Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Olie verversen X12XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 februari 2015 om 20:02 #17270746AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo,
Ik wil binnenkort de olie verversen van mijn corsa B 1.2 16v eco uit ’99.
alleen ben ik aan het twijfelen welke olie ik er in zal doen vandaar dat ik jullie om advies vraag.
Mijn corsa heeft 209.xxx km gelopen met de originele motor
De klepstoters tikken (bekend probleem)
en hij verbruikt op het moment wat olie (er zit nu 10w40 in)Nu heb ik op een aantal sites gevonden dat 15w40 dit olie verbruik wellicht kan verminderen.
Maar zou dit ten nadele komen van de tikkende klepstoters?Dus, gewoon verversen met 10w40? of toch omhoog naar 15w40?
Graag jullie advies en ben ook wel benieuwd wat jullie voor olie in jullie corsa gebruiken.
M.v.g.
26 februari 2015 om 09:04 #18275604Nog dikker koud??
Ik heb er een in onderhoud, deze heeft 210.000km op de klok.
Draait nog steeds op 5w40 vol synthetische olie met een nihil olieverbruik en niks geen rammeltjes of tikjes van de klepstoters of distributieketting.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 februari 2015 om 09:25 #18275605AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo,
Bedankt voor de reactie
Aangezien dat mijn auto met 10w40 al verbruik heeft lijkt me dit bij 5w40 nog groter te worden?
Of zit ik er zo helemaal langs?
M.v.g.
26 februari 2015 om 09:31 #18275606Nee de 15 is dikker bij de koude start, daarom word je verbruik juist minder als hij het weglekt als de auto stilstaat.
kies je 5 dan is het dunner bij de koude start, dat loopt makkelijker weg als hij stil staat.
wat niet kan is overstappen van mineraal, half syn naar een full syn olie, dan gaan alle vuildeeltjes door je oliekanalen stromen en gaat je motor kapot. zou je dat wel willen dan moet je gaan flushen en dan kan je overstappen naar een fll syn
3 maart 2015 om 19:21 #18275607AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo, Na even stil te zijn geweest wegens drukte ben ik er weer.
Ik heb nog wat op internet rond gezocht en heb sommige sites gevonden die toch daadwerkelijk 15W40 aanraden voor mijn corsa
Ik heb de afbeeldingen bij gevoegd.
Hier met de muis (het donker grijze vakje) mijn model geselecteerd en het staat er toch echt achter
Ik zie door de bomen het bos niet meer, sommige zeggen 5w40, maarja dit was toen hij nieuw was en hij heeft inmiddels 209.xxx gelopen dus zal wel wat slijtage opgetreden hebben dus is dikkere olie beter tegen olie verbruik. De ander zegt dat je juist de dunne moet blijven gebruiken.
Ik ben benieuwd wat jullie “point of view” hierop is.
M.v.g.
3 maart 2015 om 19:55 #18275608als je je olie verbruik tegen wilt gaat moet je kijken naar iets wat dikker is als 40
ik ben niet helemaal thuis in de olie maar weet wel de betekenis van de cijfers
de eerste cijfers bijvoorbeeld 5 betekend de dikte van de olie in koude toestand, hoe lager het getal hoe dunner, hoe hoger hoe dikker
de tweede cijfers bijvoorbeeld 40 betekend de dikte van de olie in warme toestand, hoe lager het getal hoe dunner, hoe hoger hoe dikkerdus dan zou ik denken aan iets als 15 W 50 ? als zoiets bestaat
3 maart 2015 om 20:01 #18275609AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hey Joey,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben zelf ook niet helemaal thuis in de olie, maar die cijfers snap ik inderdaad ook. Alleen ben ik bang dat als ik in de warme toestand een te dikke olie pak de motor niet voldoende smering meer krijgt tijdens de rit. En dat voornamelijk tijdens de start er winst te behalen is wat betreft verbruik. Als ik fors wegrij als ik hem net gestart heb wil er af en toe een rookpluimpje uitkomen. doe ik dit met warme motor gebeurd dit niet.
M.v.g.
3 maart 2015 om 20:09 #18275610lijkt mij dat je met net gestarte motor condens in de uitlaat heb zitten wat je ziet roken, geen erge oliedampen ofzo
en dat olie verbruik optreed bij hogere toeren door meer olie druk (olie pomp zit aan je krukas)
en het zachter worden van seals en rubbers in de motor (door de warmte)3 maart 2015 om 20:12 #18275611AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nee, het is helaas geen condens… het is echt een typisch olie wolkje helaas. dus vandaar mijn redenatie om een wat dikkere koude olie te pakken.
M.v.g.
4 maart 2015 om 07:27 #18275612pas je wel op, 15w40 is 9 van de 10 keer een minerale olie.
rij je nu met een half synthetische olie, of een full synthetische gaat dit mis.
je klepstoters zouden nog meer geluid gaan maken als je er 15 w in doet, hoe dikker hoe minder smering. Juist als ze bij 10w al tikken terug gaan naar 5w.
half syn bijvoorbeeld 5w40 castrol magnatec, neem je een full syn 5w40 castrol edge.
4 maart 2015 om 19:56 #18275613AnoniemLid sinds:
1 January 1970Mocht ik toch naar 15w-40 gaan maakt het toch niks uit welke soort het is (mineraal, half/vol)? zolang ik maar een volledige olie wissel doe? of vergis ik me hierin?
M.v.g
4 maart 2015 om 21:43 #18275614Goed voor je ketting om dikker koud te pakken.
Kan deze de tijd dat t langer duurt voordat er volledige oliedruk op de spanner staat tegen de geleider aan klapperen,;zodat deze ook weer harder slijt.
Enige voordeel van 15w40 is dat het goedkoop is, verder ook helemaal niks.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 maart 2015 om 21:57 #18275615AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dus als ik het zo lees is het beter om gewoon op 10W40 te blijven rijden of zelfs terug te gaan naar 5w40 (dit zie ik zelf niet zo zitten vanwege het olieverbruik) dus hou t graag op 10W40, of is 10W50 misschien zelfs een idee? Nog tips wat betreft vol of semi-synthetisch? Wat is beter/het beste voor dit model motor?
M.v.g.
4 maart 2015 om 22:07 #18275616En het olieverbruik oplossen is geen optie?
Ik zou eerst eens kijken wat zoiets kost, en dan eens vergelijke wat het kost aan olie wat er door heen gestookt word.Kunnen 2 dingen zijn, klepseals, of langs de zuigerveren.
Ik gebruik nog wel eens een toevoeging, wat de olie wat dikker maakt + keerringen weer soepel maakt en beter laat afdichten.
Als lapmiddel voor motoren die eigenlijk al te veel gelopen hebben, waarvan het teveel moet kosten om hem te reviseren.
En bij het grootste deel van die motoren heeft het nut gehad.
Ze hoefden minder bij te vullen na deze toevoeging.
Wel elke keer met olie verversen ook dat spul er bij in.Misschien een optie, kost niet zo heel veel dat spul
4 maart 2015 om 22:21 #18275617AnoniemLid sinds:
1 January 1970Fearless, ik zou graag willen weten wat voor goedje dit is. Dit zou ik op z’n minst willen proberen.
M.v.g.
4 maart 2015 om 22:26 #18275618Deze heb ik laatste tijd wat vaker gebruikt:
http://www.5in1power.nl/index.php/hydraulic-valve-lifter-treatment” onclick=”window.open(this.href);return false;
Voorheen ook ander merken gebruikt zoals wynns.
Verwacht geen wonderen.
Maar wat ik vooral dus gemerkt heb, is minder vaak bijvullen bij sommige motoren.4 maart 2015 om 22:31 #18275619AnoniemLid sinds:
1 January 1970Okee bedankt! Ga ik zeker eens naar kijken! Maar dan rest de vraag… 5w40, 10w40 of 10w50 vol of half syntheet? iemand suggesties :)
4 maart 2015 om 22:38 #1827562010 w 40 …..Gewoon een half synt. van een fatsoenlijk merk.
Het is een oud torretje, daar hoeft geen dure hightech olie meer in.
Niet te veel af wijken van wat je nu altijd al hebt gehad. Tenzij het bouwmarkt/aldi olie is natuurlijk ;)4 maart 2015 om 22:48 #18275621AnoniemLid sinds:
1 January 1970Haha nee geen olie van de bouwmarkt of aldi, ik zal eens gaan kijken voor een goed merk (action? :lol: ) haha nee… Is het wel verstandig om olie speciaal voor oudere motoren te nemen of is dit onzin? En wat voor olie gebruiken jullie met welke kmstand in jullie corsa? (Als jullie een corsa hebben uiteraard)
4 maart 2015 om 22:52 #18275622@Fearless wrote:
10 w 40 …..Gewoon een half synt. van een fatsoenlijk merk.
Het is een oud torretje, daar hoeft geen dure hightech olie meer in.
Niet te veel af wijken van wat je nu altijd al hebt gehad. Tenzij het bouwmarkt/aldi olie is natuurlijk ;)als je bouwmarkt of aldi/action olie hebt kun je nog beter frietvet erin gieten.. want dat is echt meuk…
me zus gebruikt het in haar 2.2 omega b en van wat ik ervan zie/merk/hoor zou ik het zeker niet aanraden.. gewoon beetje goed spul gebruiken en van wat ik hier lees.. 5w40 of 10w40 half syn gebruiken
en als je olieverbruik hoger is als normaal voorgeschreven zou ik je motor beetje nalopen waar het lek vandaan komt of het verbruik..4 maart 2015 om 22:53 #18275623@t.beentjes wrote:
Haha nee geen olie van de bouwmarkt of aldi, ik zal eens gaan kijken voor een goed merk (action? :lol: ) haha nee… Is het wel verstandig om olie speciaal voor oudere motoren te nemen of is dit onzin? En wat voor olie gebruiken jullie met welke kmstand in jullie corsa? (Als jullie een corsa hebben uiteraard)
ik zat met me x16xe op 10w40 half syn en die had een km stand van 166.000 km
5 maart 2015 om 07:23 #18275624als hij altijd op een half syn gelopen heb dat nu ook gaan gebruiken.
action heeft ook valvoline staan wat wel goed is, maar volgens mij is het een full syn. ik zou even op de banner van oliewereld klikken en gaan voor de magnatec 10w40 ze hebben ook oliefilters en binnen 1 dag heb je het in huis. Die jongens leveren een prima product, voor een mooie prijs.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.