Olie, Wat is nu waarheid?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Olie, Wat is nu waarheid?

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221665
    Imperium
      Lid sinds:
      21 February 2006

      In mijn zoektocht naar welke olie ik het beste in mijn C20XE kan gieten kom ik een hoop tegenstrijdigheid en onverschilligheid tegen.

      Namelijk, de ene helft van de resultaten zeggen dat 5W40 (volsyntheet wel te verstaan) helemaal geen kwaad kan en dat het blok er juist beter op loopt, terwijl de andere helft aangeeft dat dat zelfmoord voor het blok is omdat volsynthetisch al het vuil los zou weken en de motor daardoor een lekbad wordt en tevens half-synth 10W40 het beste voor de motor is.

      Ook zou 5W40 te dun zijn en zullen de klepstoters dat aan je duidelijk maken d.m.v. een hoop getik.

      Aan de ene kant lijkt mij het wel wat om over te stappen op volsynthetische olie omdat het toch wat beter schijnt te beschermen en te smeren.

      Wie heeft er gelijk, en wellicht nog belangrijker, waarom?

      #17678896
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        de motor is ontwikkeld in de jaren 80.
        Toen had je volgens mij alleen als dure olie 10w40…

        Het hangt ook weer af waar je de motor voor gebruikt.
        Die van mijn krijgt straks waarschijnlijk of 15w50 of 20w60 voor zijn kiezen…

        Dat heeft als reden dat ik er niet mee op straat rij, maar wel een extreme belasting verwacht van de motor als die draait..

        #17678897
        sw16v
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 July 2004

          10w40 idd…

          die dunne 5w30 zooi die ze je aansmeren in de winkel is leuk… maar zou er niet op gaan rijden.

          #17678898
          stoppelflieger
            Lid sinds:
            14 January 2007

            5w40 of 10w40 is niet echt een wereld van verschil.
            En je klepstoters gaan er echt niet van tikken.
            5w30 is een olie die bijvoorbeeld in een ford zetec zit en er ook in MOET.
            De toleranties zijn veel nauwkeuriger als bij een xe.
            Tja voor straatgebruik een normale 10w40,en bij een gereviceerde motor voor sportdoeleinden 10w60 vol synth.
            Als alles nieuw en schoon is heb je geen afzettingen die kunnen losweken.
            Al heb ik het er gewoon in gepleurd en 20 crossen met 1 motor gereden zonder problemen.
            Maar hou het voor de veiligheid maar bij een semi dan zit je altijd goed.
            gr

            #17678899
            GSI Racer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 June 2009

              Bij Opel Bergsteyn hebben ze me ook 10W40 aangeraden om de motor in te rijden, daarna 10W60 (omdat ik regelmatig het circuit bezoek)

              Anders gewoon 10W40

              #17678900
              Imperium
                Lid sinds:
                21 February 2006

                Nou, zo eigenwijs als ik ben alsnog 5W40 vol synth erin gekiept. maar nu tikken de kleppen heel zachtjes… Kan dat liggen aan de 5W40? terug naar 10W40 kan nu niet meer zeker gezien het volsyntheet is?

                Of is dit normaal, dat als je net de olie ververst hebt dat ‘ie een tijdje met de kleppen tikt? (hydraulisch)

                Want anders laat ik het er zo weer uitlopen als spoelolie en giet ik er alsnog 10W40 in. :angel

                :jerry

                #17678901
                svdk20
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 August 2009

                  dit kan aan de 5w40 liggen is dunnere olie.
                  ben zelf van 10w40 overgestapt naar 5w30 dit bevalt mij prima ook geen last van kleppen.
                  heb je wel je blok geflush dit kan ook helpen en haalt zekers een hoop rotzooi uit je blok!!!

                  #17678902
                  Imperium
                    Lid sinds:
                    21 February 2006

                    origineel gepost door svdk20
                    dit kan aan de 5w40 liggen is dunnere olie.
                    ben zelf van 10w40 overgestapt naar 5w30 dit bevalt mij prima ook geen last van kleppen.
                    heb je wel je blok geflush dit kan ook helpen en haalt zekers een hoop rotzooi uit je blok!!!

                    5W40 is toch alleen dunner als de olie koud is? (En dus beter voor de koude start e.d?)

                    Dus als de motor warm zou zijn zou hij niet moeten tikken lijkt me.

                    #17678903
                    GSI Racer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 June 2009

                      lijkt mij ook ja

                      het getal voor de w is de vloeibaarheid bij koud, het getal na de w is de vloeibaarheid bij warm

                      dus hoe hoger het getal, des te dikker de olie

                      #17678904
                      jarno29-01
                        Lid sinds:
                        2 June 2008

                        dus kouwe olie is dunner dan warme olie?
                        dacht dat het juist andersom was weet wel dat hoger getal dikker betekend.
                        dus lijk me juist dat eerste getal voor warm staat of heb ik het nu mis?

                        #17678905
                        Imperium
                          Lid sinds:
                          21 February 2006

                          origineel gepost door jarno29-01
                          dus kouwe olie is dunner dan warme olie?
                          dacht dat het juist andersom was weet wel dat hoger getal dikker betekend.
                          dus lijk me juist dat eerste getal voor warm staat of heb ik het nu mis?

                          Het is zover ik weet ook hoe hoger het viscositeitsgetal hoe dikker de olie.

                          5W30 is dus dunner dan 10W40 welke weer dunner is dan 10 of 20W60.

                          #17678906
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            precies:thumbup

                            #17678907
                            Imperium
                              Lid sinds:
                              21 February 2006

                              Nou, heb dr maar weer 10W40 semi ingegoten. Was een mooie spoelolie :o Kwam er alweer erg donker tegen het zwarte aan uit. Wat er nu in zit is nu wel helemaal schoon :)

                              #17678908
                              Orang-pinda
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Ja en kijk volgende week maar, dan is het weer net zo zwart.

                                Houdt het lekker bij 10W40 half-synthetisch. Dat is wat er standaard ook in hoort.

                                #17678909
                                mayhem
                                  Lid sinds:
                                  13 June 2006

                                  pak wel een fatsoenlijke 10w40..

                                  je hebt van valvoline een variant voor motoren met meer als een ton erop..

                                  met een beetje trappen zit die zo over de 130 graden.

                                  10w60 castrol schynt super te zijn, maar weet ff niet welke t exact is. iig wel dat ie stervens duur is.
                                  en bij echt trappen zakt de olietemp zelf een 10-15 graden!

                                  (zelfde motor als die 10w40 valvocrap)

                                  #17678910
                                  Ludolf
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 December 2008

                                    origineel gepost door Imperium

                                    origineel gepost door jarno29-01
                                    dus kouwe olie is dunner dan warme olie?
                                    dacht dat het juist andersom was weet wel dat hoger getal dikker betekend.
                                    dus lijk me juist dat eerste getal voor warm staat of heb ik het nu mis?

                                    Het is zover ik weet ook hoe hoger het viscositeitsgetal hoe dikker de olie.

                                    5W30 is dus dunner dan 10W40 welke weer dunner is dan 10 of 20W60.

                                    ja klopt, de ”W” staat voor de viscositeit als de olie koud is, en wat daar achter staat als de olie warm is.
                                    de bedoeling hiervan is het aangeven van het verschil in dikte tussen bepaalde temperaturen zo heeft 5w40 een groter verandering in dikte dan bijv 10w30 of 40.

                                    #17678911
                                    parma-it
                                      Lid sinds:
                                      12 March 2010

                                      SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd. Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.

                                      Olie met een hoge viscositeit is “dikke” olie. Deze olie is geschikt voor:

                                      hoge belasting bij lage toeren;
                                      hoge temperaturen;
                                      verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren.
                                      Olie met een lage viscositeit is “dunne” olie. Deze is geschikt voor:

                                      hoge toeren, hoge snelheid;
                                      lagere weerstand;
                                      lagere temperaturen.
                                      De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitklassen. (Bijvoorbeeld 15W40 multigrade, of 30 singlegrade). Deze viscositeitklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie. De kwaliteit wordt weer aangegeven met API, ACEA of JASO.

                                      Op de meeste olieverpakkingen staat de viscositeitindex van multigrade oliën aangegeven, bijvoorbeeld 15W40. Singlegrade worden voor onze toepassingen nauwelijks meer toegepast en lastig te verkrijgen. Wij zullen ons dan ook beperken tot multigrade oliën.

                                      Op de is een viscositeittabel gegeven. Deze wordt altijd uit een aan viscositeitindexen opgebouwd.

                                      Met de viscositeitindex wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe groter de viscositeitindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een grote viscositeitindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitindex.

                                      Een hoge viscositeit en een grote viscositeitindex zijn dus verschillende zaken. Bij de viscositeitindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W50 olie heeft dus een grotere viscositeitindex dan 20W50. 5W50 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50. Daarbij is 5W50 een dunnere olie dan 20W50.

                                      Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigt.

                                      Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die één viscositeitwaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een grote viscositeitindex.

                                      Bij multigrade olie met viscositeitindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.

                                      Uit bovenstaande valt dan ook wel op te maken dat de viscositeit van een olie zeer afhankelijk is van de temperatuur.

                                      De viscositeit van een motorolie kunt u dan ook als volgt herkennen:

                                      De viscositeit bij een lage temperatuur is te herkennen aan een getal met daarachter de letter W. (De meest gebruikte zijn SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W);
                                      De viscositeit bij een hoge temperatuur is te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50);
                                      De waarden gevonden bij een lage en hoge temperatuur worden gecombineerd en op de verpakking gezet. U krijgt dan combinaties als: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.

                                      #17678912
                                      kaneelschep
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 November 2004

                                        Dit komt ook echt elke 2 weken voorbij :P

                                        #17678913
                                        Dragon_blue
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 June 2010

                                          Wat is die 10W60 dan voor iets? is die nog dunner/dikker of heeft die nog specialere eigenschappen? dat zou ik wel eens willen weten

                                          10 w goeie koudvloeibaarheid en de 60 voor hoge viscositeit bij extreem warme temperaturen en zeer hoge belastingen dan ofzo???

                                          gr. jos

                                          #17678914
                                          Dragon_blue
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 June 2010

                                            k zie bij diverse webshops bijvoorbeeld ook nog een 5w60 Full Synthetic staan?
                                            wat is dat dan voor super olie?:o:D kan iemand me even vertellen wat DAT spulletje precies doet en is het geschikt voor “normale auto’s”???

                                            #17678915
                                            Mich
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 August 2005

                                              origineel gepost door corsaboy
                                              de motor is ontwikkeld in de jaren 80.
                                              Toen had je volgens mij alleen als dure olie 10w40…

                                              Het hangt ook weer af waar je de motor voor gebruikt.
                                              Die van mijn krijgt straks waarschijnlijk of 15w50 of 20w60 voor zijn kiezen…

                                              Dat heeft als reden dat ik er niet mee op straat rij, maar wel een extreme belasting verwacht van de motor als die draait..

                                              In de jaren 80 had je ook volsynthetische motorolie!!
                                              Denk aan Mobil Rally formula 1!! Was ook 5w40 meen ik.
                                              Voor die tijd was dat echt hele dure olie. Kostte toen het lieve bedrag van fl. 12,50 per liter.
                                              Hedendaags rijd ik al 13 jaar op 5w40 met mijn C20XE en nooit ergens last mee gehad.

                                              #17678916
                                              Fearless
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 January 2005

                                                Ik reedt met 5w30 of 40…vol synt.
                                                Aan het begin totaal geen problemen.
                                                Later moest ik telkens bij vullen. Uit de raarste plekjes gooide ie de olie.
                                                Nu alles vervangen wat vervangen kon…..
                                                En weer 10w40…
                                                Ik weet dat je niet na vol synteeth terug kan naar gewoon…..
                                                Maar ik wissel hem wel wat sneller als anders.

                                                Nu heb ik geen last meer van de tikkende stotertjes (terwijl ik dat eerst ook niet had met 5w…) En de oliedruk is nu ook zichtbaar hoger op mn metertje….

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.