olie vervangen auto waterpas

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) olie vervangen auto waterpas

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260506
    MisterX
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 September 2013

      Hallo allemaal,

      Op dit forum ben helemaal nieuw. Ik rij de Zafira-A uit 2002 Z1.8XE.
      Nu de APK/grote beurt er aan komt wil ik toch proberen om een aantal zaken zelf uit voeren.
      Ben nog nooit verder gekomen dan een lampje vervangen en olie peil controleren.
      Het volgende heb ik in de planning staan:
      olie + olie filter
      lucht filter
      koelvloeistof bij vullen
      remvloeistof controleren
      ruitenwisservloeistof
      bougies vervangen
      verlichting controleren
      bandenspanning
      binnenverlichting

      Over de olie vervangen heb ik de volgende vraagjes:
      IK heb nog ongeveer 3 liter 15w40 staan. Kan ik dat ook gebruiken? geadviseerd wordt 5w40.
      Als je de olie gaat vervangen moet de auto recht/waterpas staan.
      De parkeerplaats loopt iets af waardoor de auto dus niet recht staat.
      Niet alle olie kan er dus uitlopen.
      Nu had ik zelf gedacht de auto met de krik op te draaien en met waterpas meten tegen de onderkant van het olie reservoir aan. (naast de af tap plug.) kan dit of staat het olie reservoir dan van binnen niet meer recht? Dus loopt nog niet alle olie er uit.

      Zijn er nog meer dingen die gedaan worden bij de apk/grote beurt die toch makkelijk zelf gedaan kunnen worden?

      MVG

      #18172365
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Welkom,

        Zou gewoon 5w40 pakken ook omdat er 4,25L in de Z18XE gaat dus red je het iet met 3 liter en mengen van verschillende soorten moet je nooit doen.

        Iets aflopen maakt niet uit carter stop zit ook aan de achterkant van de pan dus zou het er juist beter uitlopen, wat ook helpt is om de motor warm te laten draaien dan is de olie namelijk dunner dus komt het er makkelijker uit.

        Interieur filter mee pakken (zit achter je dashboard kastje) wordt vaak vergeten maar je ademt de troep wat in het filter zit wel in remvloeistof hoe lang zit dat erin??
        als dat er al een aantal jaar inzit ook laten vervangen kan je niet zelf.

        Kijken of je D riem vervangen moet 60.000km of 4 jaar.

        Verder alles nalopen en vooral de remmen niet vergeten.

        #18172366
        MisterX
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 September 2013

          D riem vorig jaar vervangen bij aanschaf.

          Waar moet ik bij de remmen op letten?
          De rem blokjes natuurlijk maar hoe weet ik of ze nog goed zijn?
          Bij grote beurt worden toch ook rem schijven schoongemaakt?
          Kwestie van poets doek er over heen halen?

          #18172367
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Zie het verschil dit kun je meestal wel zien als je tussen de spaken van je velg door kijkt zo niet even een wiel eraf.

            Niet met een poetsdoek over je schijf gaan, bij de grote beurt halen ze de remmen wel los en maken ze je remzadel schoon en vetten ze de boel in maar ze doen niks aan je schijven.

            Enige wat je zelf kan doen is even voelen aan je schijf of er een rand aan zit zo ja kan je deze aflaten draaien en als hij al te ver op gesleten is vervangen.

            #18172368
            asconahobbyist
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 June 2008

              Uhm,ik wil niet heel lullig doen,maar als ik het zo begrijp heb je dus echt NUL idee van wat je gaat doen.
              Lijkt me verstandig dat je het maar gewoon LAAT doen,je kan alleen maar je auto naar de knoppen helpen als je er zonder kennis van zaken aan begint en van de remmen moet je dus SOWIESO maar afblijven.
              Niet flauw bedoeld maar ik vrees dat je achteraf een bak narigheid krijgt,en dat lijkt het me niet waard als je wat geld wil besparen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.