Olie verversen

Forumindex Forums Modellen Corsa Olie verversen

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232005
    harryastra
      Lid sinds:
      13 November 2006

      Als het weer iets aangenamer wordt wil ik mijn olie gaan verversen van mijn corsa B x12xe.

      Dit is de eerste keer dat ik het zelf doe en heb een aantal vragen:

      Welke olie moet in het blok: staat op de site van kroon oil dat er 0w40 of 5w40 in moet, maar moet dit vol of halfsynthetish zijn? Ook staat er dat er 3.5 liter in het blok gaat en 0.5 liter in het filter, moet er nu 3.5 of 4 liter in?

      Heb een draaimomentsleutel en vroeg me af met hoeveel nm ik de carterplug aan moet draaien? Of is het gewoon vast is vast?

      m.v.g

      Harryastra

      #17808839
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Carterplug: Vast is vast. Vergeet niet dat er liefst een nieuw ringetje op moet.
        Olie soort is in de regel 10W40. Mocht je auto niet lekker willen starten in de winter, dan kan je 5W40 pakken omdat dat bij koud beter vloeibaar is.

        Vullen kan je gewoon doen door een 5L jerrycan er van te kopen en dan te vullen. Eerst 3 liter er in, half uurtje laten staan en dan checken met de pijlstok. Waarschijnlijk staat hij dan bij het onderste streepje, en dan vul je bij tot het nivo goed is.

        #17808840
        harryastra
          Lid sinds:
          13 November 2006

          Oke, bedankt voor de info mcKaamos!

          Ga denk ik toch voor de 5w40, aangezien mijn motor niet lekker loopt in de winter. Maar moet dit vol of half synthetisch zijn of maakt dat niets uit?

          Wist dat er een nieuwe pakking tussen moest, kan ik deze net zoals het oliefilter gewoon bestellen op kenteken?

          m.v.g.

          Harryastra

          #17808841
          Aad Pilsch
            Lid sinds:
            1 February 2011

            Zit de pakking niet bij het oliefilter meegeleverd? McKaamos bedoelt dat het ringetje van de aftap plug ook vervangen moet worden.

            #17808842
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Ja, dat is gewoon te bestellen bij de dealer, automaterialenzaak, etc.
              Als het goed is heb je er nu ook een pakking tussen zitten iig.

              Half of vol is niet zo interessant, zolang je maar geen oliesoorten mixt.

              #17808843
              TedMechanic
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2007

                Voor de rest is dit filmpje wel nuttig: http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go :P

                #17808844
                harryastra
                  Lid sinds:
                  13 November 2006

                  [rquote=1857187&tid=141745&author=Aad Pilsch]Zit de pakking niet bij het oliefilter meegeleverd? McKaamos bedoelt dat het ringetje van de aftap plug ook vervangen moet worden.[/rquote]

                  Bedankt voor je bijdrage,

                  maar had het idd over het ringetje(pakking) van de carterplug. Mijn vraag was of ik deze net als het oliefilter kan bestellen op het kenteken.

                  #17808845
                  harryastra
                    Lid sinds:
                    13 November 2006

                    Bedankt voor jullie hulp, nu gaat het vast en zeker goedkomen met het verversen:thumbup

                    #17808846
                    corsaracer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 January 2005

                      de meeste automateriaalzaken hebben deze ringetjes wel op voorraad liggen

                      #17808847
                      harryastra
                        Lid sinds:
                        13 November 2006

                        Okee, bedankt. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten met het filter monteren? Heb een intern filter, dus niet een met een eigen schroefdraad.

                        #17808848
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          dit is zon kettingmotortje?

                          Doe maar 10w40 ja, die andere is dunner en dan rammelt de ketting sneller bij koude start.

                          #17808849
                          harryastra
                            Lid sinds:
                            13 November 2006

                            [rquote=1857224&tid=141745&author=Fearless]dit is zon kettingmotortje?

                            Doe maar 10w40 ja, die andere is dunner en dan rammelt de ketting sneller bij koude start.[/rquote]

                            is idd een motor met distriketting, kan dus volgens jou beter een dikkere olie nemen dan 0 en 5 w40 die op de kroon oil site staat aangegeven. Zal het neemenen in mijn besluit.

                            #17808850
                            Jurgen
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 September 2007

                              Ik doe het altijd als volgt bij onze B x12xe:

                              – Oliedop op het kleppendeksel eraf
                              – Oliefilterdop eraf en oliefilter eruit halen
                              – Bak onder de auto schuiven en aftapplug erui draaien
                              – Terwijl de olie eruit loopt verwissel je de rubberen ring op de oliefilterdop en de koperen ring om de carterplug
                              – Laat de olie gewoon ff 5 minuten uit lekken
                              – Daarna carterplug er weer op, vast is vast.
                              – Filter er weer in, even met een vingertje met olie langs de rubberen ring zodat deze soepel meedraait terwijl je de oliefilterdop erop draait.
                              – Olie bijvullen, net zoals McKaamos zei, net zolang tot ie op max staat. Daarna ff een minuutje laten draaien en 5 minuten laten staan. Daarna nog een keer checken en afvullen tot max.

                              #17808851
                              harryastra
                                Lid sinds:
                                13 November 2006

                                Bedankt voor de duidelijke beschrijving Jurgen:thumbup

                                Heb nog 2 vraagjes voor je:
                                – Welke olie gebruik je voor je Corsa en wat zijn je bevindingen?
                                – De rubberen ring van de oliefilterdop, zit die standaard bij je filter of moet je deze apart kopen? Zag namelijk dat de mijne nu iets lekt langs die ring!

                                #17808852
                                Jurgen
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 September 2007

                                  [rquote=1857249&tid=141745&author=harryastra]Bedankt voor de duidelijke beschrijving Jurgen:thumbup

                                  Heb nog 2 vraagjes voor je:
                                  – Welke olie gebruik je voor je Corsa en wat zijn je bevindingen?
                                  – De rubberen ring van de oliefilterdop, zit die standaard bij je filter of moet je deze apart kopen? Zag namelijk dat de mijne nu iets lekt langs die ring!

                                  [/rquote]

                                  Ik heb altijd 10w40 gebruikt, volgens mij half synthetisch. En de rubberen ring zit er bij mij altijd bij ja.

                                  #17808853
                                  Onderbroekie
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 July 2007

                                    Whoop whoop wel leerzaam :jerry
                                    [rquote=1857191&tid=141745&author=TedMechanic]Voor de rest is dit filmpje wel nuttig: http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go :P[/rquote]

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.