geen gerammel meer en sluit weer perfect.

Kallisto
                          Deelnemer

Ik ben eergisteren bij Opel geweest (in Rijssen) en de mensen daar adviseerden me om eerst het rubbertje te vervangen. Volgens de medewerker was een trillende dop geen “bekend euvel” en dit nam ik dan maar van hem aan. Het rubbertje kostte me € 1,60, volgens mij, en het probleem is hiermee verholpen. Al had ik persoonlijk wel liever een nieuwe dop gehad (gevoelsmatig) :angel

CORSA BB

de pootjes onder de dop iets ombuigen..
                              dan sluit ie weer mooi.

BB
                              king:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.