Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › olie verversen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2009 om 20:20 #17214865
Hallo allemaal,
Ik ben nu al twee maanden de trotse bezitter van een zwarte opel vectra C 1.8 16V uit 2003 met 134.000 km op de teller.
Vorige week ging even mijn olie voor het eerst pijlen
en toen kwam ik toevallig tot de ontdekking dat de garage er dus iets te veel in heeft gevuld. Ik heb hier verder niets van gemerkt, maar ik wil het er wel uit hebben nu.Ik heb zojuist onder mijn auto gekeken om de aftapbout te vinden en ik denk dat ik ik deze gevonden heb.
Volgens mij is het een torx 45 bout. Ik heb ook al een nieuw rubber ringetje ervoor gehaald. Bij mijn vorige auto (audi 80) was dit allemaal veel beter zichtbaar en daar wist ik ook zeker de carterbout te vinden.Het punt is dus gewoon, is dit de bout van het oliecarter?
Of zijn er meer torx 45 bouten onder de motor voor aftapdoeleinden?Ik hoor graag van jullie,
Groeten,
Evert.
7 december 2009 om 20:26 #17561318nee 1 bout in je karterpan (steekt volgens mij een beetje schuin naar achteren) . . . kan niet missen.
Maar wat is een beetje te veel, is dat 2 mm of 1 cm op je peilstok?
7 december 2009 om 20:34 #17561319Het is tussen de 0,5 en 1 cm teveel.
maar die bout is volgens mij wel een torx 45 recht onder het motorblok (volgens mij niet schuin). Dit is ook de enige bout waarvan je zegt dat het voor aftap is. Ik heb voor de rest niet iets zien zitten wat op een aftapbout leek.
Maar ik kan het ook fout hebben, daarom vraag ik het hier.
Bedenkt voor je reactie,
gr,
Evert.
7 december 2009 om 20:44 #17561320hehehe draai hem open . . . als vervolgens je giegel vol met olie zit, weet je dat het de goede bout is :D
maar het is er echt maar 1, dus kan niet missen.
M’n neef heeft zo’n pompje om olie uit het karter van een boot te pompen (maar die moet je ook maar net hebben ;))Dus even aftappen en een goede Vol Syntetische olie er in kappen 5w30 (volgens opel) – 10w40 kan ook
Pak dus iets van Valvoline / Shell / etc (dus geen bocht van de action ;))7 december 2009 om 20:48 #17561321haha, idd aktion en lidl verkopen ook olie enzo.
maar ik koop inderdaad ook liever echt kwaliteit in dit geval.
maar ik wil gewoon echt zeker weten dat ik niet straks mijn hele versnellingsbakolie eruit knal.
gr,
Evert.
7 december 2009 om 21:19 #17561322oooooooooh als je de versnellingsbak olie eruit wil hebben, moet je echt meer moeite doen hoor ;)
oh en nog maar even een stille hint hoor . . . . . . :kewlpics:kewlpics:kewlpics:kewlpics
7 december 2009 om 21:26 #17561323ja, foto komt inderdaad nog.
maar ik wil dus eerst ff mijn auto wassen voordat ik een foto ervan plaats, aangezien het weer niet zo best was afgelopen tijd, moet ik dat nog doen.
Nog meer mensen met antwoorden op mijn vraag?
gr,
Evert.
7 december 2009 om 21:33 #1756132410w40 zou ik niet doen in een vectra-C.
Netjes vullen met volsynthetische olie 5w30 of 5w40.
als ik het goed heb gaat er tussen de 4,25 a 4,5 liter in.
die torkx bout in het carter is inderdaad om de motor af te tappen.
Kijk voor je een oliefilter haalt of je een blikken filter hebt, of een inleg filter.
Willem
7 december 2009 om 21:36 #17561325waarom zou je dat in een vectra C niet doen wim?
ik bedoel, ik heb ook een Z18XE in m’n B’tje7 december 2009 om 21:39 #17561326Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties.
de olie en het olie-filter zijn net al vernieuwd toen ik de auto kocht. Dus ik vind het zonde om die olie weg te gooien.
kan ik het niet gewoon hergebruiken?
gr,
Evert.
7 december 2009 om 21:41 #17561327origineel gepost door sw_reijnders
waarom zou je dat in een vectra C niet doen wim?
ik bedoel, ik heb ook een Z18XE in m’n B’tjeKlopt en deze hebben in dewinter een hekel aan dikkere olie.
Stoters zijn gevoelig voor tikken..
Ik raad het af in ieder geval.
+ dat de meeste 10w40 olieen half syntheten zijn.
Willem
7 december 2009 om 21:43 #17561328ik heb er shell vol syntheet in gegooit, 10W40 :hmmz
7 december 2009 om 21:45 #17561329ja kan, dat is ieder voor zich, mijn V6 werd koud wat rumoerig op 10w40 vol sysntheet., ik gebruik het niet meer.
10w40 mag erin, maarja dealer vult ook met 5w30, zal best een rede hebben.
Willem
7 december 2009 om 21:58 #17561330kan ik de afgetapte olie hergebruiken?
aangezien de olie samen met het filter vervangen werden bij aflevering auto.gr,
Evert.
7 december 2009 om 21:59 #17561331dan mag je wel een HEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLEEEEEEEEEEEEE Schone aftapbak gebruiken!!!
a;s het een half centimetertje te hoog staat kan je het beter zo laten.
heb je warm of koud gepeild??
Willem
7 december 2009 om 22:09 #17561332ik heb net nog gepeild koud, 1 cm teveel.
en ik ga inderdaad bij de blokker 2 nieuwe teiltjes kopen.
7 december 2009 om 22:20 #17561333als je koud aftapt, kan je ook een beetje laten aflopen (ongeveer een liter)
en dan vlug de carterstop terug draaien.
Willem
7 december 2009 om 22:25 #17561334(Bedankt voor alle reacties tot nu toe)
ok, en moet ik dan ook even snel het rubberen ringetje vervangen, maakt dat dan niet uit als ik de bout terug draai terwijl de olie loopt, het rubberen ringetje kan daar toch wel tegen?
gr,
Evert.
7 december 2009 om 22:28 #17561335rubber ringetje gaat wel meer als eens mee, ik heb m nog nooit vervangen, en lekt nog steeds niet, zit er al 4 olie wissels op..
Willem
8 december 2009 om 05:57 #17561336origineel gepost door wim-v6
rubber ringetje gaat wel meer als eens mee, ik heb m nog nooit vervangen, en lekt nog steeds niet, zit er al 4 olie wissels op..Willem
zo ook bij mij:P
niet te vast zetten btw, je zal niet de eerste zijn die de torx dol draait:thumbdown
8 december 2009 om 06:10 #17561337euhm.. 10W40 is de rand tussen mineralen olie en synthetische… kan dus geen vol synthese zijn, is dus altijd semi-synthetisch.
8 december 2009 om 19:59 #17561338Hallo allemaal,
Zouden jullie aub deze foto’s even willen bekijken.
1.
2.
3.
4.
Is dit de aftapplug van mijn motorolie?
gr,
Evert.
8 december 2009 om 20:01 #17561339excuses dat de foto’s niet zo scherp zijn
8 december 2009 om 20:04 #17561340Dat is de aftapplug van de motorolie!!
Willem
8 december 2009 om 20:23 #17561341Bedankt Willem,
Ik wilde het gewoon zeker weten.
En die torx 45 heb ik dus moeten bestellen, omdat deze niet als 3/8 dop aanwezig was, alleen die 1/4.
Ik heb een bitset, en daar zat ook een torx 45 die ik vervolgens in een inzetdop heb geschoven (1/4).
Vervolgens deze bit met een verloopstuk van 3/8 naar 1/4,
erop gezet en geprobeerd de bout los te draaien. Maar het verloopstuk brak gewoon.Vervolgens pak ik een tweede verloopstuk (ik dacht misschien is het verloopstuk gewoon metaalmoe) en die brak dus ook
Dus daarom heb ik er nu een besteld die direct op mijn ratelsleutel gaat. Ik neem aan dat 3/8 wel stevig genoeg is voor de vereiste 30 of 40 Nm.
gr,
Evert.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.