Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie zuipende Astra G
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2012 om 10:15 #18033401
Wat is het nut op het opboren van het gaatje?
6 juni 2012 om 10:24 #18033402Op die manier komt het gaatje minder snel verstopt te zitten. Bij een verstopping gaat er namelijk olie omhoog komen en deze komt dan bij je gasklep en wordt dan de motor ingezogen, waarna deze verbrand wordt.
(even kort door de bocht uitgelegd ;) )
6 juni 2012 om 10:27 #18033403Helder, dank je wel!!
6 juni 2012 om 11:28 #18033404Dan ik ook maar ff kort door de bocht:
Dit zou het hele euvel kunnen verhelpen (Mocht het vervuild/verstopt zijn) en zou de Astra minder olie gaan gebruiken?
6 juni 2012 om 12:51 #18033405Het zou kunnen, het is in ieder geval het proberen waard. En ook al is dat niet de oorzaak dan is het mogelijk dat je het verbruik naar beneden haalt. Normaal is dat gaatje 1mm, dus boor het op tot 2mm.
Wel bizar dat iedereen in dit topic meteen zegt dat de motor is afgeschreven en gereviseerd / vervangen moet worden.
zie ook dit bericht van wim-v6: viewtopic.php?p=2084599#p2084599
6 juni 2012 om 13:47 #18033406Ik zou er maar niet vanuit gaan dat het probleem weg is.
Mogelijk scheelt het wat in olieverbruik, maar het olieverbruik zal niet dalen tot 1 liter per duizenden km’s.Revisie….tja, ik heb mijn blok gereviseerd toen het 1 liter olie op 150 km gebruikte….maar bij 1 op 1000 zou ik er gewoon goedkope olie in blijven gooien.
Bij de Z22YH van m’n ouders zie je het niveau na 15.000 km nog niet dalen en dat is wel prettig hoor.
6 juni 2012 om 14:40 #18033407Nouja als je die post leest van wim-v6 uit de link van mijn vorige reactie dan zou het volgens hem een oorzaak kunnen zijn
6 juni 2012 om 14:46 #18033408Inderdaad is het een oorzaak, maar helaas is dat bij een andere motor. De X20XEV is namelijk een 16v bigblock, terwijl de x16xel een 16v smallblock is.
Het zijn behoorlijk verschillende motoren.
Ik heb zelf inmiddels de ervaring met de 16v smallblocks dat de kleprubbers erg snel uitdrogen en dat daardoor het hoge olieverbruik komt. Je kunt het vast een beetje terugdringen door de carterventilatie op te boren (had ik bij m’n eigen x18xe1, ook een 16v smallblock, ook gedaan), maar de echt grote stap maak je met nieuwe kleprubbers en eventueel nieuwe zuigerveren.
6 juni 2012 om 17:08 #18033409ik had vroeger een golf 2 1.8 16v die verbruikte erg veel olie met 5w40 full-synthetische olie ,ik had tijdens de olie wissel er 15w30 half-synthetische in gedaan en het verbruik was gehalveerd .
met nieuwere auto’s heb ik dit nooit geprobeerd daar word ook meestal full-synthetische olie aangeraden,maar misschien is het een idee dat je kan proberen ,wieweet werkt het wel.
6 juni 2012 om 17:36 #18033410Ben ik blij met de mijne, Z18XE sport 2001, 118300km ik kan me niet herinneren wanneer ik olie heb moeten bijvullen.
Ik heb ook nog nooit een rookpluim of zoiets uit de uitlaat zien komen. En ik rij toch niet als een oud mannetje.
Maar in tegenstelling van wat andere er van denken ben ik wel voorstander van olietoevoeging B.V. Wynn’s.
frictionproofing dat gebruik ik al vanaf het begin toen die nieuw was.6 juni 2012 om 20:06 #18033411nog even veel belangrijker?
hoeveel km heeft het blokje gelopen?heb zelf ook een x16xel, uit 98 (astra f) met 178000 op de klok.
geen olie verbruik, en de uitlaat is brandschoon.
ik kocht hem met een zwarte pijp trouwens.
altijd van oudere mensen geweest, heel rustig mee gereden.gouden tip van de dealer: eens per maand langer stuk rijden (1 uur snelweg) daarna stad in duiken en toeren maken (toerbegrenser opzoeken)
met korte stukken, rustig rijden, echt rustig rustig
koppel van deze blokken zitten hoog, waardoor ze nooit echt hoeven te werken.ik heb het gedaan, en sindsdien rijd het super, en geen olie verbruik :jerry
inmiddels staat de astra enkele weken in de loods, te wachten op zijn verbouwing (mantzel etc)
-erg klep schoon maken
-gasklephuis schoonmaken
-kat eens schoon branden
-olie filter en olie vervangenkan al een hoop schelen.
oorzaak: had iets met rubbers te maken. wim-v6 weet het.
ik denk dat in jou geval je er niets meer aan kunt doen, gewoon een mishandeld blok.
7 juni 2012 om 08:02 #18033412Heren, thanks voor alle info weer!!
Schrapers, kleprubbers en nieuwe zuigerveren, wat zou dat ongeveer gaan kosten? Kan ik me alvast ff voorbereiden.
Ik vind eerlijk gezegd ook kreten als reviseren of blok vervangen etc een beetje overdreven of niet?
7 juni 2012 om 08:33 #18033413Overdreven misschien niet, t is een oplossing. Maar zoals bovenstaande al aangeeft: er zijn alternatieven die goedkoper zijn en dus ook werken. Houd er wel gewoon rekening mee dat je altijd wel olie verbruikt. Staat zelfs in je boekjes die je ooit bij de auto hebt gehad ;)
Succes in ieder geval
Greetz Emiel
7 juni 2012 om 08:37 #18033414Als je schrapers, klebrubbers en nieuwe zuigerveren gaat plaatsen ben je al lekker op weg naar revisie.
Bij een maat van mij zijn de zuigerveren/ schraapveren gaar waardoor er een hoge carterdruk is, hij blaast lekker uit de oliedop met draaiende motor. In dat geval kun je alles schoonmaken maar dat gaat je niet veel helpen, olie verbrand hij dan toch wel.
7 juni 2012 om 09:38 #18033415Thanks,
Ik denk dat ik het als volgt ga doen:
Eerst dat huis schoonmaken en dat gaatje ruimer maken.
Verder olie blijven peilen
Olie vervangen en nieuw filter plaatsen.
Toch een flessie van die Wynn’s erin, baat het niet dan… Schaadt het hopelijk niet.7 juni 2012 om 09:50 #18033416Ow ja, vraagje nog.
Ik wil het oliefilter vervangen, aangezien ik de laatste 3 weken een kleine 4 liter olie heb toegevoegd, is dit dan evengoed aan vervanging toe?
En waar zit dat filter? Appeltje eitje qua vervangen lees ik…
7 juni 2012 om 10:02 #18033417Als ik olie ververs neem ik meestal oliefilter mee… Maar ik doe wat meer kilometers met m’n olie :P
Misschien dat je ervaren x16xel rijder je daar wat meer over kan vertellen (hoe vaak etc.)
Ding zit eruit als een klein campingaz blikje op je blok. Ik denk dat ie aan de rechter zijkant of voorop zit ;)7 juni 2012 om 10:10 #18033418Hahaha ja indd, Campinggaz blikkie! Die ken ik wel ja!
7 juni 2012 om 10:12 #18033419Komt er olie uit spuiten/lopen als je deze filter vervangt?
Niet nee zeggen en ja doen hè! HAhahaha7 juni 2012 om 10:15 #18033420eerst aftapplug opendraaien onderop,dan filter los. Kan nog wat uitlopen dus zou er even een teiltje onderzetten.
7 juni 2012 om 10:23 #18033421Aftapplug onderaan de carter? Dus de hele carter gaat leeg?
Heb dit nog nooit gedaan, dus vandaar dat ik ff doorvraag.
7 juni 2012 om 11:22 #18033422Ja, alles gaat eruit. Iets van 4 liter nieuwe olie moet voldoende zijn.
7 juni 2012 om 11:27 #18033423Kijk even in de how-to-sectie bij viercilinder benzine, daar heb ik een how-to gemaakt voor een aantal onderhoudsklusjes, zoals olie verversen, oliefilter wisselen, bougies vernieuwen, brandstoffilter vernieuwen, enzovoort.
Het is wel voor een x18xe1, maar dat is familie van de x16xe(l)
7 juni 2012 om 11:38 #18033424Ok thanks RISL!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.