Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie verbruik? Astra G ’98
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2013 om 00:21 #17257499
Ik heb sinds 2011 een Opel Astra G van 1998 (Motortype: X16XEL)
Zolang ik de auto al heb moet ik elke 1000 km iets meer dan een halve liter olie bijvullen.
Dit loopt aardig op in de kosten,Heb de auto door meerdere garages na laten kijken, en allemaal dood spoor.
Ik gebruik olie van de opel dealer af (9 euro per liter)
de vorige eigenaar reed elke dag met de auto van Zwolle naar Groningen, lange snelweg afstanden dus
Ik zelf rijd er ook dagelijks iets meer dan 80 km mee wat dus op ca 1600 km per maand valt
Dat zou dus betekenen dat ik ca 12,50 per maand aan olie kwijt benDe auto rijd op LPG G3
Iemand enige tips?
3 mei 2013 om 04:41 #18139576meer dan een halve liter per 1000km is echt wel veel.
Als er nergens lekkage zichtbaar is, kan je de olie verbranden (lekke kop).
Geen oliesporen langs of onder de motor? Druppels onder de auto etc?
Zie je zwarte / zwartige rook bij het rijden?
Hoe ziet je koelvloeistof er uit? helder? geen olie in het vat?
Waarom vul je olie bij, doe je dat op basis van de peilstok, of omdat het olie lampje gaat branden?Zo maar even wat vragen…. het zou dus kunnen dan je olie met de benzine mee aan het verbranden bent, maar eerst maar even wat antwoorden ;)
3 mei 2013 om 06:25 #18139577X16XEL? Ga eens ruiken aan je uitlaat terwijl de motor loopt.
Ruikt t daar naar verbrande olie? Blauwe walm als je gas geeft? Zit er zwarte vettige aanslag in de uitlaat?Vrij veel voorkomend probleem met die motoren.
Meestal zijn dat de klepsteel rubbers of de zuigerveren. Beide niet goedkoop om op te lossen.
Onderdelen kosten niet zoveel, maar het werk om erbij te komen is vrij veel.Komt t niet uit de uitlaat, dan zou ik even verder kijken of het toevallig ergens lekt.
Gooi eens een plaat karton onder de neus van de auto en laat m een nachtje staan.
Als er dan olievlekken op zitten, lekt hij ergens uitwendig.Even kijken of je koelvloeistof nog schoon is, is ook geen slecht plan.
3 mei 2013 om 12:31 #18139578@xladage wrote:
meer dan een halve liter per 1000km is echt wel veel.
Als er nergens lekkage zichtbaar is, kan je de olie verbranden (lekke kop).
Geen oliesporen langs of onder de motor? Druppels onder de auto etc?
Zie je zwarte / zwartige rook bij het rijden?
Hoe ziet je koelvloeistof er uit? helder? geen olie in het vat?
Waarom vul je olie bij, doe je dat op basis van de peilstok, of omdat het olie lampje gaat branden?Zo maar even wat vragen…. het zou dus kunnen dan je olie met de benzine mee aan het verbranden bent, maar eerst maar even wat antwoorden ;)
Geen lekkage zichtbaar,
Rook is keurig netjes wit
Motor is kurk droog, nergens sporen van olie te vinden, ook geen druppen op de grond
koelvloeistof is keurig netjes helder net zo roze als in de fles :thumbup
Bijvullen doe ik op basis van de peilstokEn wat betreft het benzine? ik heb geen idee ik rij eigenlijk nooit op benzine enkel op gas
Maar die paar 100 meter dat hij op benzine rijd voor dat hij overschakeld op gas mag niet zoveel olie verbruiken lijkt mij3 mei 2013 om 12:34 #18139579@McKaamos wrote:
X16XEL? Ga eens ruiken aan je uitlaat terwijl de motor loopt.
Ruikt t daar naar verbrande olie? Blauwe walm als je gas geeft? Zit er zwarte vettige aanslag in de uitlaat?Vrij veel voorkomend probleem met die motoren.
Meestal zijn dat de klepsteel rubbers of de zuigerveren. Beide niet goedkoop om op te lossen.
Onderdelen kosten niet zoveel, maar het werk om erbij te komen is vrij veel.Komt t niet uit de uitlaat, dan zou ik even verder kijken of het toevallig ergens lekt.
Gooi eens een plaat karton onder de neus van de auto en laat m een nachtje staan.
Als er dan olievlekken op zitten, lekt hij ergens uitwendig.Even kijken of je koelvloeistof nog schoon is, is ook geen slecht plan.
Als ik de auto net start ruikt de uitlaat enkel beetje naar benzine/gas geen olie
met gas geven blijft de rook gewoon netjes wit
uitlaat ziet er schoon uit (is kort ca half jaar geleden vervangen) de vorige uitlaat was zo lek als ik weet niet wat, bij de pijp zaten gaten en in het midden onder de auto was hij doormidden :P
en wat ik ook al bij de vorige reactie aan gaf, er is niks geen lekkage te vinden, de motor is overal droog en geen vlekken op te vinden van olie, enkel wat viezigheid van het rijden3 mei 2013 om 14:26 #18139575Nuja, het moet toch ergens vandaan komen.. Bij de x16xe uit de tigra hier was het verbruik ook een liter op 1000 km, later zelfs een liter op 500 km. Zuigerveren waren zo op als maar zijn kan en de cilinderwanden waren mooi gepolijst.
Welke olie gebruik je? Gewoon 10w40?
Je kan eens bij een garage een lektest of compressietest laten doen. Dan kijken ze hoeveel compressie je nog hebt in de cilinders. Als de zuigerveren of klepsteelrubbers echt zo gaar zijn, dat dat de oorzaak is, zal de compressie lager zijn en buiten de marges vallen. Mocht dat niet het geval zijn is die kans een heel stuk kleiner. Die olie moet toch ergens heen, en technisch gezien is dat door de uitlaat of een lekkage.
Wat ik wel kan aanraden, met zo’n olieboot, is om niet meer op dure olie te rijden, zeker niet als de compressie laag is. Dat maakt in dat stadium toch niet meer uit. Bij de lidl of action haal je 5 liter olie voor een tientje, en als je die regelmatig ververst (of verliest en bijvult) is de kwaliteit niet minder (gevaarlijk uitspraak, maar het is wel zo :P)
3 mei 2013 om 15:24 #18139580ik gebruik 5w40 syntetisch (of hoe je het schrijft)
3 mei 2013 om 16:29 #18139581Dan is het sowieso aan te raden over te gaan op 10W40. Is wat dikker en zal daardoor minder hard lekken!
3 mei 2013 om 16:43 #18139582Is alleen dikker met koude start, of dat veel uitmaakt?
3 mei 2013 om 16:52 #18139583Olie zou niet veel moeten uitmaken.
Laten testen is wel het slimste. Auto’s op Lpg slijten altijd wat harder door de hoge temperaturen.3 mei 2013 om 19:17 #18139584Hoe schoon is je koelvloeistof nou?
3 mei 2013 om 19:56 #18139585De koelvloeistof is schoon, geen vreemde restjes geen olie niks gewoon schoon
Heb ondertussen even de kap van de motor eens los geschroeft, maar volgens mij zijn dat knoei vlekken van mezelf met olie er in gooien
Zal hem morgen daar eens schoon maken met een schuursponsje etc en dan er een eindje mee rijden. kijken of er dan weer zon olie vlek op de kap zitwant zoals het lijkt
Heb even een plaatje van internet gebruik met zelfde inhoud als mijn auto.
Zoals ik aangegeven heb met de pijl, zo zou de olie “lekken” ?? of het is knoei werk van mezelf :P want er gaat wel eens wat naast
Want daar tot aan het einde van het blok stopt die olie vlek, en als je dan naar beneden kijkt?? daar zie je verder niks meer en er onder is hij ook zo droog als wat3 mei 2013 om 20:25 #18139586Heb je het over vlekken op de kunststof Écotec’ kap, of op het kleppendeksel zoals op de foto?
Op de kunststof kap zijn meestal knoeivlekken. Of de oliedop moet lek zijn en kotst hij daar olie naar buiten. Maar dan zou de hele kap inmiddels één grote vetvlek moeten zijn.
Als je het kleppendeksel bedoelt, zoals op de foto, zou ik er niet raar van op kijken als hij langs de pakking van het deksel lekt. Dat gebeurt meestal maar op een of twee plekjes, en dan lekt het vanaf daar omlaag.
Het hoeft niet altijd helemaal naar beneden te lekken. Het kan prima dat het opdroogt door de warmte van de motor. Maar dat geeft wel vieze donkere vlekken, bijvoorbeeld tot halverwege het blok.3 mei 2013 om 20:35 #18139587zoals aangegeven op de foto
Maar naast die draai dop van de olie zit 2 mm ruimte en daar knoei ik soms wel eens wat doorheenMaar goed daarom wil ik morgen even me motorblokje olie vrij maken, ook goed kijken dan aan de zijkant en desnoods schoonmaken, een donkere vlek moet zichtbaar zijn lijkt mij??
En dan na het ritje eens kijken hoe het er dan uit ziet :) als het dan net zo gaat als op de foto… dan zal het al iets duidelijker worden waar de olie heen gaat.
Maar goed als dat zo is? waar komt het dan weg? zou het dan van de draaidop komen? die er toch wel redelijk losjes opzit naar mijn zin vergeleken me oude astra f met zelfde blok of lek in die deel waar die olie vlek zit?
3 mei 2013 om 22:00 #18139588Als je een halve liter/1000km door je dop of kleppendeksel pakking lekt ga je dat wel merken.
4 mei 2013 om 07:34 #18139589@joop1970 wrote:
Als je een halve liter/1000km door je dop of kleppendeksel pakking lekt ga je dat wel merken.
idd
5 mei 2013 om 14:24 #18139590Sorry voor de late reactie
Er kwam even wat tussenHeb ondertussen even me motorblok (redelijk) schoon gemaakt
Heb even een foto van koelvloeistof en de olie pijl op dit moment gemaakt.Zie alsvolgt
Motor:
Koelvloeistof (op de foto lijkt het viezer als wat je met je oog ziet?) of het ligt aan mij :)
Olie pijl op dit moment (beetje aan de lage kant)
Sorry voor de slechte foto, goedkope foto toestel :thumbup waarvan kennelijk de autofocus niet helemaal ze werk doet zoals ie moet doen :) aangezien ik de camera op close up heb gezet
Ik ga vanavond er een eindje mee rijden.. en dan denk ik dat ik morgen even die kap er weer af haal, en dan het resultaat bekijk :)
6 mei 2013 om 21:23 #18139591Hierbij fotos na 224 km rijden
De motor, ik zie geen verschil??
Koelvloeistof:
Denk dat het dan toch maar een lektest gaat worden?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.