Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Olie vervangen (Filter)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2010 om 15:54 #17228421
ik wil binnenkort me olie verversen en
een nieuwe filter erop hebben..
aan te raden dit zelf te doen of door
een garage?en dan had ik ook gehoord dat je
er een reiniger doorheen kan mengen
zodat t blok van binnen schoon wordt?ook aan te raden of?
ik hoor t wel :D
13 november 2010 om 17:27 #17759070Gewoon olie eraf, filter eraf.
Nieuw filter erin, en nieuwe olie erop.. Ben je klaar.Dr zijn wel reinigers, maar dan moet je olie na 1000km max. vervangen worden, en dan is het ‘gereinigd’.
Als er verder niks met je blok is, zou ik gewoon alles vervangen en klaar.13 november 2010 om 18:58 #17759071gaan we dat is proberen he :D
zit er een schroefje oid ergens voor de olie?
14 november 2010 om 19:15 #17759072origineel gepost door groenetijger
Gewoon olie eraf, filter eraf.
Nieuw filter erin, en nieuwe olie erop.. Ben je klaar.Dr zijn wel reinigers, maar dan moet je olie na 1000km max. vervangen worden, en dan is het ‘gereinigd’.
Als er verder niks met je blok is, zou ik gewoon alles vervangen en klaar.Hey Danny ???
Ik zou toch echt eerst het Olie filter vol olie laten lopen en het rubber insmeren met motor olie VOOR je het nieuwe/schone filter monteert!
@Dominic: vergeet ook niet de carterstop/plug een nieuw ringetje om te doen, met hergebruik van het oude ringetje is er een (grote) kans op lekkage.Let goed op dat het olie filter erg (lees heel erg) vast kan zitten… Mocht je hier geen passend gereedschap voor hebben zou je kunnen overwegen het op een ‘hobby bob’ manier kunnen proberen door op het punt wat het verste van het blok is een schroeven draaiér er door heen te slaan om dan het filter zijn eerste draai te geven zodat die los gaat. !!! LET OP !!! Zo ver mogelijk van het blok, anders beschadig je de bevestiging waar je het filter op draait!
bij het vullen met olie is mijn advies om soms even weg te lopen om de olie goed te laten zakken en dan weer een beetje aan te vullen om het niveau tussen min en max te krijgen. rij dan een stukje en controleer de volgende ochtend het peil weer of hij nog tussen min en max staat…
14 november 2010 om 19:19 #17759073en over het motor reinigen:
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html
Het kan natuurlijk nooit kwaad, de zuurgraden en eventuele vuilen worden verwijderd.
Ik heb begrepen dat dealers dit alleen gebruiken bij garantie auto’s wanneer deze een onverklaarbaar hoog olie verbruik hebben. Als je dus geen extreem hoog verbruik hebt zou ik alleen de olie verversen ;)
14 november 2010 om 23:56 #17759074zal is kijken bij de beunhaas of ie kan helpen en
zal gelijk t ringetje bestellen :Diemand een idee hoeveel liter erin gaat?
3,5 liter heb ik ooit gehoord?olie moet ik 1x in de 3 á 4 maanden
0,5 liter hooguit bijvullen.. dus zo
extreem is het niet..15 november 2010 om 10:37 #17759075origineel gepost door Dominic
zal is kijken bij de beunhaas of ie kan helpen en
zal gelijk t ringetje bestellen :Diemand een idee hoeveel liter erin gaat?
3,5 liter heb ik ooit gehoord?olie moet ik 1x in de 3 á 4 maanden
0,5 liter hooguit bijvullen.. dus zo
extreem is het niet..dat is een erg net verbruik, ik zou zelf niet ‘flushen’… mijn laatste tigra had een verbruik van 1.5 liter op nog geen 1000 kilometer ;)
Hoeveel liter er totaal in gaat weet ik niet, ik vul altijd en pijl om te voorkomen dat er te veel in gaat :)
15 november 2010 om 17:00 #17759076ik heb verder ook geen klachten met het blokje dus :D
denk dat ik die flush maar skip..denk wel dat ik binnenkort ff me gasklep schoon ga maken..
en wat injectie reiniger erin gooi..15 november 2010 om 17:46 #17759077origineel gepost door Dominic
ik heb verder ook geen klachten met het blokje dus :D
denk dat ik die flush maar skip..denk wel dat ik binnenkort ff me gasklep schoon ga maken..
en wat injectie reiniger erin gooi..Why do you want that ? Some problemens ?
als je het gaat doen een tip:
Inlaattraject (buizen boven op) demonteren, pakking tussen het onder en het boven inlaat spruitstuk vervangen! (groene papieren/plastic pakking!) pak daarna je gasklep er af en vervang ook daar de pakkingen! Als je de gasklep er af hebt maak het schoon zonder te krassen of te schuren. denk hier bij aan remreiniger in overvloed en iets van een zacht kwastje. je kan wel iets ‘scherp/hard’ gebruikers, maar kras het niet !!!
zorg er voor dat tijdens je werkzaamheden er niets in je inlaat buizen valt omdat als het in je motor komt er schade aan de kleppen kan ontstaan … tijdens de werkzaamheden doe er bijvoorbeeld iets van keuken papier in. als de pakking niet los wil pak een stanleymes en ‘schraap’ de oude pakking er af… let op, ook hier niet krassen of andere beschadigingen creeeren !
16 november 2010 om 00:15 #17759078heb soms een stottertje als ie koud is (in de eerste 20sec)
verder valt het wel mee.. rijd goed dus :Dalleen als ie zo zie hoe sommige klepjes eruit zien
ben ik toch benieuwd hoe die van mij er aan toe is..mooie uitleg trouwens! alleen komt er stiekem best veel bij
kijken….. :hmmzdenk dat ik gewoon maar is begin met de olie filter ;)
hoe bedoel je trouwens met filter vol laten lopen en
rubber insmeren?16 november 2010 om 11:07 #17759079origineel gepost door Dominic
hoe bedoel je trouwens met filter vol laten lopen en
rubber insmeren?zo ziet ongeveer ook het filter er uit voor een Tigra,
je ziet een rubberren ring, pak een beetje motor olie en smeer dat over deze ring, doe je dat niet dan kan je hem kapotschuren bij het vast draaién van het filter.
Vullen ? Gewoon de pot olie er boven tot het filter vol zit en dan monteren ;)
Stotterende motor bij koud ? Hoelang zitten je bougies er in of hoeveel kilometer heb je er inmiddels mee gereden ?
Wat is de staat van de bougies kabels ? Weet je of die al eens zijn vervangen ? Deze kan je controleren op droogte/haarscheurtjes en dergelijke.
Wanneer de kabels droog/gescheurd of ook maar iets aan smelt schade of iets hebben zou ik die ook maar vervangen (Eet en drink goed zodat je niet flauw valt als je deze bij een kassa gaat afrekenen)
16 november 2010 om 16:09 #17759080het olie filter vullen zal weinig effect hebben aangezien het filter aan de voorkant tegen het blok zit. Dus gewoon rubber inwrijven en erop draaien. Dan olie vullen en starten en dan afvullen
16 november 2010 om 16:36 #17759081origineel gepost door corsaracer
het olie filter vullen zal weinig effect hebben aangezien het filter aan de voorkant tegen het blok zit. Dus gewoon rubber inwrijven en erop draaien. Dan olie vullen en starten en dan afvullenHet voorkomt een hoge schommeling in het olie peil … Wil je direct zonder na te vullen gaan rijden is het wel degelijk aan te raden ;)
16 november 2010 om 17:08 #17759082ik zou hem persoonlijk wel vullen, alle beetjes helpen en is toch gauw een halve liter.
Verder niet direct starten.Eerst oliedruk draaien.
Dus bobine afkoppelen en de motor rond laten gaan tot het olie lampje uitgaat.
Dan pas starten en laten aanslaan16 november 2010 om 17:27 #17759083ik snap m :D haha
dus gewoon t filtertje vullen en daarna (na montage) bijvullen bovenop..
hij stottert niet als ik normaal rij of goed gas geef..
enige wanneer ie dat doet (is meer inhouden dan stotteren)
is bij een (ijs)koude start smorgens en dan geeft ie maar
1 stottertje.. en dat is dan na 50 meter als ik op toeren
wil gaan komen.. (uitrit uit en wegrijden)bougie`s zitten er net 400km in..
16 november 2010 om 17:29 #17759084ben het helemaal met jullie eens dat een oliefilter vullen voor montage beter is. maar dit gaat alleen als je een motorblok hebt waar je het oliefilter dus in (bijna) rechtopstaande positie kunt monteren. zoals bij een c20xe bijv.
bij een x1.xe kan dat dus niet aangezien je dat filter aan de voorkant tegen het blok aanschroef en het dus in liggende positie is
en als je hier dus het filter van te voren vult en het er dan opdraait geeft dat zo’n rotzooi:(:(
16 november 2010 om 21:55 #17759085moet je ff handig heid in krijgen.
Voor paar maand terug die van badmuts nog gedaan.
Snel kantelen en snel kunnen draaien is wel een pré.Ervaring moet je er wel een beetje mee hebben.
16 november 2010 om 22:24 #17759086moet lukken.. :D
en dat stotteren is trouwens weg heb ik gemerkt haha..
lag dan toch aan de (oude) bougie`s denk ik.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.